FIFA 19 Recenze FIFA 19

FIFA 19

Jan Bors

Jan Bors

28. 9. 2018 13:10 31
Reklama
Reklama

Každý rok si kladu před vydáním nového ročníku FIFA otázku, kolik změn a jestli vůbec nějaké autoři implementují. Vždy přemýšlím nad tím, proč by to vlastně měli dělat, proč třeba jen neaktualizují soupisky nebo lehce neupraví grafiku. Ono konkurence se do inovací zrovna moc nežene, tak proč by měl gigant mezi sportovními hrami? Inu, pokaždé jsem překvapen. EA Sports nespí a každý rok přijdou nejen s dílčími drobnými vylepšeními, ale i se zásadními úpravami, které posouvají virtuální fotbal zase o fous dál a nejinak je tomu i letos.

SAMÉ NOVOTY

Dokonce si troufnu tvrdit, že letos je novinek nebo zásadních vylepšení absolutně nejvíce. Nikoliv ze strany nabídky herních módů, ale jejich náplně. Jak jistě všichni víte, FIFA letos získala doposud chybějící klíčovou licenci na Ligu Mistrů, kterou doteď vlastnila konkurence. Musím se trochu pozastavit nad tím, že tento nákup není ve hře nijak extrémně akcentován na každém kroku, jak by se dalo čekat. Skoro to na mě působí tak, že tam Liga Mistrů prostě je a není třeba kolem toho dělat nějaké velké haló. Osobně mi to teda vůbec nevadí, naopak jsem rád, že vyvážený prostor dostávají v podstatě všechny módy stejně a hra vás vůbec nenutí jít nějakou specifickou cestou. Zatímco kariéra je bez nějaké viditelné změny, a tudíž se dá považovat za klasický standard z loňskými manažerskými novinkami, které ale nic zásadního nepřinesly, další stěžejní mód FUT – neboli FIFA Ultimate Team, doznal změn rapidních. Nejenom, že zmizel tradiční formát sezón nebo turnajů, ale zcela jinak se lze kvalifikovat od prémiemi ověnčené Weekend League, což je taková Champions League tohoto módu.

Nově se hráč dočká „sezón rivalů“, tedy jakési fluidní variaci na stávající klasické sezony, kdy každá znamenala lepší a lepší soupeře a také lepší v případě udržení se nebo sestupu. S tím je konec. Ačkoliv vás hra vždy páruje s hráči z vašeho ranku, není to ve stejném formátu. Každý bodový zisk se nyní přepočítává vícekrát. Jeden za váš týdenní souhrnný úspěch, který definuje výši vaší odměny. Druhé skóre pak dostáváte za postup mezi jednotlivými divizemi, kdy nejprve odehrajete pět zápasů na rozřazení a poté se musíte prokousat co nejvýše. Za výhru dostanete více bodů, za remízu málo a za prohru se vám body odčítají. Pro příklad – dostat se ze šesté divize do páté znamená uhrát těchto speciálních bodů 300, což může odpovídat zhruba patnácti až dvaceti výhrám. V případě, že budete i prohrávat, počet zápasů se přidává, dokud buď nespadnete o patro niž nebo se neposunete nahoru. Aby toho nebylo málo, ještě získáváte tzv. kvalifikační body, za které si po dosažení hranice dvou tisíc (40 výher) můžete podat přihlášku do této soutěže. Což je největší vylepšení, nemusíte si to vyplýtvat na víkend, který se nemůžete účastnit. To beru jako velké plus. Jinak jsem však z FUTka trochu rozpačitý. Uvidíme, kam se posune časem, nicméně v momentální nabídce není moc častých odměn, v podstatě vyhráváte místní měnu jen běžným hraním a na konci týdne vás hra odmění sice hodně, ale přesto bych si dovedl představit více módů, turnajů atp.

Navíc je tlak na to mít co nejlepší hráče. Žádný turnaj pro bronzové, stříbrné a jednoduše průměrnější hráče neexistuje. Sestavit si tak kartičky z hráčů z naší ligy mě omrzelo velmi rychle, což má na rozdíl od minulosti více než jen jeden důvod.

VELKÉ NŮŽKY

Rozdíly mezi hráči jsou letos mnohem markantnější, nežli jsme byli zvyklí v minulosti. Neděje se totiž už to, že by někdo s výrazně horší sestavou hrál vyrovnanou partii s někým na podobné úrovni. Můžete říct, že to odpovídá realitě a budete mít pravdu. Real Madrid pravděpodobně nebude hrát s Plzní vyrovnanou partii a pravděpodobnost úspěchu západočeského mužstva na bodový zisk se bude blížit nule jak v realitě, tak i ve FIFA 19. Problémem je ale nedostatek, respektive úplná absence zápasů proti týmům, které by odpovídaly obdobné úrovni hráčských kartiček. Motivace pro sestavení týmu na jiném základu než z co nejlepších hráčů tak bohužel alespoň prozatím odpadá. Což je tedy vcelku škoda, protože sebelepší taktika prostě výrazný individuální rozdíl v 9 z 10 případů nepřekoná.

Kombinacím se meze nekladou a na hru to má zásadní vliv.

Jenže samotná taktika je právě alfou a omegou nového ročníku, skoro by se dalo říct, že na rozdíl od série PES se v sérii FIFA jedná o revoluci. Nově totiž můžete nastavit do zápasu další 4 strategická schémata a mezi nimi v průběhu zápasu plynule přepínat. Nezáleží na tom, zda je součástí schématu totální překopání rozestavení, systému bránění  a útočení, včetně přesunů hráčů na jiné posty nebo jen dílčí změna v podobě úpravy současného rozestavení, jenom s tím, že bude více defenzivní, a tak podobně. Kombinacím se meze nekladou a na hru to má zásadní vliv. Na soupeře je totiž třeba reagovat, pokud mu nevnutíte svou vlastní hru a nediktujete tempo a nebo pokud sám soupeř nezmění taktiku. Do toho je třeba ještě přidat malé změny, které mohou během zápasu převážit misky vah, například zapnout nebo vypnout nad rámec taktik pressing, vysunout obránce do útoku, a tak podobně. Prostě možností je habaděj a je krásné pozorovat, jak si s vámi soupeř najednou vůbec neví rady, ačkoliv vás ještě před minutou donutil bránit pomalu ve vlastním vápnu.

Spolu se změnami taktiky je také větší důraz kladen na únavu hráčů, kde jim očividně s ubývajícími silami dochází i schopnosti jako síla, přesnost a samozřejmě rychlost. Může z toho být dramatický zvrat a hráče to i v FUT nutí sem tam střídat, pokud pohodlně nevede nebo drtivě neprohrává. Zápasy tak mají mnohem větší náboj a zároveň vyžadují daleko víc soustředění. Nováčci, ale i veteráni se tak mají opravdu co učit a to není jediná novinka.

ČISTĚ TREFENÝ

Autoři se totiž nebáli po letech sáhnout i do ovládání a to kvůli novému, resp. přidanému systému střel. Pokud se někomu zdálo ovládání FIFA 18 komplikované, tak u 19 si přidejte další level. Paradoxně tady budou mít výhodu nováčci, kteří nemají zažité návyky tykající se střílení po zemi. To se aktivovalo při dvojitém zmáčknutí tlačítka střely. Nyní toto poklepání aktivuje nový systém všude prezentovaný a omílaný. Systém, o kterém komunita spekulovala, že může být zabijákem hratelnosti nebo naopak jejím totálním zpestřením. Jedná se o časovaný systém střelby – jednoduše o co nejlepší načasování doteku míče a nohy při střele, ideální kop.

Pokud tento „event“ aktivujete, neznamená to, že dáte gól, ale že ideálně trefíte balon. Můžete dát mnohem lepší pumelenici, přesnější hlavičku, ale pořád to neznamená, že nezabijete diváka v páté řadě hlediště za bránou, nebo že neohrozíte rohový praporek. Ale rozhodně to znamená, že se musíte mnohem více soustředit, protože tím logicky i zvyšujete svou šanci na gól a to většinou i nádherný gól jak z ankety o gól roku. Velmi lehce se však můžete dostat do situace borce na konec. To v momentě, že se vám opravdu hrubě nepovede trefit balon. Pro nerváky, kteří mačkají tlačítko střely, je to ideální šance, jak nikdy nedat gól. Nebo nedat pěkný gól. Ono totiž padají už však naprosto všemožné branky a někdy váš tým zachrání ta největší šmudla, se štěstím odražený balon, kdy soupeř vůbec nečeká, že to zadrbete takovým šíleným způsobem. Případy, kdy by perfektní střela byla zablokovaná, ale vaše zakopnutí o balon vytvoří novou šanci, se občas stávají a jsou kořením fotbalu.

Brankáři letos totiž chytají mnohem lépe a lépe reagují i na případné dorážky.

Tento nový systém musím opravdu pochválit. Je to novinka, kterou není nutné využívat a spíše opět oddělí hráče na ty lepší a horší, což není na škodu. Rozhodně to neznamená, že díky tomu padají stoprocentní góly, ale může to rozhodovat zápasy. Brankáři letos totiž chytají mnohem lépe a lépe reagují i na případné dorážky. Rozhodně to nejsou supermani, ale jejich schopnosti nutí hráče k větší variabilitě zakončení, což je dobře. Beztak si ale musím rýpnout do opakujícího se nešvaru a to je šíleně pomalý pohyb brankáře za odraženým míčem. Někdy by ho mohl v klidu doběhnout a chytit do rukou, než na něj koukat v takovém poloběhu a nechat si jej odkutálet za lajnu.

DO STEJNÉ ŘEKY?

Bohužel to není to jediné, co je třeba kritizovat. Ačkoliv pochval je zapotřebí, už jsem opravdu znechucen neustále se opakující chybami ať už technického rázu nebo designového. Toho druhého se například týká rozehrávání po obdrženém nebo vstřeleném gólu. Bránící tým má naprostou tendenci ustrnout bez pohybu, takže ho dva útočící hráči přelstí až k vápnu, kde jsou z nějakého nepochopitelného důvodu nakýblováni všichni vaši obránci. Je to postavené na hlavu, protože z toho sem tam padne gól bez jakékoliv větší snahy soupeře a vy tomu v podstatě nemůžete zabránit. Určitě by se dalo zapracovat i na tom, aby míč tak často neprocházel bránícím hráčům mezi nohama. Přepracování by si ale určitě zasloužili hlavně standardní situace. Především rozestavení hráčů, kdy na vás z přímáku z blízka často zívá poloprázdná brána tam, kde by v reálu byla jednolitá masa hráčů. Nehledě na opakující se statičnost všech bránících hráčů, kteří ještě chvíli po rozehrávce vyčkávají ve svých pozicích, zatímco útočící tým dávno tuto obranu překonal. Rád bych také, aby šlo určit hráče do vápna při rozích, aby nejlepší hlavičkář nečekal na vápně, nebo obránce nečekal na odražené balony. Snad příště, ale za chybu to považovat rozhodně lze.

Pavlova pravidelná dávka emocí

Součástí aktuálního ročníku série FIFA je i režim cesta, který se objevuje již potřetí. Pokud jsme v minulém roce konstatovali, že příběh prošel značnou evolucí, letos tento režim dostal doslova dávku steroidů. Kromě Alexe Huntera tentokrát budete sledovat i osudy jeho kamaráda Dannyho a sestry Kim. Každý z nich řeší své vlastní problémy, ať už je to možná příliš rychlá cesta ke slávě, nebo třeba volba mezi vzděláním a profesionální fotbalovou kariérou. Cesta je nyní o poznání dynamičtější, lépe odsýpá a neobsahuje zbytečnou výplň v podobě přílišného množství nedůležitých zápasů. Znovu platí, že se jedná o velmi zajímavý vstupní bod pro nováčky v sérii, který je poměrně nenásilnou formou seznámí s různými herními mechanismy během tréninků a navrch přihodí nějaké to rozhodování, emoce, zrady, usmíření a podobně. A tak to má být.

Do technické chyby bych rozhodně počítal problémy s kontrasty v případě, že některý ze stadionů hází stín na hrací plochu. Tohle se sérií táhne jako smrad už x ročníků a letos už mi došla trpělivost, protože to kazí zápasy. Ve stínu lze velmi těžko rozeznat barvu dresu a nepomohou ani šipky nad hráči, protože to je prostě rušivé. Nechápu, jaký problém to musí být vyřešit. Samozřejmě, ve výsledném kontextu se může jednat o malichernosti. Jenže v důsledku neustálého zlepšování téměř všech aspektů hry, od lepšího pohybu hráčů, opět lepšího, i když náročnějšího hraní tělem, zmenšení obranných zón, živější reakce na neočekávanější situace, mnohem lepších rozhodčích, vylepšené a přehlednější přepínání hráčů a další drobné detaily… prostě bych byl někdy radši, kdyby místo přidávání a vylepšování věcí, které fungují velice dobře, raději vyřešili něco, na co evidentně v průběhu let kašlou.

JÁ SE CHCI KOCHAT!

Překvapivě se ale autoři po letech chytli za nos a vylepšili mnou kritizované opakované záběry. Ačkoliv se jejich střih stále neblíží výborné kvalitě z PES, tak si je lze konečně užít. Kamera se většinou zaměřuje na počátek akce, velice často z nějakého nadhledu a vy si tak můžete vychutnat moment skórování.  Jenže to bohužel z nepochopitelného důvodu neuděláte v online režimech, kde vám tuhle radost může překazit soupeř. Pravděpodobně to rozhodnutí padlo kvůli zdržování, na góly se lze podívat po zápase, ale mě osobně tohle děsně štve. Vadí mi, že si neužiju gól, ale i to, že nemohu tento moment využít třeba k tomu, abych se napil nebo prostě zarelaxoval před výkopem. Pevně věřím, že tohle autoři nějakým patchem vrátí zpět, úplně to kazí atmošku, která je jinak naprosto parádní.

FIFA 19

Přesto přese všechno je třeba říct, že FIFA prostě nemá konkurenci. EA Sports rozhodně nespí a každý rok posouvají hranice a ve srovnání s předchozím ročníkem zatím vždy přichází řada menších i větších vylepšení. Když nepočítám úpravu herních módu, tak především těch herních změn na hřišti je vždy vcelku dost a je třeba to chválit, protože to opět posouvá hranici našeho pohledu na fotbalovou simulaci. Tím nechci říct, že není co zlepšovat, ale pořád je třeba si uvědomit, že lepší fotbalová hra ještě nikdy v historii nevyšla.

FIFA 19
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 4
Nintendo Switch icon Switch

Verdikt

Všechno okolo tohohle fotbalu je opět o řád lepší, a pokud má FIFA 19 nějaké chyby, tak si je nese z předchozích dílů. Což je ale právě přesně ten důvod, proč nedám hře absolutní hodnocení, ačkoliv lepší fotbalová hra na trhu neexistuje.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz