F1 2014 Recenze F1 2014

F1 2014

Miroslav Václavík

Miroslav Václavík

26. 10. 2014 16:00 4
Reklama

Vzpomínáte ještě na doby, kdy jsme každý rok čekali, co nám přinese nový ročník FIFA a pokaždé pak byli rádi, že můžeme na chvilku utéct ke konkurenci? Přesně ty myšlenky na dezerci k nepříteli se derou ven během hraní F1 2014. A to i přesto, že jde ze strany Codemasters znovu o kvalitně odvedenou práci. Od každého pokračování hráč tak nějak intuitivně očekává novinky. Změny, které dokážou obohatit výborný zážitek z předchozích kousků. Nové formule to částečně splňují a skutečně pár nových věcí přinášejí, některé další však zcela vypouští a ve čtyřech módech - Grand Prix, kariéra, online režim a scénáře – se odehrává jen menší plastická operace.

JEDEN KROK VPŘED, DRUHÝ VZAD

Začněme nejhranější částí hry – kariérou. Klasický Young Driver Test vystřídalo testovací kolo v Monze, podle kterého vám hra doporučí obtížnost. Sami si pak můžete vybrat stáj, za kterou budete jezdit, čímž odpadá potřeba komukoliv dokazovat své schopnosti a následně si kariéru budovat. Ne každý chtěl trávit několik sezón v „nižší soutěži“ a bojovat o umístění ve druhé polovině závodního pole než po něm sáhnul jeden z velkých týmů, takže pro jedny výborná zpráva, pro další ztráta výzvy.

Do závodu se jako dříve připojí maximálně 16 hráčů a zbylou šestici můžete i nemusíte doplnit NPC závodníky.

V kariéře máme volbu délky jednotlivých sezón na sedm, dvanáct nebo devatenáct závodů. Nechybí ani nastavení délky závodních víkendů, samotných závodů (ty lze zkrátit na 25, případně 50 procent původní délky) či vypnutí/zapnutí parcfermé. Pakliže máte rádi rychlý vývoj, samotné závodění můžete oškubat až na kost. Celkově jsou tak nové formule dost tlačeny směrem k širší přístupnosti, ale v zásadě se od minulých dílů nic nemění.

SCÉNÁŘE TO JISTÍ

Nejpříjemnějším překvapením se tak stávají scénáře, které jste si měli možnost vyzkoušet už loni. Tentokrát jsou rozděleny do čtyř obtížnostních kategorií po pěti výzvách a pokaždéna vás čeká zajímavá situace, s níž se musíte v relativně krátkém čase vypořádat. Jednou je vaším cílem riskovat a dojet za deště závod s přechodnými pneumatikami, jindy se zase po ztrátě přítlačného křídla vrátit na původní umístění. Jde o skvělé oživení klasických režimů a výborné rozšíření starého známého z minulého ročníku.

Multiplayer zůstal beze změny. Stále je zde výběr mezi online, split-screen či LAN variantou s tím, že na online serverech pro PC není problém sehnat hráče na kratší a menší hru (minimum jsou tři hráči), nicméně na plný startovní rošt si raději pozvěte kamarády přímo. Do závodu se jako dříve připojí maximálně 16 hráčů a zbylou šestici můžete i nemusíte doplnit NPC závodníky.

Co se licencovaného obsahu týká, hned zkraje vás nemile překvapí absence klasických, tedy retro formulí a jezdců. Jak rychle se Classic režim objevil, tak zase zmizel, což může být ve výsledném součtu i další z mnoha argumentů, proč si nechat F1 2014 ujít. Aktuální soupiska je nicméně bez chyby, formule si prošly změnami jako v reálu (osm převodových stupňů, šestiválcové turbomotory se zvukem sípajícího staříka s prostřelenou plící, nové podoby samotných vozů...) a dostalo se i na doplnění nových tratí. F1 se vrací na rakouský Red Bull Ring a nově si užijete pocit z jízdy na ruské trati v Soči, která je perfektně zpracovaná i přesto, že na začátku jejího vývoje okruh ještě reálně neexistoval.

KLUB GENTLEMANŮ

Jízdní model se tentokrát směrem k simulaci nepřiblížil, spíše naopak. I když si vypnete všechny pomocníky a budete se spoléhat pouze na vlastní zkušenosti, jde o arkádu neporovnatelnou s loňským rokem. Jízda přes obrubníky způsobí pouze vibrování ovladače či volantu a dostat se během závodu do smyku je opravdovou výzvou. Pokud hrajete s casual výbavou - tedy gamepadem - jako vždy se budete muset naučit správně využívat triggery, nic složitého v tom ale není a harcovníci série jsou už určitě obeznámení s tím, že plynulost analogových prvků na gamepadu k občasnému poježdění bohatě stačí. A neodpustíme si - se všemi zapnutými pomocníky by hru zvládla odjezdit i kočka po lobotomii. Fakt!

Když to úplně přeženete, praporek se objeví, většinou ale jen napomenutí a trest přichází snad až za úplné zločiny proti lidskosti.

Na náročnosti bohužel nepřidává ani AI vašich soupeřů. Z těch je v novém ročníku banda gentlemanů, kteří si poctivě jezdí po ideální stopě a nijak vám jízdu neznepříjemňují. Kolem vašeho monopostu se motají v uctivé vzdálenosti, agresivnější styl jízdy od nich nečekejte. Nedočkáte se tak sice frustrujících momentů, kdy vás soupeř v poslední zatáčce nekompromisně pošle do bariér, stejně tak ale nedojde naplnění vaše touha po výzvě. Čas od času sice udělají chybu či vyletí ze zatáčky, pak se ale poctivě vrací na svou stopu a chovají se jako beránci.

Doufáte-li, že se výzva schovává alespoň v přísném dodržování pravidel, pak jste opět na omylu - mnohdy jsou až příliš benevolentní i na nejpřísnější nastavení a nechají vás projíždět zatáčky přes trávník, opírat se o soupeře a blokovat závodníky v předjíždění. Když to úplně přeženete, praporek se objeví, většinou ale jen napomenutí a trest přichází snad až za úplné zločiny proti lidskosti. Na provedení hry je tedy vidět, že jde o poslední formulovou zastávku před přechodem na novou generaci konzolí. Grafický model se prakticky nezměnil, dech vám už zaručeně nevyrazí. Na druhou stranu se nedá říct, že by byla hra ošklivá, jen se, prosím, během jízdy moc nerozhlížejte po okolí. Situace je prostě stejná jako loni.

F1 2014
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

F1 2014 si pro vás nechystají žádná velká překvapení, spíše jen drobné úpravy a doplnění aktuální soupisky. Pokud jste některý z přechozích ročníků vynechali, s koupí určitě neváhejte. Ti, kteří kupují F1 každý rok, by o tom měli alespoň popřemýšlet a u hodnocení si odečíst jeden bodík.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama