Darkstar One Recenze Darkstar One

Darkstar One

Luke

Luke

28. 8. 2006 22:54 15
Reklama
Reklama

Sednout do kokpitu a zažít krásy vesmíru je osvobozující pocit. Čas se převrací, oči spásají nekonečnou nádheru a mozek vyhodnocuje priority úkolů zadávaných přes palubní počítač. Ve chvíli, kdy se ztratíte ve vesmírných hlubinách, prolne se fiktivní čas s tím reálným. Letíte červí dírou rychleji než světlo, máte pocit omládnutí a neexistují pro vás hranice prostoru ani času. Pak se stává, že se odlepíte od křesla a zjistíte, že časová relativita funguje jen ve hře a v realitě je už dávno po datumu pro odevzdání recenze. Při pohledu zpět je těžké najít hlavní faktický argument, proč je hra kvalitní. Jako celek působí narkoticky, bere si to nejlepší ze sci-fi filmů, vypouští spóry atmosféry, drtí povinnosti, vytváří iluzi hmatatelného vesmíru, voní po exotice, hraje všemi barvami, je symfonií vesmírných tuláků. Realističnost nemůže nikdo z nás posoudit, protože Remek hry nehraje a tak daleko se stejně nedostal – a nikdy nedostane. Snad právě kvůli přehlédnutí skutečných fyzikálních zákonů je hratelnost tak krystalicky čistá.

Loď, která dýchá

Základním stavebním kamenem není, opakují není Elite nebo Frontier, ale mnohem více Freelancer a Starlancer, zkrátka vesmírné simulátory s důrazem na akci a periferní ekonomický model, charakterní NPCčka po celém vesmíru a rozsáhlé planetární systémy. Celá hra je jako kouzelný les, kde za každý stromem-planetou čeká nějaké překvapení, a proto apeluje především na ty hráče, kteří potřebují ke kompletnímu hernímu zážitku i nějaké to menší objevování vedle příběhové linie. Příběh hraje důležitou roli, autoři si rozhodně nevěřili natolik, aby vás prostě jen nechali létat po galaxii, prodávat, vydělávat a zkoumat. V zásadě jde o starou dobrou písničku o záchraně kolonizovaného vesmíru před hrozbou z jakési jiné dimenze, paralelně s tím řešíte, kdo sejmul vašeho fotříka. Prostředky, které jsou pro podání příběhu využívané ale rozhodně tak konvenční nejsou. V první řadě je tu samotná loď Darkstar One, která je postavena na základech mimozemské technologie a pomocí speciálních artefaktů organicky „roste“ – mění svůj tvar a nabízí tak další pozice po zbraňové, obranné a pohonné systémy. Jak postupujete příběhem a sbíráte artefakty, cítíte skoro fyzický tlak, když se loď mění a nabobtnává. Svým způsobem je to právě Darkstar One, kdo je hlavním hrdinou a vy jako hráč jí jen pomáháte ke zlepšení. Tech-fetišismus v průzračné podobě.

Hyperprostorová symfonie

Kdo se rozhodne pro striktní sledování příběhu, bude upoután provázaností jednotlivých úkolů a svižným odsýpáním vyprávění. Je vidět, že scénáristé nemlátili prázdnou slámu, jak to občas bývá a sledovali celou dobu psaní hlavní kataklyzma děje. Do děje pravidelně vstupují enginové i renderované animace, které posunují vyprávění dál a dál. Nakonec to není o ničem jiném, než právě o tom příběhu a střílení pirátů v kosmických dálavách. Pravda, ne do všech lokací vás příběh zavede, ale i tak proletíte poctivým kusem vesmíru. Příjemné je, že nikdo se tu nesnaží vnucovat hráči freeformovitost – kdo hledá, ten její náznaky najde, ale mnohem větší zábavu si užije při příběhovosti. Vývojáři osobně rychle zastřelili realizaci komplexního ekonomického modelu, který by ovlivňoval celou galaxii. Po celou dobu hraní jsem neměl nejmenší motivaci stát se obchodníkem, protože profit z misí vydělával mnohem více a rychleji. Na cestě mezi systémy se piráti stejně objevují, takže akci se nemůžete vyhnout v žádném případě. To samé platí o eskortování NPCček z bodu A do bodu B – prostě není nutné, pakliže nejste zkamenělí role-playing lidé, kteří mají potřebu trpět namísto hraní. Podle stylu hraní se také profiluje vaše osobnost do jednoho povolání, ale to je spíše taková legrácka, protože na hlavní dějovou linii nemá vliv.

Vžum! Bum! Zip!

Darkstar One oproti tomu exceluje tam, kde John Carpenter ve filmu Dark Star zklamal. V soubojích. Perfektně vyvážené a rychlé souboje s širokou škálou taktik nepřátel jsou něčím, co jsem naposledy zažil u X-wing (a tam se také naučil všechny finty, kterými sundavám nepřátelské lodě do dneška) – nejen, že je nutné střílet, ale také přemýšlet o správné invazní taktice. Vybírat si priority, manévrovat před nepřátelskými nálety a odhadovat, jak se kteří nepřátelé zachovají v různých situacích. Nejen, že tak ze hry vyždímáte akční potěšení, procvičíte si také schopnost rychlé analýzy a adaptace na podmínky a samozřejmě neskutečnou audiovizuální nirvánu.

Hra se osvědčila jako vesmírný simulátor nového tisíciletí. Nenaleznete známky křečovitého kopírování herních modelů Elite nebo Wing Commander či zmíněné X-Wing, naleznete lineární krásnou hru, která prostě potěší. Pakliže jste založeni spíše na propracovanější herní modely, sáhněte po X3: Reunion nebo po Freelancer/Starlancer, což byly inspirační zdroje Ascaronu. Jinak – jinak se neostýchejte a skočte přímo do kokpitu Darkstar One. Budete se vám sedět velmi komfortně. A nezapomeňte zapnout pásy!

Darkstar One
Windows PC

Verdikt

Prozatím jedno z nejlepších vesmírných dobrodružství tohoto tisíciletí, ne-li vůbec.

Co se nám líbí a nelíbí?

Chytlavý příběh, vesmírné dálavy a skvěle zpracovaný soubojový systém.
Malý důraz na ekonomický model, hardwarová náročnost.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz