Final Fantasy III Recenze Final Fantasy III

Final Fantasy III

Jan Horčík

Jan Horčík

28. 6. 2007 22:28
Reklama
Reklama

Final Fantasy hry jsou výjimečné z mnoha důvodů a jedním z nich je i fakt, že si dokázaly vybudovat obrovskou základnu věrných fanoušků. Ti neváhají brát na sebe podobu slavných postav série, vyšperkovávat se různými doplňky a do krve se hádat s těmi, kteří mají k Final Fantasy jakékoliv výhrady.

Připravit, klapka... Nintendo DS poprvé!

Final Fantasy III DS je remake původní Final Fantasy III pro osmibitový NES z roku 1990. Zkazky o remaku jediného dílu, který se nikdy nedočkal oficiálního anglického vydání, se objevily už v roce 2004. Původně měla hra vyjít pro PlayStation 2, čehož důkazem je skvělé animované intro. O samotném příběhu vám toho mnoho nenapoví, ale poslouží jako dobrý odpich k výletu do jedinečného světa Final Fantasy.

Ten je v základní rovině prezentován rozlehlou herní 2D mapou, po které se pohybujete se skupinkou svých dobrodruhů. Jednoduchý, klišovitý, ale žánrově čistý a svým způsobem okouzlující příběh začíná v malé vesničce Ur, odkud pochází hlavní hrdina Luneth. Ten se spolu s partou svých přátel vydává na průzkum, při kterém objeví podivný krystal, který jej i jeho společníky pasuje na rytíře světla. Jejich společným úkolem je nastolit ve světě rovnováhu a zabránit zlu aby se šířilo dál. No řekněte, není to sladce naivní?

Hurá za dobrodružstvím!

Herní systém je prakticky totožný s původní FFIII. Velká herní mapa je poseta různými městečky, vesnicemi, jeskyněmi a dalšími zajímavými lokacemi, do kterých můžete vstupovat. Zatímco původní FFIII zobrazovala tato místa v 2D grafice a pomocí spritů, FFIII pro Nintendo DS zde nabízí hodně slušnou 3D grafiku, která se dá velmi snadno zařadit mezi to nejlepší, co handheld v současné době nabízí. Můžete vlézt do každého domečku i jeskyně a ještě si nastavit kameru na pohled zblízka, to aby se vám lépe pátralo po tajných místnostech.

Na cestě potkáváte spoustu zajímavých postaviček. Můžete u nich nakupovat lektvary, výzbroj a výstroj jako v kterémkoliv jiném RPG, můžete si s nimi povídat o aktuálním dění ve světě i v daném místě nebo za malou úplatu přespat v hospodě. Někdy dokonce narazíte na blázna, který se rozhodne se k vám přidat. Vaše parta v základu čítá čtyři postavy, jejichž atributy a vybavení můžete sledovat a upravovat. Navíc se k vám ale může přidat i pátá "doplňková" postava, která čas od času náhodně zasahuje do soubojů, ale především má příběhový význam.

Tak trochu jiný svět

Souboje jsou něco, na co si nejspíš budou muset hráči zvyklí na klasická euro-americká RPG trochu zvykat. Jedná se o náhodný tahový systém, kterým je ostatně série FF proslulá. Na velké herní mapě ani v jeskyních, městech nebo jiných místech totiž protivníky nikdy přímo nevidíte, ale vždy na ně náhodně narazíte. Nikdy nevíte kdy se to stane a kdo se vám postaví, a v tom tkví kouzlo celé hry. Navíc, pokud se nebudete držet příběhem vyšlapané cestičky a někde odbočíte, můžete se dočkat nepříjemného překvapení v podobě extrémně silných protivníků, kteří vaši partu několika ranami skolí. Ještě, že je možné ze soubojů utíkat a na příslušných místech se uzdravovat a obživovat. Pokud tedy ještě máte koho.

Soubojový systém je jedním z prvků, který bude nejspíš hráčům činit největší potíže. Vybalancování hry není právě ideální, a tak často budete se svojí partou jen tak pobíhat po světě a čekat na souboj jen proto, abyste si vylepšili statistiky a mohli se vydat do těžších oblastí, kde konečně posunete příběh o kousek vpřed. Postavičky levelují docela klasicky získáváním zkušeností ze soubojů. Mají k dispozici nejen klasické zbraně, ale také magii, která se osvědčí především v pozdější části hry. S magií úzce souvisí také systém "zaměstnání" nebo tříd, chcete-li. Od určitého okamžiku můžete své postavičky profilovat do specializovaných funkcí, které se postupem času odemykají. Může jít o mágy, specializované bojovníky a podobně. Postavičky pak levelují nejen v základních atributech, ale také v rámci své třídy a tyto třídy lze kdykoliv s malou penalizací přepínat.

Není všechno zlato...

Přiznám se na rovinu, že prvních pár desítek minut a možná i hodin hraní FFIIIDS mě lehce znechutilo, a to hlavně kvůli nemožnosti ukládat kdekoliv. Venku na velké herní mapě a ve městech máte možnost provést Quicksave, po kterém vám ale hra přímo nakáže konzoli vypnout. Čas od času vám pak hra velkodušně dá možnost hru doopravdy uložit do jednoho ze tří připravených slotů. Když už jsem popáté procházel tatáž místa, bojoval s týmiž příšerami a umíral ranou téhož náhodně vygenerovaného protivníka, ptal jsem se sám sebe, zda to mám vůbec zapotřebí.

Stejně tak jsem úpěl při zcela zbytečných animacích po každém souboji, kdy je každá postavička "vyznamenáná" nějakým povýšením, ať už klasickým levelem nebo třídou. Mnohdy pak tato animace trvá déle než samotný souboj, a nelze ji přeskočit. Také nahrávání interiérů budov, případně jeskyní a dalších lokací trvá déle, než by bylo zdrávo, přestože samotný běh hry je zcela bezproblémový a nikde se neseká. Co je ale nejhorší, hra se mnohem lépe ovládá pomocí tlačítek než pomocí stylusu. Vývojáři jakoby zapomněli, že dělají hru pro Nintendo DS, které nejenže disponuje dvěma obrazovkami, ale navíc je jedna z nich dotyková.

Staré a nové

A to už vůbec nemluvím o pohybu v menu, vybavování postaviček a souvisejících záležitostech. Na celé hře je prostě vidět, že se jedná o koncept starý téměř dvacet let. Vývojáři se rozhodli udělat skutečný remake, a tak pravověrně převedli původní hru. Nic nepřidávali, nic neodebírali, a FFIIIDS tak skutečně je tou starou dobrou Final Fantasy III, u jejíhož neoficiálního anglického překladu mnozí hráči ze západu prožili nezapomenutelné okamžiky. Dokladem jejích výjimečných kvalit je, i přes všechny vyjmenované zápory, ta skutečnost, že vás nutí hrát dál a dál. Objevovat nové kouty herního světa, skládat mozaiku jednoduchého, ale přesto chytlavého příběhu. Final Fantasy III DS je výletem nejen do světa neuvěřitelné japonské fantazie, ale především do doby počítačových her vzdálených v čase dvacet let do minulosti.

Final Fantasy III
Windows icon PC
Nintendo icon DS

Verdikt

FFIII pro DS je skutečnou výzvou každému zasloužilému hráči. Nevede ho za ručičku, spíše mu hází klacky pod nohy, a přitom v sobě ukrývá tolik skvělých okamžiků a zajímavých zážitků. Svým způsobem nutí hráče nenechat se odradit. A to je něco, co mnoho dnešních her postrádá - důvod, proč hrát dál. Že dostala "jenom" sedmičku? Ale jděte...

Co se nám líbí a nelíbí?

Vemi dlouhá herní doba, obrovský a pestrý herní svět plný zajímavých postav i událostí. I když vás v některých okamžicích bude možná nudit nebo dokonce štvát, po krátkém čase ji opět vezmete na milost a ponoříte se do jejího světa.
Herní design je viditelně zastaralý, hra nevyužívá všech možností handheldu, místy je zdlouhavá. Ale byla by to bez toho všeho (nebo s něčím navíc) vůbec ještě Final Fantasy III?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz