Hrej.cz Dirt 5 Recenze

Dirt 5

tadeas-pepr
Tadeáš Pepř
3. 11. 2020 15:55 2 Sdílej:
Reklama
Reklama

Jméno legendárního závodníka Colina McRae už odštěpenou sérii Dirt nezdobí hezkou řádku let. Rozhodně to ale neznamená, že by se další pokračování nějak vymykala kvalitou a plivala na odkaz populárních her od britských Codemasters. Právě naopak, osobně řadím druhý i třetí díl Dirt k těm nejlepším a nejefektnějším závodním arkádám pod (nejen rallyovým) sluncem, a pro hráče, kteří pojem “gymkhana” považují za sprosté slovo zase Codies připravili nadmíru povedené erzetové závody Dirt Rally. Se čtvrtými Dirt se ale dostali do tak trochu slepé uličky, a i když nešlo o kdovíjak špatnou hru, bezpohlavní hybrid obou sérií se s pochopením nesetkal. Navíc se studio stále lopotí s okruhovou sérií Grid, u které se nedaří přijít na úspěch prvního dílu.

Po neméně povedeném Dirt Rally 2.0 se Codemasters vrací na arkádovější stranu šotolinové cesty s Dirt 5 (ano, ještě v tom zmatek není, ale brzy možná bude). Ten navíc hází za hlavu DNA stále velmi rallyové čtyřky a bere si na paškál šílené americké disciplíny, ve kterých se tak moc vyžívali předchůdci. My tak vítáme zpátky variace na Raidy, Trailblazery, Gymkhanu a další divočejší režimy, ve kterých se na čas příliš nehraje. Ale je to dobře?

SKAL A STEPÍ, DIVOČINOU

Základní kostru Dirt 5 tvoří jakási variace na kariérní režim, která hráče vozí po několika více či méně exotických lokacích. Závodí se tak v kouzelném Norsku, řeckých horách, italském lomu, v Himálaji, Číně, Arizoně, Maroku, favelách Ria de Janeira nebo ulicích Manhattanu. Mezi speciální okruhové lokace pak patří zamrzlá řeka v New Yorku nebo gymkhanová aréna v Kapském Městě. Nabídka je tedy velice rozmanitá.

Zároveň je zřejmě patrné, že se tentokrát nehraje na ikonická rallyová místa a u jednotlivých lokací hraje prim efekt. Ať už se ženete zasněženým fjordem osvíceným polární září, čelíte průtrži mračen v bahnitých uličkách favely, nebo jedete na plný plyn ulicemi New Yorku, vždy si připadáte tak trochu jako v akčním filmu. Autoři sází na extrémní počasí, ohnivě rudé západy slunce a všudypřítomné ohňostroje. Výsledek pak působí velmi kýčovitě, pokud ale na trochu výstřední atmosféru Dirt 5 přistoupíte, čeká vás vlastně celkem solidní zábava.

Ze zatáčky se nehledě na písek, bahno, vodu nebo led všechna vozidla vyženou s grácií formulového monopostu.

Solidní? Naprosto výtečná! Z hlediska hratelnosti lze Dirt 5 vytknout jen máloco, alespoň za předpokladu, že do hry jdete s očekávaní totální arkády. I oproti předchozím dílům totiž hra subjektivně mírně přitvrdila a závody jsou ještě akčnější a arkádovější. Do každé ze zatáček se celý balík jezdců přižene jako velká voda, benevolentní fyzikální model ale i při vypnutí všech asistencí žádné z vozidel nijak nepenalizuje. Ze zatáčky se nehledě na písek, bahno, vodu nebo led všechna vozidla vyženou s grácií formulového monopostu. Pokud jste zvyklí na autentičtější závodění, je to skoro až na škodu. V tomto případě totiž moc nefungují základní pravidla těžiště, a hráči navyklí na elegantní házení bokem do zatáček si musí zvyknout na podstatně přímočařejší jízdu.

PLNÁ GARÁŽ

I díky tomu je závodění velmi adrenalinovou, ale nenáročnou zábavou. Na rozdíl od sesterské Dirt Rally není nutné nové stroje postupně poznávat a učit se jejich nuance. Ono by to ani nešlo, protože v rámci kariéry jedete každých pár minut s novým, úplně jiným vozem. Ty se dělí do celkem početné řady kategorií, k dispozici jsou klasické veterány (tentokrát začínají až v pozdních osmdesátkách, chybí tak moje milovaná Fulvia), moderní rallyové a rallycrossové speciály a celá řada rozměrnějších, agresivnějších strojů. Nechybí například stále oblíbenější sportovní auta na zvýšeném podvozku, kdo by se také na šotolině nechtěl svézt v Mustangu GT4, Porsche 911 RGT nebo Aston Martin DBX. Absolutním vrcholem jsou pak roztodivné trucky, polovojenské speciály, buginy a jakési podivné závodní traktory označené jako “formula off-road” (ty mimochodem skutečně existují, tenhle typ závodění vznikl na Islandu).

Právě kombinace řady závodních tříd a několika disciplín (většinou jde jen o variace na okruhové závody za různých podmínek, s výjimkou gymkhany) obstarává veškerou variabilitu hry. Tady totiž narážíme na naprosto zásadní nedostatek, a to je velmi slabá, téměř absentující rozmanitost kariéry. Vedle multiplayeru a jakýchsi jednorázových výzev jeden na jednoho totiž ve hře najdete skutečně jen strom závodů, který postupně odemykáte a procházíte velmi prostým “příběhem”. V praxi na vás čeká zhruba 120 různě namíchaných závodů, představit si je ale můžete jen jako prachobyčejný odškrtávací seznam bez jakékoliv hlubší myšlenky. Fantastická kariéra s karavanem z dvojky, nebo elegantní jehlany z trojky, případně manažerské prvky čtyřky? Nic takového, Dirt 5 je přímočarý tak, jak to jen jde.

PRÁZDNEJ SVĚT

A je to škoda. Samotná herní náplň totiž ve výsledku působí jako nahodilý slepenec závodů, ze kterých vás jen občas vytrhne designování potisku ve velmi krkolomném a rozbitém editoru, případně průpovídky bratří Drake… pardon, Nolana Northa a Troye Bakera, kteří doprovázejí váš “příběh” formou podcastu. Tyto výměny názorů jsou nepřekvapivě stupidní, čas od času ale charismatičtí herci vyplodí slušnou hlášku, nebo k mikrofonu přizvou někoho z početné závodnické YouTube komunity.

Hra na silnějších konzolích nabízí dva technické režimy - jeden zaměřený na vyšší obrazovou kvalitu, druhý pak na zachování 60 snímků za sekundu.

Když už se zmiňuji o rozbitém editoru potisků, hru trápí i řada dalších technických problémů (na Xboxu One X). Například mi do sluchátek nedokázala hrát in-game soundtrack, který jinak patří k jasným kladům hry, protože je nabitý fantastickou a údernou muzikou. Načítací obrazovky jsou téměř úmorné, čas od času při nich hra spadne, což se ostatně děje i náhodně při brouzdání v menu nebo při dojíždění závodů. Hra na silnějších konzolích nabízí dva technické režimy - jeden zaměřený na vyšší obrazovou kvalitu, druhý pak na zachování 60 snímků za sekundu. V případě prvního ale silně haprují HD textury, především ty spjaté se světly a stíny, v druhém zase Dirt 5 nedokáže deklarovaný framerate udržet ani v nejmenším. 

NESLAVNÝ DOJEZD

Z hlediska grafiky přitom není pětka žádný ošklivec. Jednotlivé tratě jsou poměrně detailně zpracované, nasvícení je velmi slušné a interiéry vozidel snesou nejpřísnější měřítka. Celkově ale scéně chybí finesa, přesně taková, kterou se pyšní například dokonalá Forza Horizon. Znát je to především ve fotorežimu, ze kterého jsem prostě zaboha nedokázal vytřískat efektní snímek. Nejsilnější je tak Dirt 5 v momentech, kdy lije jako z konve nebo se probíjíte noční sněhovou bouří. Musím uznat, že průtrž mračen v brazilském deštném pralese je skutečně působivá, i díky naprosto špičkovému zvuku. Design zvuku obecně není nutné kdovíjak podrobně rozebírat. Tady Codies vždy uměli, umí, a zřejmě umět budou.

Dirt 5 se hodnotí velmi špatně. Z hlediska hratelnosti jde o velmi solidní rally arkádu, asi nejlepší, kterou můžete dostat. Solidně vypadá, skvěle se hýbe a ještě lépe zní. V multiplayeru jde navíc o pořádně adrenalinovou řežbu, přístupnou prakticky jakémukoliv hráči. Ve srovnání s předchůdci ale nabízí zoufale málo rozmanitého obsahu, který je navíc často zpracován tak nějak… nezajímavě. Naprosto nepochopitelně navíc absentují opakované záběry, které jsou v rallye svým způsobem odměnou za odvedenou práci. Náplast v podobě editoru tratí je pak spíše úsměvná. Vytvářet lze totiž jen arénová kolbiště s překážkami, což je sice vzhledem k technickým limitům pochopitelné, o masivnějším využití komunitou do budoucna ale silně pochybuji.

Navíc pátý Dirt patří k hrám s moderní vyšší cenovkou začínající na necelých dvou tisících kroun. Pokud vás tedy žádná omáčka okolo nezajímá, a chcete jen jezdit a jezdit, ideálně co nejarkádověji a nejefektněji (navíc s kamarády ve split-screenu pro až 4 hráče!), Dirt 5 vás rozhodně nezklame. Pokud jste si ale užívali kariéru a celkově zajímavé vyobrazení kultury v předchůdcích, raději vytáhněte ze skříně Xbox 360 nebo PlayStation 3 a zahrajte si dvojku nebo trojku. V tomto ohledu totiž působí Dirt 5 jako chudý příbuzný.

Dirt 5
PlayStation icon PlayStation 5
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
Xbox icon Xbox Series X | S
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

Naprosto skvělou arkádovou hratelnost a výběr aut výrazně sráží odfláknutá kariéra, později repetetivní tratě a mizerný technický stav.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz