Farming Simulator 17 Recenze Farming Simulator 17

Farming Simulator 17

Jiří Bigas

Jiří Bigas

27. 10. 2016 11:15 4
Reklama

Když jsem loni na přelomu května a června vyrazil na digitální pole poprvé, nevěděl jsem o sérii Farming Simulator od sympatického švýcarského studia Giants Software skoro nic. Současně mě ale neskutečně fascinovala až hypnotizovala svou zvláštností, nesmírně loajální komunitou fanoušků i bezesporu chvályhodnou snahou autorů vymanit se ze škatulky budgetových titulů a obskurních simulátorů a proniknout mezi mainstreamové tituly. Tyto snahy měla mimo jiné podpořit i dlouho očekávaná expanze rolnického edenu na konzole, což byl konečně i poslední impuls, který přiměl také mě, abych usedl to traktoru, vydal se zorat, zasít, sklidit a tak pořád dokola. O té doby uplynulo dost času a já jsem se rozhodně mezitím nestal odborníkem na slovo vzatým a virtuálním statkářem, který by se mohl měřit s nejvěrnějšími fanoušky, jimž autoři z velké části vděčí za to, kde dnes jsou. Rozhodně už jsem ale vývoj nového dílu bedlivě sledoval a úzkostlivě vyčkával, jak bude pokračovat jejich cílevědomá pouť, kdy se tým snaží oslovit stále více a více běžných hráčů. Nyní je Farming Simulator 17 konečně tady a my si můžeme povědět, jak si nový ročník vede.

KONKURENCE ŠLAPE AUTORŮM NA PATY

Na rozdíl od první recenze vám tak nebudu znovu opakovat veškeré základy a popisovat, co dělá tuto hru tím, čím je, v čem je tak jedinečná a současně perverzně přitažlivá. Na straně druhé náš text ale ani nemá ambice uspokojit profesionální farmáře mezi vámi, kteří už vybudovali nejedno prosperující hospodářství z jedniček a nul. My zůstaneme někdy na půli cesty. Zaměříme se především na sliby, rozdíly a pokroky, které vývojáři od posledně učinili. A zhodnotíme, jak pokračuje jejich transformace Farming Simulatoru ze zboží, které většina hráčů přehlížela v laciných stojanech u pokladen v samoobsluze, v plnohodnotný moderní titul. Vývojáři se rozhodně nedrželi při zemi a naslibovali do nové verze řadu novinek. Jsou si dobře vědomi toho, že na jejich nápadu už neparazitují jen zoufalci snažící se klonovat úspěšný recept, ale roste jim i skutečná vážná konkurence v podobě her jako Cattle and Crops nebo Pure Farming 17: The Simulator. Oba tituly přitom slibují zaměřit se a opravit zejména letité nešvary, které fanoušci Farming Simulatoru kritizují nejčastěji. Jejich autoři často z komunity modderů pak doufají, že se jim povede posunout tento specifický žánr zase o notný kus dál, když jeho nejvýraznější zástupci podle nich stagnují. Jak si tedy s tímto tlakem Giants Software poradili a jsou novinky, které přinesli, víc než kosmetické?

Některé na první pohled méně výrazné novinky jsou nakonec mnohdy zajímavější než ty, které jsme považovali za velké.

Na tyto otázky neexistuje jasná a univerzálně platná odpověď. Farming Simulator 17 vnadil poslední měsíce na celou řadu nových prvků a potenciálně zajímavých vylepšení. Ne všechna mají ale nakonec tak zásadní vliv na hratelnost, jak bychom doufali. A jiné, na první pohled méně výrazné, jsou naopak nakonec mnohdy zajímavější. Nový ročník vychází souběžně na PC, PS4 a Xboxu One, láká hráče na více než 250 strojů od bezmála 80 výrobců, mezi nimiž nechybí ani značky jako Tatra nebo Zetor. A tím výčet novinek teprve začíná. K množství pěstovaných plodin letos přibily slunečnice a sojové boby. Chovat můžete kromě slepic, ovcí a krav nově také čuníky. Nechybí samozřejmě ani lesnictví, které obohatilo Farming Simulator dříve nebo kooperativní multiplayer až pro 16 hráčů na PC a šest na konzolích. Vůbec poprvé si můžeme zvolit pohlaví farmáře, respektive hrát za farmářku a vybrat barvu košile, kterou nosí. Inu, Giants Software sázejí mnohdy na velmi pozvolné krůčky.

PO SILNICI I PO ŽELEZNICI

Ale pojďme se namísto výčtu novinek, který by byl sám o sobě poměrně dlouhý, věnovat rovnou jejich zhodnocení. Pokud jde o úctyhodně bohatou virtuální garáž, našinci asi zdaleka největší radost udělá skutečnost, že se kromě mnoha jiných populárních značek vrací právě dvě výše zmíněné z české kotliny. Ty do ročníku 15 přineslo až DLC s mapou Sosnovka, inspirovanou střední a východní Evropou. I když je dost dobře možné, že nenarazíte na každý z milovaných vehiklů, jejich množství snad musí uspokojit úplně všechny. Stejně jako minule autoři přišli s jednou starší a jednou novou mapou. Minulý díl reprezentuje právě už zmíněná Sosnovka, kde byste se měli cítit jako doma. Loni nová skandinávská oblast je minulostí, stejně jako původní americká. Do Spojených států se ale stejně vypravíme, a sice díky nové mapě Goldcrest Valley, která patří svým charakterem a podobou určitě k tomu lepšímu, s čím kdy autoři přišli. Vaše farma sídlí uprostřed lokace a v relativním blízkosti máte vše, co budete k chodu farmy potřebovat, včetně vašeho vlastního nádraží s dvojicí soukromých nákladních vlaků a dvou na sobě vzájemně nezávislých železničních okruhů, které se setkávají v jediném bodě právě nedaleko vašeho statku. Toto nádraží funguje současně jako překladiště komodit a stane se vaším výchozím bodem, pokud se rozhodnete přepravovat větší náklady po mapě tímto způsobem.

Musím ale naneštěstí konstatovat, že jsem měl zřejmě od nového druhu dopravy větší, možná až přehnaná a neskromná očekávání. Výsledek působí mnohem méně ambiciózně, než jak jej vývojáři líčili prostřednictvím vývojářských deníčků. Jistě, jde o vítané osvěžení a v některých případech může být i praktické. Ale dvojice uzavřených krátkých tratí působí i v tomto zkumavkovém světě dost bizarně a jejich délka vás rovněž neohromí. K tomu všemu si navíc musíte přičíst skutečnost, že jen jediný bod přímo na trati slouží k prodeji vámi vypěstovaného bohatství. V ostatních případech se s pomocí železnice jen přiblížíte, náklad musíte přeložit na návěs a klasicky pokračovat po silnici. Ale jak jsem řekl, možná byla moje vlastní očekávání příliš nerealistická. Radost mi naopak udělaly nové rozhlasové stanice, protože hudební doprovod hře dříve citelně chyběl. Na výběr je elektronická hudba, rock, country a pop. Nabídkou ani rozsahem se hra nemůže a ani nechce měřit s městskými akcemi, ale je rozhodně dobře, že v tomto bodě autoři hráče vyslyšeli a už nejste odkázání na poslech vlastní hudby na pozadí třeba přes Spotify, jako jsem to dělal loni já.

FARMÁŘSKÉ QUESTY

Novinky v podobě slunečnic, sojových bobů a digitální zvířeny, kterou rozšířili vepři, hodnotím kladně. Ale jde o pokrok v mezích zákona. Přesně ten druh vylepšení a rozrůstání obsahu, který byste čekali od hry, která vychází už několik let a s každým dalším dílem musí nabídnout něco navíc. Podobně jako když v minulosti přibývaly různé obiloviny, i tyto plodiny vyžadují specifickou techniku a zacházení a prasátka mají vlastní potřeby, o které se musíte starat. Je to ale podle mě jen další zářez na dlouhém seznamu a nejde o takovou novinku, jako když se vše hře objevila možnost přivydělávat si dřevorubectvím a na to navázané kompletní nové odvětví a speciální výbava. O farmářkách už byla řeč a kromě samotné skutečnosti, že je tak hra genderově vyvážená, nepřináší volba pohlaví nic navíc. Je to čistě kosmetická možnost. Zato v oblasti “misí” a vozového parku, respektive jeho správy a nákupu došlo podle mě k několika vítaným změnám a vylepšením, které nejsou zdaleka tak nápadné, nemusíte si jich na první pohled všimnout, ale o to víc si jich cením a dostaly se mi rychle pod kůži. Dřívější zakázky z vývěsního štítu nebyly špatným způsobem, jak si přivydělat nějakou tu korunu, ale stejně jste měli pocit, že se pohybujete mrtvou krajinou plnou opuštěných polí a stavení, která jen čekají na chvíli, kdy si je koupíte. Na vhodnou zakázku jste museli čekat a snadno se vám mohlo v počátečních fázích stát, že jste sáhli po takové, na kterou jste neměli vhodnou výbavu a případný zisk by investici do správné technicky ani neospravedlnil.

Ostatní farmáři vám dají možnost přivydělat si pěkné peníze, když jim pomůžete tu zasít, jindy pohnojit nebo nakonec sklidit.

Letos na to šli vývojáři hned v několika směrech jinak a dovolím si tvrdit, že i chytřeji. Všechna pole jsou ve světě hry opět na prodej. Vy začínáte s výchozí trojicí a zbylými můžete rozšiřovat vaše panství podle toho, jak se vám povede. Nicméně všechna jsou aktivní a vy se do jejich obhospodařování můžete vesele zapojit. Za úplatu samozřejmě, jak jinak. Ostatní farmáři vám totiž dají možnost přivydělat si pěkné peníze, když jim pomůžete tu zasít, jindy pohnojit nebo nakonec sklidit. Potřebnou techniku vám přitom zapůjčí, a vy tak máte možnost si ji průběžně i osahat, vyzkoušet si různé stroje a vlastně i činnosti, abyste zjistili, co vás nejvíc baví. Zakázky také představují dobrý způsob, jak zpočátku stabilizovat váš rozpočet. Ale nejen to. Když si s pomocí nich zlepšíte u kolegy farmáře reputaci, nakonec vám může své políčko prodat se slevou. Takže z misí máte hned dvojí užitek. Fakt, že jste tu a tam dříve potřebovali jen něco zkusit, případně jste se ocitli ve finanční tísni a zrovna potřebovali nějaký stroj, který se ve vaší garáži nevyskytoval, si také autoři uvědomili. Koupit totiž v takových případech techniku a udržovat ji jen kvůli jednorázové nebo občasné akci není nijak ekonomicky prozřetelné. To už vás trápit nemusí. Nyní je možné si stroje jednoduše pronajmout na potřebnou dobu, udělat, co potřebujete, a věc zase vrátit. Praktické a elegantní.

TRAKTOR TUNING SHOW

Za pozornost stojí i vylepšování strojů. Když si kupujete nový traktor nebo kombajn, máte možnost provést na něm ještě před samotným nákupem pár vylepšení. Upravit je dokonce možné v obchodě částečně i již zakoupenou výbavu. I v tomto bodě autoři učinili nenápadný, ale vítaný pokrok. Můžete tak totiž předejít nutnosti zbavit se nějakého stroje jen proto, že není dost výkonný, i když jinak vám vyhovuje. Autoři přepracovali i menu hry, myslím tím tabulky, v nichž se v průběhu hraní pohybujete. Zpočátku mi novinky nebyly moc sympatické, ale nakonec jsem musel uznat, že jsou ku prospěchu věci a zvykl jsem si na ně. S tím souvisí i vylepšené interaktivní tutoriály, které vás seznámí se základy hry a novinkami v obsahu, ale také komplexní nápověda, díky níž už se ani začínající farmáři v ničem neztratí a nemusejí se obracet o radu na internet a komunitní fóra. Součástí nastavení hry jsou i možnosti, jak se budou chovat zaměstnanci v případě, že jim dojdou pohonné hmoty, semena nebo třeba postřik. Můžete tak zabránit jejich automatickému utrácení, které dříve působilo spíš jako bug, ale byl to úmysl, jak mi autoři vysvětlili loni na E3. Letos je situace mnohem jasnější a přehlednější. A hlavně máte jejich výdaje pod kontrolou a sami si můžete určit, jakou míru autonomie jim udělíte.

Na straně druhé si musím ale postěžovat na to, že Farming Simulator stále nedokázal učinit ten poslední krůček v přerodu z klasického simulátoru k tycoonu, kdy by bylo možné se starat o farmu globálně a nevykonávat některé z aktivit osobně. Tomu se stále nevyhnete. Vaši zaměstnanci zvládnou leccos na poli, ale odvézt sklizenou úrodu do obchodu už ne. Natožpak pokácet strom. Rozumím, že Farming Simulator je o tom, jezdit s technikou v první řadě sám. Ale když už autoři nakročili k tomu, že nějaké pomocníky najmout můžete, přál bych si, aby jejich dovednosti a možnosti byly větší. Aby za mě mohli vykonávat další činnosti a já se stal spíš manažerem a správcem farmy, když zrovna nemám chuť jezdit s traktorem sám. Tahle výtka se přitom netýká zakázek, které berete, tam je úplně jasné a zcela v pořádku, že si musíte daný úkol oddřít sami.

MODIFIKACE KONEČNĚ I NA KONZOLÍCH

A tím se konečně dostáváme k té hlavní novince. Jakkoli Farming Simulator 15 nabídl na konzolích solidní porci zábavy a množství aktivit, i sebevětšího fanouška jednoho dne omrzí a ani letos by vás nebavilo házet si donekonečna basketbalovým míčem na koš. Zvlášť, když trofej obdržíte jen za první trojku. Hlavním benefitem nové verze jsou modifikace. Giants Software se podařil vskutku husarský kousek a mezi prvními vývojáři zprovoznili mody na konzolích v kvalitě, která je obdivuhodná a zatím je velkým příslibem do budoucna. Tohle pionýrské úsilí už nikdo autorům neupře. V tuto chvíli je těžké soudit, co vše z modifikací na konzolích vyleze, jak moc se ujmou, ale je naprosto zásadní, že tento klíčový stavební kámen úspěchu PC verze se podařilo postavit i na PS4 a Xboxu One. Třídění a procházení modů, jejich správa i instalace je přitom uživatelsky tak přívětivá, jak si to jen lze představit a už před vydáním hry se začala databáze pomalu plnit prvními kousky. Zatím jsou to jen menší příspěvky do vozového parku, ale jestliže skutečně dojde i na nové mapy, do systému budou mít přístup všichni talentovaní moddeři a Giants se budou starat i nadále příkladně o tyto výtvory, kontrolovat je a hlídat jejich funkčnost na konzolích, bude to pecka. Jak už bylo řečeno, hodnotit přínos je momentálně trochu ošidné, ale jeví se to jako velký příslib a podle prvních zkušeností vše funguje perfektně.

Minimálně v konzolové verzi se grafika v dálce vykresluje a doskakuje tak nešťastně, že třeba při postřiku nebo kultivaci máte občas problém na větší vzdálenost rozpoznat plochu, o kterou už jste se postarali, od té, kterou jste vynechali.

To bohužel nejde prohlásit o technickém zpracování všeobecně. Farming Simulator 17 nevypadá vůbec zle, už loni jsme si vysvětlili, že čekat s ohledem na budgetové kořeny archaickou grafiku a toporné ovládání není na místě. Na straně druhé neučinili vývojáři žádný hmatatelný pokrok. Hra vypadá slušně. A to je asi tak vše, co o ní můžeme letos říct. Uvnitř vozu stále nevidíte vlastní končetiny, ale to by ještě tak nevadilo. Daleko horší je, že minimálně v konzolové verzi se grafika v dálce vykresluje a doskakuje tak nešťastně, že třeba při postřiku nebo kultivaci máte občas problém na větší vzdálenost rozpoznat plochu, o kterou už jste se postarali, od té, kterou jste vynechali. Ta opomenutá se totiž nápadně podobá obhospodařené, která při pohledu z dálky ztratí některé detaily. K tomu se navíc letos má hra v mnoha případech tendenci ošklivě zadýchávat. Alespoň na PS4, kde mi opakovaně klesal frame rate bez zjevných příčin. A ne, nainstalovanými modifikacemi to, jak jsem vyzkoušel, způsobené nebylo. Ovládání všech vehiklů je neuvěřitelně arkádové, stroje se v pohybu a během jízdy terénem zmítají a chovají naprosto nesmyslně, což je v ostrém kontrastu k jinak detailní až puntičkářské snaze o zachycení nejmenších detailů. O fyzikálním nebo kolizním enginu nelze skoro mluvit, protože v tomto směru autoři zcela rezignovali na jakýkoli pokrok a vylomeniny, které se na obrazovce mnohdy dějí, kazí celkový dojem ze všeho toho zemědělského hemžení.

KOŘENY NEZAPŘE, ALE JDE ZVOLNA NAHORU

Pro Farming Simulator 17 navzdory mnoha větším či menším novinkám stále platí z větší části to, co jsem napsal o ročníku s číslovkou 15 v názvu. Opakuje některé stejné chyby, jeho autoři se nezaměřují vždy na problematické aspekty. Současně jsou ale na něm vidět jasné pokroky. Pořád se nemůžu tajit obdivem k tomu, co malé švýcarské studio dokázalo pozvolnými krůčky vybudovat. Jejich hra je stále dosti exotickým zbožím zejména na konzolích. Zbavila se už ale bezpochyby nelichotivé nálepky nějakého druhořadého zboží pro hráče-nehráče. Vysloužila si respekt a i jejím odpůrcům je asi jasné, že jde o mimořádný hit s milionovými prodeji. I když hit trochu jiného druhu, než obvykle plní titulní stránky herních magazínů. Giants Software dokázali s Farming Simulatorem něco podobného, jako čeští SCS Software se svými simulátory trucků. Navzdory zdánlivě bizarní tématice jsou jejich hry zdaleka nejvěrnější běžné produkci a mnohem mají blíže k tradičním hrám v pravém slova smyslu než tématicky příbuzným, ale dosti ostudný simulátorům všemožných pitomostí, které vás nechají vykonávat různé obskurní činnosti. Jenže pořád je Farming Simulator 17 titul tak svébytný a specifický, že se jej prostě zdráhám univerzálně doporučit. V tom, co dělá, je hodně slušný, i když autoři preferují pokrok v mezích zákona. Ale pořád to není dostatečně univerzální látka, není to titul pro drtivou většinu hráčů. A tak je k němu také třeba přistupovat. Loajální fanoušci si v něm přijdou i letos na své, ale pokud jste to s ním zkusili třeba jako já už loni, letos vás pobaví, potěší několika vítanými novinkami, ale nijak vás neodrovná.

Farming Simulator 17
Xbox Xbox One
Windows PC
Apple Mac
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

FS17 je navzdory zdánlivě šílenému námětu solidní hrou, která uspokojí vaši poptávku po něčem originálním. Budgetové kořeny ale nezapře, má stále co zlepšovat a spoustu lidí bavit nebude. Pokud víte, do čeho jdete, a sérii znáte, můžete si s ohledem na množství novinek klidně přičíst bod k dobru.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama