CrossworDS Recenze CrossworDS

CrossworDS

Martin Strnad

Martin Strnad

23. 7. 2008 22:00 2
Reklama
Reklama

A koho by to vlastně bavilo? Kratochvíle, která je založena na fyzickém kontaktu „hráče“ a herní plochy, která předpokládá, že hráč může s herní plochou dělat cokoliv - psaním písmen podle pravidel počínaje, úplným zničením konče - přece na monitoru nikoho bavit nemůže. Alespoň do chvíle, kdy na jeviště vstoupí dotykový displej. Ten totiž mění mnohé a stejně jako otevírá dveře inovačnímu gejzíru nových herních designů, tak pobízí staré papírové koncepty ke vstupu do nového teritoria. A nebylo by to Nintendo, kdyby nevyužilo i toho téměř mrtvého herního starocha hnijícího hluboko pod zeleným trávníkem moderních generických akcí, akčních adventur, akčních puzzlů a akčních uměleckých her.

Křížovky

Ano, hádáte správně. Dnes se budeme potýkat s předělávkou megaklasiky jménem Křížovka v její inkarnaci na Nintendu DS. Vzhledem k dnešnímu trendu různých emulací stařičkých konzolí, oživování ještě starších licencí a recyklování kdečeho se není čemu divit, že producenti sáhli i po takové samozřejmosti, jako jsou novinové křížovky. Dali jim pěkný nový kabátek, zaměřili se na příjemné ovládání a k tomu přihodili kupu slov, z nichž se křížovky samy generují, takže hráč nikdy nehraje přesně to samé. Nutno přiznat, že co se ovládání týče, povedlo se. Hra respektuje jak praváky, tak leváky, dá se opravdu rychle ovládat pouze dotykem a co víc usnadňuje různou signalizací orientaci na herní ploše. Maximálně user friendly je pak nápověda, která obarvuje do červena chybná písmena.

Bez papíru či tužky

Hraje se to tedy dobře, navíc je opravdu co hrát a i kdyby se přepočítával počet křížovek dostupných ve hře na peníze utracené za různé křížovkářské tiskoviny, vyšlo by to určitě minimálně fifty fifty. Jedinou nepříjemností zůstává onen zdánlivě novátorský přístup ke křížovkám, kdy autoři pouze vytvořili určité tvary mnoha herních ploch a pomocí databáze hesel k nimž je vždy přidělena nápověda a index počtu písmen ve slovu pak nechají hru samotnou aby variabilně tvořila křížovky. To sice zvyšuje počet různých slovních kombinací proti klasickému ručnímu level designu, ovšem ve výsledku pak už od první třetiny hry znáte většinu slov a křížovky tak řešíte opravdu rychle. Samozřejmě za předpokladu dobré znalosti angličtiny, která je zde nezbytná. Proto si tato část hry z nejlepších 50% které by si mohla odnést zaslouží pouhých procent 40, neboť ne mnoho uživatelů se dostane do první třetiny tak rychle, aby si tu většinu slov pamatovala jako časem tlačený recenzent.

Tady ale nekončíme. Jako bonus jsou přiloženy další dvě papírové hříčky. Zvednou hodnocení, nebo ho naopak potopí a rozmočí v nepovedené břečce?

Anagramy

Hledání anagramů ho rozhodně nezvedne. Opět jde o klasiku, která je sice méně provařená, ale o to hůře implementována. Jednoduše zde dostanete určitý počet písmen, je vám zadáno kolik anagramů (slov případně zkratek) máte z písmen poskládat. Ano, všichni si teď určitě vzpomněli na onu povedenou hru procvičující slovní zásobu. Tu hru, kterou višchni intelektuálové hráli, ještě než šli do první třídy základní školy, která spočívala doopravdy v hledání všech existujících slov složených z určených písmen. Ale nic takového se zde nekoná. Na rozdíl od onoho částečně procedurálně generovaného level designu křížovek je zde vše striktně přednastaveno. Necvičí se tak slovní zásoba hráče, ale ukazuje se chabý slovník vývojářů, kteří v mnoha případech ignorovali možné poskládání písmen do každodenně používaných slov a namísto nich použili hromadu takřka neznámých hesel a zkratek. Že kompilace obsahuje desítky puzzlů tohoto typu tak celku spíše přitěžují.

Osmisměrky

Jinak je to už ale u osmisměrek. Opět jde o hledání předem zadaných slov, ovšem tentokrát ve změti znaků seřazených na obrazovce a ve všech osmi směrech. Nemohu si pomoci než označit ovládání této části hry za perfektní, neboť zpříjemňuje vlastně dosti zrakově náročnou zábavu natolik, že v elektronické podobě kvalitativně převyšuje svou papírovou předlohu. Nalezené slova se vám ze seznamu úhledně vyškrtávají, ale hlavně se přehledně na herní ploše označují.

Od křížovek až po osmisměrky je tedy CrosworDS hrou ve své kategorii výbornou, hrou, která si zaslouží plné padesátiprocentní hodnocení za věrné přenesení křížovek do elektronické podoby, špatně zpracované hledání anagramů a v mnohém perfektní úpravu osmisměrek pro dotekové displeje. Nenechte se ale mýlit. 50% neznamená v kategorii papírovo-elektronické předělávky propadák, naopak, jde o značku kvality, stejně jako u nových a originálních herních konceptů známka mezi osmdesáti a sty procenty.

CrossworDS
Nintendo icon DS

Verdikt

Od křížovek až po osmisměrky je CrosworDS hrou ve své kategorii výbornou, hrou, která si zaslouží plné padesátiprocentní hodnocení za věrné přenesení křížovek do elektronické podoby, špatně zpracované hledání anagramů a v mnohém perfektní úpravu osmisměrek pro dotekové displeje. Nenechte se ale mýlit. 50% neznamená v kategorii papírovo-elektronické předělávky propadák, naopak, jde o značku kvality, stejně jako u nových a originálních herních konceptů známka mezi osmdesáti a sty procenty.

Co se nám líbí a nelíbí?

Velmi příjemné ovládání, myslelo se i na leváky, mnohým to vydrží opravdu dlouho, osmisměrky přivedeny k dokonalosti
Hledání anagramů tam možná raději nemělo být, zajímavý mechanismus generování křížovek se bohužel zvrhnul v pro rychlé hráče nepříjemný zápor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz