Monster Energy Supercross 4 Recenze Monster Energy Supercross 4

Monster Energy Supercross 4

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

19. 3. 2021 15:24

Studio Milestone se už počtvrté vrhá na stadiony plné řvoucích motorek brodících se v bahně. Povedlo se posunout sérii Monster Energy Supercross zase o kousek dál?

Reklama
Reklama

Když jsem se před čtyřmi lety poprvé vrhal do jámy lvové, divokých závodů motokrosových strojů v prvním Monster Energy Supercross, považoval jsem nově vznikající značku za spíše marný pokus, kterým se italští Milestone snažili přiživit na relativně populární licenci. Jakkoliv není motokros (nebo superkros) v České republice úplně primárně sledovaným sportem, k závodům v bahně tu pořád máme docela blízko a skutečná předloha je poměrně efektní zábavou. Jednička skutečně nebyla nijak povedenou hrou, i když nesla jistý potenciál. 

Nuže, mýlil jsem se.

Teď hraju už čtvrtý ročník. Ten druhý byl skutečně skvělý, třetí představoval mírný krok zpátky, ale také to nebyla žádná katastrofa. Čtyřka zřejmě kapitolu spojenou s konzolemi Xbox One a PlayStation 4 definitivně uzavře, i když už vychází i na nové generaci. Překlenutí generací je na ní ale naprosto jasně vidět, stejně jako zhruba roční vývojový cyklus. Jaký tedy Monster Energy Supercross 4 je?

NOVÝ ROZJEZD?

V roce 2018, kdy vyšel první díl, dokázali v Milestone do světa vypustit 6 (slovy ŠEST) velkých her, některé z nich dokonce v rámci dnů nebo týdnů. Asi není třeba nijak podrobně rozebírat, jak se to podepisuje na jejich kvalitě, minimálně Supercross ale vystupoval z řady. Loni mimochodem Milestone stihli už “jen” čtyři hry a letos to zatím vypadá na ehm… ubohé tři velké tituly. Nebo spíše tři standalone rozšíření loňských ročníků. Abych ale těmhle mimořádně produktivním borcům jen nekřivdil.

To víceméně znamená, že je váš borec na začátku hry notně omezený, a postupně si ho “odemykáte” do podoby, na kterou jste byli zvyklí v předchozích dílech.

Monster Energy Supercross 4 je fajn. Opět dostáváte k ruce poměrně přímočarou kariéru, možnost závodit v jednotlivých víkendech, šampionát a otevřené prostředí nazvané compound, kde si můžete jen tak jezdit a blbnout, případně sebrat nějaký ten skrytý bonus. Kariéra se od minule trochu rozšířila. Sice pořád nedosahuje komplexity druhého dílu (stále je mi záhadou, proč v trojce došlo k tak zásadnímu osekání), nově ale s vytvořeným jezdcem sbíráte talentové body, které můžete investovat do jednoduchého stromu schopností. To víceméně znamená, že je váš borec na začátku hry notně omezený, postupně si ho “odemykáte” do podoby, na kterou jste byli zvyklí v předchozích dílech. Nejde o žádné výrazné změny, vylepšení se točí kolem rychlosti, plynulosti a odolnosti. Vylepšený závodník lépe reaguje na vaše pokyny, méně padá, ostřeji zatáčí nebo efektivněji brzdí.

Talentové bodíky sbíráte za plnění jednoduchých výzev, tady nic nového nenajdete. Novinkou je naopak třetí úroveň závodění, která předchází “prostřednímu” šampionátu dvěstěpadesátek. Své schopnosti totiž nejdříve ukážete v turnaji Futures, který ve skutečnosti vznikl v roce 2018 a dává mladým jezdcům možnost pořádně se otrkat v poloamatérských závodech. Jeho herní zpracování je ale dost nedomrlé. V podstatě jde o velmi krátký šampionát, který nemá ani vlastní prezentaci, ani vlastní motorky. Navíc je úplně jedno, jak si vedete, pozvánku do obou konferencí nižší kubatury dostanete tak jako tak. Pak už se jen protloukáte závody, snažíte se dojet na bedně a povýšit tak ke královským strojům s 450 kubickými centimetry. Postupem času nakupujete nové licencované hadříky, součástky na motorku, můžete jezdit za existující tým nebo se jen nechat zastřešit sponzorem… prostě nic zvlášť objevného.

DALŠÍ DO SBÍRKY

Obecně lze říci, že u čtyřky zvolili autoři metodu “více je lépe”. K dispozici tedy máte víc skutečných jezdců a týmů, víc vybavení, víc součástek v editoru tratí a tím to tak nějak hasne. Do samotné hratelnosti se příliš nezasahovalo, stejný zůstal koncept závodních víkendů i komentář. I když… pár zásadních změn, tak trochu k horšímu, zmíním.

Do hry jsem se vrhal s pocitem, že už mě samotné závodění příliš nepřekvapí. Pár minut za řídítky ukázalo, že se motorky i jezdci ovládají dost podobně jako minule. Vedení terénem a učení specifického rytmu pro překonávání překážek je stále velmi zábavné. První závod mi ale ukázal, že patřím na samotný chvost balíku jezdců, a to s několikasekundovou ztrátou. Budiž, asi jsem zdřevěněl, chce to nějaký trénink. Možná je taky obtížnost nastavena celkem neúprosně vysoko? Nikoliv. Soupeři s označením “very easy” mě pořádně sešvihali. I tak jsem si ale obtížnost odvážně zvýšil, abych byl patřičně motivován. Trochu překvapeně jsem hned na první pokus zajel první místo v kvalifikaci a i v samotném závodě jsem si vůbec nevedl špatně. Obtížnost je totiž z principu úplně rozbitá. Rozdíl mezi nejlepšími a nejhoršími protivníky je téměř neznatelný, v kvalifikaci jde navíc jen o jakýsi koeficient. Ačkoliv mě soupeři přímo na trati pořád předjížděli a nebyl jsem s nimi schopen držet krok, získával jsem pole position. Bizarní.

To by v praxi tak úplně nevadilo, problém je ale v tom, že může být výsledek pro nezkušeného hráče opravdu brutálně náročný a pro harcovníky naopak nemusí představovat žádnou výzvu. Studio se navíc rozhodlo výrazně omezit největší berličku, kterou slabším hráčům do ruky dávalo - flashbacky. Stále je můžete zapnout, nově však máte k dispozici pouze tři na celý závod. Dají se sice “vydělat” zpátky elegantní jízdou nebo akrobatickými kousky, což je z mého pohledu velmi povedený koncept. Moje pochybnosti však pramení z toho, že flashbacky využijí především méně schopní hráči, a ti jsou rádi, že projedou cílem bez pádu. Na nějaké dobíjení si tak ve víru závodění ani nevzpomenou. 

Samozřejmě že vás omezené flashbacky nutí jezdit pečlivěji, opatrněji a více trénovat. I tak se ale bojím, že budou noví hráči odrazeni. Pokud si chcete jen tak jezdit a připadat si jako vítězové, poohlédněte se jinde. Nebo si kupte druhý díl.

TAK JAK

To je ostatně docela zásadním bodem k diskuzi. Má cenu čtyřku kupovat, pokud vlastníte předchozí ročníky? Nabízí rozhodně nejkompletnější a nejobsáhlejší zážitek. Osmnáct skutečných tratí (i když jich je polovina v Salt Lake City a naopak vypadl parádní závod v Las Vegas), stovka závodníků, stovky dekorativních předmětů od skutečných značek, krásně zpracované motorky, docela zábavný compound, fajn multiplayer. Čtvrtý Supercross je vlastně celkem nabitou závodní hrou.

Zůstaly zachovány některé nedostatky, třeba stále haprující kolize s ostatními jezdci.

Po stránce fyziky a jízdního modelu se změnilo pramálo. To není nutně špatně, považuju jej totiž za velmi slušný a zábavný. Zůstaly zachovány některé nedostatky, třeba stále haprující kolize s ostatními jezdci nebo mimořádně brutální překážky kolem tratě, které vás automaticky katapultují ze sedla. Taky mi pořád dost chybí větší časová “penalizace” za nehody, okamžitý respawn totiž pádům notně ubírá na bolestivosti. A když se vám stejný soupeř třikrát vyláme přímo pod kola, načež ho stejně máte okamžitě za krkem, je to k vzteku. Zvuk a soundtrack pořád spadají někam do kategorie “průměru”. Kvůli nim si ale Supercross asi nekupujte.

Monster Energy Supercross 4

Grafika se také výrazně nezměnila. To ale pořád znamená, že až na obludné obličeje jezdců hra v pohybu nevypadá vůbec špatně. Když se ženete v chumlu jezdců do první zatáčky, vzduchem létá bahno, na závodnících vlaje oblečení a to vše se rve do pár metrů rozryté tratě, vlastně to vypadá sexy. Nebo minimálně dramaticky a atmosfericky. Příští rok už bych si ale přál pořádný pokrok kupředu. V současnosti hra z next-genu těží jen skrze 4K rozlišení a 60 snímků za sekundu.

NE PRO KAŽDÉHO

Pokud vlastníte druhý nebo třetí díl, koupi čtyřky před vámi asi neobhájím. Pokud jste vyzkoušeli jen ten první a nebojíte se poměrně tvrdé křivky obtížnosti, klidně si radost udělejte. Monster Energy Supercross 4 nabízí skutečně zábavné a adrenalinové závodění, které se sice nemůže rovnat s giganty závodního žánru, z hlediska terénních motorek ale asi jen sotva najdete něco lepšího. O to smutnější je, že z co nejobjektivnějšího hlediska jde jen o nadprůměrnou hru, která si zaslouží nepopulární sedmičkové hodnocení.

Monster Energy Supercross 4
PlayStation icon PlayStation 5
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
Xbox icon Xbox Series X | S
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

Stále solidní závodění, které ale oproti předchůdcům nenabízí nic moc nového. Navíc přináší pár ne úplně dotažených designových rozhodnutí.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz