Championship Manager 2007 Recenze Championship Manager 2007

Championship Manager 2007

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

28. 11. 2006 23:44
Reklama
Reklama

Značka Championship Manager už nějakou dobu není synonymem pro absolutní kvalitu, tak jak tomu bylo dřív. Někdejší vládce fotbalových manažerů musel své výsadní postavení opustit poté, co spol. Eidos oznámila rozchod s vývojáři ze Sports Interactive a předala vývoj své hýčkané série do rukou pánů z Beautiful Game Studios. Zatímco tvůrci z SI se bez větších problémů vrátili na výsluní s výborným Football Managerem, tak vývojářům z BGS se i přes veškeré úsilí zatím nepovedlo zašlou slávu CM série obnovit. Letos navíc musí, vedle tradičních rivalů, čelit i vzestupu ambiciózní série FIFA Manager, jež se svým posledním ročníkem dokázala zařadit mezi špičky žánru.

Snadná přístupnost? Ale kdeže...

První z novinek letošního ročníku CM vás praští do očí už na začátku. Kromě spravování vlastního mančaftu si lze přibrat i reprezentaci kteréhokoliv státu a vést ji na všech důležitých turnajích. Co se ve hře přítomných ligových soutěží týče, tak jejich množství je jako vždy dechberoucí. Nejlépe to vystihují konkrétní čísla: 63 lig z 26 zemí. Soupisky navíc netrpí žádnými výraznějšími minelami, což naštěstí platí i pro méně známé soutěže, jako je třeba 1. a 2. česká liga.

U tak komplexního počinu, jako je fotbalový manažer, hraje pochopitelně velice důležitou roli přístupnost nováčkům a méně zkušenějším hráčům. Dokonce i odjakživa hardcorově pojatý Football Manager se letos v tomto směru značně zlepšil. O CM 2007 však to samé bohužel říci nemohu. Nabízí sice vcelku vyčerpávající popis všech možných herních mechanismů, ale nepředává tyto instrukce hráči ani zdaleka tak přehledně jako FM (a teď si můžete dosadit jak Football Manager, tak FIFA Manager). Pochválit však autory musím alespoň za systém rychlých voleb, díky kterému lze rychle přeskakovat mezi nejpoužívanějšími tabulkami. Přesto však nebude proniknutí do tajů hry připomínat začátečníkům procházkou růžovou zahradou, ale spíš tůru kopřivovým porostem.

„Tak hrajte už něco!“

Jako společný trend letošních verzí všech tří fotbalových manažerů by se daly označit týmové rozhovory – někde se dočkaly jen mírného vylepšení, někde zažívají premiéru úplnou. Obecně tento prvek s nadšením vítám, ale jeho zpracování v CM 2007 mi úplně ideální nepřišlo. Promlouvat k hráčům můžete při každém zápasu hned třikrát (před začátkem, v poločase a po skončení), ale vždy dostanete podle dosavadního průběhu (případně síly soupeře) na výběr pouze tři možnosti, jak jejich výkon ocenit. Častokrát se aspoň jedno vhodné prohlášení našlo, ale čas od času došlo i na okamžiky, kdy mi tento výběr přišel nevhodný a zbytečně omezující. Vzpomínám si například na jeden zápas za Juventus proti slabému soupeři z italské Serie B, kdy jsem po remízovém prvním poločasu mohl svým svěřencům sdělit pouze fráze typu "nebylo to špatné". V těchto chvílích jsem se v duchu ptal autorů, proč proboha neudělali jeden velký seznam rozhovorů, z nichž by si každý nehledě na okolnosti mohl pokaždé vybrat tu hlášku, kterou doopravdy chce. Naopak za klad se dá považovat zpětná vazba ze strany hráčů, kteří vám často dávají vědět, co by je zajímalo ohledně předzápasové taktiky a jak na ně zapůsobila vaše slova.

Elektronická tužka

Zpracování zápasů mohu v CM 2007 hodnotit veskrze pozitivně. Méně významné situace herní engine odbude pouze textovým komentářem, ale jakmile se začne schylovat k nějaké větší šanci, přepne se do 3D módu, ve kterém si lze akci vychutnat se vším všudy. Pravda, grafické zpracování tohoto režimu je dosti abstraktní, ale zároveň i přehledné – a to je zde hlavní. Umělá inteligence hráčů občas vyrobí nějaký ten kiks, ale naštěstí ne tak často, aby tím výrazněji kazila herní zážitek. Jak navíc dokazuje nedávný gól Petra Papouška v poháru UEFA proti Curychu, nejen počítače dělají chyby...

ProZone – tento název asi málokomu z vás něco řekne. Hlavně v zahraničí však jde o velmi populární nástroj užívaný předními světovými manažery ke kompletní analýze odehraných utkání. Lidem z BGS se povedla výborná věc, když se jim podařilo zařídit přítomnost ProZone i v CM 2007. Jeho kvality si tak můžeme vychutnat v plné kráse. Díky tomuto nástroji si lze zpětně přehrát celý zápas a rozebrat si gólové akce, prohlédnout povedené i nepovedené nahrávky, střely, skluzy, autová vhazování... a tak dále. Lehce tak zjistíte, který z hráčů je pro tým opravdovým přínosem a kdo by naopak na sobě měl ještě zapracovat.

Letos až třetí

Tvůrci z BGS avizovali pro letošní ročník i přepsání všech textů týkajících se zpráv a dalších informací z médií. Proč? Jednoduše proto, že chtěli, aby tyto části hry vypadaly více věrohodněji a vtáhly vás ještě hlouběji do manažerského dění. Potěšilo mě, že pošty s těmito novinkami chodí naštěstí vcelku rozumné množství a důležité informace tak není třeba dlouze vyhledávat, jako tomu bylo u posledního Football Manageru.

Na závěr si však nemohu odpustit ještě dvě výtky: vadila mi jednak absence multiplayeru a také grafické zpracování, které působí dosti spartánsky. Můžete sice namítnou, že u fotbalového manažeru na tom přece nezáleží, ale stejně se cítím lépe, když se během hraní pohybuji v příjemnějším prostředí, než jsou šedivé tabulky CM. Beru, že si autoři zakládají na hardcore pojetí po všech stránkách, ale nebylo by už načase udělat nějaký vstřícný krok směrem k obyčejným hráčům?

Celkově tak Championship Manager 2007 přináší s výjimkou ProZone oproti loňsku jenom minimum větších změn, čímž se v letošním pořadí zařazuje jak za atraktivnější FIFA Manager, tak i propracovanější Football Manager. Určitě nejde o špatný kousek, ale zároveň mě nenapadá mnoho důvodů proč si ho koupit, když na trhu existují lepší alternativy. Pokud chtějí tvůrci z BSG vrátit CM sérii na trůn, tak mají před sebou ještě hodně práce...

Championship Manager 2007
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 2
PlayStation icon PSP
Xbox icon Xbox 360

Verdikt

Kvalitní manažerský titul, který však doplácí na silnou konkurenci v žánru. Do příště by autoři měli zapracovat především na přístupnosti běžným hráčům. To znamená vylepšit nápovědu a zapracovat na zatraktivnění grafického zpracování.

Co se nám líbí a nelíbí?

Nástroj pro analýzu zápasů, systém rychlých voleb, propracovaná databáze hráčů a soutěží.
Zastaralá grafika, pronikání do hry je pro nováčky stále složité, omezené týmové rozhovory, malý pokrok oproti loňskému ročníku.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz