Code Vein Recenze Code Vein

Code Vein

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

10. 10. 2019 13:40 4
Reklama

Není to tak dávno, co jsem si při rozdělování hardcore akčních RPG vystačil s rozlišováním tvorby studia FromSoftware a toho ostatního. Popularizace soulsborne subžánru ale způsobila, že situace na trhu už není tak snadno přehledná. Mezi záplavou nepříliš kvalitních napodobitelů lze v dnešní době sem tam najít i tituly, které nejen že správně pochopily, co tvoří kouzlo Mijazakiho her, ale dokázaly k milovanému receptu přidat ještě vlastní ingredience posouvající zážitek z nich do zcela nových rovin. A v tomto ohledu je Code Vein vcelku ambiciózním projektem. Kromě očividné změny grafické stylizace totiž přichází s inovacemi ve schopnostech hlavní postavy a systémem kooperace s počítačem řízenými společníky. I přes to všechno ovšem nezřídkakdy krade jako straka.

KOMBINATORIKA PRO POKROČILÉ

Až se po prvním spuštění Code Vein ve hře trochu rozkoukáte a vytvoříte si pomocí poměrně bohatého editoru svou vlastní postavu, zjistíte, že budete v postapokalyptickém světě brzy jako doma. Oproti častým výtkám, že série Dark Souls postrádá jakýkoli tutoriál, je Code Vein o poznání vstřícnější. Po absolvování krátké rozcvičky s nehybnými nepřáteli a troše herní teorie ovšem rychle pochopíte, že tady její laskavost končí. Začátečníci tak získají stručný přehled o tom, co je bude v následujících desítkách hodin čekat, cestičku k vyžadovanému postřehu a trpělivosti si ale nakonec budou muset prošlapat sami. V tomto ohledu budou s veterány žánru rychle na stejné startovní čáře, i když zkušenosti z podobných her jsou pochopitelně do určité míry přenositelnou výhodou.

S čím se budou muset všichni hráči hned zkraje seznámit, je systém krevních typů. Ty v Code Vein slouží v podstatě jako třídy hlavní postavy, přičemž zatímco v ostatních hrách musíte ke změně atributů vašeho hrdiny použít vzácný předmět, zaplatit vysoký poplatek nebo to prostě nejde vůbec, tady můžete své schopnosti měnit zcela bez postihu. Díky tomu se snadno z válečníka s obouručním mečem stanete upozaděnější postavou s puškou a podpůrnými kouzly či kýmkoli mezi tím. S každou krevní třídou přichází postupně odemykatelná sada aktivních i pasivních schopností, které můžete navíc po jejich ovládnutí přenášet i do tříd zcela cizích. Zmíněný válečník i přesto nebude nikdy kdovíjakým mágem, protože na to jeho krevní typ zkrátka nemá dostatečné statistiky, k nějakým základům se ale postupně dostane.

Možností, jak zaplnit 4 pasivní a 8 aktivních slotů, je při téměř dvou stovkách dovedností opravdu hodně

S ohledem na výše zmíněné je vám asi jasné, že při levelování nebudete rozdělovat body do svých vlastností. Každá úroveň pouze automaticky navýší vaše zdraví a výdrž, maličko zlepší útok a toť vše. Zbytek je skutečně velmi variabilní a možností, jak zaplnit 4 pasivní a 8 aktivních slotů, je při téměř dvou stovkách dovedností opravdu hodně. K tomu si přičtěte široký výběr zbraní a máte jistotu, že si svůj herní styl v případě zájmu do detailu vypipláte k obrazu svému. Aby toho na vás nebylo mnoho, odemykáte krevní typy postupně, a to především infuzí krve spřátelených postav. Originální, a velice dobře implementovaný nápad. Nenechte se ale zmást, klíčem k úspěchu je stále správně načasovaný úskok a úder zbraní. Na tom sebelepší kombinace schopností nic nezmění.

PARŤÁK DO NEPOHODY

Nebude to trvat dlouho a vy pochopíte, že Code Vein je příběhově velice obsáhlou hrou. Ano, i tady dostanete popisky předmětů s detaily o herním světě, vaším hlavním zdrojem informací ale budou četné cutscény a především vzpomínkové sekvence, kde budete za pomalé chůze vstřebávat střípky minulosti nejrůznějších postav. Ačkoli nelze příběh rozhodně považovat za příliš originální, je rozhodně velmi komplexní, plný zvratů a emotivních momentů. I přesto mám po dohrání pocit, že jsem sledováním osudů hlavních hrdinů strávil až příliš mnoho času a vůbec bych neodsuzoval hráče, kteří se rozhodnou vedlejší příběhový obsah dobrovolně přeskakovat. Zábavný soubojový systém pro mě stejně byl po většinu hry tou hlavní motivací, proč pokračovat. A tak by to mělo být.

Vaši přátelé ale nejsou ve hře pouze od toho, aby vás svými epizodami zdržovali od likvidace nepřátel. Vlastně naopak – rozsáhlými lokacemi totiž nebudete procházet sami. Výběr vašich parťáků se bude postupně rozšiřovat, už od začátku si ale snadno vyberete mezi agresivnějším či zdrženlivějším společníkem podle toho, co bude vyhovovat vašemu hernímu stylu. Na bojišti vám bude k ruce vždy pouze jeden z nich a v tuto chvíli se sluší zdůraznit, že počítačem řízené postavy své zbraně rozhodně nemají na ozdobu. Bez náležité spolupráce pro vás bude hra mnohem obtížnější, přesto je tu možnost svého kolegu odvolat. Možnost kooperace s živými hráči je omezena tím, že postupovat v příběhu bude pouze ten, kdo si přivolá pomoc, plnohodnotný režim pro dva hráče zde tedy chybí.

TOHLE UŽ JSEM NĚKDE VIDĚL

I přes upřímné uznání, že Code Vein v mnoha směrech skvěle rozšiřuje koncept akčních souls-like RPG, je až neuvěřitelné, v kolika směrech je sprostě vykrádá. Řeč je pochopitelně především o sérii Dark Souls a Bloodborne. Hra si vypůjčuje mnohé a vyjmenovávat jednotlivé případy by bylo na hodně dlouhou dobu. Rozumím tomu, že hranice specifického žánru kladou vývojářům do cesty určitá omezení, to ovšem neznamená, že by každá hra musela dokola využívat stále stejné postupy. U většiny úrovní naštěstí autoři dokázali vymyslet něco trochu originálního, ocenit musím především městská prostředí, ale třeba průchod lokací Cathedral of the Sacred Blood, ne náhodou extrémně připomínající Anor Londo z Dark Souls, je několikahodinové utrpení. Nejen, že hra neustále recykluje systém sesouvání žebříků a otevírání dveří pomocí pákových mechanismů, ale používá při tom neustále stejné kulisy.

Orientovat se v několikaúrovňovém prostředí sestaveném z věží, hradeb mezi nimi a schodů je neskutečně ubíjející a působí jako náhodně vygenerovaný level bez špetky autorské vize. Fakt, že je vše zářivě bílé, jako by vývojáři zapomněli vytvořené objekty opatřit texturami, situaci vůbec nepomáhá. Ve většině hry vám v orientaci pomůže alespoň mapa, kterou sice musíte postupně odkrývat, ale často díky ní budete alespoň tušit, která místa už jste navštívili. To vám v tomto případě bude k ničemu. Tečky, které na ní postupně tvoříte podle toho, jakou část jste už prošli, vám kvůli pohledu shora neřeknou, že jste navštívili první a třetí patro a druhé vám ještě zbývá projít. Prostě se jen vrství na sebe a vy tak zbytečně ztrácíte přehled. Zmíněná lokace je zdaleka tím nejnudnějším a bohužel i tím nejrozsáhlejším kusem herního světa.

Hra vás nenechá vydechnout a vaši ostražitost bude testovat s každým krokem

Na druhou stranu to Code Vein ve zbytku svého obsahu s frustrací hráče moc nepřehání. Občas se sice stane, že obtížnost celkem znatelně vyletí nahoru, to může být ale hodně individuální. Až se smíříte s tím, že hra v podstatě nevynechá jedinou možnost, kdy by mohla za dřevěné bedny ukrýt rytíře s obří sekerou, spustit na vás ze stropu jed plivající slizouny nebo obtěžovat démony číhajícími za rohem, budete v pohodě. V tomto směru vás hra nenechá vydechnout a vaši ostražitost bude testovat s každým krokem. Oproti několikrát zmiňovaným Dark Souls nabízí Code Vein podstatně lineárnější průchod, takže se nemusíte moc obávat toho, že byste zmateně bloudili po oblastech, kde zatím nemáte co dělat. Počet záchytných bodů je přiměřený a především cesty k bossům nejsou nikdy příliš dlouhé.

Z KOPCE DO KOPCE

Při každém plusu, který bych mohl Code Vein udělit, narážím na nějaký zápor, který mé nadšení zase zklidní. Některé úrovně jsou nápadité, jiné snad ani nevytvářel stejný tým. Příběh je zajímavý, ale je ho ve hře až příliš a ruší tempo hry. Soubojový systém je solidní, často však naráží na poklesy frameratu pokud je na scéně více postav, což je při snaze o precizní hratelnost těžko omluvitelné. Hra je v mnoha případech moc pěkně stylizovaná, pochvalu zaslouží především postavy, celkově je ale grafická stránka na nepříliš vysoké úrovni.

Rozhodujícím kritériem, proč Code Vein spoustu z nedostatků odpustit, je pro mě skutečně dobrý pocit z hratelnosti. Radost z drcení nepřátel pomocí široké palety zbraní funguje stejně dobře jako u lepších zástupců konkurenčních sérií, a to, že by mohli být nápaditější, je v tu chvíli vlastně úplně jedno. Stejná výtka by mohla směřovat i k bossfightům, ale to by bylo jen házením hrachu na zeď. Stejně jsem se po každém úspěšně absolvovaném střetu těšil na ten další a pocit z vítězství pro mě byl vždy dostatečně silným hnacím motorem až do samotného konce.

Code Vein
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Code Vein je ve svém obsahu velmi rozporuplnou hrou, kterou nakonec nad průměr vytahuje potěšení z akce a nápaditý systém schopností hlavního hrdiny.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama