Ghost in the Sheet Recenze Ghost in the Sheet

Ghost in the Sheet

Lukáš Grygar

Lukáš Grygar

22. 1. 2008 23:32 1
Reklama
Reklama

Je to hnusná pravda, ale je to tak — aby z člověka něco bylo, musí ze sebe vypotit spoustu omylů. Pokud zrovna nejste génius, stádiu „hledání se“ prostě neuniknete. Hledají se rozervaní básníci, jejichž náctileté verše si nezadají s vogonskou poezií, hledají se písničkáři, když prvních pár let hudební kariéry jen napodobují své idoly. A hledají se také autoři her: málokdo vlétne do byznysu s jasnou vizí a buldočí vůlí takovou vizi prosadit. Honza Kavan s Lukášem Medkem měli nápad postavit klasickou adventuru kolem přízraku v prostěradle. Původně freewarový projekt jim díky pozitivní odezvě na ranou verzi nabobtnal do komerční podoby, ale tím si pánové podřezali větev; laťka očekávání visí u komerčního projektu podstatně jinde. Ghost in the Sheet je totiž levnou, na koleně splácanou záležitostí, co má v některých aspektech našlápnuto k úspěchu, ale onde ztrácí body za nedodělky a nevyváženost. Už bylo řečeno, že celá hra je pevně spjatá s oním duchem a jeho prostěradlem z názvu. Stejně jako v nedávných Reprobates příběh začíná tím, že umřete. Na rozdíl od hyperaktivního Adama Raichla, co se snaží se smrtí vyrovnat sbíráním kamenů a klacíků, je ovšem náš hrdina podstatně větší flegmatik a svůj osud přijímá s nestárnoucím mottem „Nenaděláš nic“ na zmodralých rtech.

A stejně jako v Repobrates zkoušejí i autoři Ghost in the Sheet obohatit koncept klasické adventury (v tomhle případě z pohledu vlastních očí) o nové prvky, nebo možná lépe řečeno o nové podání. Vychází jim to — pracují se základním motivem ducha jako nehmotné bytosti a odvíjejí z něj klasickou hratelnost v tradici Mystu a jemu podobných titulů. Duch v první řadě postrádá kapsy, tudíž hra postrádá inventář. S předměty manipulujete pomocí telekineze a postupem hry nabíráte další schopnosti, jejichž správné využívání je klíčem k pokoření hry. Ta je poměrně stručnou exkurzí do pozemské továrny, kde se přihodilo cosi nepěkného: plno krve, poházené kýble, prasklé trubky a všudypřítomný mrtvolný odér. Ve službách neoblomného Šéfa (jakési záhrobní bezpečnostní agentury) se s prostěradlem na astrální hlavě snažíte přijít na kloub tomu, proč duše z vymlácené továrny odmítají putovat k očistci. Záhada je to dobře vystavěná a dávkovaná s citem pro napětí, jakkoliv je Ghost in the Sheet v první řadě komediální záležitostí. Scénář si nebere servítky a jeho černý humor je černý skrz naskrz, což někdy pomáhá věci a někdy to naopak působí lacině a předvídatelně. Objevovat prostory továrny je každopádně zajímavé právě díky oproštění se od provařených schémat — nejste vázáni sbíráním veteše, ale různými způsoby manipulujete přímo s okolním prostředím.

555-2368

Samotná adventurní složka naneštěstí kulhá. Cestu vám kříží někdy zbytečné překážky, do hádanek se hra vyloženě „nutí“, a i když v ní po většinu času funguje obecná logika, řešení jednotlivých situací neskýtá příliš velkou zábavu. V kostce: mnohem víc mě bavilo samotné prolézání místností a odkrývání jednotlivých stop, než nutnost uvnitř koumat, kudy a jak dál. Občas to všechno zkusí zpestřit jednoduché mezihry (které lze v rámci uživatelské přítulnosti přeskakovat), ale skutek utek. Pánové tvůrci mají zaplaťpánbůh talent navodit s minimálními prostředky silnou, sugestivní atmosféru — obzvlášť v práci s ruchy a hudbou na pozadí Ghost in the Sheet exceluje. Stejně tak výtvarná stránka umí vykreslit zajímavé momenty, byť tradičně sklouzává k umělohmotnému dojmu, jaký pronásleduje většinu levně renderovaných záležitostí. Těžko však mladým solitérům vyčítat nízké produkční náklady. Skoro bych si pak přál, aby jejich příštím projektem byla spíš nějaká prachobyčejná plošinovka s osobitým podáním, ale to už samozřejmě není kritika, jen popouštění uzdy recenzentově fantazii...

S Ghost in the Sheet udělala dvojice vystupující pod jménem Carboard Box Entertainment ten obávaný první krok vlastním směrem a my můžeme prohlásit, že o své ambice určitě nezakopla. Svou duchařskou taškařici napěchovali vtipem, který más sice ještě pořád daleko do nějaké interaktivní variace na Beetlejuice, ale takové ty české herní kameňáky typu Poldy překonává s prstem v nose. Několikrát mě zcela upřímně rozesmála, jindy jsem spíš zíval nad fádností určitých momentů i pokusů o humor (a vyloženě házel oči v sloup při pekelně nepovedených komiksových předělech). Jak jsme si to na začátku řekli s tím pocením omylů: kluky autory neznám a je tedy trochu drzost napsat, že se hledají, ale taková jejich hra z mého pohledu je — tápající, i odvážná. Pro strach má uděláno, pro dotažený adventurní zážitek už míň.

Ghost in the Sheet
Windows icon PC

Verdikt

Sympatická a v mnoha ohledech neotřelá adventura, která se ale nedokázala tak úplně vymanit ze svých amatérských kořenů.

Co se nám líbí a nelíbí?

Atmosféra továrny, koncept nehmotného těla, některé mazané nápady a motivy.
Nevyrovnaný příběh, absurditou zavánějící hádanky, někdy zmatečná orientace v prostoru i rozhovorech.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz