Eragon Recenze Eragon

Eragon

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

3. 12. 2006 23:31 3
Reklama
Reklama

Dobro versus zlo v klasických kulisách epické fantasy, která tak leze krkem Pavlovi Dobrovskému – ne, dějová linie opravdu není místem, kde by Eragon získával body. Zvláště když hra ani nevyužívá filmových záběrů a prezentuje příběh renderovanými videi. Žánrově jde potom o relativně tuctovou mlátičku, v níž se hráči postaví stovkám tu více, tu méně tupých nepřátel pomocí meče, luku a několika prostých kouzel. Zatím spíš nic než moc, že? Je tu ale jeden háček. Eragon má draka – a nebojí se ho použít.

Skutečně – okřídlený miláček hlavního hrdiny pozvedá tuhle third person akci na úplně jinou úroveň. A kdo se vzdá požadavků na scénář a logiku designu levelů, může se překvapivě dobře bavit. Proč tolik lidí hraje Serious Sama, snad nejdebilnější střílečku herní historie? Proto, že když se tohle její hodnocení vysloví, nezbude než dodat, že nejdebilnější v dobrém slova smyslu. A v mezeře mezi Gothicem 3 a Neverwinter Nights 2 se podobně bezduchá, zato ale našlápnutá řežba šikne víc, než pauza na cigáro po natáčení hPodu.

Padoušský král a hodné ještěrky

Kdo se začetl do ságy Anne McCaffreyové o Drakenech z Pernu ještě dřív, než po skvělém Dračím letu a obstojném Dračím skoku její kouzlo vyprchalo, nebude mít problémy vcítit se do chlapce Eragona – hlavního hrdiny knihy Christophera Paoliniho, filmu Stefena Fangmeiera i hry Stormfront Studios. Jeho život nečekaně změní lov, kdy místo potravy na zimu narazí na nádherný modrý kámen. A není to jen tak nějaká bižuterie – stačí chvilka a slupka obřího vejcete praskne. A jakmile se Eragon ztratí v hlubokých očích dračice Safiry, je jasné, že jeho život nebude už nikdy jako dřív. Vztah s drakem neznamená jen vzácné přátelství, pomoc v nouzi a vyhlídkové lety: vyjukaný chlapec je rázem ocejchován jako zástupce nepočetného rodu magií nadaných dračích jezdců a nezbývá mu, než se účastnit zdánlivě marné rebelie proti tyranu Galbatorixovi, jeho čarodějnému přisluhovači Durzovi a nestvůrným ra'zakům, kteří na jejich pokyn slídí po zbylých dračích vejcích a potírají odboj.

Jezdci všech weyrů, leťte dnes!

Jízda na drakovi, která byla vrcholem Drakan: Order of the Flame (pominou-li se ženské atributy hlavní hrdinky Rynn), dělá z Eragona nadprůměrný zážitek. Základ hry tvoří do necelých dvou desítek úrovní rozdělená lineární mlátička. Ve svých zastaveních sleduje děj filmu stejně pečlivě, jako tomu bylo u her podle Pána prstenů – a není divu, když tuhle filmovou konverzi vyrobil stejný tým. Takřka dokonale lineární průchod lokacemi umožní soustředit se výhradně na bojovou taktiku. I pěší Eragon má k mání docela slušnou škálu prostředků, jak s protivníky zatočit. Předně je to meč, s nímž lze podnikat rychlé či pomalejší, ale pádné výpady, anebo vykrývat údery soupeře. Dvě klávesy pro rychlý a pomalý útok se ale dají skládat ještě do třípísmenných kombo-sekvencí, jejichž vhodné využívání je zejména na vyšší obtížnost nutností. V kombinaci se skákáním za krk nebo chytáním nepřátel vznikají už tak dost efektní bojové scény. Na větší vzdálenost je užitečnější zbraní luk. Tady udělali autoři jedno docela důležité rozhodnutí, které Eragona zpřístupňuje masovému publiku: není potřeba mířit. Respektive výběr cíle závisí jen na rozhodnutí hry, dobrodruh za monitorem může už jen délkou stisku klávesy určit předpokládanou přesnost střely (a v ideálním případě tak sejmout slabší protivníky efektním headshotem).

Kouzla, čáry a vzdušná síla

Teď už ale k tomu, co z Eragona dělá něco víc, než pytláka v Galbatorixových lesích. Dračích sil nabytých v okamžiku zasvěcení může využít ke kouzlení: časem se naučí do nepřátel magicky "šťouchat", aby tak přepadávali přes okraje útesů či z mostů do hlubin pod nimi, telekinezí zvedat a vrhat různé předměty, hořlavé látky zapalovat (a střílet ohnivé šípy), nebo si v krizi vypomoci kouzelným štítem. Ve vzácných případech pak může Eragon Safiru buď povolat na pomoc (a ona efektně boří chatrné brány, anebo se vrhá na zděšené nepřátele), nebo ji přímo osedlat. Tehdy letí majestátní ještěr směrem dopředu sám a hráč jej jen naviguje do stran a urychluje či zpomaluje jeho pohyb, což dává dostatek času a prostoru k provádění různých skopičin, jako je švihání ocasem na straně draka, nebo střílení kouzelných šípů na straně jezdce. Safira, to je pro herní verzi Eragona jednoznačně rozdíl mezi průměrným a nadprůměrným hodnocením.

Kde to vázne

Prezentace celé hry je velmi solidní. I když cut-scény v enginu hry občas nejsou dokonalé, plytký příběh je vyprávěn relativně velkolepě. Často se měnící prostředí patří mezi další prostředky boje proti stereotypu a nudě. Eragon se jim ale přesto zcela nevyhne. Různých druhů nepřátel není mnoho, Stormfront pak proti monotónnosti bojují i ne zcela legitimní zbraní: krátkostí celé hry. Konečně závažnou nepříjemností je práce s kamerou: dost často se objevuje hloupá chyba, kdy hráč útočí naslepo mimo obrazovku, efektních zoomů při "zakončovacích" úderech je až moc a dochází tak ke ztrátě přehledu nad situací na bojišti, nepotěší ani skok kamery o 180 stupňů při vstupu do místnosti – tehdy se uplatní Cimrmanovské "jdu na sever, jdu na sever – a už jdu na jih", kdy se při držení stále téže směrové klávesy postava cuká ve dveřích, protože kamera snímá místnosti na jejich stranách přesně opačně.

Ne, Eragon vážně není důstojná konkurence Dark Messiah of Might & Magic. Hlubokému a strhujícímu zážitku, jenž zprostředkovaly Arkane Studios, nesahá příběh mladistvého dračího jezdce ani po kotníky. Solidní filmová hra to ale je.

Eragon
Windows icon PC
Nintendo icon GameBoy Advance
Xbox icon Xbox
PlayStation icon PlayStation 2
PlayStation icon PSP
Xbox icon Xbox 360
Nintendo icon DS

Verdikt

Překvapivě velmi solidní filmová hra. Být o něco delší, mohla si odnést i sedmičkové hodnocení – Stormfront Studios ale odvedli dobrou práci.

Co se nám líbí a nelíbí?

Možnost zalétat si na okřídleném ještěrovi, velké množství úderů, zábavné bitvy, provázanost s filmem.
Plytký příběh, problémy s přehledností a kamerou, celková krátkost a linearita.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz