Perimeter: Emperor's Testament Recenze Perimeter: Emperor's Testament

Perimeter: Emperor's Testament

Jan Horčík

Jan Horčík

5. 10. 2006 22:53
Reklama
Reklama

Perimeter zapůsobil na mnohé jako zjevení. Ruští vývojáři ze studia KDV Games (dříve K-D Lab) připravili realtime strategii, která na první pohled zaujala jak vizuálně, tak především svou unikátní hratelností. Veškerý terén na herní mapě bylo možné teramorfovat, dynamicky měnit tak, aby bylo možné na něm stavět základny. Ty navíc stavěly poněkud zvláštním způsobem za pomoci sítě energetických zdrojů. Jedinou surovinou ve hře byla energie, jejíž přísun byl relativně stálý. Tou nejpodivnější, ale zároveň nejzajímavější vlasností Perimeteru byla však možnost morfování jednotek. Ze tří základních druhů jednotek bylo možné postupně vytvářet pokročilejší a pokročilejší jednotky, které pak bylo možné zpětně měnit a morfovat takřka donekonečna.

Jistěže na první pohled byl Perimeter značně obtížný a i přes přítomnost tutoriálu chvíli trvalo, než se hráč dokázal zorientovat. Přesto si titul získal celosvětově poměrně velký ohlas, zejména díky snaze vydavatelské společnosti Codemasters, a tak bylo jasné, že dříve nebo později přijde také datadisk.

Totálně šílený příběh = ruská klasika

A ten právě dorazil na pulty obchodů. Perimeter: Emperor's Testament je samostatný datadisk, který lze spustit i bez nutnosti vlastnit původní Perimeter. To je ale, vedle nízké ceny, pouze jedna z mála jeho předností. Jinak totiž není ničím jiným než snůškou pětadvaceti nových misí podložených skutečně abstraktním příběhem. Pokud jste někdy četli nějaké ruské sci-fi nebo viděli film Noční hlídka a vše pochopili, pak se v datadisku k revoluční ruské strategii nebudete divit asi ničemu. A když ne, prostě to necháte plavat. Normální člověk nemá šanci příběh dokreslujíc datadisk pochopit. Snad nic nezkazím prozrazením faktu, že v jeho průběhu se na scéně objeví zcela nová frakce.

Příběh ovšem není to jediné, co je na datadisku hůř pochopitelné. Vývojáři zřejmě jaksi nepočítali s tím, že by si datadisk mohli pořídit i noví hráči, kteří Perimeter dosud neznali, a tak raději opomněli jakýkoliv tutoriál. Proč ale potom není nutné vlastnit původní hru je mi záhadou. Každopádně tutoriál citelně chybí, protože surrealistický svět Perimeteru používá zcela jiné pojmy než ostatní realtime strategie (frame – hlavní budova) a pochopit základní principy hratelnosti nováčkům nějakou chvíli potrvá.

Pro veterány klasika, nováčci se musí učit 

Naopak ti, kteří už měli s Perimeterem co dočinění předtím se do hry vžijí velice rychle. Protože datadisk žádná zásadní (a dokonce ani nepodstatná) vylepšení nepřináší. Prostě opět budujete energetickou síť základny, stavíte výzkumné laboratoře, upgradujete je, vytváříte defenzívu, vyrábíte energii, teraformujete nové oblasti, abyste měli základnu kam rozšiřovat, a tak pořád dokola. Vyrábíte kvanta jednotek, ze kterých je jen pár opravdu nových, které pak morfujete do dalších, silnějších odrůd, abyste jimi mohli pokořit protivníka. Jenže stejně jako vy i on může na své základně spustit energetické štíty, které jej takřka stoprocentně ochrání, a tak musíte vymyslet taktiku, která vám umožní zvítězit.

Jednotlivé levely jsou navrženy dobře a často vás bude stát hodně úsilí a přemýšlení než kápnete na tu správnou taktiku jak si protivníka podrobit. Ať už bojem, nebo rozšiřováním své základny. Některé mapy lze přirovnat k hádankám, puzzlům, které musíte vyřešit, abyste mohli postoupit dál. Jiné jsou naopak dětinsky lehké a poukazují na trestuhodnou vyváženost obtížnosti. Také ovládání jednotek a skupin jednotek je dnes již poněkud zastaralé a těžkopádné, stejně jako jejich výroba. Je k nevíře, co dokáží s žánrem udělat pouhé dva roky.

Stačí, když kape

I přes všechny vyjmenované chyby si vás datadisk, podobně jako původní hra, dokáže k sobě připoutat a nepustí, dokud alespoň jednou nezažijete opojný pocit vítězství. Svou originalitou a v některých místech i obtížností si hra přímo říká o to být pokořena, zvládnuta, a její prapodivný, tajemný svět láká všechny zvědavé hráče, aby se do něj alespoň na pár hodin ponořili. Takže i když se hodnocení nakonec může zdát nízké, není tomu tak. Šest bodíků z deseti je naopak velmi slušné skóre a fandové původního Perimeteru se podle něj mohou zařídit. Těm ostatním radím mírně se obrnit trpělivostí, vyzkoušet a po pár desítkách minut teprve uvidíte, jestli vás hra skutečně chytla, nebo zda se raději uchýlíte k nějaké klasičtěji pojaté strategii.

Perimeter: Emperor's Testament
Windows PC

Verdikt

Datadisk Emperor's Testament nepřináší prakticky nic nového, pouze zhruba pětadvacet nových misí podepřených grandiózně geniálním nebo totálně imbecilním příběhem, podle toho z jaké strany láhve se na to podíváte. Přesto se hraje pořád dost dobře a dokáže si vás získat na delší dobu, než možná čekáte.

Co se nám líbí a nelíbí?

Stále velmi osobitá, originální realtime strategie, která zvídavé hráče pohltí svým smyšleným světem i neokoukaným přístupem ke správě jednotek a stavění základen.
Dnes už poněkud zastaralé technické zpracování, i když stále oko neurážející, v podstatě žádné zásadní změny oproti původní hře, nevyvážená obtížnost, absence tutoriálu, totálně šílený příběh.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz