Dark Void Zero Recenze Dark Void Zero

Dark Void Zero

Jan Horčík

Jan Horčík

28. 6. 2010 22:00 23
Reklama

Kde kdo by dneska rád předefinoval žánr 3rd person akce, nebo do něj vnesl alespoň něco málo nového. Málokomu se to povede. Bionic Commando to zkusilo, ale uspělo jen částečně. Alan Wake měl sice epiku, ale jaksi zapomněl na samotnou hru. Just Cause 2 překvapil po všech stránkách, přestože jen zopakoval úspěšnou formulku. Dark Void zkoušel začátkem roku něco, co vývojáři označovali jako "vertikální souboje". S tímhle chtělo prorazit právě už i Bionic Commando, předtím také jakási realtime strategie od SEGY a Creative Assembly, na jejíž jméno raději ani nechci vzpomínat. Nikdo neuspěl a ani Dark Void se do herní historie zlatým, ba možná ani stříbrným písmem nezapsal. S vertikálou si jakž tak poradil snad jen ten Just Cause. Dark Void se ale zapíše do historie z jiného důvodu.

8bity útočí

Společně s "velkou" hrou totiž jakožto malý marketingový přívěsek vznikla "malá" hra jménem Dark Void Zero. Závěrečné kredity Dark Voidu doprovází osmibitová předělávka hlavní herní skladby. Ta se komusi z Capcomu natolik zalíbila, že vznikl nápad udělat kompletní novou hru, která bude upomínat k dávným osmibitovým klasikám, ve kterých měl Capcom vždycky důležité místo.

A tak vznikl Dark Void Zero. Původně pro DSiWare, kdy jste dokonce museli po nastartování hry fouknout do mikrofonu konzole, a tak odfouknout prach z historické NES kartridže. Tak moc se vývojáři snaží navázat na dávno zapomenutou atmosféru 80. let. Samozřejmě, že na PC, kde si DVZ můžete stáhnout na Steamu, nikam foukat nemusíte.

Capcom nezůstal pouze u toho, že prostě a jednoduše udělá pro radost všem pamětníkům osmibitovou retro arkádou. Vymyslel k ní navíc snadno uvěřitelnou fiktivní historii a vůbec celé své snažení situoval tak, jako kdyby tahle hra doopravdy vznikla před dvaceti lety a byla zapomenuta kdesi v sejfu. A kromě toho jaksi mimochodem udělal lepší hru, než je původní Dark Void.

Ještě kousek

Ten totiž není vůbec ničím zajímavý. Je zosobněním průměrnosti. Dark Void Zero je naopak hra výjimečná po všech stránkách. Kdo, možná kromě několika nadšených indie vývojářů, si dneska dovolí udělat klasickou akční arkádu ve stylu klasik jako byly Contra nebo Castlevania?

Jedině Capcom, který si to už vyzkoušel v případě Bionic Commando Rearmed. Tam ještě alespoň ponechal současné grafické zpracování, ale i od tohoto "ruchu" se v DVZ oprostil a hráčům nabízí skutečně krystalický záblesk retrogamingu se vším, co k tomu patří.

A tím je především vysoká obtížnost. Ačkoliv mapa obsahuje checkpointy, hra je sama o sobě velmi obtížná a hráč uvyklý na dnešní standardy se rychle začne podivovat nad takovou drzostí tvůrců. Jenže o kvalitách DV Zero svědčí právě to, že jakkoliv vás neustálé umírání bude štvát čím dál tím víc, stejně exponenciálně se bude zvyšovat vaše touha dostat se o kus dál.

Všechno nebo nic

Budete si poletovat s jetpackem, sbírat nové zbraně, hledat na mapě ty správné lokace a do toho všeho se bavit přihlouplým příběhem o tom, že jste to zas jen vy, kdo může zachránit svět. A to všechno pěkně na jeden zátah, jako za starých časů, protože ukládání hry je pro lamy a n00by! Buď všechno nebo nic.

Přestože se vývojáři snaží o maximální autenticitu, zkušené hráčské oko velmi brzy pozná, že jde přeci jen o hru současnou. Prozradí to takové maličkosti, jako že po dotyku protivníka nezemřete. A taky skvěle ovladatelný a plynulý jetpack. Nebo už zmíněné checkpointy. Žádný takový komfort si hráč v 80. letech dopřávat nemohl, snad jen u opravdu výjimečných titulů typu Metroid Prime.

Dark Void Zero
Windows PC

Verdikt

Dark Void Zero je krátké, ale nesmírně intenzivní a příjemné zpestření současné herní nabídky. Obstojí jako samostatná hra, ale i jako chytrý marketingový tahák (staro)nových hráčských duší. Kéž by takových bylo víc!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama