Nanostray Recenze Nanostray - střílečka od podlahy

Nanostray - střílečka od podlahy

Jan Horčík

Jan Horčík

21. 8. 2006 22:56 3
Reklama
Reklama

Dříve oblíbená pohádku o tom, že některé žánry jsou mrtvé, se v posledních letech podařilo úspěšně zadupat do země. Pravdou nicméně zůstává, že některým žánrům je věnováno mnohem víc prostoru než ostatním. Je to dáno především samotným trhem, ale také marketingem jednotlivých firem, který často přímo určuje vkus a směr vývoje. Klasická RPGčka, klasické adventury a klasické SHMUPs dnes tiše postávají na pokraji zájmu. Ale co jsou to vlastně ty "SHMUPs"?! Pojďme si ze všeho nejdřív povědět něco o žánru, který definoval počátky herní historie. Zkratka označuje "shoot-em-up" čili pěkně po česku "rozstřílej co můžeš". Kdo má rád zkratky, může používat třeba "RCM". Žánr odstartoval už s legendárními Space Invaders a vyvinul se do několika subžánrů. Dodnes je velmi populární v Japonsku. Gradius, R-Type, Ikaruga, Tyrian, Radiant, Xenon jsou jména, která se navždy zapsala do herních análů. Mezi české zástupce můžeme zařadit třeba Jets'n'Guns.

Němci si hrají na Japonce

Vývojářské studio s trochu netradičním názvem Shin'en už má na kontě podobný Iridion pro GBA. Nanostray však naplno využívá síly NDS a je to vidět. Čeká na vás osm krásně zpracovaných 3D levelů, které se jen hemží smrtonosnými střelami všemožně poletujících protivníků. Někteří jsou malí, někteří velcí, v každém případě ale znamená kolize s nimi rychlou smrt, takže pozor. Ovládání hry využívá možností dotykového displeje - spodní obrazovka slouží jako řídící panel, na kterém vidíte radar a můžete přepínat zbraně mezi čtyřmi různými módy. Jinak loď ovládáte pomocí D-padu a tlačítek. Jako hlavní tlačítko střelby lze použít také levé rohové tlačítko, pravé bohužel zůstává nevyužité - přitom by se tak hodilo k rychlému přepínání mezi zbraněmi! Tady vývojáři jasně zaváhali.

Kromě základního módu má každá zbraň ještě jeden další, který však ubírá cennou energii. Tu můžete čas od času doplňovat sbíráním modrých placiček. Bohužel, není možné žádným způsobem doplňovat štíty lodi. Kromě dvou módů každé ze čtyř zbraní si s sebou vezete ještě několik kousků ultimátní zbraně, kterou se však vyplatí používat pouze na bossy nebo v nejvypjatějších situacích. S bossy si vývojáři pohráli vcelku pěkně - na konci každého levelu se spustí krátká animace, ve které je vám váš arcinepřítel předveden v celé své kráse. Na obrazovce radaru se objeví tlačítko "Scan", pomocí kterého zjistíte kde jsou protivníkovy slabé stránky. Tady přichází čas na ultimátní zbraně a nemilosrdnou řež. Ostatně, řeč je to od začátku do konce a hra vám málokdy dá čas vydechnout.

Mistry v Nanostray jsou Francouzi

Osm levelů je poměrně málo, naštěstí jsou ale zajímavě provedené a graficky velmi působivé. Neustále se mění podle planet, na které jsou zasazeny. Jednou to je lávové peklo, jindy třeba i asteroidové pole, pak zase orbitální základna. Spolu s prostředím se částečně obměňují i nepřátelé, ovšem jejich jádro, barevní létající pidižvíci ohrožující vás ze všech stran, zůstává stálé. Nanostray samozřejmě podporuje multiplayer skrze wi-fi až pro dva hráče a také online žebříčky. Počítání skóre je poněkud zběsilé, naskakuje totiž prakticky neustále a po skončení mise se ještě všelijak násobí. Nicméně online žebříčky prokázaly zajímavou věc, a to že nejlepšími hráči jsou podle všeho Francouzi následovaní Američany a Kanaďany. Domácí Němci zůstávají většinou pozadu.

Dobrodružství vesmírného pilota

Kromě základního módu Adventure jsou k dispozici ještě Arcade, kde si jednotlivé levely můžete projet v jakémkoliv pořadí a pokusit se o nejlepší skóre, a Challenge, což jsou jednotlivé levely podložené nějakým úkolem nebo podmínkou - třeba získat bonus, určité skóre, střelba bez speciálních zbraní a podobně. Škoda, že se v průběhu hry nedozvíme prakticky vůbec nic o příběhu. Celkově je Nanostray pro Nintendo DS příjemnou zábavou, která vám snadno ukrátí dlouhé chvilky ve autobuse či ve vlaku, ale třeba i doma. Škoda, že nevydrží déle. Doufejme, že se co nevidět objeví na DSku další hry tohoto žánru. Kupříkladu chystaný polský Wii/DS projekt Raid over the River vypadá podle prvních ukázek velmi slibně.

Nanostray
Nintendo icon DS

Verdikt

Dobře hratelná, bohužel poněkud krátká a málo originální arkáda, která by si bývala od vývojářů zasloužila mnohem víc času a pozornosti. Škoda, ale nevěšme hlavu!

Co se nám líbí a nelíbí?

Hodně zajímavé, i když poněkud krkolomné využití touch-screenu, skvělé audiovizuální zpracování, bossové, multiplayer
Příliš krátké, malá variabilita protivníků, málo různých upgradů pro zbraně, zcela chybí vylepšování lodě, nevyužité tlačítko ovládání, odfláknutý příběh
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz