Forza Motorsport 6 Recenze Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

Maggot

Maggot

9. 9. 2015 06:00 80
Reklama

Kdo se hledá, ten se najde! A jak vidno, desátá zatáčka závodu může být stejně záludná jako odměňující. Turn 10 coby americké spasitele moderních závodních her není třeba představovat, dali světu tolik opěvovaného konkurenta kdysi netečného Gran Turisma, sérii Forza Motorsport. Ačkoliv byl pro studio přechod na novou generaci hardwaru s pátým dílem přinejmenším rozpačitý, hříchy minulosti pozvolna mizí ve zpětném zrcátku momentálně nejrychlejšího šestého dílu, který voní čerstvě sešitou kůží a kvalitním palivem.

NEPODŘADÍŠ, NEPŘEDJEDEŠ, NEVYHRAJEŠ…

Na americké mentalitě jsem vždycky miloval schopnost udělat kolem banálních záležitostí obří show. A nalijme si čistého oleje, Forza Motorsport 6 je jako dávka koncentrovaných macho řečí vystřelená do světa motorsportu. Základem receptu hry jsou všechny moderní i historické závodní podniky zahrnující specifické vozy i tratě obestřené parádní prezentací sebe sama, která ke hře přiláká nejenom milovníky automobilového závodění, ale zejména pak ty hráče, kteří si znechuceně odplivnuli nad předchozím dílem. Úspěch hry leží v umění tvůrců vzít komplexní obsah, namlátit ho do přehledné krabičky a vyhladit natolik, že vám orientace ve všech možnostech seberealizace, nastavení a výběrech přijde zcela snadná. Alfréde, podejte mi klobouk, ať jej můžu smeknout! Nebo víte co, Alfréde? Udělejte to za mě…

Achtung, die zlá Kurve! #1:
Laguna Seca a The Corkscrew

Napříč automobilovým světem najdete spoustu vypečených šikan, The Corkscrew je ovšem vyhlášená svou ostrostí a nepříjemným klesáním. Prvním úspěchem je dobrždění nájezdu, za vítězství nad fyzikou pak můžete považovat výjezd bez toho, abyste se roztočili, hodili auto na boudu nebo vás předjeli rychlejší.

Teď vážně, Forza 6 se transformovala z té velké krabice s hračkami, kde proti sobě v jednom závodě soupeří silný silniční supersport s pomalejším závodním strojem, do rafinovaného celku. Do celku, kde kariéra a postup v ní dávají konkrétní smysl, kde proti sobě závodí rovnocenná auta i soupeři na smysluplných tratích. Nově nastavená kariéra vás provede pěti automobilovými milníky, kde jako totální zelenáč začínáte v těch nejpomalejších šunkách a propracováváte se až do vrcholového motorsportu. Nemusíme podotýkat, že veškerý obsah je kompletně licencovaný, takže poznáte všechna ta auta, která má šejk odvedle v jedné garáži. Kariérní režim nazvaný příznačně Stories of Motorsport je tedy základní kostrou hry, která nese celkem pět kariérních zastávek.

Příklad! Začátečnická třída Super Street vás prožene na menších tratích a městských okruzích za relativně příjemných podmínek. Jde o první oťukání hry, do rukou se vám tedy dostanou například pomalejší japonské klasiky, hot hatche či sportovní kupé. Jak se ale brzy přesvědčíte, i to nejpomalejší závodění může být hodně rychlé. Hra se posléze přesune k moderním sporťákům a sedanům, očuchá i třídy moderních hybridních hypersportů či ikonických závoďáků, v nichž gentlemani před 30 lety vyhrávali závody a pak v nich také odjížděli domů za rodinou. Tou nejšťavnatější částí kariéry jsou ovšem poslední dvě fáze zvané Professional Racing a Ultimate Motorsport, kde už se přesouváte do vod regulérního motorsportu.

BEEN THERE, DONE THAT

Projedete se tak v cestovních vozech, vytrvalostních speciálech, GT3kových příšerách, ale i elektrických formulích. V porovnání s předchozími hrami není kariérní režim tak květnatý a nutně nenabízí využití všech vehiklů, jeho spásání ovšem vyústilo v mnohem ucelenější zážitek z hraní a vyrovnanost jednotlivých závodů, kde máte i s pomalejším vozem vysokou šanci na úspěch. Přihlédnout je potřeba i k faktu, že odemčení nové závodní éry je vždy uvedeno fešáckým videem a řečmi ve stylu „Každej jsme začali za barákem a pak si koupili auto z plákátu, yo!“ S tím vším se ovšem pojí i několik úskalí, která mohou hráče nebezpečně rychle srazit k zemi.

PORSCHE INCOMING!

Forza Motorsport 6
i Zdroj: Hrej.cz


Pakliže se zvěsti potvrdí, rok 2015 bude posledním rokem existence exkluzivním smlouvy mezi EA a Porsche. Od roku 2016 by si měla záležitosti licencování spravovat sama automobilka, která se hodlá otevřít všem ostatním herním titulům. Po vzoru Horizon 2, i Forza Motorsport 6 v roce 2016 obdrží zatím nespecifikovanou várku vozů Porsche. My se těšíme na hříšně krásnou Carreru GT a legendární 962, co vy?

Za prvé jste nuceni postupně dokončovat jednotlivé éry, abyste odemkli ty následující. Pakliže vaše oči směřují směrem k vrcholovému závodění například v sérii IndyCar, zabere vám zhruba 20 hodin, než se prokoušete přes všechny překážky. Za druhé, zatímco můžete kampaň hrát dokola a vyhrávat šampionáty v různých autech, složení závodů se nemění, a tak může být vaše perfekcionistická snaha ovládnout vše časem zatraceně stereotypní. Přeskakování mezi různými závodními podniky silnou linearitu částečně odbourává, nezabrání ovšem pocitu nudy při delším hraní. Jak se ovšem zdá, na tuto skutečnost v Turn 10 pamatovali a tak si pro nás tvůrci přichystali hned několik fajnových novinek, které vás pokaždé nakopnou.

V první řadě jde o upravený systém odměn za získané úrovně. S každým přechodem na nový level získáte možnost jednoho zatočení na speciální matici odměn, která již od samotného začátku nabízí mimo jiné i opravdu vysoké výhry. Již od prvního levelu si tak můžete vytočit například milion kreditů či super drahá auta typu Hennessey Venom GT, Audi R18 a nespočet dalších. Pravdou je, že vám získání takto drahých strojů v kariéře nijak nepomůže, jelikož je využijete pouze v dedikovaných závodech. Své využití ovšem najdou například i v multiplayeru. Díky tomu se budete na každou novou úroveň opravdu těšit, přináší totiž podobné uspokojení jako gacha prvky v mobilních hrách. Zkrátka se cítíte, jako byste každý den otevírali očekávaný narozeninový dárek.

DEJTE TOMU MUŽI PŮLKU SEBRINGU!

Další velikou novinkou ovlivňující závodění jsou takzvané Mody. Když jsem o této novince slyšel poprvé, chtěl jsem si hlavu skřípnout do svěráku. Proč bych si měl pořizovat výhody, aby mé auto lépe brzdilo? Co přijde dál, budeme za sebe házet slupky od banánů nebo houbičky?! Reálně ovšem systém modifikací opravdu funguje a dává smysl. Když už si nějaký balíček pořídíte nebo vyhrajete na kolečku štěstí, přinese vám malé, téměř až podprahové výhody, které jsou ovšem vítané. Dare modifikace vás vyzývají k překonávání sebe sama. Když je aktivujete, jste například nuceni řídit bez elektronických asistentů. Odměna? Samozřejmě další prachy! Najmutím lepších techniků lze například posílit brždění vašich aut či výkon a k dispozici jsou i jednorázové bonusy za efektivní předjíždění či driftování. Puritáni jako já se těchto bonusů navíc nemusí ani dotknout.

Forza Motorsport 6
i Zdroj: Hrej.cz

V neposlední řadě se o podstatnou část zábavy stará parádně namixovaný Showcase mód, ve kterém najdete vše, co jste v kariéře nenašli – vytrvalostní závody, reinterpretace historických událostí, jednokolové stíhačky pomalejších aut a třeba také speciální disciplíny sponzorované pořadem Top Gear. Kuželky included! Zaručujeme vám, že přesně sem budou směřovat vaše kroky v momentě, kdy vás začne kariérní linka nudit. Dle našeho názoru by měl být Showcase plně integrován do kampaně, zosobňuje totiž komplexnost Forzy 6 jako celku, která kromě aut nahlíží také na jednotlivé subkultury. A je to právě i obsáhlý výběr 460 vozů, který dělá z šestky titul s pravděpodobně nejbohatším výběrem různorodých mašin, jež naplní srdce prakticky všech virtuálních závodníků, toužících po odlišných zážitcích.

SLICKY DO SUCHA I DO VODIČKY

Nebrzdíme, nezastavujeme, další malou/velkou novinkou v sérii je i závodění za deště a za tmy. Záměrně nepoužíváme výrazy jako „změna počasí a denní doby“, realita je totiž o něco kostrbatější, než se na první pohled zdá. Déšť a mokrá silnice skutečně radikálně mění tempo závodů a silně ovlivňují řidičskou opatrnost. Prakticky všechny aspekty dynamiky auta jsou ovlivněny mokrou vozovkou, od délky brzdné dráhy přes lepivost a teplotu pneumatik až po viditelnost. Zároveň ovšem nejde o nikterak frustrující prvek, hráč si překonávání výzev v podobě obřích kaluží a nových taktik opravdu užívá. Při silném slejváku se na trati vytvoří velké louže vody, které mají extrémní vliv na počínání vaše a vašich soupeřů.

Achtung, die zlá Kurve! #2:
Sebring a vodní příkop Fangio

Za sucha je tato táhlá zatáčka jako kočička, přejedete ji ve vysoké rychlosti, aniž byste si uvědomili, že tam byla. Rozhodně ale chcete být na místě, když zaprší. Umělou inteligencí ovládání závodníci začnou z trati vylétávat jako papíroví draci a vsadíme se o cokoliv, že to při prvním hraní čeká i vás!

Když totiž do nahromaděné kapaliny najedete ve větší rychlostí, dojde ke krátkodobému aquaplaningu, během něhož pneumatiky na zlomek vteřiny ztratí přilnavost, a vy se začnete modlit. Nejen že díky tomu držíte oči na stopkách za všech okolností, ale i umělá inteligence dělá chyby a platí za ně v reálném čase. Navzdory frustraci plynoucí z těchto situací je pro tyto potřeby upravená fyzika jednou z nejpříjemnějších novinek. Stále jde bohužel pouze o ochutnávku toho, čeho se dočkáme v budoucnu, pouze malý zlomek tratí totiž podporuje závodění v dešti. Počasí je navíc statické, nemění se dynamicky v průběhu závodění a není možné závodit současně za tmy a za deště. Musíte si tedy vybírat mezi slunkem, vodou nebo tmou, což je výrazným kopancem do našich nárazníků a do celkové atmosféry závodů.

Forza Motorsport 6 se urputně snaží vystihnout podstatu závodění a snaží se částečně soupeřit i s oponenty ve sférách vyšších simulátorů. Závodění jako takové ovšem postrádá drama válčení o místo a nedokáže tak dobře vystihnout souboj člověka se strojem, jako to umí například Project CARS či Asseto Corsa. Nutno podotknout, že šestá Forza míří především na vrstvu hráčů mezi mainstreamem a tvrdým jádrem, pokud ovšem očekáváte stejné množství napětí a surovosti jako u výše zmíněných titulů, jistá forma sterilní čistoty tomu zabraňuje. Zároveň je to ale ta stejná čistota a vybroušenost, která sérii definuje.

ZBYTEČNĚ KRÁSNÁ

Všech 460 aut je nově kompletně vymodelovaných a dostupných v režimu AutoVista, kde můžete prozkoumat i jejich nejmenší detaily. Vážně, pohled na kompletně odstrojené Ferrari 512 BB LM je perverzní podívanou, na kterou by měl být předepisován lékařský recept. I miniaturní detaily motoru jsou viditelné, na modelech aut je vidět posedlost dokonalostí za každých okolností. A teď si představte, že tohle můžete dělat u všech dostupných aut! Modely aut samozřejmě nejsou takhle extrémně detailní během samotných závodů, množství detailů (zejména v interiéru) je ovšem stejně působivé. Jistým zklamáním je ostrost grafiky aplikované na auto v editoru, když například závodíte při pohledu z kapoty, můžete si všimnout opravdu razantních zubů.

Auta na startu závodu obklopena budovami v padoku vytváří naléhavě silný efekt ozvěny vytáčením přesílených motorů.

Ozvučení je standardně koncertem pro božstvo. Motory zní geniálně, do menu a závodů přibyl dramatičtější soundtrack, největší hvězdou jsou ovšem ambientní zvuky a ozvěny. Auta na startu závodu obklopena budovami v padoku vytváří naléhavě silný efekt ozvěny vytáčením přesílených motorů. Totéž platí o rychlých průletech tunelů, kde hlasitost aut řeže vše kolem vás. Co by ovšem stálo za doladění, jsou pak efekty nájezdů do hlubokých kaluží v malých rychlostech, kdy se přehraje zvuk stejně silný, jako když vaše stokilová matka skočí do bazénu. Podobně titěrných nedostatků si všimnete také u grafiky a animací. Navzdory silnému dešti jsou travnaté plochy kolem tratí čisté a zbavené jakéhokoliv bláta, auta tedy při výletu mimo trať zůstávají stejně (ne)čistá.

Forza Motorsport 6
i Zdroj: Hrej.cz

Nově přibyla také animace avatara, který si při pohledu z kokpitu protahuje dlaně. Ta se ovšem často přehrává, když ze všech sil zprudka zatáčíte. To jsou ovšem naprosté detaily, které Forzu prakticky nijak nešpiní. Naopak, je obdivuhodné, že hra za všech okolností běží ve skálopevných 60 snímcích za vteřinu bez jediného zaškubnutí a to i se 24 auty na trati a relativně pokročilou fyzikou, která se od předešlého dílu v jádru nezměnila. Tvrdé nálety na obrubníky a přehnaně odvážné nájezdy do zatáček budou odměněny příjemným rodinným výletem do hrazení, které se, v případě že je tvořeno pneumatikami, rozletí do všech stran. K dispozici je i přístupnější arkádový jízdní model pro začátečníky, kteří už nejsou finančně penalizováni za jeho používání.

CO SI OSTATNÍ NADROBILI, TO VY SNÍTE

Nejvýznamnějším prvkem hry je ovšem umělá inteligence Drivatar, která sbírá data o chování hráčů ve všech dílech vydaných pro Xbox One a na jejich základech interpretuje chování ostatních závodníků i do singleplayerových závodů. Díky tomu je soupeření s oponenty živočišné a na počítačem ovládaných závodnících jsou vidět jejich silné stránky, ale i zlozvyky. Je běžné, že jinak rychlý pilot v posledním kole vyletí ze zatáčky a propadne se o šest pozic, stejně tak je ale možné, že se nebývale silný závodník probije o 10 míst dopředu a ani při tom nemrkne. Ve hře bohužel narazíte i na hluchá místa, často se stává, že se AI zasekne o bariéru u trati (typicky v první zatáčce Laguny Secy nebo posledním esíčku Catalunyi), od níž se nemůže odtrhnout. Scéna pak komicky připomíná brouka, který přepadl na záda a nemůže se vrátit zpět na nohy.

Achtung, die zlá Kurve! #3:
Taktika „Bezhlavě po hlavě“ na Sonoma Raceway

Jak jinak ponížit horlivého hráče než tím, že jej pošlete do hrazení už v první zatáčce? Sonoma Raceway neboli Infineon Raceway nebo Sears Point (vážně, tolik jmen trať vystřídala) je jedna z techničtějších tratí a první stoupající zatáčka je zároveň jednou nejnáročnějších. Nebojte, ačkoliv je AI v této části relativně pomalá, vy budete ještě pomalejší. Pokud nemáte koule jako starej Emerson, raději plyn příliš nedrážděte.

To je ale porce žrádla, co? Zbytek omáčky tvoří tradičně vyspělé sociální funkce a možnosti sdílení obsahu. Kreativci ocení geniální editor polepů pro auta, ve kterém ti nejšikovnější dokážou vytvářet neuvěřitelné kreace a ty pak náležitě zpeněžit. Ladiči mohou sdílet svá nastavení a fotografové mají k dispozici vynikající fototografický mód. Pokud jste hráli předchozí díly, nečekejte žádnou revoluci, pouze onen silný standard. Většina vytvořených materiálů je navíc přenositelná z Forzy 5 a Horizon 2. Ani multiplayer neprošel ráznou transformací, musíme ovšem vyzdvihnout nový režim lig, kde hráči závodí v předem vypsaných kláních, do nichž jsou rozřazováni podle zkušenosti. Nemusíme zdůrazňovat, jaký adrenalin ve vás vzbudí kroužení po tratích s dalšími 23 hráči.

Pak hru vydali a žili šťastně až do smrti, jak končí všechny naše oblíbené pohádky. Forza Motorsport 6 se zkrátka hraje jako víno a neříkáme to jen proto, že pro ni momentálně neexistuje konkurence. Driveclub je konceptuálně trošku jinde, stejně jako ostré simulace. Nemusíme ovšem čekat na vyzyvatele, abychom věděli, že ani drobné nedostatky nesrazí hru na kolena.

Forza Motorsport 6
Xbox Xbox One

Verdikt

Turn 10 podřadili a vyšvihnuli parádní a vyváženou závodní hru, která napravuje chyby minulosti. Všichni zhrzení fanoušci série mohou vylézt z děr a užít si úžasné svezení rozprostřené napříč širokým spektrem motorsportu!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama