F1 2017 Recenze F1 2017

F1 2017

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

11. 9. 2017 12:00 5
Reklama
Reklama

I přes to, že série F1 od Codemasters vychází pravidelně už od roku 2009, mají to její vývojáři mnohem snazší než lidé z EA Sports. Tam, kde je nanejvýš nepravděpodobné, že se budou rok od roku měnit pravidla hokeje či fotbalu, těží formule nejen z nejrůznějších nařízení a restrikcí, ale také z rozšiřující se nabídky tratí a hlavně ze změn na jednotlivých vozech. I díky tomu je F1 2017 jinou a už v úvodu mohu říct i lepší hrou, než tomu bylo před rokem, a to z několika důvodů. Předně, díky vyšší přilnavosti jednotlivých vozů (širší pneu, větší spoiler, difuzor,...), se vám dostanou rychleji do ruky a dovolí vám kroutit zatáčky v povážlivě větším tempu. S tím jde ruku v ruce zábava a čirá radost z jízdy, kterou ovšem z druhé strany lehce masochistickým způsobem škrtí nutnost pečovat o jednotlivé součástky a pomáhat mechanikům. V kombinaci s perfektní kariérou a alespoň malou dávkou historických vozů pak vzniká něco, na co nejen zarputilí fanoušci série F1 čekali roky.

PORCELÁNOVÁ FORMULE

Protože je vám určitě jasné, že na nutnosti skončit v nedělním závodě co nejlépe se nic nezměnilo, začnu tím nejzajímavějším, co F1 2017 přináší. Pokud jste si kdykoliv klepali na čelo, proč daný jezdec nejede na maximu svých možností, proč motory Honda nevydrží ani kvalifikaci nebo z jakého důvodu celé pole jezdců v průběhu sezóny dosahuje jiných rychlostí než na začátku, dostnate letos vyčerpávající odpověď. Kariéra se totiž změnila v technologický závod s ostatními stájemi, až vám může přijít, že všechno to trhání asfaltu a spálený benzín stojí na druhé koleji. Poté, až si vytvoříte svého jezdce - nově také jezdkyni - vyberete stáj a necháte se dovést sérií stále spíše úsměvných úvodních filmečků ke svému laptopu v paddocku, otevře se před vámi svět technologií, výzkumu a nekonečného testování. Vylepšení, které si budete v průběhu závodních víkendů odemykat za těžce vydělané body z tréninků, pak reálně ovlivní nejen výkon vozidla, ale také jeho aerodynamické vlastnosti a hlavně výdrž jednotlivých částí.

Nikdy nebudete mít bodů dostatek a za jednu závodní sezonu z možných deseti odemknete vždy jen nepatrnou část celého vývojového stromu.

Stejně jako loni, získáváte i letos body výzkumu z tréninků před kvalifikací a závodem, což sice není novinka, ale až provázání s výše probíraným stromem vylepšení a důrazem na opotřebování součástí motoru dává tréninkovým výzvám smysl. Jsou tedy nejen užitečné ve smyslu osvojení trati, případně zjištění, kde se nejvíce opotřebovávají pneumatiky, ale také velmi přijemén pro zisk bodů. Bohužel, jak už to tak bývá, nikdy nebudete mít bodů dostatek a za jednu závodní sezonu z možných deseti odemknete vždy jen nepatrnou část celého vývojového stromu. I přes to se ale vývojářům podařilo uvést hráče do úplně jiného světa a vybudovat mnohem těsnější spojení mezi jezdcem, formulí a celým týmem inženýrů i mechaniků. Nemám navíc problém ani s tím, že F1 2017 zachází místy až hodně daleko - jsem totiž přesvědčený, že formule nejsou Need for Speed, a když už se někdo do kariéry pustí, činí tak i ze zájmu o F1 a podobné věci mu nepřijdou komplikované či otravné. Pro všechny ostatní tu navíc je jednoduchá sezóna, která je od technického vylepšování oprostěna.

ZE ŠIROKA

I když by se mohlo zdát, že práce v boxech zastiňuje samotné závodění, není tomu tak. Obě složky stojí hrdě vedle sebe a vývojářům letos opět pomohly úpravy ve skutečné F1. Jak už bylo řečeno v úvodu, jednotlivé vozy se změnily a díky většímu přítlaku je jejich řízení zábavnější. Formule se sice umí přetočit pokaždé, když to přezenete s plynem nebo když zkrátka jedete na hraně, ale i tak jsem měl z jízdy mnohem pohodovější pocit. Jezdí se rychleji, plynuleji a nová podoba monopostů vám dovolí povypínat některé z pomocníků, které pro vás ještě loni byly naprosto stěžejní. Hrál jsem na volantu i gamepadu, takže mohu potvrdit změny na obou frontách a vlastně vás ponouknout k tomu, abste začali o "sedmnáctce" uvažovat. Ruku v ruce s dobrým pocitem z jízdy pak jde i chování umělé inteligence, na které jsem si loni stěžoval až hanba.

Letos není výrazně inovované, ale přeci jen už ostatní jezdci dělají chyby, snaží se vás předjíždět i z ne úplně očekávaných pozic a nezastaví se o vás pokaždé, když uděláte, třeba i vinou jízdy vozů před vámi, něco neočekávaného. Není tomu tak pokaždé, ale frekvence nepochopitelně agresivních či ignorantských postupů AI se snížila na přijatelnou mez. Vývojáři také konečně vyslyšeli přání komunity a nastavení obtížnosti už nerozdělili pouze na hrubé skoky mezi jednotlivými úrovněmi, ale dovolují hráčům obtížnost nastavit na 110bodové stupnici. Už se vám tedy nestane, že byste se zasekli mezi dvěma úrovněmi, kdy pro jednu jste příliš rychlí a ve druhé skutečně nestíháte. Obtížnost se navíc dá v průběhu závodů i jednotlivých částí závodního víkendu měnit, takže můžete postupně přizpůsobovat hru vašemu zlepšujícímu se umění a držet se výsledkově reality.

NA OKRUH!

Co se týče prezentace, letošní ročník F1 neučinil příliš změn. Některé animace jsou úplně stejné, na všech záběrech do zázemí jednotlivých stájí vidíte přihlouplé obličeje a vyhlašování vítězů je tragicky bezpohlavní. Naštěstí jde ale o zlomek toho, co během jízdy uvidíte, a právě na tratích a monopostech odvedli vývojáři dobrý kus práce. Ne snad ve smyslu bůhvíjakého vylepšování - i když se mi hra zdá ostřejší a méně roztřesená - ale hlavně ve smyslu optimalizace. Načítání je kratší, u PC verze jsem nezaznamenal žádný otravný tearing ani propady FPS a vypadá to, že se lidem z Codies podařilo odstratnit i nepříjemné přepínání rozlišení pokaždé, když jste alt-tabovali do Windows. Jediné, co mě stále mrzí, je absence uceleného komentáře, který by trochu vylepšil atmosféru a dal vám i dostatečný přehled o tom, co se děje na trati. Takhle samozřejmě získáváte informace rádiem od mechaniků, ale někdy je té sterilty až příliš.

Některé historické kousky jsou dravější, jiné působí jako kajak, který se líně prodírá tratěmi.

Nedílnou součástí graficko-závodních orgií pak měly být navrátivší se historické formule, s nimiž ale Codies nevyvedli nic extra zajímavého. Líbí se mi jejich začlenění do kariéry, kdy coby aktivní jezdec F1 dostáváte kontratky na pilotování historických kousků vášnivých sběratelů. Tam dává smysl i neucelenost vozového parku, který se rozprostírá v éře od roku 1988 do roku 2008. Bohužel, jednotlivé závody, vybrané mimo kariéru, už tolik zábavné nejsou, což je dáno zejména snahou skloubit několik etap formulového závodění do sebe. Jednotlivé vozy jsou přitom zpracovány s patřičným důrazem na detail a vykazují zcela odlišné jízdní vlastnosti od současných formulí. Některé kousky jsou dravější, jiné působí jako kajak, který se líně prodírá tratěmi a u jiných - zdravíme Ferrari z roku 2006 - zaplesá vaše srdéčko blahem. Škoda jen, že si vývojáři zkrátka nevybarli (či nemohli vybrat?) jednu konkrétní sezónu, kterou by zpracovali od začátku do konce a příští rok se soustředili na další. Dokonce bych se spokojil i s určitou příběhovostí celé historické sezóny, kdy by bylo možné některé ze závodu přeskočit jen sestřihem (zraněním jezdce), aby se nemusely vytvářet historické okruhy a další materiál. Takhle ve hře nenajdete ani jeden starší okruh, jen několik kratších verzí těch současných.

ZÁVOD ZAČÍNÁ

V herní nabídce vedle vyjmenovaných režimů možná postrádáte krátké scénáře, které jsou ale letos schovány ve hře více hráčů, neboť jde o časově omezené události, v nichž soupeříte (svým časem a body) s ostatními hráči. Tyto scénáře by se měly pravidelně objevovat a nechávat tak vzpomenout na zajímavé okamžiky aktuální sezóny. Klasický multiplayer je ale samozřejmě k dispozici také, a pokud ještě F1 2017 nevlastníte, buďte rádi. Codies totiž tragicky nezvládli start a multiplayerový kód byl plný chyb, znemožňujících i dojetí vlastního závodu. Celé pole závodníků totiž bylo diskvalifikováno a hráči přiliš nerozuměli, co se se hrou děje. Zvlášť v momentech, kdy jste například začali ovládat vozidlo svého stájového kolegy...

F1 2017

Nyní už je ale vše opraveno, a i když se jezdecké pole smrsklo na 20 závodníků, multiplayeru nic zásadního nechybí. Dokonce přibyl i tolik vytoužený divácký mód, díky kterému se třeba budou letošní formule hrát komeptitivně a diváci u nich naleznou více adrenalinu než v neděli v televizi. Tím by se ostatně dala celá recenze ukončit - pořád platí, že v pozici jezdce, byť virtuálního, užijete spoustu zábavy a dostatku adrenalinu, aby vás formule neomrzely a nutily vás k dalším závodům. Nabídka je pestrá, kariéra takřka bezchybná a technická dotaženost vám zákonitě musí udělat radost. Pokud máte předchozí ročník a netrápí vás neaktuální vzhled vozidel a soupiska jezdců, možná ještě počkejte na slevu, pokud jste ale dali formulím v loňských letech vale, tohle bude návrat jaksepatří!

F1 2017
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Codies se povedlo spojit závodní svět s tím technickým a v F1 2017 dotahují k pomyslné dokonalosti takřka vše, co si načrtnuli loni. Povinná volba pro všechny, kdo už pár let formule nehráli.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz