Ice Age 4: Continental Drift - Arctic Games Recenze Ice Age 4: Continental Drift - Arctic Games

Ice Age 4: Continental Drift - Arctic Games

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

1. 8. 2012 22:00

Animované filmy si v poslední době vydobyly plnohodnotné místo ve světě kinematografie, o čemž svědčí také poměrně nedávno zřízená kategorie při předávání cen Akademie – nejlepší animovaný film se na Oscarech poprvé objevil v roce 2001 a vítězem se stal Shrek. Doba ledová, animovaný hit z roku 2002, se v cenách Akademie dostala mezi nominované, na vrchol však nedosáhla. Za velkým úspěchem stála mimo jiné i vedlejší postava veverky Scrat, která neustále hledala místo, kam by mohla ukrýt svůj oříšek. Přesně v duchu tvrzení, že v dnešní době už vychází prakticky jen pokračování úspěšných komerčních sérií, pokračuje i Doba ledová – letos v létě měl premiéru čtvrtý díl s podtitulem Země v pohybu. A jelikož žijeme v komercí protkaném světě, přichází spolu s filmem na pulty obchodů i počítačová hra. Stojí za to si ji pořídit, anebo jde pouze a jen o ždímání peněz ze známé značky?

Desatero disciplín

Hned prvních pár minut po spuštění dá napovědět o celkovém obsahu příběhu – nekoná se žádné dějové rozšíření filmu, žádná vedlejší linie nebo jiná návaznost. Jediné, co zůstalo, jsou hlavní postavy. Lenochod Sid objeví poklad – hromadu čerstvého ovoce, které však ve stejnou chvíli najde i nepřátelská parta pirátů. Po chvilce špičkování se rozhodnou si to o poklad rozdat v deseti disciplínách, aby se rozhodlo, kdo si nacpe pupek a komu zůstanou oči pro pláč. Hráči si mohou vybrat, za kterou stranu se do bojů vrhnou, nicméně žádné velké objektivní výhody získat nelze, liší se pouze vzhled postaviček. Tvůrci se očividně snažili vytvořit videoherní Dobu ledovou co nejrozmanitější, takže si pro nás nachystali hned desítku disciplín, tu zábavných více, tu méně. Asi nemá smysl zde všechny vyjmenovávat, namátkou uvedu několik zajímavějších. Projedete se po skluzavce v ledovém korytu, budete se s tygrem snažit přeskákat po plovoucích krách, zahrajete si prehistorický curling nebo se budete s veverkou Scratem snažit zacelit všechny díry, kterými z ledovce uniká voda. Na řadu přijde i lyžování, jak akrobatické, v němž je nutné ve vzduchu předvést nějaký ten trik, tak i alpské, kdy se pustíte ze svahu do jakéhosi slalomu. Asi nejzábavnější a současně i nejoriginálnější mi přišla disciplína, v níž nejprve vystřelíte Scrata do vzduchu, abyste se s ním následně snažili proletět nad vodní hladinou co nejdále s využíváním odrazných ploch a lupenů místo křídel. Projití rádobypříběhové kampaně, která má sice s příběhem společného asi tolik, jako má čabajka s racionální výživou, zabere zhruba hodinku čistého času. To opravdu není mnoho, pokud si připočítáme fakt, že mezi disciplínami jsou ještě dějové animace obsahující slovní šarvátky mezi oběma znepřátelenými tábory. Na druhou stranu – kampaň má být pouze výchozím bodem pro lokální multiplayerová klání. Kdo by chtěl vyzvat soupeře přes internet, má smůlu, s tímto tvůrci nepočítali.

Zejména pro nejmenší

Prakticky z každé části videoherní Doby ledové je znát její zacílení na nejmladší hráčskou generaci. Neříkám, že je to špatně, naopak – na něčem přeci je nutné mladé hráče vychovat, než se dostanou k pořádným peckám. Na druhou stranu, když už se tvůrci snažili vytvořit titul co nejjednodušší, měli to udělat pořádně. Hovořím zejména o ovládání, na němž je až nechutně cítit konverze z konzolí. Každá disciplína se ovládá naprosto jiným způsobem a pochytit, které klávesy máte využít v které chvíli chce už trochu cviku a ani seznamy na loadovacích obrazovkách tomu moc nepomohou, neboť jsou stejně chaotický jako samotné ovládání. Neoslňuje ani celkový počet disciplín, desítka sice nevypadá nikterak zle, nicméně znovruhratelnost jedné polovičky z nich je naprosto minimální a té druhé mizerná. Ale abychom pouze nekritizovali, videosekvence mezi jednotlivými závody jsou to nejkvalitnější, co celá hra nabízí. Kvitovat můžeme také dabing, v němž účinkují herci známí právě z filmové předlohy. Tedy když si odmyslíme fakt, že vás během závodění neustále okřikují ve stylu, že i Sidova babička by to zvládla rychleji než vy :-). Zatímco ozvučení je na vysoké úrovni, druhá technická disciplína – grafika – se řadí mezi slabý průměr. Je sice pravda, že některé typy závodů jsou na tom lépe a některé hůře, žádné světoborné zázraky však neočekávejte. I když celkově na videoherní adaptaci Doby ledové nenajdeme moc k chválení, nejedná se o vyloženě špatný titul. S cílovou skupinou v podobě nejmladších hráčů si určitě najde své příznivce, kupovat za plnou cenu, která se v současné době pohybuje okolo 700 Korun, mi však přijde čiré bláznovství.

Další nepříliš povedená videoherní adaptace filmu. Arkáda Arctic Games přináší desítku miniher pro nejmladší generaci hráčů, do šedi podprůměru ji však sráží problematické ovládání a celková nezáživnost obsahu.