CSI: 3 Dimensions of Murder Recenze CSI: 3 Dimensions of Murder

CSI: 3 Dimensions of Murder

Tomáš Smolík

Tomáš Smolík

2. 4. 2006 22:47
Reklama

Pro začátek je asi dobré upřesnit název hry. V něm je sice číslovka tři, ale ve skutečnosti je to již čtvrtá CSI hra. Nicméně ta předchozí, CSI: Miami, byla zasazená do prostředí spin-off řady seriálu, kdežto nejnovější pokračování se opět odehrává v lokacích hlavního seriálu, který u nás běží pod názvem Kriminálka Las Vegas. Nicméně kromě počtu lasvegaských krimi her má ta číslovka značit též přechod do třetího rozměru... Zůstalo ale spíše u zbožného přání. K tomu ale až za chvíli.

Herní seriál

Herním detektivkám této série se bezesporu daří imitovat svůj seriálový vzor, což ale nelze brát ve všech aspektech jako plus. V televizi samozřejmě očekáváte, že v novém díle uvidíte stejné hlavní postavy, stejné prostředí jejich kriminalistické centrály, plus mínus stejné postupy vyšetřování (zákon je zákon) a prostě „jen“ nové případy. Ale u her jaksi předpokládáte u pokračování celou plejádu novinek, které z něj udělají jinou hru. A toho se v případě CSI nedočkáte. Takže zde máme stejný tým vyšetřovatelů jako u Dark Motives, kteří sice vypadají jako jejich televizní verze a namlouvají je si stejní herci, ale to našince odkojeného nováckým dabingem nijak nevytrhne. Jejich centrála vypadá též stejně, to samé platí až na drobné výjimky i o vyšetřovatelských postupech. Podívejme se proto nejprve na hlavní novinku, pět nových zločinů.

Vražda na E3

Nejprve to je mrtvá slečna v galerii. Podezřelými jsou majitel oné galerie, její fešný ale trochu přízemnější snoubenec a umělec, který jí chystal na svatbu portrét. Kohopak její lehce prudící povaha rozhodila tak, že jí přetáhl výstavní skulpturou fógla? Druhý případ je ze své podstaty nejzajímavější. K vraždě totiž došlo na herní výstavě ala E3, mrtvolou je šéf fiktivní herní firmy LZP a nalezen je ve stánku své nové akční hitovky GutWrench 3 :-). Pří výsleších podezřelých, tedy marketingové ředitelky firmy, hlavního programátora a bývalého designéra uslyšíte spoustu narážek na herní business, je vám popisována práce stojící za vývojem a propagací nové 3D akce apod. Povedený nápad, který si zaslouží pochvalu.

Pak tu máme spoustu krve bez mrtvoly a zase tři podezřelé. Jednak lehce agresivní snoubenec zmizelé slečny, její sestra pracující v rodinném kasinu a pak zdravotní bratr pečující (nejen) o jejich nemocného otce. Rozluštění záhadného zločinu bez těla není špatné. Předposlední mrtvolu najdete za městem, kde kampovala. Má ji na svědomí nevěrná manželka těšící se na tučnou pojistku? Nebo majitel stavební firmy, který jim renovoval byt, než byl vyhozen? Anebo matka, kandidující na senátorku? A konečně, v krabici nalezená mrtvola soukromého detektiva, který zřejmě zjistil věci, které neměl, kdy nás stopy zavedou i zpátky do galérie z prvního případu.

Pětkrát to samé...

Takže na první pohled celkem zajímavé a rozmanité případy, jenže fakt jen na ten první pohled. Jejich řešení, průběh i rozuzlení je všech v podstatě stejné a časem tedy stereotypní. Z kriminalistického hlediska asi v pořádku. Prostě přijdete na místo činu, vyslechnete toho, kdo našel mrtvolu, tedy prvního podezřelého, prohledáte oběť a místo jejího skonu. To za použití klasických forenzních metod a nástrojů, takže hledáte a snímáte otisky prstů, zhotovujete otisky bot či pneumatik, odebíráte různé organické či anorganické vzorky, na odhalení detailů používáte baterku či ultrafialové světlo, menší věci seberete pinzetou, větší rukavicí. Pak s tím honem do laborky na analýzu, kde se pokusíte identifikovat či porovnat otisky či vzorky DNA, vlasy či vlákna, pod mikroskopem prozkoumat případné kulky či stopy po vypáčených zámcích. Patolog vám dá informace o čase a příčině úmrtí, případně nějaké další, pokud při pitvě třeba nalezl stopy drog apod. Tím získáte nové informace, takže můžete na nová místa, kde vyslechnete nové podezřelé, a nové stopy, které zase zanalyzujete v laboratoři. Když toho máte dost, šéf vám dá povolení k prohlídce nových lokací a pak i na předvolání podezřelých, kteří se nejprve vymlouvají, ale nakonec to pod tíhou důkazů zabalí a přiznají se.

Jinak to je sice možná věrné skutečné policejní práci či minimálně příslušnému seriálu, ale z herního hlediska to je trochu nuda. Nové způsoby detekce a sbírání důkazů jsou jen lehce odlišné od těch ostatních a mobilní laboratoř pro zkoumání vzorků na místě činu, zní možná hezky, ale funguje úplně stejně jako ta v centrále. Analýza stop na počítači a porovnávání otisků či DNA je prima poprvé, podruhé a možná i potřetí, nikoliv po padesáté. Navíc má řešení případů až amatérsky stejný průběh, aniž bychom toho chtěli moc prozradit, tak po vyřešení toho prvního můžete u dalších už po pár minutách poznat, kdo je vrah.

...jako minule

Zkrátka lze uplatnit stejné výtky jako u Dark Motives, vylepšení jsou jen kosmetická. Tak třeba tzv. pixel hunting, tedy zběsilé hledání pidi předmětů můžete eliminovat snížením obtížnosti. To zde funguje tak, že kdykoliv v průběhu hry si můžete vypnout určité pomůcky, které spočívají právě třeba v zabarvení kurzoru pokud přejedete přes nějaké aktivní místo, poradí jakou krimi pomůcku použít atd.. Je ale pochybné to vydávat za měřítka obtížnosti, i s vypnutím všech takovýchto pomůcek vám vyřešení případů netrvá o tolik déle, jenom budete vícekrát klikat, než se trefíte. A ten proklamovaný přechod do 3D? Ehm, kdybych si to nepřečetl v propagačních materiálech, tak si toho ani nevšimnu. Pravda, můžete se v jednotlivých obrazovkách rozhlížet, ale JENOM kousek doleva a doprava, nahoru a dolů, proč ne o 360 stupňů jako třeba v x let starých adventurách Crya? Nemluvě o slabém rozlišení, tohle dneska vydávat za přechod do 3D je spíše drzost. Třeba to ale příště vyjde...

CSI: 3 Dimensions of Murder
Windows PC
PlayStation PlayStation 2

Verdikt

Stále jen lehce nadprůměrná detektivní adventura, pokud jde o vaší první, bod si přidejte, pokud jste hráli předchozí CSI tituly, bod dolů.

Co se nám líbí a nelíbí?

Povedená adaptace známého TV seriálu; povedené herní zpracování kriminalistických postupů; vražda na E3.
Zastaralé grafické zpracování a s tím související omezení; stereotypní hratelnost; jednoduchost.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama