Men of War Recenze Men of War

Men of War

Jan Horčík

Jan Horčík

15. 3. 2009 23:48
Reklama

Pojmy "strategie" a "puntičkářství" jako kdyby k sobě odjakživa patřily. Nebýt německých Blue Byte a jejich nedostižného smyslu pro detail, nikdy bychom si nemohli zahrát takové klasiky jako The Settlers nebo Battle Isle. Na druhou stranu, dodnes vycházejí tahové válečné strategie, které jsou až tak moc vypilované po všech možných stránkách, že se je běžný smrtelník prostě nemá šanci ani naučit hrát, natož pak se u nich bavit. Štěstí, že ukrajinské studio Best Way zaměstnává nejen kupu pedantických milovníků válečné historie, ale navíc i pár lidí, kteří rozumějí hrám a vědí, jak je udělat zábavné. Už před rokem jsem se zde rozplýval nad jejich teprve druhým titulem Faces of War. Šlo o pokračování Soldiers: Heroes of World War II a dnes recenzovaný titul Men of War je třetím dílem téhle série. Dědictví předchozích dvou her je v něm patrné hned po prvním spuštění.

Téma realtime strategií z 2. světové války může být vyčpělé jak chce, třeba stejně jako stříleček z téže doby, ale jen dokud se někomu nepodaří zpracovat téma i žánr tak, aby se u něj hráč opět bavil. Men of War přichází se třemi rozsáhlými kampaněmi za Sověty, Němce a Spojence, které dohromady obsahují 19 misí. Dalších sedm bonusových úrovní je rozprostřeno mezi různé strany největšího konfliktu v lidských dějinách.

Maličkou nepříjemností je skutečnost, že tvůrci jako kdyby počítali s tím, že už jste někdy nějakou strategii z 2. světové války hráli, a nejlépe některou z těch jejich. V úvodu tedy zcela chybí tutoriál, který by hráče alespoň stručným způsobem uvedl do situace a představil ovládání hry. Faktem je, že ti, kdo hráli Faces of War, si jej brzy rychle vybaví, a ti, kteří nehráli, se zavčas zorientují.

Men of War narozdíl od předchozího Faces of War daleko více pracuje s animovanými scénami mezi jednotlivými misemi. Hra se ani trochu nebojí vrhnout hráče okamžitě do válečného pekla, kdy je například s jednotkou mnoha desítek mužů nutné bránit městskou průmyslovou čtvrť proti atakujícímu protivníkovi do doby, než se podaří na vlakovém nádraží naložit veškerý náklad a odeslat jej do místa určení. Napětí, které tvůrci skrze své dílo dokáží v hráči vyvolat, je hlavním důvodem, proč získává devítkové hodnocení.

Stejně jako ve Faces of War jsou vašimi základními jednotkami vojáci. Může jít o kulometčíky, snipery, pěchotu s puškou nebo třeba jen oficíry vybavené pistolí. Každý voják má však vlastní inventář pro skladování objektů, které najde ve světě kolem sebe. Každá zbraň je objekt stejně jako náboje, granáty a podobně. Pravda, pídit se po zemi po maličkatých virtuálních granátcích není zrovna sen každého hráče - a hra vás k tomu povětšinou ani nenutí. Ale jde to a to je hlavní. Všechny užitečné předměty můžete sebrat mrtvým protivníkům a vybavit jimi své vlastní vojáky, třeba helmou a neprůstřelnou vestou. Nikoliv už ale uniformou, jako třeba v případě série Commandos, což je škoda.  Přesto se autorům podařilo do hry napasovat několik zajímavých stealth misí.

Vedle vojáků jsou tu samozřejmě válečné stroje. Tvůrci se opět snažili o maximální realismus ve zpracování, a tak můžeme ve hře slyšet autentické hučení motoru tanků, štěkot samopalů, dunění artilerií. Každý stroj musí mít (alepoň dokud si nevšimne protivník) posádku, která jej ovládá - tj. další vojáky. Musejí obsluhovat kulometná hnízda, minomety, vejtřasky táhnoucí houfnice, samotné houfnice, tanky, brněné transportéry, no prostě všechno. Každý stroj je rozdělen na několik částí, na které lze samostatně zamířit a poškodit je či zničit. Nepřátelský tank tak znehybníte přesně mířenou střelou do pásů. Případně na dělovou věž, která se už sice nemůže otáčet, ale stále může střílet. Jakmile z poškozeného stroje vyskáče posádka, můžete jej obsadit svými vlastními vojáky a buďto rovnou využít nebo opravit. Těžce poškozené stroje opravit nelze, ale i po líté tankové bitvě vždy zůstane na bojišti alespoň pár jakž takž provozuschopných vehiklů, které mohou být v průběhu mise nápomocné.

Čím dokáže Men of War téměř přikovat člověka do generálské sedačky, je fyzika. Tvůrci si dali nesmírnou práci s neustálým cizelováním svého herního enginu pojmenovaného Gem3, který nyní nabízejí také k licencování. Není divu, pro potřeby her viděných z pohledu třetí osoby je to ideální sada nástrojů. Právě z tohoto pohledu si v Men of War můžete užívat intenzivních momentů z bitev zejména ve městech, kdy tankové střely prorážejí díry v domech, jako je to vidět v hollywoodských filmech (nebo skutečných záběrech třeba i z nedávných konfliktů). Domy bortící se pod tankovými pásy i jejich střelami, oheň a kouř postupující spolu s bitvou vpřed skrze celé bojiště, křik vojáků a rykot zbraní, to vše vyvolává tísnivou, ale zároveň vzrušující atmosféru, díky které se na bojišti ocitnete téměř ve vlastní kůži.

Dovedně navržené mise totiž nejsou pouze divadlem vašich svěřenců, ale také jednotek ovládaných počítačem. Kromě vašich jednotek ještě po poli pobíhá spousta dalších, které ovládat nemůžete. I jako takové ale hrají v celém zážitku důležitou roli, tvoří totiž doslova "kompars" vašemu vystoupení. Dovedeno do maličko přetažených metafor, mohl by si pak hráč připadat jako hlavní hvězda filmu, která tlačí hlavní linii příběhu kupředu, zatímco na pozadí se odehrávají různé menší šarvátky a minipříběhy. Ty navíc může svým jednáním přímo ovlivnit! Stavba misí je dovedně propracována, například postupné plnění hlavních a vedlejších úkolů, ale i odkrývání dalších a dalších částí mapy - jako to v poněkud větším měřítku předvedl Supreme Commander.

Men of War je jako dobrý válečný film. Má ve svých herních principech jakýmsi způsobem zakódován obdiv k virtuálnímu panáčkovi, kterého vyberete, aby běžel vstříc tanku s protitankovým granátem v ruce. Zábavné je, že hráč se může zhostit přímé kontroly nad jakýmkoliv jednotlivým strojem nebo panáčkem, a to včetně střelby, což dohání celý herní zážitek téměř k dokonalosti. A jakkoliv můžou být nepříjemné chyby v podobě několika bugů, nejde o nic, co by nespravil jeden či dva dobře mířené patche. Než vyjdou, můžete si hrát s herním editorem nebo zkoušet vytvářet vlastní modifikace. Případně pozvat pár kamarádů na multiplayerovou řachu.

Men of War
Windows PC

Verdikt

Potřebujete-li si opět po čase zobnout "protiválečnou" pilulku, Men of War vám dobře poslouží. Ukazuje, že válka jako zábava pro masy by skutečně měla zůstat jen doménou virtuálního světa. S touhle hrou vám vydrží pěkných pár desítek hodin, pak se zas můžete dívat na zprávy.

Co se nám líbí a nelíbí?

Men of War exceluje v nabídce možností, jak hru hrát. Každý si může zvolit svou vlastní cestu skrz každou mapu. Přitom se vám hra maximálním způsobem snaží pomáhat, vyjít vstříc a co nejméně vás brzdit těžkostmi, se kterými se obvykle realtime strategie (z 2. světové) potýkají.
Kvalita animací mezi misemi není ani trochu zázračná, sem tam se hrou mihne nějaký ten brouk. Občas jednotky dělají něco, co dělat nemají. Ale to je válka, nic nefunguje, jak má. Poraďte si s tím!
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama