NFT jsou budoucností, na kterou zatím nejsme připravení
i Zdroj: Hrej.cz
Komentáře Článek NFT jsou budoucností, na kterou zatím nejsme připravení

NFT jsou budoucností, na kterou zatím nejsme připravení | Kapitola 2

Radek Raudenský

Radek Raudenský

28. 1. 2022 19:50

Seznam kapitol

1. NFT TU UŽ DÁVNO JE 2. EVOLUCE MIKROTRANSAKCÍ 3. JENOM DOBŘE?

NFT, non-fungible token, nezaměnitelný token. Zkratka, která by v minulém roce možná mohla dostat cenu za jednu z nejpoužívanějších zkratek či slovních spojení v technologiích (kdyby něco takového náhodou existovalo). S NFT se začalo masivně obchodovat, spousta lidí na nich zázračně trhla velké peníze a tento kus technologie nakonec pronikl i do her – nejdříve pouze teoreticky, krátce na to i prakticky, a to skrze Ubisoft Quartz.

Reklama

EVOLUCE MIKROTRANSAKCÍ

Možná si čtete řádky výše a čílíte se, že bráním současný nenažraný herní průmysl – ale není tomu tak. Faktem je, že hráči na pravidla současného trhu přistoupili. Ti, kterým se podaří správně nasadit mikrotransakce do her, vydělávají neskutečné peníze. Epic distribuuje svůj Fortnite zcela zdarma, ale díky skinům vydělává miliardy dolarů. To stejné platí o Riot Games, Activision Blizzard a dalších provozovatelích free-to-play titulů. Nelze se vůbec divit tomu, že se pak o stejný krok snaží i další firmy a je jenom na té skutečné mase hráčů, jestli tento krok budou respektovat, či nikoliv. To, že se někdo proti zavedení mikrotransakcí hlasitě brání, avšak tichá většina skiny kupuje, je toho důkazem. 

Příjmy Fortnite za rok 2018 a 2019
i Zdroj: Hrej.cz
Příjmy Fortnite za rok 2018 a 2019

Když už jsme začali u Ubisoftu, můžeme se podívat právě na jejich výdělky – za fiskální rok 2020 hlásí studio příjmy ve výši 1,44 miliard dolarů. Příjmy z mikrotranasakcí? Více jak 600 milionů dolarů, tedy přibližně 41 %. Naprosto bez diskuse tak můžeme říct, že hráči na mikrotransakce od Ubisoftu, nehledě na protesty nebo kritiku některých, přistoupili. Herní průmysl je respektuje. Teď jde jenom o to, kam dále se mohou mikrotransakce posouvat, a já právě NFT považuji za dobrý krok.

ALE PROČ?

V současnosti existuje velice málo her, které by fungovaly na principu Counter-Strike: Global Offensive – tedy že si koupíte skin, ten vlastníte a můžete ho dále prodat. Samozřejmě mluvím zjednodušeně, jelikož zrovna u CS:GO je koupě uzavřena za bariérou beden, které musíte otevírat. Ale princip chápeme – zkrátka taková starší varianta NFT.

Naprostá většina her jede na jiném stylu. Skin si koupíte… a je hotovo. Nemůžete s ním nic dělat, své peníze zkrátka odevzdáte a získáte za ně kosmetickou úpravu. Tu můžete používat jenom v dané hře, chlubit se s ní, ale nic víc. Pro firmu je to samozřejmě výhodné, jelikož pokud chce takový skin někdo další, musí si jej koupit. Nemůžete mu ho prodat nebo půjčit. Zároveň není nikde indikováno vaše vlastnictví, to si dokážete až tím, že se přihlásíte na svůj účet a skin si vezmete.

Skiny v LoL jsou bezcenné
i Zdroj: Hrej.cz
Skiny v LoL jsou bezcenné

NFT tohle může kompletně změnit. Ubisoft ukázal, jak se mohou mikrotransakce do budoucna dělat. Když si zakoupíte skin, nebude to jenom směs nul a jedniček bez žádné hodnoty. Vlastnictví daného předmětu se zapíše do blockchainu, do vaší peněženky a vy si s ním můžete dělat prakticky co chcete. Když už se vám nebude líbit, jednoduše ho prodáte dál tomu, kdo o něj bude mít zájem. Limitované předměty ze speciálních akcí budou mít vyšší hodnotu, studio může dělat soutěže o NFT. Předmět za odehrání 600 hodin? Proč ne, jde jenom o jednu z dalších mnoha odměn, které daná hra může zdarma nabídnout. Pokud někdo dosáhne takové šílené hranice, bude mít ono NFT v teoretické hladině velkou hodnotu.

Právě proto si myslím, že NFT rozhodně není špatná věc. Nebráním obrázky, kterým sám nerozumím a neinvestoval bych do nich - avšak respektuji je. Dle mého názoru se do ostré kritiky hráči pustili jenom kvůli tomu, že s tím začal Ubisoft a herní průmysl zatím NFT dost dobře nezná. Musí se s ním naučit pracovat, zjistit jak funguje a pochopit, že podobný koncept už tady dávno je a funguje – a pro hráče může jít spíše o výhodu, než o nějaké příkoří. Alespoň tak to vidím já.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama