Hrej.cz EA Sports UFC 4 Recenze

EA Sports UFC 4 

miroslav-vaclavik
Miroslav Václavík
18. 8. 2020 07:10 Sdílej:
Reklama
Reklama

Díky dvouletému vývojovému cyklu má EA Vancouver pro každý nový díl série dostatek prostoru na slušnou nálož novinek. Údržby se dočkaly všechny režimy i systém ovládání, v nabídce se pak objevují novinky v podobě arkádového režimu KO a online vyřazovacího turnaje Blitz. Stojí za to přesedlat na čtvrtý díl série? 

OPĚT SILNÁ KARIÉRA 

Kariéra, do které jste automaticky vhozeni hned po prvním spuštění UFC 4, se dočkala znatelného přepracování. Základní premisa pochopitelně zůstala – trénuj, bojuj, vyhraj. Všechno se však odehrává trochu jiným způsobem. Vaše postava se nově zlepšuje nejen přiřazováním získaných bodů, ale i opakováním úderů. Chcete být odborníkem na kop z otočky? Úspěšně ho sesílejte na své sparing partnery, soupeře nebo přizvané bojovníky. Za pár stovek kopů jej přes pět hvězd vypilujete až do vaší devizy. To, jakým stylem zápasíte, tak přímo ovlivňuje i vývoj vašeho bojovníka.  

Novým mechanismem se stala videopříprava před zápasem.

U tréninků získala větší váhu zranění. Ano, byla tu v jisté formě i dříve, ale tentokrát přímo vychází z vašeho působení na cvičišti. Jestliže si necháte svým sparing partnerem celé dvě minuty rubat do žeber, budete je mít na kaši. Ale nezoufejte! Nejlepší medicína na nalomené žebro je odveta. I na vašeho parťáka totiž platí zranění, a jestliže jej během některého z tréninků hezky česky knokautujete, do konce přípravného období už s ním nic nebude. Musíte si tak vždy najít správný mix mezi egem, tréninkem konkrétních pohybů a výdrží parťáků. Může se vám totiž také stát, že vám na sparing zůstane jen boxovací pytel. 

VIDEOROZBOR A RIVALITA

Novým mechanismem se stala videopříprava před zápasem. Výměnou za část svého času, který můžete rozložit mezi tréninky, marketingové aktivity a video, získáte nové informace o nadcházejícím protivníkovi. Jestliže navíc zvolíte nejvyšší obtížnost kariéry, jde o zcela klíčové znalosti. Jedná se o odborníka na zemi? První kolo vyčkává a začíná naplno až ve druhém? Dělají mu problém kopy do těla? To všechno vám dostatečné množství investovaného času napoví. 

Během kariéry lze s ostatními zápasníky budovat přátelství či rivalitu, reálně má ale tento prvek minimální vliv. Od kamarádů získáte levnější tréninky speciálních pohybů, peněz ale máte za chvíli tolik, že netušíte, co s nimi. S rivaly si pak nové údery nenatrénujete, ale zápasy proti nim mají větší zájem diváků – ten však snadno získáte jinak. 

Kariérou se vás pak snaží provázet jakýsi minipříběh. Za celý průchod, kde cestou na vrchol strávíte dlouhé hodiny, na vás vyskočí všehovšudy tři čtyři filmové animace. U úvodní aspoň tušíte, že tu byla pro navození atmosféry a uvedení do režimu, ale proč se pak (ne)objevují další s takovou frekvencí?  

Režim kariéry je každopádně opět skvělým základním pilířem celého UFC 4, kde člověk rád utopí hodiny a hodiny času. Na nižší obtížnosti slouží jako skvělý tutorial, kde hráč pochopí fungování jednotlivých prvků hry, u těžších obtížností jde pak o příjemnou zábavu při cestě za titulem Greatest of All Time. 

PÍSKOVIŠTĚ NA PARTY

V dalších offline režimech už má hráč obrovskou volnost. Pochopitelně může sáhnout po okamžitém utkání podle klasických pravidel. Lze si však zvolit i variantu „pouze na nohou“, kdy se se soupeřem nedostanete do hry na zemi, případně si vytvořit zcela vlastní pravidla. K tomu všemu navíc přibyl i režim KO, který odkazuje na klasické arkádové bojovky – boj pouze na nohou, každý ze zápasníků má ukazatel životů, jenž s každým úderem mizí, a hraje se na dvě vítězná kola. Příjemné zpestření, ale pokud holdujete podobnému stylu zápasení, asi sáhnete jinam než k sérii UFC. Obrovská paleta nastavení však nabízí spoustu prostoru a možností pro zábavu při různých party či zápasech s méně zkušenými soupeři.  

V boji vestoje se kompletně přeměnil systém klinčů.

Plejáda zápasníků, s nimiž se do oktagonu můžete vydat, je obrovská. Pro našince bohužel bez jediného českého či slovenského zástupce. V příštím díle už se snad někoho dočkáme, minimálně Jiří „Denisa“ Procházka má do UFC 5 slušně nakročeno. Najdeme tu však řadu současných bojovníků i několik zásadních postav historie UFC, jmenovitě Royce Gracie, Dan Severn nebo Chuck Liddell. Nechybí ani speciální postavy, do oktagonu se postaví třeba prezident UFC Dana White nebo moderátor Bruce Buffer.  

PŘÍSTUPNOST PRO VŠECHNY

I samotné bojové mechanismy prošly přeměnou, nebo alespoň přístup k nim. V boji vestoje se kompletně přeměnil systém klinčů. V minulých dílech šlo o jakousi variantu soubojů na zemi, tentokrát jde spíše o rozšíření klasického boje na nohou. Mnohem jednodušeji se z něj vyvážete, a pokud ani jeden z bojovníků nemá zájem o přesun na zem, skvěle si zabojujete bez dalších znalostí chytů a submisí.  

I boj na zemi se stal o poznání přístupnějším. Přestože se v základu nic nezměnilo, přidali vývojáři zjednodušené ovládání. To slouží k tomu, abyste se co nejkratší cestou dostali ke kýženému výsledku – úderům na zemi, submisi nebo zvednutí na nohy. Pro základní boj na zemi slouží novinka skvěle a úplným nováčkům už se tato část hry při prvním setkání neznechutí. Je to ale jako jízda pomocnými kolečky – nespadnete, ale plný potenciál svých dovedností nenaplníte. Naštěstí lze v nastavení přepnout ovládání do starého systému, na který jsou veteráni série zvyklí, a mohou si tak užít konkrétních přesunů, submisí a dalších pokročilých technik. Škoda jen změny minihry u submisí samotných, které se tak staly o poznání méně napínavými 

KONEC KARTIČEK, PŘICHÁZÍ BLITZ

Ani online klání nezůstala beze změn. Zcela zmizel systém kartiček, který se po úspěchu FUT rozmohl prakticky do všech sportovních her od EA. Dříve jste si za herní měnu otevírali balíčky, z nichž vám padaly silnější pohyby a údery, vylepšení statistik bojovníků či rovnou noví zápasníci. To všechno je pryč a mikrotransakce vám již k výhodě nepomohou. Reálné peníze teď utratíte jen za čistě kosmetické doplňky. Všichni bojovníci mají statistiky a pohyby definované podle reálného předobrazu, vy si tak pouze volíte toho, kdo vám nejlépe sedí. Případně sáhnete po vytvořeném zápasníkovi, kterému jste pohyby vštěpili během kariérního postupu. 

V online režimech najdeme klasiku v podobě hodnocených soubojů, kde s dalšími soupeři zápolíte o zisk titulového pásu, který následně obhajujete. To vše v rámci dvaceti výkonnostních divizí, tady žádné extravagantní kousky nehledejte. Ty vás čekají spíš v novém režimu Blitz. V něm se snažíte vyhrát šest zápasů v řadě, přičemž je každý den definována nová sada speciálních pravidel. Fakt, že nesmíte ztratit ani jedno klání, je s postupem do dalších fází turnaje stále více a více stresující. Srdce v krku, zpocené dlaně, a nakonec další životní zklamání z prohraného finále. Blitz funguje skvěle jako zabiják kardiaků a živobytí pro opraváře gamepadů. Během recenzování se tu denně střídaly dvoje pravidla – poprvé utkání na jediné minutové kolo; podruhé pak platila arkádová pravidla z režimu KO. Škoda, že nebylo k vyzkoušení více variant, ale tady do budoucna leží velký prostor pro kreativitu autorů. 

GRAFIKA Z UFC 3 HRNÍČKU

Jediné, na co se při přípravě UFC 4 zapomnělo, je větší posun v grafice. Oproti předchůdci jsou vidět jen drobná zlepšení a pár nových animací, ale to je u dvouletého vývojového cyklu málo. Na sérii byla extrémně lákavá autentičnost, s níž jednotlivé údery či kopy dopadaly. K tomu velkou měrou dopomáhalo skvělé audiovizuální provedení, které ale trochu zestárlo a už nemá takovou sílu, jako dřív. Víc, než kdy dřív se navíc začaly objevovat špatně navazující animace, a i když už se nepotýkáme s vyloženými chybami, jako tomu bylo v předchozích letech, vytrhávají hráče z celkového ponoření do hry.  

UFC 4 je skvělým pokračováním, které netrpí neduhy ostatních sportovních her vydávaných každoročně. Během dvou let nám v EA Vancouver připravili nástupce, jenž sice nepřináší zásadní posun v základních mechanikách, ale otevírá cestu nováčkům, vylepšuje vše fungující z minula, zbavuje nás mikrotransakcí a přináší dost změn na to, aby si na čtvrtém dílu série pochutnali i zkušení harcovníci.  

EA Sports UFC 4
Xbox icon Xbox One
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

Výborné pokračování MMA série, které je díky většímu důrazu na přístupnost ideální volbou i pro úplné nováčky. Jen audiovizuální zpracování by zasloužilo o něco větší posun vpřed.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz