James Bond: Blood Stone Recenze James Bond 007: Blood Stone

James Bond 007: Blood Stone

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

10. 11. 2010 23:41 6
Reklama
Reklama

Jde James Bond po poušti a najednou uprostřed ničeho potká velblouda. Chvíli se navzájem prohlíží, když v tom se Bond se šarmem sobě vlastním představí: „Bond, James Bond.“ Velbloud se však nenechá rozhodit, protočí pysky a praví: „Bloud, Velbloud.“ Tento starý a prachem zanesený vtip se mi neustále vracel do hlavy, když jsem do počítače instaloval novou akci Blood Stone s agentem 007 v hlavní roli. A očekávání byla veliká, Bond přeci jen představuje pojem mezi všemi příslušníky mužského pohlaví každého věku. Mainstreamové hollywoodské kasovní trháky, v nichž agent s povolením zabíjet vždy pošle do křemíkového pekla nebezpečného zloducha ohrožujícího globální světovou bezpečnost, si získávají srdce fanoušků efektní kombinací struhující akce, krásných žen, nablýskaných aut a nejmodernějších výstřelků současné techniky. Očekávání byla velká nejen proto, že se jedná o vůbec první videoherní bondovku bez filmové předlohy, ale také díky scénáristovi - Bruce Feirstein stojí vedle Blood Stone za perlami typu Zlaté oko, Jeden svět nestačí nebo Zítřek nikdy neumírá.

Vodka Martini

I díky tomu se od počítačové bondovky dá očekávat kvalitní příběh na filmové úrovni a vytvoření iluze, že se doopravdy účastníte příběhu nejslavnějšího britského tajného agenta. Do jisté míry s tímto tvrzením mohu souhlasit – tvůrci si nachystali padoucha, který chce zničit svět, připravili si šestero lokací všude po světě, navíc se snaží kombinovat akci se stealth prvky, což prokládají takřka filmovými střihy při překonávání překážek a v neposlední řadě také zběsilými honičkami v těch nejnepředstavitelnějších prostředích. Podíváme se tak třeba do nočního Monaka, podzemí u Istanbulu, Bangkoku nebo na Sibiř, která rozhodně vypadá tak promrzle, jak si ji představujete. Dalo by se polemizovat o tom, zda nebyla škoda zasadit většinu přestřelek do víceméně nudných interiérů, ale když vás v podzemí Turecka začne ohrožovat obrovský vrták nebo se podíváte do obřího akvária v Číně, začne mít tento protiargument trhliny. Zvlášť, když se snad v každé ze šesti kapitol dostanete do míst, kdy musíte skočit za volant a užívat si šíleně zběsilou jízdu za uprchnuvším padouchem. Na své si přijdou fanoušci luxusních sporťáků, ale aby se tvůrci vyhnuli stereotypu, přijde na scénu i honička na člunu, vznášedle nebo stíhání obřího trucku.

Protřepat, nemíchat

Některé herní pasáže jsou tak strhující, že lze snadno zapomenout, proč vlastně plníte ten či onen úkol, proč odpravujete jednoho nepřítele za druhým, proč vyhazujete do povětří chemičku na Sibiři nebo čelíte střelbě z vrtulníku. Autorům toto však nelze vytýkat, adrenalinové pasáže jsou do hry ušité na míru a patří k tomu nejlepšímu, co nám nová počítačová bondovka nabízí. Pojišťovna navíc nežehrá na krizi a je solventní při placení bondových eskapád, tak proč si všudypřítomné exploze nevychutnat plnými doušky. Že je příběh plný klišé? A co má být, vždyť fenomén Bond je právě na tomto postaven, tak proč toho nevyužít, nepřimíchat sem tam nějaký vtip a bezhlavou akci – úspěch bude zaručen. Nebo ne? Blood Stone nelze vytýkat stereotyp, co se týče prostředí nebo honiček, když ale přejde na klasickou akci, jež zabírá více než polovinu herní doby, už to tak horké není. Zabíjení nepřátel jak na běžícím páse nepředstavuje zdaleka takovou zábavu jako zbylé herní prvky, zkrátka dojdete do místnosti, vystřílíte všechny protivníky a pokračujete směle dál. Když už by vás nebavilo střílení, lze efektně i poměrně efektivně likvidovat protivníky ručně-stručně, za což do vínku přibude možnost jednoho tzv. „focus aim“. Tato schopnost umožňuje vhodnou kombinací kláves rychle odstranit jednoho protivníka, Bond může současné nabít až tři focusy. Zpestření hry? Možná. Originální a nápadité? Nikoli. Ač některé mise, například vloupání se do kasina v Monaku, přímo vyzývají k využívání tichého zabíjení a projití bez vyvolání alarmu, ocenění pouze v podobě Focusu je natolik mizivé, že odklon od stealth akce směrem k bezhlavému vraždění je vysoce pravděpodobný.

Superchytrý mobil od pana Q

Kdo by očekával, že se virtuální vyprávění příběhu agenta 007 dočká geniálních nápadů z hlavy pana Q, možná spláče, možná bude skákat radostí, nevím. Mne osobně se superchytrý mobil, s nímž James vidí polohy protivníků, objevuje další cestu při záseku, zjišťuje detaily příběhu nebo hackuje všemožná zařízení včetně bezpečnostních kamer, přišel jako poněkud neoriginální řešení. A zatímco polohy nepřátel se dají využít pro stealth postup, což může někomu vyhovovat, hackování je doslova odfláknuté nudnou konzolovou minihrou.

Počítačová bondovka si tak určitě najde své fanoušky, kteří ji budou opěvovat zejména kvůli krásným filmovým prostřihům, zběsilým honičkám nebo podařenému soundtracku. Pak zde bude ale pořádná řádka těch, kterým budou vadit nutné akční pasáže s takřka nesmrtelným Craigem v hlavní roli. Blood Stone tak nepřináší nic jiného než recyklaci tradičních bondovských klišé, kterým ale tentokrát chybí pověstný faktor X, aby dostaly hru na špičku. Příjemné lepidlo na zpestření dvou-tří podzimních večerů, nic víc, nic míň.

James Bond: Blood Stone
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 3
Xbox icon Xbox 360

Verdikt

Kombinace dechberoucích honiček s místy až šedivě průměrnou akcí, videoherní Bond neurazí, ale ani neuchvátí…

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz