LittleBigPlanet Recenze LittleBigPlanet

LittleBigPlanet

Blixa

Blixa

13. 10. 2008 02:01 41
Reklama
Reklama

Jedním z projevů velikosti a zkušeností je schopnost poznat talent na první pohled. A ať si o jeho občasných vychloubačných výrocích myslíte cokoliv, musíte uznat, že šéf Lionheadu Peter Molyneux je člověkem, který je takových postřehů schopen. Důkazem toho nejsou jen současní zaměstnanci Lionheadu, kteří nedávno zdárně dokončili Fable 2, ale i lidé, kteří se v Lionheadu jen odrazili k další nezávislé kariéře. Patří mezi ně i autoři netradiční bojovky Rag Doll Kung Fu, kteří se, poté co jim Molyneux pomohl s vydáním jejich prvotiny pod hlavičkou Lionheadu, rozhodli před dvěma lety založit vlastní firmu Media Molecule. A teď tu díky tomu máme LittleBigPlanet – hru, jejíž ambice postupem času vykrystalizovaly ze zajímavé hříčky pro PlayStation Network k projektu, do nějž Sony vložila s nadcházející vánoční sezónou velké, ba co možná i ty největší naděje. Rozhodně přitom nešlo o sázku na jistotu.

Kam s ní?

Snaha o zařazení LittleBigPlanet do rámce klasických herních žánrů totiž musí chtě-nechtě skončit u mírně pohrdavé charakteristiky „2D plošinovka s editorem úrovní“. A to věru v silné konkurenci letošní vánoční sezóny nezní jako ten nejlepší vstupní vklad. Ovšem nenechte se mýlit – přestože LittleBigPlanet nenacpete typově mezi „vyšší“ žánry ani kdybyste se rozkrájeli, z pohledu hratelnosti a v neposlední řadě i trvanlivosti může tahle hra se svými herními rivaly bez větších problémů soupeřit. Dopředu přitom upozorňuji, že hodnotím současnou podobu hry, současné možnosti jejího editoru a aktuálně funkční úrovně a nepouštím se do spekulací o tom, jaká by tahle hra mohla být třeba za půl roku nebo za rok. Jednak by to nebylo úplně fér a jednak mi na takovou prognózu pravděpodobně chybí představivost.

Ale zpět k jádru pudla – a tím je z žánrového pohledu bezesporu spojení „2D plošinovka“. Stejně jako mnoho hráčů jsem si i já myslel, že klasický singleplayer v LBP bude složen jen z několika na sebe nenavazujících úrovní vytvořených tvůrci čistě proto, abychom se mohli sami přesvědčit, co se dá v editoru hry všechno provádět. Skutečnost je ovšem daleko sladší. Media Molecule nám totiž předkládají plnohodnotnou plošinovku se spoustou rozsáhlých levelů a ještě větší spoustou bonusových miniúrovní. A věřte nebo ne, opravdu nejde jen o samovolné naskládání první z editoru do sebe aniž by se někdo zamýšlel nad hratelností. Svým celistvým a propracovaným designem úrovní spadá LBP do absolutní špičky svého žánru a to napříč všemi platformami. Kromě samozřejmého skákání po plošinkách a nepřátelích (těch je spíše méně než více) najdete v jednotlivých levelech i drobné fyzikální hrátky, jednoduché (ale osvěžující) logické hádanky, vozítka a další drobnosti. Zajímavým nápadem je pak počítání s určitou „hloubkou“ levelu, což si můžete představit tak, jakoby jste vzali tři klasické 2D úrovně a naskládali je na sebe. Na některých místech tak můžete chodit v těchto třech úrovních i dopředu a dozadu, což umožňuje existenci zajímavých designérských počinů. To všechno přitom do sebe navzájem perfektně pasuje, skvěle se to hraje a i zkušenější hráče potěší vyvážená obtížnost, která rozhodně zabraňuje řadit LBP do kategorie typických casual her. Což je mimochodem jeden z předsudků, kterého je dobré se v souvislosti s LBP zbavit. Opakuji, není to casual hra, není pro každého a rozhodně bych od ní neočekával, že se u ní budou nějak zásadně bavit lidé, kteří se dosud videohrám spíše vyhýbali.

Sběratelská edice

S ohledem na určitý nádech revoluce, který se na LBP v průběhu vývoje nabalil vypadá možná podivně, že tolik prostoru a nadšení věnuji klasické příběhové kampani na úkor editačních nástrojů hry. Neměla být takhle hra náhodou o komunitách, uživatelských levelech, imaginaci samotných hráčů a o nekonečných možnostech v rukou lidí, kteří by se jinak k designování her nikdy nedostali? Samozřejmě, měla, a také je, nebo lépe řečeno bude. Ovšem základní levely hrají v tomto ohledu nezastupitelnou roli jakéhosi nákupního centra plného jednotlivých součástek, které zde ve formě bonusů hráč hledá a sbírá. LBP vás do ničeho nenutí a nic vám nebrání prolétnout všechny levely jako střela a spokojit se s tím, že jste našli třeba jen 40 nebo 50 procent všech součástek. Osobně se také nepočítám k nadšeným herním sběratelům, kteří musejí všechny hry dohrát na sto procent aby si je poté mohli třeba projít v jiném kostýmu a podobně. V LBP je ale motivační faktor mnohem větší a pokud půjdete jen po povrchu, neochudíte posléze v editačním módu nikoho jiného než sebe. Tvůrci navíc přímo počítali s tím, že se hráči budou vracet k již jednou projitým úrovním. Ať už kvůli tomu, že jim při řešení některých bonusových částí levelů musí pomáhat další hráči (jeden mačká tlačítko, druhý prochází, a podobně) nebo proto, že objevíte nálepku po jejímž nalepení na určité místo odhalíte další součástky. A nesmějte se, ono to opravdu funguje!

Pan Pytlík a jeho přátelé

Důležitou součástí LBP je sackboy, sackgirl nebo politicky nejkorektněji sackperson. A nebo jak jsem si zvykl říkat já, pan pytlík. Pytlík je hlavní hrdina, kterého budete nejen ovládat při průchodu jednotlivých levelů, ale který vás provází skutečně všude. Od prvního menu hry až po editační nástroje. Nemusím asi zdůrazňovat, že si jej můžete jednoduše a především kdykoliv obléct nebo jinak přetvořit k obrazu svému, ale nejrůznější převleky jsou natolik stylové a rozmanité, že mi to zkrátka nedá. Přesto jde ale jen o drobnost v porovnání s hlavní devizou LBP, tedy editačními a komunitními nástroji.

Editor úrovní v LBP je prostě úúú... počkejte si na to... žasný. Můžete začít tvořit úplně na zelené louce nebo si zkopírovat jakoukoliv úroveň od tvůrců nebo od samotných hráčů a vycházet z ní. Jste samozřejmě omezeni výslednou velikostí levelu (tu vám ukazuje teploměr na levé straně), základními principy arkádového žánru a množstvím stavebních prvků k dispozici, ale jinak se vaší fantazii meze nekladou. Přesto se nemusíte bát, že se vám z nabízených možností zatočí hlava. Vše je přísně logické a tutoriály namluvené slavným britským komikem Stephenem Fryem jsou srozumitelné a neunavující (i když neanglicky mluvící hráči budou mít možná problém s absencí alespoň základních psaných pokynů). Navíc není problém kdykoliv se podívat na již vytvořené levely a prozkoumat, jak dané věci ve skutečnosti fungují. Každopádně, základem tvorby levelů jsou bloky různých tvarů (čtverec, kolečko a trojúhelník) složené z rozmanitých materiálů. Ve světě LBP funguje normální fyzika včetně gravitace, čehož můžete samozřejmě využívat ve svůj prospěch. Je tedy velký rozdíl v tom, jestli daný blok „vyrobíte“ z kovu, polystyrénu, skla, gumy nebo kartónu. Pan pytlík se po každém z těchto materiálů pohybuje jinak, některé unese, jiných se dokáže chytit a podobně. Jakmile je vytvořen základní tvar levelu, mohou na řadu přijít nástroje, což je zdaleka nejmocnější část editoru. K dispozici vám jsou nejrůznější šrouby, písty, tlačítka, přepínače, lanka a senzory, se kterými se dá dělat opravdu skoro všechno na co si vzpomenete. Některé součástky rozpohybují části levelu samovolně, jiné reagují na blízkost pana pytlíka a další třeba na jeho přímou interakci v podobě zatáhnutí za páku. Nedílnou součástí editoru je i možnost rozmístění NPC (ať už hodných nebo zlých) a hudebních motivů, které budou hrát na určitém místě.

Jak vidno, přirovnávat editor v LBP k editačním nástrojům vydávaným u některých PC her není úplně na místě. Zde nejste vyzýváni k přetvoření základní hry, ale k přímé invenci na vlastním poli, přičemž jednoduchost ovládání umožní takovou tvorbu i hráčům, kteří by se jinak přes manuály SDK pcčkových her nikdy neprokousali. Možná právě tady je skryta ona causal hra, není ale mířena na ne-hráče, nýbrž na ne-tvůrce. Na druhou stranu, právě na editor se nabalilo největší množství chyb, které v LBP oko recenzenta nalezne. Za hlavní považuji fakt, že si nemůžete ukládat meziúrovně své práce a časem se k nim vracet. Ekvivalent funkce „save as...“ by se v LBP opravdu hodil, protože dokud se nepřepnete do herního módu (což je podmíněno uložením levelu), nemůžete si vyzkoušet zda všechno funguje tak jak má. A pokud jste něco pokazili, musíte se vrátit k původnímu návrhu takříkajíc „ručně“. Je zde sice možnost vrátit poslední kroky, ale vzhledem k množství drobných úprav které děláte, nejde o všemocné řešení. Druhým problémem je orientace v ohromném množství stavebních prvků, která je mírně řečeno problematická. Vybíráte z ohromného množství malých ikonek rozdělených do několika obrazovek a minimálně prvních pár hodin je z tohoto pohledu hodně perných. A konečně, někdy možná až příliš citlivé analogové páčky gamepadu jistě donutí pcčkáře nejednou zavzpomínat na pohodlí a přesnost myši. Ale to už možná rýpu přespříliš.

Co si neuděláš sám, to udělají jiní

LittleBigPlanet může být obrovskou hrou. Může se stát kanálem, skrz který bude k jeho majitelům proudit třeba několik měsíců, možná i let stále nový obsah. Může být revolucí nejen v oblasti plošinovek, ale v odvětví konzolových her vůbec. Již nyní vznikly v rámci betaverze a novinářských review verzí úrovně, které jsou až překvapivě zábavné a v některých ohledech předčí i oficiální úrovně od vývojářů. Jak již ale bylo řečeno na začátku, slovo „kdyby“ nelze v recenzi brát jako podstatný argument. Tím spíš, že LBP jakoukoliv podobnou berličku rozhodně nepotřebuje. Je to skvělá hra a pokud bude třeba za rok ještě o ten bodík lepší, rádi se k ní vrátíme.

LittleBigPlanet
PlayStation icon PlayStation 3
PlayStation icon PSP

Verdikt

LittleBigPlanet je příležitost. Příležitost nejen k zahrání skvělé plošinovky, ale i k sebevyjádření a popuštění uzdy vlastní imaginaci. Tahle hra vás naučí, že i bez technických znalostí a teoretické průpravy můžete dělat pro ostatní hráče více, než jste si dovedli představit.

Co se nám líbí a nelíbí?

Překvapivě plnohodnotná základní hra, velká motivace k objevování a jednoduchý editor se spoustou možností.
Editoru misí chybí několik základních funkcí.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz