Jak uplynulý rok války na Ukrajině poznamenal studia, kterých se přímo dotkla?
i Zdroj: Vlastní koláž / Frogwares / Vostok Games / GSC Game World / 4A Games
Článek Jak uplynulý rok války na Ukrajině poznamenal studia, kterých se přímo dotkla?

Jak uplynulý rok války na Ukrajině poznamenal studia, kterých se přímo dotkla?

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

23. 2. 2023 15:40 2

Seznam kapitol

1. UKRAJINSKÁ STUDIA 2. STUDIA SPOJENÁ S RUSKEM A BĚLORUSKEM

Téměř přesně před rokem začala jedna z nejvýznamnějších geopolitických událostí moderní Evropy. Vpád ruských vojsk na Ukrajinu a pokračující konflikt mezi Ruskou federací a Západem poznamenal nejen obyvatele Ukrajiny. Dopad měl samozřejmě i na byznys a na konkrétní herní studia. Pojďme se po více než 12 měsících podívat, jak situace postupně ovlivnila studia původně sídlící na Ukrajině, ale i v Rusku a Bělorusku.

Reklama

GSC Game World

Jedním z nejvýraznějších ukrajinských vývojářských studií je GSC Game World, v současnosti vyvíjející STALKER 2: Heart of Chornobyl. Zkušení veteráni vývoje těsně před vypuknutím invaze hru odložili na konec loňského roku, následně ale vývoj úplně pozastavili. Hned v den oficiálního začátku speciální vojenské operace, tedy 24. února, studio na sociálncíh sítích vydalo prohlášení, ve kterém avizovalo, že je budoucnost nejistá a žádalo fanoušky, aby finančně přispěli ukrajinské armádě. 

O zhruba týden později došlo k úplnému zastavení vývoje Stalker 2. Následně tvůrci oznámili, že úplně zpřetrhali jakékoliv vztahy s Ruskem. To spočívalo v ukončení předprodeje a tím pádem i prodeje na ruském trhu, který byl dříve pro autory klíčový. Studio zároveň opustilo ruskou sociální síť Vkontakte.ru a změnilo název hry, kde původní, spíše ruské označení Chernobyl nahradil ukrajinštině bližší Chornobyl.

Osud GSC Game World má i výrazně českou stopu. Studiu totiž nabídli pomocnou ruku právě čeští vývojáři, díky kterým se velká část týmu na konci března začala přesouvat do Prahy. Za sebou sice nechala kompletně vybavené kanceláře i s nákladným studiem pro motion capture, klíčové ale bylo bezpečí tvůrců i jejich rodin. Někteří vývojáři nicméně dosud fungují dálkově z válkou zasažených oblastí.

Studio GSC Game World se vrátilo k práci, vývoj druhého Stalkera pokračuje
i Zdroj: GSC Game World

Studio GSC Game World se vrátilo k práci, vývoj druhého Stalkera pokračuje

Ukrajinské studio GSC Game World začátkem března oznámilo, že bylo nuceno pozastavit vývoj druhého Stalkera, jeho…

23. 5. 2022 09:58

Faktem je, že přesun situaci firmy zlepšil. Už na konci května vývojáři hrdě oznámili, že se vývoj Stalkera pomalu rozjíždí, a i přes pozdější opakované spekulace o velkých odkladech se počítá s vydáním během letošního roku. Kdy se tak stane konkrétně zatím nevíme a možná to neví ani sami autoři. Na Steamu je sice zmíněn prosinec, ale spíše se jedná o chybu.

Smutnou souvislostí je, že přímo v bitvách, konkrétně u Bachmutu, zemřel zaměstnanec studia Volodymyr Ježov.

Frogwares

Dalším větším studiem sídlícím v Kyjevě jsou Frogwares, vyvíjející remake Sherlock Holmes: The Awakened. I ti hned 24. února na sociálních sítích vyzývali k okamžitému konci invaze. Postupem času se pak studio vyprofilovalo velmi osobitým přístupem k situaci. Na sociálních sítích i v komunikaci s fanoušky nebo novináři totiž velmi otevřeně informuje o hrůzách války a pravidelně upozorňuje na to, co se na Ukrajině děje.

V srpnu se studiu povedlo skrze crowdfunding zafinancovat vývoj a oznámení zmíněného remaku staršího Sherlocka Holmese. V rámci kampaně trochu bizarně nabízelo možnost napsat vzkaz na dělostřelecký granát, peníze se ale jen hrnuly a díky podpoře fanoušků mohl vývoj probíhat relativně bez problémů. Podle dostupných informací se ale studio nikam nestěhovalo a vývojáře stále trápí časté výpadky proudu. Muselo tedy dojít k dalšímu odkladu The Awakened na přelom března a dubna.

Firma sídlí v hlavním městě Kyjevě. Pomoct může pobočka v irském Dublinu, ale zásadní část práce zřejmě probíhá přímo na Ukrajině. 

4A Games

Autoři populární série stříleček Metro v současnosti pracují na zatím neoznámeném pokračování, které by podle spekulací a úniků mělo být ve velmi pokročilé fázi vývoje. I ten ale poznamenala ruská invaze. Studio mělo to štěstí, že už v roce 2014 přesídlilo jádro na středomořskou Maltu, tehdy mimochodem taktéž v souvislosti s ruskou agresí v podobě anexe Krymu. Pro kontakt s východní Evropou ale zůstala velmi činná pobočka v Kyjevě.

V roce 2020 studio odkoupil švédský holding Embracer a 4A Games zařadil pod dceřiné vydavatelství Saber Interactive. Právě to těsně po vypuknutí invaze nabídlo všem zaměstnancům 4A Games, aby se přesunuli do jakéhokoliv místa, odkud operují jiné firmy vlastněné Saberem. Teoreticky se tak mohli přestěhovat do Turína, Budapešti, Bělehradu, Porta, Sundsvallu, Sofie, Malmö nebo různých zámořských lokalit. K většímu stěhovaní ale podle všeho nedošlo a většina zaměstnanců stále pracuje z ukrajinských kanceláří nebo domova.

Také oni označují vývoj za složitý, protože se občas nemůžou dostat do kanceláře a často chybí tekoucí voda nebo elektřina. Sami o sobě ale hrdě prohlašují, že je pohání hrdost a důvěra v tvrdou práci. I 4A Games přišli o jednoho z vývojářů, animátora Andrije Korzinkina, který zemřel přímo v boji.

Samotný Saber Interactive je mimochodem ruského původu. Firma původně vznikla v Petrohradu, i když v současnosti sídlí na Floridě. Petrohradská pobočka ale stále funguje. Právě ruský původ je podle spekulací důvodem, proč byl Saberu CD Projektem odebrán vývoj next-gen verze třetího Zaklínače. To nicméně nikdy nebylo oficiálně potvrzeno a CD Projekt rozhodnutí neokomentoval.

Vostok Games

Menší studio, které se zrodilo z původní podoby GSC Game World, v minulosti provozovalo svůj multiplayerový titul Survivarium. Jeho provoz byl ale právě na konci loňského března ukončen, protože podle autorů situace znemožňovala další práci na aktualizacích a rozšířeních hry. Studio v současnosti pracuje na dalším, dle svých slov AAA projektu postaveném na nové značce. Aktivně shání nové zaměstnance, organizačně tedy zřejmě funguje naplno.

Na sociálních sítích se naposledy ozvalo v prosinci, kdy popřálo fanouškům krásné Vánoce a vyjádřilo přání, aby se do země konečně vrátil mír. Hrstka dostupných rozhovorů pak potvrzuje názory ostatních firem, že vývoj může pokračovat i ve válce, jen za velmi neobvyklých podmínek. Část týmu se prý na začátku války podařilo přestěhovat alespoň co nejdále na západ země, tedy blíže k hranicím Polska, Slovenska, Maďarska a Rumunska. Postupem času se ale situace stabilizovala a především v Kyjevě tým zůstává aktivní.

Best Way

O autorech aktuálně vyvíjené válečné strategie Men of War II se příliš nepíše. Studio bylo nuceno přestěhovat své ústředí ze Severodoněcku, těsně po vypuknutí útoku oznámilo, že nabízí veškerou pomoc zaměstnancům ve městech zasažených invazí a ruský útok veřejně odsoudilo. Část dálkově pracujících vývojářů ale údajně zůstává i v nejnebezpečnějších částech Ukrajiny, třeba v Charkově.

Vydání hry tak bylo z loňského roku odloženo na letošek. Kromě války na to měla údajně vliv i zpětná vazba hráčů, kteří navrhovali různá vylepšení.

Pobočky zahraničních firem

Na Ukrajině má své pobočky i řada velkých západních studií. Dále fungují například pobočky Ubisoftu v Kyjevě a Oděse. Ty výjimečně sdílely informace na sociálních sítích, víme tak například, že projektový manažer Sergej Serednickij ve vlastním autě rozvážel na východě země humanitární pomoc. Ubisoft sám přislíbil, že více než 1000 svých zaměstnanců na Ukrajině plně podporuje. Studia spolupracovala na The Settlers a spoluvyvíjí The Crew Motorfest. V současnosti shání nové zaměstnance, organizačně je tedy situace stabilizovaná.

Intenzivně svou ukrajinskou pobočku podpořilo původně běloruské (nyní kyperské) studio Wargaming, provozující oblíbené multiplayerové střílečky World of Tanks a World of Warships. To se rozhodlo s Ruskem a Běloruskem úplně ukončit spolupráci a zdejší lukrativní trhy opustilo. Zároveň také rozpustilo pobočku v Minsku. Naopak poskytlo asistenci s přesunem, stěhováním a zabezpečením rodin kyjevských zaměstnanců. Litevská pobočka ve Vilniusu v létě nabídla ukrajinským dětem pobyt na letním táboře, přímo kyjevský Wargaming pak v srpnu vyrazil pomáhat s odklízením následků nedaleko hlavního města. Z herního hlediska probíhá přerozdělení regionů s tím, že ukrajinští hráči můžou bezplatně přesunout účty do evropského regionu, kde dostane veškerou podporu, která byla původně nabízena v regionu Společenství nezávislých států. O podporu obou her v Rusku a Bělorusku se na vlastní pěst stará nyní úplně nezávislé studio Lesta Games.

O situaci v kyjevské pobočce jen letmo v únoru informoval Crytek. Žádné konkrétní a aktuální informace nemáme.

Studio Gameloft, vyvíjející mobilní tituly, podpořilo své pobočky v Charkově a Lvovu, přičemž místním zaměstnancům nabídlo přesun do Rumunska, Bulharska nebo Maďarska.

První
Poslední
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama