Hrej.cz Final Fantasy Type-0 HD Recenze

Final Fantasy Type-0 HD

maggot
Maggot
30. 3. 2015 08:00 2 Sdílej:
Reklama
Reklama

Pohodlně se usaďte a zavzpomínejte se mnou na svá školní léta. Abych byl konkrétnější, zkuste si vybavit svého nejpoctivějšího a nejchytřejšího spolužáka, jakéhosi Hujera, kterého jste vy a ostatní spolužáci považovali za „elitního“ studenta. Teď si jej představte s pořádně namakaným tělem, schopností ovládat magii a zbraně všeho druhu. Zhruba takhle nějak vypadá třída Class Zero v remasterované Final Fantasy Type-0 HD, která si po čtyřech letech proklestila cestu i na konzole nové generace. Kořeny hry ovšem částečně prozrazují, že třída elitních kadetů mnohdy připomíná spíše družinu absolventů zvláštní školy, kteří si strkají pastelky do uší a živí se sekáním trávy na školníkově dvoře.

PRAKTICKÁ ŠKOLA PRO PRAKTICKÉ DĚTI

KRVE JAKO Z VOLA



Velmi nezvyklý pohled na tratoliště krve se vám naskytne již na samotném začátku hry. Final Fantasy Type-0 HD je unikátní právě i díky přítomnosti krvavých a násilných scén. Pokud máte zkušenosti s jinými hrami v sérii, zajisté víte, že takto vyobrazené násilí je pro značku neobvyklé. I proto si Type-0 zasluhuje vaší pozornost.

Moderní japonské RPG původně vzniklo pro přenosnou konzoli PlayStation Portable, což samo o sobě prozrazuje jednu vcelku nepříjemnou bolest. Prostor pro změny nebyl příliš velký a vzhledem k faktu, že jde o remaster, nikoliv o remake, celkový návrh stavěný na míru přenosnému zařízení působí na stolních konzolích v mnoha ohledech zastarale. Jak se ovšem říká, na plesnivém sýru si nejvíce pošmáknou jen ti největší fajnšmekři, pro které bude návštěva světa kontinentu Orience jednou z prvních řádných zastávek v sérii na aktuálních konzolích. Otevřete skripta zamaštěná od levné marihuany a začněte se biflovat, do třídy Class Zero se dostanou jen ti nejsilnější.

Příběhová páteř Type-0 HD hráči zprostředkuje unikátní pohled na nové hrdiny zmítající se uprostřed válečné krize, do jejíhož centra byly vtaženy 4 velmoci vyznávající odlišné hodnoty. Vaše domovská Rubrum se soustředí na ovládání magie, síla císařství Militesi naopak tkví ve vědě a vyspělosti armády, zatímco Concordia a Lorican volí defenzivní strategie a řád. Pakliže jste hráli jednu ze tří her v sérii Final Fantasy XIII, budete mít oproti ostatním hráčům náskok i v otázce znalostí názvosloví, Type-0 se totiž odehrává ve stejném světě jako moderní „třináctky“.

Připravte si ovšem pořádně hlubokou mísu s popcornem, pompézní vyprávění a na sebe navazující dějové zvraty jsou vykoupeny zhruba 12 počátečními hodinami lineárního vyprávění plného nezajímavé politiky a neustálého kňourání postav na téma apokalypsy, zlomených nehtů, rozvázaných tkaniček a pěstování chocobů. Narativní kolečka se začnou dramatičtěji roztáčet teprve až po první kritické události, která zamíchá kartami na straně studentů náhle se ocitajících v cestě konce světa.

KLAPZUBOVA ČTRNÁCTKA

Netypickým znakem série je posléze i fakt, že všech 14 postav je vám k dispozici hned od samotného počátku, přičemž jde v první řadě o válečníky s vlastními schopnostmi a bojovými rysy, jejichž osobnost vyplouvající na povrch během střihových sekvencí a dialogů hraje druhé housle. Většinu charakterů si totiž budete pamatovat výhradně díky jejich specifickým pohybům, kouzlům a užitečnosti v akci spíše než kvůli otravnému anglickému dabingu a povahovým archetypům, které jsou dobře známém všem hráčům, kteří mají se sérií či její konkurencí zkušenosti.

Do své aktivní party si můžete nabouchat 3 kadety, přičemž ti ostatní čekají v záloze do momentu, kdy jeden z členů smečky zařve v boji a může být nahrazen většinou slabším spolužákem. Pravda, nemusí být nutně slabší, ale ruku na srdce, chtěli byste zdolávat Mount Everest s astmatickým epileptikem Frantou, který se jako jediný nabídl, že s vámi bude sedět v lavici? Možná se vám zdá, že 11 postav v záloze představuje zbytečně benevolentní záchrannou síť, postavičky ovšem v praxi padají jako hrušky a v podstatě každý druhý boss má ve svém repertoáru útok, jenž vaše květnaté ego sčísne jednou ranou.

Kamera z pekla

Zapomeňte na objevování krás Orience rozhlížením se po okolí. Otáčení kamery pomocí pravého analogu je absolutně krvelačné, nenabízí totiž plynulou možnost otáčet kamerou bez toho, abyste nevrhnuli koťata. Milimetrové natočení analogové páčky se tak rovná bleskurychlé rotaci, která dokáže být během akce zcela fatální.

Soubojový systém a zejména pak bitvy se silnějšími nepřáteli představují dost možná tu nejzábavnější složku hry. Zapomeňte na tradiční tahový systém, souboje v Type-0 HD se více blíží hack’n’slash akcím, jelikož aktivní postav přímo ovládáte a v reálném čase používáte útoky namapované na jednotlivá tlačítka. Poctivé vyčkávání, uhýbání a následné zasazení kritické rány magicky oživuje napětí při rubání silnějších šmejdů a zrychluje hratelnost, která zároveň neztrácí nic na své komplexnosti. Zapomeňte na hrubou sílu, ta je v podání Type-0 zhruba stejně efektivní jako když se snažíte šťourat ve frňáku svým zakrnělým pařátem.

PÝCHOU KE ZDI

Za vypíchnutí pak stojí i někteří členové vaší smečky. Ace je klučina, s nímž přijdete do kontaktu ihned zkraje hry, jeho útoky obnáší vystřelování karet a speciální magii s prvky gamblingu. Možnost teleportace na krátké vzdálenosti z něj činí ideální postavu pro začátečníky, jeho přesným opakem je pak Jack třímající katanu. Když ji vytasí, nemůže se rychle pohybovat, jeho útoky jsou ovšem silnější než zásahy ostatních parťáků. Zkrátka a jistě, svého favorita si vyberete na základě stylu, který vám vyhovuje, z vlastní zkušenosti vám ovšem doporučujeme rovnoměrně levelovat a vylepšovat všechny postavy, není nic horšího, než když život celé party závisí na Pepovi, který si zapomněl nabrousit meč.

A když zrovna nepřemáháte zlo či nekydlíte příšery v divočině Orience, flákáte se po rubrumské akademii, kde vcelku jednolitě interagujete s úplně neznámými spolužáky či s členy své skupiny. Každý rozhovor ovšem ukrojí 2 hodiny z vašeho volného času, tudíž si dobře rozmýšlejte, s kým si popovídáte a koho budete nemilosrdně ignorovat. Nemějte výčitky, během prvního hraní zaručeně nestihnete vyzpovídat všechny, což, ruku na srdce, není to ani nutné, jelikož je drtivá většina konverzací natolik stupidních a zbytečných, že ani odměna v podobě lektvarů či použitelných předmětů nezahojí krvácení do mozku způsobené podivností podobných vystoupení. Mnohem výhodnější je si šetřit volné hodiny pro povídačky se členy vaší party, kteří se alespoň trošku odhalí a přiblíží vám svůj vlastní příběh a vnitřní boj.

Dotek materiální prázdnoty pocítíte nejvýrazněji při pohybu po otevřené mapě světa, která kromě měst a osad skrývá i několikero dungeonů. Náhodné souboje jsou spolu s rozlehlostí mapy jakýmsi návratem do minulosti, kdy jste se spolu se Squallem či Cloudem pachtili po nekonečných pláních a objevovali jejich tajemství. Těch v případě Type-0 tolik není, o to více pak ovšem oceníte přítomnost nepovinných instancí, ať už jde o magickou první objevenou jeskyni či ultimátní mnohaúrovňovou věž Agito Tower, kde zrubete na pětistovku monster a dost možná si spolu s psychickou poruchou odnesete i elitní výbavu.

KRYSTALICKY ZKAŽENÁ

Endgame obsah je v případě Type-0 HD podstatnou součástí hry, po dokončení můžete totiž rozehrát hru znovu s existujícími zkušenostmi, bonusem za váš investovaný čas vám budou nové scény a například i možnost vymlátit ultimátní zbraně z nejlegendárnějšího šermíře Gilgameshe. Na toho si musíte vyšlápnout mano e mano, případně pistole či luk e mano, zapomeňte na použití eidolonů a ostatních kadetů. Eidoloni, neboli magická monstra která lze povolat na svou stranu, hrají v těžkých soubojích strategickou roli, výměnou za jejich těžkotonážní sílu a unikátní síly vám bude smrt jednoho z vašich studentů. Heh, koho ale zajímá mrtvej prvňák, když můžete ovládat obřího draka, co? OBŘÍHO DRAKA, KÁMO!!

Pokud vás navíc nebaví levelovat vaše postavy, lze si do misí „půjčit“ vycvičené NPC postavy z akademie. Jamile vás ale někdo nachytá nepřipravené, nekňučte, měli jste si psát domácí úkoly doma. To byla ta veskrze příjemná část, teď je čas překydat kupu hnoje. Pravdou je, že Final Fantasy Type-0 technicky zestárla, o to více je jednoduchost a místy až ohavnost grafického zpracování převážné většiny lokací do očí bijící, zvláště v kontrastu s nádherně vyhlazenými modely hlavních postav. Pokuste se obléct mrtvolu do těch nejdražších svatebních šatů a dospějete k výsledku silně podobnému portování PSP hry na velké konzole.

Přesto není vůbec obtížné v Type-0 HD objevit onen faktor X v podobě schopnosti poutavě odvyprávět příběh, který všichni dobře známe. Rozdíl je v tom, že se k jádru věci musíme prohrabat tlustou vrstvou úvodní příběhové vaty a zkousnout je nutné i jistou omezenost herních mechanismů včetně designu herního světa. Dámy a pánové, dneska to bude trojka s odřenýma ušima, brzy očekávejte opravnou písemku!

Final Fantasy Type-0 HD
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

Nevěřte všemu, co se říká, stará láska opravdu rezaví. Type-0 HD nabízí východisko všem hráčům, kteří hledají zašlou slávu série Final Fantasy. Návykový soubojový systém a silné příběhové momenty bohužel nedokážou oponovat limitům herního světa a celkové hratelnosti.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz