Etrian Odyssey Recenze Etrian Odyssey

Etrian Odyssey

Martin Strnad

Martin Strnad

11. 8. 2008 22:00
Reklama
Reklama

Když se dnes řekne dungeon, představí si většina mladších hráčů nějaké to podzemní bludiště, které je často dějištěm nějakého toho questu v nějaké moderní RPG hře. Ovšem vždy jde o vedlejší quest, který se odehrává v pouhém drobném prostoru v rozsáhlém freeformovém světě akčních RPG typu Oblivion nebo Gothic, případně ještě menší částečnou obrovského světa některého populárního MMORPG. Ti starší ovšem zbystří a v oku se jim zaleskne slza nostalgie po celém takřka zaniklém herním žánru dungeon crawlerů, který svého času nejvíc proslavil Dungeon Master a zobskurnila Ultima Underword.

Jednoduchý start

Etrian Odyssey je, jak už ti bystřejší zajisté pochopili, zástupce právě onoho takřka pravěkého žánru dungeonů. A to jak po technicky minimalistické stránce, tak co se hratelnosti týče. Příběh, jednoduchý ovšem ne až tak klišoidní (nejde o záchranu světa - hurá), vypráví o jakémsi městečku, které si dlouhou dobu žilo poklidně. Až do dne, kdy se nedaleko něj propadla země, aby odhalila horní patra zřejmě hluboko sahajícího podzemního komplexu. Od té doby se dobrodruhové hrnou do města za slávou a bohatstvím, zakládají se gildy, obchod s magickými předměty kvete, no prostě taková fantasy turistika. No a pak do tohoto letoviska zavítáte i vy. Nejste vybráni vyšší moci, ani obdaření nějakým požehnáním nebo narozeni pod tajemným znamením, prostě jste jeden ze stovek a tisíců dobrodruhů, kteří se doposud neúspěšně snažili dopátrat až na dno onoho tajemného podzemního světa.

Stejně jak pragmaticky a bez okras začíná děj, pokračuje i hra samotná. V jednoduchých statických obrazovkách reprezentujících různé podniky a úřady ve městě si založíte svou gildu, vytvoříte si partičku hrdinů, vyberete si z nich 5 a hurá za dobrodružstvím! Už zde je náznak toho, co se později stane realitou. A sice, že celá hra je, až na čestnou výjimku pohybu v dungeonu a mapy, jedno veliké menu. Samotný takový fakt může být přijatelný, ba potěšující pro pamětníky, ale přesně naopak pro moderními hrami zmlsané současné hráče.

Dungeon jako řemen

Jakmile se dostanete do dungeonu, pochopíte na co všechno byla ta příprava na povrchu. Po prvním setkáním se silnějším nepřítelem, kterých je mimochodem hned v nejvyšším patře relativně dost, si svého barbara a paladina dáte do přední řady a mága s lukostřelcem a podpůrným bardem pěkně dozadu a začnete šetřit s léčivými lektvary. Obtížnost by se mohla zdát extrémní, neboť spolu s relativně silnými nepřáteli hned zkraje, jejich neviditelností až do začátku souboje v japonském stylu (odpůrci série Final Fantasy a jiných japonských RPG pozor!), nemožností ukládat pozici v podzemí se snoubí nutnost manuálně si kreslit mapu podzemního bludiště.

A to už jsme u té nejpodstatnější devizy celé hry, mapování podzemních prostor. Etrian Odyssey je názornou ukázkou, jak z běžné samozřejmosti udělat dominantní prvek hratelnosti. Kde kdo je dnes u RPG her zvyklý na automatické zakreslování navštívených míst do mapy, ba automatické značení důležitých předmětů a jiných drobností. Tak přesně tohle musíte v Etrian Odyssey zvládnout sami, pěkně postaru. Samozřejmě vám hra vše ulehčuje „čtverečkovým“ papírem do kterého kreslíte pouze pravoúhlé chodby a možností přetahovat předkreslené ikonky pro monstra, poklady a další objekty, jež jsou ve zdejší kobce k nalezení. A proč to dělat? Inu, jednak proto, že hra je prorostlá pověstným bludným kořenem a její prostory jsou natolik zamotané, že bez mapy by se těžko vymotávalo zpátky napovrch a druhak proto, že v podzemí si jednoduše nemůžete ukládat a jste tak co se zásobování a bezpečí týče odkázáni na návrat napovrch, pěšky. Zapomeňte tedy na portály vedoucí do bezpečí města, ba i na zásobené obchodníky čekající na zákazníky v třicátém podzemním patře smrduté kobky a připravte si pevné nervy na návraty vzhůru s posledním procentem zdraví a jediným léčivým lektvarem v kapse.

Stylem i duchem japonský dungeon, nebo ne?

Jak již bylo zmíněno, potvory se v dungeonu při procházení vůbec nezobrazují a vidíte je až při přímé konfrontaci. Vlastnost jako vystřižená z RPG her ze země vzcházejícího slunce. A není jediná. Anime styl postaviček je spolu s netradičními názvy tříd dalším důkazem, že tenhle dungeon crawler není tak úplně západního střihu. Ovšem to, co při hře vidíte téměř devadesát procent času, jsou textury trojrozměrného bludiště a mapa vámi zakreslená do sítě souřadnic. Nekoná se ani ukecanými cutscénami přeplněný děj typický pro japonskou tvorbu, ani uhozený humor či přestřelená atmosféra. Hra tak sedí na dvou židlích a těžko říct, jestli budou pamětníci schopni překousnout některé japonské prvky v hratelnosti či japanofilové zvládnou starosvětská omezení typu zákaz ukládání v dungeonu či ruční kresba mapy.

Etrian Oddysey je jako přežívající relikt z historie videoherní zábavy, který se neúspěšně snaží maskovat hávem japonského RPG. Mnohé principy převzaté z žánrových dungeon crawlerů mohou potěšit pamětníky, ba rozšířený prvek manuálního zakreslování mapy i mnohé současníky, je ale otázka zda to bude stačit k tomu, aby hráči strávili mnohé nepříjemné manýry s hardcore obtížností v čele. Pokud ano, máme tady zábavu na opravdu dlouhé zimní večery, v opačném případě raději obejděte hru obloukem a ušetřete své nervy od záplavy frustrace, jež může vzbuzovat u slabších jedinců.

Etrian Odyssey
Nintendo icon DS

Verdikt

Etrian Oddysey je jako přežívající relikt z historie videoherní zábavy, který se neúspěšně snaží maskovat hávem japonského RPG. Mnohé principy převzaté z žánrových dungeon crawlerů mohou potěšit pamětníky, ba rozšířený prvek manuálního zakreslování mapy i mnohé současníky, je ale otázka zda to bude stačit k tomu, aby hráči ignorovali nepříjemné manýry typu zákaz ukládání v podzemí, do začátku souboje neviditelní nepřátelé či opravdu hardcore obtížnost.

Co se nám líbí a nelíbí?

Dlouhá a hluboká hra pro trpělivé hráče, neobsahuje žádné zbytečné vycpávky, ruční kreslení mapy dodává hře další rozměr
Vysoká obtížnost hned zkraje, možná až trochu moc minimalistické provedení, nemožnost ukládat v dungeonu, před bojem neviditelní nepřátelé
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz