Infernal Recenze Infernal

Infernal

Luke

Luke

15. 3. 2007 23:53 7
Reklama

Raph Koster v knize Teorie zábavy tvrdí, že čím je člověk starší, tím spíš ho nebaví hrát hry s pravidly, jejichž funkčnost dávno prokoukl. Nebaví ho například hrát real-time strategie, při kterých splnění mise znamená hrát podle pravidel naučených v Dune 2. Nebaví ho ani lodě na čtverečkovaném papíře, protože zná omezený systém umístění a velikost lodí a dokáže vydedukovat, kam úspěšně vystřelit. A nebaví ho hrát ani Infernal, polskou third-person akci od týmu Metropolis, protože nedostává nic nového.

Infernal
i Zdroj: Hrej.cz
Lidé z Metropolis za sebou mají v Česku kdysi hypovanou adventuru Agent Mlíčňák a také akční Archangel. Příběh Archangel začínal bouračkou na dálnici, zázračným uzdravením řidiče v klášteře, následným pokřtěním na Michala a vysláním s mečem do krajiny, kde se skrývá zlo. Bojuj, Michale! A teď pozor – příběh Infernal: svržený agent božské legie Lennox je na volné noze, dokud ho po neúspěšném atentátu nekontaktuje pan Satan (připomíná Jamese Earla Jonese) a nenabídne mu jednu takovou krvavou prácičku. Zároveň s tím souhlasí, že Lennoxe ochrání před bývalým zaměstnavatelem. Lennox bere do ruky zbraň a jde do krajiny, kde se skrývá zlo. Bojuj, Lennoxi!

Krom zručného zacházení s konvenčními projektilovými zbraněmi dokáže Lennox aktivovat pekelné schopnosti teleportace, astrálního vidění a několika dalších. Sympatický chlapík tak soustavně bojuje s temnou stranou a stává se morálně rozpolceným hrdinou. Namísto přímého hodnocení schizofrenického avatara nechme promluvit Darka Šmída z Lidových novin: „Koho to zajímá? To nemohou udělat normálního hrdinu?!“ Temné vlastnosti jsou zde nicméně jen pro chvíle, kdy a) hráč potřebuje vytrhnout od neustálého střílení, b) vývojáři usoudili, že je na čase přijít s puzzlem, který se dá vyřešit jen temnou vlastností. Takový puzzle je obvykle nečekaný a vzhledem k tomu, že na pekelné síly jste pekelně zapomněli, dokáže vás zatlačit do rohu a pěkně potrápit. Nicméně první hodinu hraní se na efekty vysávání energie z mrtvých nepřátel nebo teleportování dobře dívá.

Infernal
i Zdroj: Hrej.cz
A tak s Lennoxem bojujete proti armádám mnichů a posléze proti trochu iracionálnějším mizerům. Co čert nechce, v tomto případě vlastně chce, nepřítel stojí vždy šikovně vedle krabice s výbušninou nebo se schovává za roh takovým způsobem, aby mu byla vidět alespoň jedna noha. Souboje s bossy pak obvykle spočívají v nabití pekelného úderu a opakovaném zasažení nepřítele, místy dokonce v nutnosti deaktivovat jeho obranu. V některých úrovních naleznete desítky dveří a jen některé z nich půjdou otevřít, ostatní bez zjevné příčiny zůstanou texturami na zdi. Lidé z Metropolis se snaží všemi prostředky zbourat atmosféru důvěryhodnosti herního prostředí – a to znamená, že je něco špatně. Například, že neumí dělat moderní hratelnost, zato chápou moderní technologie.

Celá ta mela vypadá graficky krásně. S podporou fyzikálního modelu Ageia některé věci krásně vybuchují a rozletují se do stran, jiné, například skleněné lahve, přežijí i opakovaný přímý zásah samopalem. Grafické efekty střelby nebo pekelných schopností jsou jedním slovem nádherné. Jenže hra skutečně není o grafice, hra je o zábavě. A co je zábavy na tom, že nepřátelé realisticky rozhodí ruce po zásahu do hrudi, případně, kde je v paprscích světla prosvítajících skrz rozpadlou střechu zrnko kvalitní hratelnosti? Jde o efekty, které jsou používány prostě proto, že je grafické karty, DirectX 9 a Ageia umožňují a rozhodně nevypovídají nic o kvalitě samotné hry. I ti, kteří se nechají bez problémů utáhnout na pěknou grafiku, po čase zjistí, že něco nehraje, a po delším čase objeví, že se nehraje samotná hra.

Infernal
i Zdroj: Hrej.cz
K Infernalu jsem možná zbytečně krutý – pro většinu lidí nezasažených skutečně kvalitními střílečkami půjde o příjemnou akci. A právě na to podle všeho vývojáři spoléhají: že se najde dostatečně početná skupina lidí, kteří nebudou chtít porovnávat Infernal s konkurencí, ale bohatě jim postačí vystřílet pár stovek nepřátel. Možná, že zalíbení ve hře najdou mladí hráči, kteří se teprve nyní dostávají do kontaktu s hrami a neznají ještě pravidla, jak o nich píše Koster. Ostatní – nechte si zajít chuť. Projděte si Prey, Dark Messiah of Might and Magic, Half-life 2 nebo Call of Duty a nenechte se trápit téměř průměrnými hrami.

Infernal
Windows PC
Xbox Xbox 360

Verdikt

Hře, která se hodí jen pro určité lidi. Když vynecháme polákofily, tak jde o hráče nezasažené kvalitní akční produkcí a o nováčky do žánru.

Co se nám líbí a nelíbí?

Kvalitní technické provedení enginu a možnost, že si hra místy dělá legraci sama ze sebe, jak naznačuje Pavel Prouza. I on ale bryskně dodává, že možná Polákům fandí.
Zastaralá hratelnost a naprosto nezajímavý kontrast normální střelby s pekelnými vlastnostmi.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama