MotoGP '08 Recenze MotoGP ‘08

MotoGP ‘08

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

5. 11. 2008 23:00
Reklama

Pohled z okna na haldy opadaného listí mluví za vše, motoristická sezona léta páně 2008 je u konce. Byl to plodný rok. Sebastian Loeb se stal nejúspěšnějším jezdcem historie Rallye, Lewis Hamilton svedl s Felipem Massou nervydrásající souboj v samotném konci mistrovství světa vozů formule 1, na trůn seriálu MotoGP se opět vrátil fenomenální Valentino Rossi a asi nejtalentovanější český motocyklový jezdec současnosti Lukáš Pešek se v premiérové sezoně ve třídě do 250 ccm rozhodně neztratil. Čekání na start příštího ročníku seriálu mistrovství světa silničních motocyklů bude dlouhé, předlouhé, a tak velmi potěší, že se na trhu objevuje další díl série MotoGP, tentokráte s číslovkou 08. Ambice na zahnání nudy při dlouhých podzimních a zimních večerech, kdy venkovní teplota opravdu nedovolí vytáhnout oblíbeného jednostopého miláčka na silnici, jsou veliké, podaří se je naplnit?

Hned od prvotního spuštění MotoGP 08 je dosti znát snaha autorů přilákat pokud možno co nejvíce nových hráčů, jež nemají se závoděním na superrychlých motorkách prakticky žádné zkušenosti. Ne vždy se jim to ale podařilo úplně ideálně, úvodní tutoriál, v němž by měly být představeny základní aspekty ovládání silničního speciálu, je toho jasným důkazem. Nováček by mohl očekávat, že se dozví nějaké finty či rady v jakém bodě brzdit, v jaké situaci požít kterou brzdu, kdy přidávat plyn, popřípadě kolik. Namísto toho je hráč vhozen přímo do probíhajícího závodu – a plav! Po chvilce se v pravé části obrazovky objeví hláška, že přibyla nová rada, která se dá přečíst ale až po stisknutí pauzy a jejíž informační hodnota se velmi blíží nule, stejně jako kvality celého tutoriálu.

Vedle obligátních a jednohubkových módů typu rychlý závod či časovka obsahuje MotoGP 08 dvojici Kariéra a Výzvy, která stojí nejvíce za zmínku. Cílem kariéry je vypracovat se z naprostého zelenáče jezdícího za tým, jemuž by se dalo přezdívat pojízdná šikana, postupně až do nejsilnější kubatury a zde následně vyhrát titul mistra světa. K tomu je třeba získávat v závodech co nejlepší umístění, za což se získávají nejen bodíky do celkového hodnocení, ale také se odemykají týmy, helmy, kombinézy a další možnosti. Podaří-li se během sezony zpřístupnit další kubaturu, lze na konci přesedlat na silnější stroj a pokračovat v kolotoči velkých cen dále. Postupně jsou také zpřístupňovány vylepšení samotného motocyklu, ta se ale bohužel omezují pouze na čtveřici bodů akcelerace, top speed, brzdy a trakce, což je například v porovnání s v létě vydaným SBK 08 poměrně chudá nabídka, o tom ale později.

Další výraznou položkou v hlavním menu budiž challenges, či chcete-li česky výzvy. Těch je rovná padesátka a nabízejí ideální možnost, jak si natrénovat neznámé trati zábavnou formou – jednou je třeba projet určité úseky trati v časovém limitu, jindy předjet vedoucího závodníka, dostat se s technickými problémy na bodovanou pozici, objet okruh s malým množstvím brzdové kapaliny apod. Dovoluji si tvrdit, že po zvládnutí celé padesátky scénářů nebude hráči dělat problém zvládat profily všech osmnácti tratí, jež představují věrné kopie těch ze seriálu mistrovství světa. Když už jsem to nakousl, MotoGP 08 má vedle okruhů tradičně licenci také na vše ostatní, jezdce, týmy, sponzory…

Hromada módů a jejich možností je krásná věc, ale bez správného zážitku z jízdy by byly poloviční, což se tak trochu stalo. Neodsuzuji autory za snahu získat nové hráče, to v žádném případě. Ostatně, líbí se mi možnost volby ze tří stylů závodění a následně ze čtyř obtížností protivníků – téměř každý si tak přijde na své. Kdo zvolí arkádovitou jízdu, nebude mít problém ani se udržet na silnici, ani se prokousat na přední příčky a získat některý z cenných kovů. V pokročilých už je třeba dávat si více pozor na brzdu a plyn, nejtěžší simulace mne ale poměrně zklamala. Ano, hráč si musí počínat opatrně a na hranici rizika, ale i tak motocykl drží na silnici lépe, než by bylo záhodno. V porovnání s SBK 08, kde bylo třeba mnoho zkušeností a řidičského umu, se jedná o slaboučký čajíček.

Arkádovitost je cítit i z nastavení motocyklu, zatímco v SBK 08 bylo na výběr buď z automatiky, anebo z naprosto detailního nastavení všeho, zde se musíme omezit na několik málo banálních položek. Tvůrci se tak sami připravují o fanoušky z řad hardcore hráčů, a to je rozhodně škoda. Nedá mi to, abych se nezmínil také o umělé inteligenci, jež je jedním slovem prazvláštní. Ve chvíli, kdy jedete za skupinkou protivníků, se zdá vše v pořádku – jezdci na sebe dorážejí, snaží se bojovat o pozice. Jakmile se ale do souboje připletete vy, nejen že si neberou servítky, oni se dokonce tváří, jako byste tam nebyli. Nevím, zda to nebylo jen zdání, ale tolik kontaktů zezadu při brzdění do zatáček, tolik šťouchanců zleva či zprava, to nepamatuji snad v žádné ze závodních her. Naštěstí se opravdu málokdy stane, že by se jednalo o náraz způsobující pád, takže zůstaneme u pojmu prazvláštní, nikoli hratelnost ničící.

Oproti letnímu SBK 08 boduje MotoGP 08 jednoznačně na poli audiovizuálního zpracování. Při jízdě třísetkilometrovou rychlostí až mrazí v zádech, jaký je to kalup, a když se to ještě odehrává v dešti, je mrazení minimálně trojnásobné. Pravda, zlí jazykové by mohli namítat, že textury okolní krajiny a diváků jsou jako vystřižené z kartonu, ale toho si lze všimnout snad jen při havárii, během jízdy působí více než skvěle. Ocenil bych i zvolený soundtrack a celkové ozvučení dění na trati, divácká kulisa je patřičně slyšet a o kousek tak ještě vylepšuje celkový dojem ze hry.

Pohledem z okna jsme začali, pohledem z okna také skončíme. MotoGP 08 by mohlo připomínat krásně barevné podzimní listí – občasní hráči si jeho barev užijí dosyta a půjdou s úsměvem o dům dál, hardcore harcovníci ale brzy poznají, že tato krása je pomíjivá, a stejně jako podzimní listí brzy opadá, tak i sladkost opojného nektaru hratelnosti brzy vyprchá…

MotoGP '08
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
PlayStation PlayStation 2
PlayStation PSP
Xbox Xbox 360
Wii Wii

Verdikt

MotoGP 08 upoutá spíše občasné hráče než zkušené harcovníky, arkádovité pojetí je znát prakticky na každém kroku, což zvyšuje přístupnost pro nové a nezkušené závodníky.

Co se nám líbí a nelíbí?

Licencované závody seriálu MotoGP, grafické zpracování, arkádovitá hratelnost pro občasné hráče, soundtrack, kariéra, výzvy.
Minimum možností nastavení motocyklu, prazvláštní umělá inteligence protivníků, špatný tutoriál, několik dalších detailů.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama