Moss Recenze Moss

Moss

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

8. 3. 2018 09:55 2
Reklama
Reklama

Asi nikoho nepřekvapí, že nepatřím mezi nadšence do VR. Teoreticky se mi virtuální realita líbí, ale prakticky mi plejáda dostupných titulů splývá v kaši hororů, stříleček z vlastního pohledu a “interaktivních zážitků”, které buď nejsou moc dobré hry a VR je v nich pouhý gimmick, nebo by ani ve VR být nemusely. Moss je ale jiný. Využívá totiž VR neotřelým a hravým způsobem, který o skutečném potenciálu VR jako samostatného média přesvědčí i nejzarytější skeptiky.

NASAĎTE SI MYŠÍ KOŽÍŠEK

Moss je v jádru akční adventura zabalená do pohádky o myšce Quill, která se vydává na dobrodružnou cestu za záchranou svého strýčka. Není na to ale sama. Do hry vstupujeme i my v roli Čtenáře, magické bytosti, která na myšku dohlíží a často ji na cestě pomáhá. Podobně jako ve hře Brothers tu vlastně hrajeme za dvě postavy. Analogem a tlačítky ovládáme Quill, skáčeme přes propasti, taháme za páky a bojujeme s nepřáteli. Pohybem ovladače a stiskem R2 pak jako Čtenář můžeme ovládat určité předměty, posouvat krabice a vytvořit tak most přes propast, znehybnit nepřátele, přenášet magické artefakty, nebo si třeba s myškou plácnout po správně vyřešeném puzzlu.

Pokud se VR hry tradičně chvástají moderním zaklínadlem imerze, pak Moss posouvá vtáhnutí do hry na další úroveň.

Dvojitost ovládání rychle přejde do rukou a nevědomky si brzy osvojíte unikátní dualitu hry. Quill je sice hlavní hrdinka, ale Čtenář a potažmo i hráč není jen posouvač krabic a statická kamera. Moss rozděluje herní svět na scény, taková malá dioramata, po kterých se malá Quill prohání jako ňuňu herečka po divadelní scéně pro panenky. A stejně jako na skutečné diorama můžete s headsetem na hlavě na herní scénu nahlížet z různých úhlů. Pohyb hlavy se tak stává třetím ovládacím schématem, neboť si při hře jako Čtenář udržujete přehled o rozestavení nepřátel nebo třeba koukáte, zda se za sloupy a zídkami neschovává nějaký poklad. To mě při hraní několikrát doslova zvedlo ze židle. Ne zlostí, ale zvědavostí. Pokud se VR hry tradičně chvástají moderním zaklínadlem imerze, pak Moss posouvá vtáhnutí do hry na další úroveň.

TO SE MUSÍ ZAŽÍT

Stejně jako další hry pro VR i Moss při hraní vysílá obraz na monitor, ale nemyslím si, že tohle je zrovna hra na ukazování. Leda byste návštěvě headset rovnou nasadili na hlavu a nechali ji vyzkoušet něco zcela unikátního. Bude zajímavé vidět, co na Moss řeknou diváci například při letsplayování, ale pravděpodobně bude třeba hodně vysvětlovat a popisovat svůj jedinečný zážitek. Moss totiž tak vhodně využívá všechny přednosti VR, včetně prostorového zvuku, že spousta toho, co ji činí tak výjimečnou, zůstává pro hráče mimo VR headset nepřeložené. Na škodu to však není. Spíš to vystihuje, jak dobrou práci vývojáři z Polyarcu na zvolené platformě odvedli.

Zároveň ale často při hraní narazíte na limitace, zapříčiněné ať už výkonem konzole, nebo VR rozhraním. Moss ve VR připomíná spíše hru z konce minulé generace, byť to zase nevypadá tak zle, jak ukazují pořízené screenshoty a nižší kvalitu vynahrazuje nápaditost prostředí a stylizace. Jednotlivé scény jsou však poměrně malé a ploché pozadí, které je má opticky zvětšovat, je znatelně blízko. Přechody mezi scénami jsou pak docela dlouhé a restart po smrti je snad ještě o pár vteřin delší.

KDYŽ MÁ MYŠ PRÉ

Jinde se však vývojáři předvedli i navzdory různému omezení. Chválu si zaslouží jemná a detailní animace hlavní hrdinky nebo chytré nahrazení většiny rozhovorů a filmovějších scén ručním převracením listů v obrázkové knize pohádek. Ostatně, hrajeme za Čtenáře, takže to dává smysl. I level design je většinou poměrně fikaný a v nejlepších momentech hry jsem si vzpomněl na blahodárný mix plošinovkování a puzzlů z Písků času, mé srdeční záležitosti.

Pocitově hra končí zhruba v prvním aktu nějakého většího příběhu.

Moss sice nepřichází s nějakými extrémně novými nápady, ale nároky na koordinaci akcí Quill i Čtenáře postupně rostou a dokážou příjemně potrápit. Jen snad souboje jsou příliš jednoduché a v podstatě postavené na jednom tříkrokovém kombu a úhybu. Pár druhů nepřátel také neohromí, ale zase všeho toho bojování není tolik, aby vyloženě otravovalo.

KRÁTKÉ JAKO OCÁSEK

Zřejmě neuniklo vašim bystrým očím, že jste se o příběhu či konkrétním obsahu hry dosud moc nedozvěděli. Má to důvod: zdráhám se prakticky vyzradit ty nejlepší momenty ze hry, která stojí zhruba 800 korun a jejíž dohrání trvá ani ne čtyři hodiny. Pocitově hra končí zhruba v prvním aktu nějakého většího příběhu, na jehož odvyprávění si však ještě budeme muset počkat. Při omezené znovuhratelnosti je pak taková investice na uváženou každého zájemce. Pokud vysbíráte všechny poschovávané collectibly napoprvé, těžko se sami ke Quill vrátíte.

Moss

Jako takový není Moss tou absolutní peckou, kterou si musí každý správný hráč zahrát. Nebo tím důvodem, proč si PS VR pořídit. Na druhou stranu představuje způsob, jak do VR přenést doposud spíše přehlížený žánr akčních adventur a zpracovat jej tak, aby vynikl pouze s helmou na hlavě. A to je přesně to, co virtuální realita potřebuje.

Moss
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

Dobrodružná pohádka s myškou unikátně využívá přednosti VR a dobře si poradila i s většinou limitací. Navíc dokazuje, že pořádné VR hry nemusí být jen střílečky, horory a kokpitové simulátory.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz