Crayon Physics Deluxe Recenze Crayon Physics Deluxe

Crayon Physics Deluxe

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

7. 1. 2009 23:00 7
Reklama
Reklama

Téměř rok jsme čekali, téměř rok jsme věřili, že se dočkáme vynikajícího titulu. Loni v únoru vyhrála logická hříčka Crayon Physics Deluxe hlavní cenu na Independent Games Festivalu, prestižní přehlídce nezávislých her, čímž překvapila fanoušky i média. Její autor, finský vývojář Petri Pürho, tak byl postaven před nelehký úkol – cenu už mu nikdo vzít nemohl, ale zároveň se ocitl pod tlakem hráčské veřejnosti, která si chtěla CPD co nejdříve vyzkoušet. A co hůře – začala ji brát nejen jako potenciální hit, ale jako očekávaný hit. Co teď? Pürho samozřejmě fanoušky nechtěl zklamat – rovněž ale musel vědět, že jeho titul představoval v době ocenění skutečně pouze potenciální hit a že mu dá hodně práce, aby rozhodnutí poroty obhájil. Vždyť Crayon Physics Deluxe porazila na IGF i takové pecky jako Audiosurf nebo World of Goo – tedy tituly, které si už hráči mohli vyzkoušet a poznat jejich kvality. Od vítěze pak fanoušci logicky očekávali ještě něco více – a tak Pürho tvrdě pracoval, natahoval vydání a teprve jedenáct měsíců po získání Seumas McNally Grand Prize, hlavní ceny z festivalu, Crayon Physics Deluxe vydal.

Jeho počin bohužel působí rozpačitě. Kdo hrál původní freewarovou verzi Crayon Physics, tuší zhruba, oč v tomto titulu jde – s malou kuličkou je třeba vysbírat všechny žluté hvězdičky, které se vyskytují všude možně po úrovni. Hráč však může do úrovně dokreslit jakýkoliv obrazec, jenž kuličce pomůže v tom, aby svého cíle dosáhla. Vynikající nápad, který v době vydání původní verze zaslouženě přitáhl pozornost. A všichni si zároveň říkali, jak zajímavé by bylo tento nápad rozšířit – přidat více úrovní, nové hádanky a editor levelů. Pürho nejprve sliboval menší přídavky, nakonec se však rozhodl pro zcela novou, plnohodnotnou hru, kterou nyní prodává za necelých dvacet dolarů.

Přes osm ostrovů…

A na první pohled se zdá, že se mu všechno povedlo na jedničku. Hra vypadá fantasticky (stylizace do papírů počmáraných voskovými barvami je kouzelná), skutečně je v ní možné si nakreslit jakýkoliv obrazec (ne jen čtverce a obdélníky jako v původní verzi) a počtem úrovní se blíží ke stovce. Levely jsou rozděleny na osm ostrovů, přičemž na každém z nich se jich nachází zhruba deset, a sbíráním hvězdiček si odemykáte cestu k těm dalším. To je vcelku dobrý nápad, jak hráče motivovat, aby úrovní dokončil co nejvíc, ale zároveň ho nestresovat tím, když nebude nějakou moci pokořit - pokud nasbírá dostatek hvězdiček, nemusí ho to trápit a do dalších levelů se dostane stejně.

Za co ale Pürha pochválit nelze, je stereotypnost úrovní. Nejen, že téměř všechny ostrovy jsou si stylově víceméně podobné (kam se v tomto ohledu hrabe Crayon Physics Deluxe na rozmanitost World of Goo), ale nepříliš různorodá je i náplň jednotlivých levelů. Malovat můstky, plošinky a čtverečky představuje několik prvních desítek minut kvalitní zábavu, to bezpochyby. Hráč by ale očekával, že se postupem času hra posune někam trochu jinam, přidá nové typy úkolů či změní prostředí. A to se bohužel téměř nestane: na nových ostrovech se sice čas od času objeví nějaký objekt, který logické hádanky oživí (jako třeba rakety, jež jsou schopny vynést kuličku na těžko dosažitelná místa), avšak celkově je náplň činností prakticky neměnná.

… k výslednému zklamání

Na druhou stranu musíme uznat, že pokusy o rozrůznění obsahu tu jsou. Hra se prostřednictvím jednoduchých ukázkových levelů snaží hráče čas od času nabádat, aby zkusil nakreslit nějakou složitější konstrukci a vytvořil třeba z několika objektů velké „kladivo“ pro odpálení kuličky na vzdálenější místo. Vytvořit něco podobného však není vždy úplně jednoduché (záleží na tom, jaké objekty jsou v úrovni zrovna k dispozici) a nikdo hráči nezaručí, že toto řešení bude na daný level fungovat. Ve výsledku tak přílišná volnost způsobuje ztrátu motivace: hráč se nesnaží hledat správné řešení, protože žádné ani neexistuje – a tak, když už ho úroveň přestane bavit, začne do ní malovat všechno možné, jen aby ji už nějak úspěšně splnil. Což, paradoxně, funguje poměrně dobře, pocit z dobře odvedené práce však tímto způsobem získáte jen stěží.

Crayon Physics Deluxe není špatná hra, zároveň ale nejde o hit, který by si zasloužil vyhrát IGF. Tím spíše, že porazil i World of Goo, další logickou hříčku, avšak nesrovnatelně zábavnější. Finální podoba CPD je bezpochyby zklamáním. I přes dlouho odkládané vydání působí dojmem, jako by byla šita horkou jehlou: Pürho si mohl daleko více vyhrát s jednotlivými úrovněmi a mohl se pokusit podobně jako tvůrci World of Goo alespoň o náznak příběhového pozadí, k čemuž rozdělení hry na jednotlivé ostrovy přímo vybízí. Výsledná kvalita Crayon Physics Deluxe navíc vzbuzuje další otázky o tom, jestli by se neměly změnit podmínky soutěžení na IGF – festivalu, na němž o hlavní cenu každoročně soupeří rozpracované tituly. Takhle je dost dobře možné, že se podobného zklamání dočkáme za rok znovu…

Sám autor na svém blogu nedávno prohlásil: „Když Crayon Physics Deluxe vyhrála hlavní cenu na IGF, byl jsem zklamaný. Chtěl jsem, aby vyhrálo World of Goo, myslím, že je to lepší hra.“ V tom s ním musíme stoprocentně souhlasit.

Crayon Physics Deluxe
Windows icon PC

Verdikt

Zklamání. Původní freewarovka měla mnohem větší potenciál, avšak Pürho jej nedokázal naplno využít. Vítězství na IGF si Crayon Physics Deluxe opravdu nezasloužila…

Co se nám líbí a nelíbí?

Výborný nápad s možností „dokreslovat“ úrovně, velký rozsah, editor levelů.
Příliš velký stereotyp po vizuální i obsahové stránce. Málo nápadů, hráč není motivován k dalšímu postupu.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz