Operation: Matriarchy Recenze Operation: Matriarchy

Operation: Matriarchy

storm2

storm2

16. 2. 2006 23:52 41
Reklama

Na východ od Slovenska je Ukrajina. Ještě víc na východ a trochu na sever je Rusko. V Rusku znají počítače a vyrábějí na nich počítačové hry. To je celkem normální. Že však z ruských dílen dodnes nevyšel žádný alespoň průměrný titul, to už vyvolává otázky. Vědí Rusové, co to je počítačová hra? Pakliže ano, proč vyrábějí samé béčkoviny, respektive zetkoviny? Možná je omezuje vláda, možná mají jiná měřítka pro kvalitu, nebo to prostě neumějí. Faktem zůstává, že z východu k nám ještě nikdy nepřiplula dobrá hra (tetris s dovolením nepočítáme). Loňská střílečka Hellforces byla skutečným hororem, firmě Buka to však nestačilo, pročež nasadila mnohem tvrdší kalibr: Operation Matriarchy!

Příběh jako ze Star Treku

Planeta Velian, 24. století. Neznámý virus přeměnil všechny ženy na polomechanická monstra s kolektivním vědomím. Z mužů se staly zásoby masa pro biogenetické experimenty. Galaktická Federace přišla díky neznámým útočníkům o desítky lodí, pročež se rozhodla poslat na Velian armádu. Vojenská loď byla napadena, vojáci zahubeni ještě v hybernaci, a celá operace tak spočinula na bedrech jediného přeživšího – nešťastného hráče, jenž tuto, ehm, hru nainstaloval…

Ihned po probuzení zjišťuji, že je něco špatně. Proč je ta grafika tak strašně hnusná? Proč jsou ty zvuky tak trapné? Proč nehraje žádná hudba? A proč se interaktivita prostředí rovná nule? No nic, za rohem se válí kudla a co nevidět najdu i nějakou tu špuntovku. Bude-li hra zábavná, může mi být ošklivá grafika putna. Sakra, proč ale ti nepřátelé vypadají jak četa terminátorů naplácaných na sebe a slisovaných do perfektní 2D placky? Proč všechny zbraně vypadají stejně? To rachtání co se ozývá z repráků má být střelba? No tak to potěš koště. Ten tlustý prasopes co vypadá jak zmutovaná bordelmamá po mě pálí nějaké barevné proužky a má docela výdrž. Zato já coby voják Galatické armády toho moc nevydržím…

Dobrá hra ve špatném čase, nebo špatná hra par excellence?

Navzdory těmto ponurým úvahám se na mě dál valí zástupy nepřátel, já je díky mocnému rachtopalu rychle posílám k čertu a probíjím se do nitra Velianské záhady. Ačkoliv kroutím hlavou nad všestrannou zaostalostí Operace Matriarchát, nemohu tvrdit, že bych se přímo nudil. Odmyslíme-li předpotopní grafiku, ještě předpotopnější zvuky, totálně zastaralý herní koncept, nulovou interaktivitu, nenápadité lokace… no, vlastně musíme odmyslet úplně všechno, zůstává extrémně jednoduchá doomovka, jež dokáže na chvíli zabavit. Nic to ale nemění na faktu, že se píše rok 2006 a že doby mého prvního PC, v nichž by tento titul byl možná úspěšný, jsou dávno pryč.

Skvělá prezentace dokonalého propadáku

Z webových stránek a manuálu hry jsem se dozvěděl, že mě čeká, cituji: „terrific 3D action“, 16 druhů fantastických zbraní, 18 intenzivních levelů, ragdoll technologie a realistický systém poškození. Ze všech uvedených přívlastků je pravdivý jedině terrific, pokud jej tedy změníme na terrible – hrozný, strašný, příšerný, apod. Přesně tyto výrazy mě napadají i při pohledu na oficiální hardwarové nároky, které jsou, jednoduše řečeno, absurdní pro něco jako TOHLE. Co se týče zbraní, najdou se tradiční rachtátka jako rachtopistole, rachtopal, rachtačák, rachtačkomet, rachtačka plasmy atd. Tvrdit o nich, že jsou fantastická, je však víc než vypočítavý nesmysl. Ani s ragdoll efektem to není tak žhavé, všimnete si ho jedině tehdy, zavadíte-li o všudypřítomné výbušné sudy, představující veškerou interaktivitu okolí. Maličko pravdivosti lze najít v realistickém systému poškození. Ne že by snad ze zdí odletovaly kusy omítky nebo se tříštilo sklo, na to rovnou zapomeňte, ale rána do hlavy pošle zmetka k zemi rychleji než zásah do kotníku.

Technická odbočka

O odpudivém vzhledu tu již několikrát padla zmínka, ale pro jistotu si to ještě jednou připomeneme. Operation Matriarchy vypadá terrific! Jestli na ruských vývojářích něco skutečně obdivuji, pak je to jejich schopnost vzít něco moderního, technicky pokročilého a hezkého jako pixel shadery nebo ragdoll technologii a zakomponovat to do něčeho ošklivého a zastaralého. Ne nadarmo jsou ve hře k vidění právě pixel shadery, parádní výbuchy a plameny, pěkně vypadající textury a další serepetičky, ohyzdně konstrastující s nenápaditým designem levelů, plytkou atmosférou, neatraktivními zbraněmi či hordami nepřátel, jejichž pohybové schopnosti se rovnají hercům z éry Charlieho Chaplina. S panem Chaplinem, budiž mu země lehká, úzce souvisí i umělá inteligence, tak si o ní pojďme něco povědět. Zmetci v Operation Matriarchy disponují neuvěřitelně rozvinutou AI, která se projevuje následovně: nacházíte se v místnosti s několika dveřmi, jedny z nich otevřete, vystřelíte na prvního zmetka a v tu ránu se ze všech okolních místností začnou naprosto neslyšně (nemají totiž žádné přiřazené zvuky) řinout mraky oblud.

Narozdíl od grafiky není zvukové stránce co vytknout. No dobře, já vím že tomu nevěříte, ale ono vážně není co vytknout, když není čemu to vytknout! Kromě již zmíněného rachtání zbraní, občasného lomozu v pozadí a čemusi, zřejmě ozvučení hlavního menu, připomínajícímu automat z roku 1985, totiž hra žádné zvuky neobsahuje a pokud ano, tak nejsou slyšet.

Soud nyní vyřkne ortel

Obžalovaná Operace Matriarchy, povstaňte. Odsuzujeme vás k potupnému zániku v hlubinách herního zapomnění, a to z důvodů zřejmých, více než jednoznačně vyjádřených předchozími řádky. Jste totiž hrou nepovedenou, zastaralou, neřku-li přímo zaostalou, váš vzhled je obscénně ohyzdný, a ačkoliv byste nějakého zoufalého, osamělého či zvráceného pařana mohla na kratičký okamžik zabavit, v roce 2006 nemáte co dělat. Pakliže k tomu nemá obhajoba co dodat, ortel zní: vraťte se do hrobu, matriarcho! My si jdeme zahrát piškvorky, jejich úroveň vás předčí o desetiletí.

Operation: Matriarchy
Windows PC

Verdikt

Chybí-li vám naprosto primitivní, bezduchá, technicky zaostalá a nezáživná střílečka, můžete Operation Matriarchy zkusit. Všem ostatním radíme, aby bez váhání zastřelili každého, kdo se jim bude snažit tuto hru vnutit.

Co se nám líbí a nelíbí?

Nikdo vás nenutí to hrát.
Samotná existence této hry je zápor.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama