Hrej.cz Nebuchadnezzar Recenze

Nebuchadnezzar

david-plechacek
David Plecháček
15. 2. 2021 20:45 4 Sdílej:

Budovatelských strategií není nikdy dost, a těch kvalitních ještě míň. Jedna se zrodila u nás, a v dobách, kdy trčíme doma, nás posílá do starověké Mezopotámie.

Reklama
Reklama

Nezačít tuhle recenzi slovy, že Nebuchadnezzar je vlastně převlečený Pharaoh nebo Caesar, vlastně ani nejde. Přesto mi přijde, že v dnešním světě už bez kontextu toto prohlášení vůbec nic neznamená. Pokud jste pamětníci, tak jste si podoby určitě všimli sami. Troufám si ale tvrdit, že velká část hráčů (a neméně velká část našich čtenářů) už zkrátka ani jednu z těchto her nepamatuje. Je to chyba, protože studio Impressions Games s nimi psalo historii, ale tak nějak chápu, že jde o historii tak vzdálenou, že někoho už prostě neláká ji nějak zevrubně prozkoumávat. I po letech se ale jedná o to nejlepší z real-time strategií. Jestli něco zestárlo, je to grafika, nikoliv samotná hratelnost. A přesně s tím počítají současní autoři Nebuchadnezzar, která vychází po dvaceti, pětadvaceti, ne-li třiceti letech.

Svým způsobem je Nebuchadnezzar jednoduchou hrou. Jedná se o budovatelskou strategii, která nevymýšlí kolo, ale vychází z konceptu, který se používá odjakživa. To není výtka. Autoři, kteří se dokážou popasovat s tím, že použijí funkční mechanismy a jen jim špetkou tu a tam dopřejí trochu specifické chuti, ti budou nakonec úspěšní. Nebuchadnezzar všechno tohle splňuje, protože toho vlastního přidává tak akorát na to, aby celou hratelnost nepřekombinoval, ale jenom jim vylepšil a povznesl do moderní podoby.

KOLÉBKA ŽIVOTA

Nebudu říkat, že Mezopotámie je tím největším tahákem a nejviditelnější změnou, protože to podle mého není pravda, ale je fakt, že se autoři alespoň neopakují. Neříkám, že by se někdo nechtěl vrátit do Egypta nebo starověkého Říma, ale území mezi řekami Eufrat a Tigris je tak trestuhodně neprozkoumané, že dává absolutní smysl tam hru umístit. Kromě toho, že budete využívat blahodárných vod jedněch z nejznámějších řek hodin dějepisu a jinak bojovat s všudypřítomnou pouští, asi by vás ani nenapadlo, v jakých končinách se vlastně pohybujete.

Jinak vás bude zajímat jenom to, kolik máte obyvatel, jaké je vaše produkce, jestli něčeho nemáte možná až moc, nebo naopak málo, či co vám chybí ve skladu.

Musíte být všímaví a tyto detaily aktivně vyhledávat. Pečlivě si pročítat info ke každé misi, vnímat, se kterými známými městy obchodujete… ale jinak? Jinak vás bude zajímat jenom to, kolik máte obyvatel, jaké je vaše produkce, jestli něčeho nemáte možná až moc, nebo naopak málo, či co vám chybí ve skladu, z čeho by měli vaši obyvatelé radost, nebo co by se dalo výhodně prodat. Vidíte? Vlastně je to strašně jednoduché. Stačí postavit cestu, první domy, a do novodobého Uru už se pohrnou davy penězichtivých obyvatel, kteří chtějí k prosperitě města přispět svým dílem.

POSTAV TO A TAM ZAS TOHLE

Myslím, že ani není potřeba příliš řešit řetězec toho, co reálně stavíte. Město a první budovy už máte, první obyvatele taky. O jejich blaho se příliš starat nemusíte, jestli nechcete. Nezemřou hlady, žízní, a dokonce ta první hrstka už ani nikdy neodejde. Ale nebyli byste těmi nejlepšími správci, kdybyste se o své ovečky patřičně nestarali. Základem je mléko a chléb, takže postavíte první farmy, na nichž pastevci budou pravidelně dojit své krávy, pole, z nichž budou zemědělci sklízet obilí podle ročního období, a pekárny, kde pekaři budou zpracovávat obilí, potažmo mouku, na chléb.

Tito všichni pracovníci se rekrutují z vašich obyvatel, a často vám bude připadat, že jich nemáte vlastně tolik, kolik byste potřebovali. Tady totiž začínají starosti – kromě těchto činností se musíte starat o převoz surovin od výrobců do skladů, a ze skladů k samotným domům. Každý sklad má kolem sebe určitý rádius, pod kterým na něj producenti a výrobci všeho možného vozí své produkty. Pokud to lze, tak si pekař (respektive jeho vozka) může skočit pro obilí přímo k zemědělcům, pokud to ale nejde, jeho kroky zamíří na skladiště. Skladiště má však omezené prostory, a kromě primárních surovin se na něj musí vejít i to, co z nich kdo vyrobí, takže třeba chléb. A pro ten zase chodí obchodníci, kteří jej musí naskladnit a posléze rozvést po okolních domech.

Právě tato logistická část je asi největším oříškem hry. Kromě obilí, mléka nebo chleba se někde v okolí může nacházet rybář, datlový sad, nebo třeba cihelna, takže skladovací prostory budou praskat ve švech. A ta správná zábava začíná, když cihly potřebují na druhé straně města…

 LOGISTIKA NADE VŠE

Já si myslím, že určitou představu máte, ale sami asi tušíte, že bude ještě hůř. Jak jsem říkal, jakmile postavíte dům, základní obyvatele už neztratíte. Jakmile jim ale dáte chleba a korbel mléka, svou malou chýši povýší na větší barák a přivítají další obyvatele. Tím se zvýší i počet dostupné pracovní síly. Jakmile dostanou vodu ze studní (kterou opět musí někdo roznést) a keramiku vytvořenou z pálené hlíny, opět se zvýší level budovy a tím i její kapacita. A o tyhle pracanty můžete přijít stejně snadno, jako jste je dostali.

No a teď zkuste plánovat. Kolik skladů postavíte? Pokud je nějaká surovina na druhé straně města, musíte postavit karavanu, která bude vozit věci z bodu A do bodu B, aby je tam vzal obchodník a roznesl je mezi domy. Ale karavana vozí věci jen mezi skladišti, na kterých navíc nemusíte mít dostatek místa. Ok, takže postavit další skladiště… ale kam? Mapy nejsou nafukovací a budete rádi za trochu prostoru.

Tady jsem měl velký problém vymyslet systém, který by univerzálně fungoval.

Budovatelské strategie miluju, obvykle nemám problém přemýšlet několik kroků kupředu, ale tady jsem měl velký problém vymyslet systém, který by univerzálně fungoval. Každé město vypadá jinak, každé je své, každé vzniká tak nějak organicky. Často podmínky mění i právě voda, protože si můžete vykopat zavlažovací kanály, které vám promění nehostinnou poušť na blahodárnou oázu.

ZLATÝ HŘEB VEČERA

Kromě toho všeho vám ještě musí zbýt místo na monument. Ten představuje stejně jako v Césarovi a Faraonovi vrchol každé mapy, ačkoliv na rozdíl od svých předchůdců si jej můžete nadesignovat sami. Je to hezká vychytávka, dá se s ní docela vyhrát, na druhou stranu už to je taková třešnička na dortu. Znamení, že se vám daří, a že už nejste kdejaký zapadákov u smrduté zátoky, ale prosperující město, které má před sebou zářnou budoucnost. Vaše prestiž, další z ukazatelů, s nimiž hra operuje, roste, vy můžete obchodovat s dalšími městy a ještě tak zvyšovat vaše bohatství.

To, co jsem popsal, jsou však jen základy a pravidla nižších vrstev. Pak se ale také musíte starat o ty náročnější, kteří nežijí v obyčejných domech, ale ve vilách. Ti už se nespokojí s keramikou a chlebem, ti už chtějí datle, maso a další výdobytky moderní starověké civilizace. A jestli jste doteď bojovali s logistikou a místem, nové nároky pro vás budou noční můrou. Celé je to ale perfektně organické a mimořádně dobře fungující. Osidlovat zapomenuté končiny je prostě radost. Bolí to, psychicky vás to bude deptat, ale budete si to užívat.

Všem fungujícím mechanismům, které jsou na strategii to nejdůležitější, sekunduje i funkční líbivá retro grafika. I díky ní je všechno pořád skvěle přehledné a nikde se neztrácíte. Tento přístup by podle mého měli zvážit i další vývojáři strategií, není potřeba se hnát za hyperrealistickou grafikou. Když to nejde, Nebuchadnezzar ukazuje, že existuje i alternativa. Alternativa třeba k pixelartu, ke kterému se spousta menších studií uchyluje.

No a aby toho nebylo málo… pro mě to roli nehraje, ale je jednoduše fajn, když si český herní rybníček může připsat další skvělou hru. Nevzniká jich tu tolik, a Nebuchadnezzar se rozhodně nebude krčet jen někde v rohu.

Nebuchadnezzar
Windows icon PC

Verdikt

Nebuchadnezzar představuje výzvu. Pozvolně strukturovaných 14 misí vás naučí, jak přežít v nehostinné Mezopotámii, zbytek ale už bude na vás. Tak či tak se ale se všemi nástrahami musíte vypořádat sami.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz