FIFA Street Recenze FIFA Street

FIFA Street

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

4. 4. 2012 22:00
Reklama

Psal se rok 2005 a pánové v EA Sports se snažili vytřískat něco více peněz ze své značky FIFA. Přišli s novým konceptem – pouličním fotbálkem se všemi jeho radostmi a strastmi. Přijetí kritikou a hráčskou obcí nebylo ani extrémně vřelé, ale nejednalo se ani o propadák – pouliční Fifinka sbírala na desítkové škále lehce nadprůměrné šestky, čímž se kritici jakoby snažili autorům říct, že myšlenka samotná je dobrá, jen to provedení poněkud pokulhává. Píše se rok 2012, po sedmi letech a dvou opět nikoli oslnivých pokračováních se na pulty obchodů dostává krabička s nápisem FIFA Street na líci, přičemž absence číslovky na konci jako by naznačovala, že tvůrci se rozhodli zapomenout na staré chyby a snaží se vkročit podruhé do stejné řeky, jenže tentokrát s hromadou inovací v kapse. Už z prvních minutek na virtuálních herních pláccích je znát, že pokus to byl více než zdařilý, konečně totiž zmizely nesmyslná salta a další podobné triky, které k fotbalu zkrátka a dobře nepatří.

Naučte se parádičky…

Základním elementem nové FIFA Street, na němž je postavený celý herní systém, je obrovská databáze kliček a všelijakých parádiček, bez nichž se při soubojích s protihráči neobejdete. Pokud jste patřili mezi ty, kteří při školním fotbálku na hodinách tělocviku nadávali na zdatnější spolužáky, kteří si u své brány sebrali míč a prokličkovali se až do gólové šance, neudělám vám radost. Anebo možná ano – ve FIFA Street se totiž přesně tato činnost vyloženě vyžaduje, takže si dost možná konečně vyzkoušíte, jak skvělý pocit budete mít po několika kličkách a povedené akci. Dost možná si i u nějaké akce povzdechnete s tím, že tohle přeci nejde v reálu udělat. Jenže ono to jde, autoři se chvástají, že všechny tríčky a parádičky jsou postaveny na technologii motion-capture bez speciálních efektů, i díky tomu působí FIFA Street ještě lépe. Zde je nutné vyzdvihnout technologii Street Ball Control, díky níž se dá vysloveně kouzlit s balonem po vzoru Messiho a jiných profíků. V praxi to vypadá tak, že pro triky se využívá pravá analogová páčka, respektive určité sekvence pohybů.

… a zostuďte kamarády…

Současně musíme uvést, že obdobně jako v reálném životě ani zde není žádný tutoriál (krom arény), pokud se chcete něco naučit, nezbude vám než sázet na metodu pokus-omyl. I přes to se podařilo odladit ovládání natolik, aby bylo přístupné i lidem, kteří za sebou nemají celý kariérní režim, díky čemuž se tato Fifina velice hodí pro multiplayerová klání. Když totiž povedenou kličkou obejdete protivníka s umělou inteligencí, budete mít sice super pocit, ale ono zostuzení kolegy sedícího vedle vás na gauči a následné posměšky budou chybět. A že se v redakci zostuzujeme rádi, na to vemte jed! :-) Ale abych AI pouze nehaněl, zejména u protihráčů bych ji hodnotil jakožto velmi kvalitní, zejména pak co se týče gólmanů, kteří flexibilně reagují na všelijaké odrazy a vše celkově působí velmi uvěřitelně. Tu a tam se sice objeví nějaký drobný zádrhel, ale nejde o nic, co by kazilo celkově kvalitní zážitek ze hry.

… nebo zkuste štěstí ve futsalu

V EA Sports se velmi snažili také co do počtu hřišť a jejich variací. FIFA Street totiž zdaleka nenabízí pouze čutání někde na parkovišti, často se dostanete i do hal a tělocvičen, kde si můžete vyzkoušet i pravý futsal nebo variaci na legendární halový fotbal z FIFA 98. Možností je opravdu mnoho – jednou hrajete bez brankáře na takřka hokejovou bránu, jindy je brána o velikosti té házenkářské, případně široká, ale nízká, což nutí ke střelám po zemi. Různé jsou i velikosti hřišť a pravidla, například na počet gólů, případně kdo dá X branek – vítězí, anebo třeba na efektivitu triků. V režimu Last Man Standing zase váš mančaft po vstřeleném gólu opustí jeden člen, takže se musíte bránit přesile. V tomto režimu má samozřejmě notnou výhodu ten, kdo začíná, bránění je totiž ve FIFA Street poměrně obtížné, autoři se pravděpodobně snažili velkým počtu gólů zvýšit atraktivitu jednotlivých klání.

Slibná kariéra

Vývojáři z EA Sports mají obrovské zkušenosti s kariérním režimem, za dvě dekády jsme už jich vyzkoušeli obrovské variace. I ve FIFA Street na nás čeká velmi propracovaná kariéra, v níž začínáte doslova od píky v maloměstském klubu, abyste se postupně propracovali do hvězdných výšin. Naopak musíme si postěžovat s počtem licencovaných klubů a hráčů, oproti klasické FIFĚ se jedná o slabý odvar, ale to hlavní zde přece jen nalezneme. Tedy, alespoň globálně, neboť naše reprezentace už se mezi špičku pár let neřadí, nedostala se tím pádem ani do FIFA Street. Z lig nechybí Premier League, Série A, La Primera División nebo třeba Bundesliga nebo americká soutěž Major League Soccer. Nepříliš oslnivý počet licencovaných se dá vysvětlovat nejistým úspěchem reinkarnované série, pokud budou dobré prodeje, dá se v příštích letech očekávat zlepšení i v tomto ohledu. Osobně očekávám, že se úspěch dostaví – přesně tento typ fotbalové hry nám chyběl, nevadila by mi ani konverze na PC. Nová FIFA Street si od nás v indexu odnáší výbornou, co od vás?

FIFA Street
Xbox Xbox
PlayStation PlayStation 2
Xbox Xbox 360
Nintendo GameCube GameCube

Verdikt

Reinkarnace mrtvé série se nese ve velmi pozitivním duchu – skvělá hratelnost, výborný multiplayer, povedená kariéra. Vývojáři z EA Sports vykročili správným směrem, doufejme, že v tomto trendu budou pokračovat!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama