Bullet Witch Recenze Bullet Witch

Bullet Witch

frix@seznam.cz

frix@seznam.cz

23. 4. 2007 22:56
Reklama
Reklama

Už dlouho jsem se u recenzovaní nepotřeboval zamýšlet tak obšírně, jako u Bullet Witch. Je to kontroverzní hra v řadě směrů, v jiných ohledech je naopak zcela standardní a jako celek jí vůbec není snadné hodnotit. Zcela zásadní dilema ohledně délky hry a skoro až úmyslně sabotované možnosti opakovaného hraní si nechám na pozdější část článku, prozatím se ale pozastavme u otázky taktéž zásadní – máte rádi japonský vkus? Přesněji, máte rádi jejich fetišistické míchání živých s mrtvými (doslova i obrazně) a chvílemi naprosto šílené motivy?

Hlavní hrdinka Alicia je totiž ztělesněním prakticky všech klišé, které se o ženských hrdinkách v akčních hrách stihly vytvořit (snad s výjimkou Ms. Pac-Man) a ještě přidává něco navíc. Pravda, nemá absurdně tvarovaná ňadra velikosti DD, na která se nevztahuje gravitace, ale jinak je to BloodRayne v bledě černém. Jenže! Tohle není jenom digitálně-goticko-aristokraticky podivná ženština s tvarohovou bílou v kůži a havraní černí ve vlasech, jejíž sukně má rozparek snad až k pupíku a na jehlových podpatcích dovede metat pětimetrová salta do všech světových stran (schválně, kolik čtenářů v tento moment běží do obchodu a kolik čtenářek s lehce znechuceným úsměvem přestává číst). Kromě toho dovede zcela nevysvětlitelně čarovat, slyší hlas jakéhosi tajemného a nikdy nevysvětleného mentora a především má Gun Rod. Je to něco mezi těžkým kulometem, elektrickou kytarou a koštětem, navíc je vyšší než Alicia. Pomocí téhle zvrhlosti a svých kouzel posílá hrdinka zpátky do horoucích pekel armády démonů, kteří zaplevelili Zemi.

V tento moment si prosím znovu projděte záměrně podrobný popis hlavní hrdinky Bullet Witch a rozhodněte se, zda jste odpuzeni, nebo naopak přitahováni – proti Alicii je totiž BloodRayne skutečně docela lehká váha. Rozhodli jste se pro druhou možnost? Výborně, ale zdaleka ještě není vyhráno.

Čarodějka japonského střihu

Vynecháme stranou otázku, co dělá na X360 hra, která svojí stylizací naprosto zjevně patří na PlayStation (ačkoliv si ji všichni čtyři japonští vlastníci konzole od Microsoftu jistě rádi koupili již loni v červenci, kdy vyšla japonská verze), stejně jako se dále nebudeme zaobírat dějem, který je nepřekvapivě naprosto úchylný a prázdný, navíc doprovázený špatně přeloženými a dabovanými animovanými sekvencemi. Podstatnější otázky vyvstávají u herního designu, který je plný překvapení a přitom působí chvílemi nepochopitelně tuctově. Bojujete na americkém východě, kde vás v šestici masivních úrovní čeká procházka skrze předměstí, centrum města, tunely metra, letiště a dokonce i les.

Vývojáři z Cavie se zjevně inspirovali v řadě her západní provenience, odkud si do hry našlo cestu simultánní ovládání pohledu a pohybu pomocí dvou páček na gamepadu, otevřenější herní svět, samodoplňovací zdraví, velký důraz na fyziku a další prvky. Na druhou stranu nechybí spektákly rezervované obvykle právě pro japonské hry. Jmenujme například jeden ze soubojů z bossy, který se odehrává na palubě hořícího Boeingu 747 v osmi kilometrech nad zemí – bojujete s démonickou zmutovanou velrybou (!) a bandou obřích očí ve stylu Beholdera. Jenže podobně pamětihodné sekvence jsou spíše perličkami, které vás čekají během procházení designově velmi nevyvážených úrovní zřídka. Většinu času strávíte bojem s identickými démony, kteří se liší jen typem použité zbraně.

Zombie, démonické velryby a létající mozky

Kdyby se „normální“ boje povedly lépe, hodnocení by leželo minimálně o bod výš. Protivníci jsou nejen stejní, ale především naprosto stejně pitomí po celou dobu hry. Pro jejich likvidaci musíte obětovat kvantum nábojů (dobíjení zbraně stojí magické body, které se však velmi svižně automaticky doplňují) a zatímco v první úrovni si ještě jde pohrávat s různými taktikami boje a dobře se při tom bavit, v pozdějších fázích hry se dostaví nepříjemný pocit, že tvůrci měli pár opravdu dobrých nápadů, mezi něž vtěsnali spoustu zbytečné vaty.

Nejlépe to je znát na designu map, které jsou sice graficky nádherné a díky linearitě se v nich aspoň nelze ztratit, ale zároveň trpí dvěma podstatnými chybami. Autoři neodhadli poměr mezi realistickou a zábavnou rozlohou – je moc pěkné, že kopie newyorského Battery Parku je ještě větší než jeho předloha, ale jaký má smysl tu relativně pomalým během od cíle k cíli ztratit pět minut? Ještě horší je to s bariérami, které vám jsou kladeny do cesty v zásadě neustále – nutí vás běhat jako křečka v kolečku a autoři tím znovu uměle natahují trvanlivost. Bariéry kontrolují tzv. vlašákové hlavy (v originále Walnut Heads), tedy obrovské levitující mozky, které vypadají jako humorná reference k Futuramě (nejen vzhledem, vydávají také zvuk, který podezřele připomíná mumlání profesora Farnswortha – fanoušci seriálu jistě ocení). Coby nepřátelé jsou přitom vlašáci docela zábavní, útočí totiž na vás telekinetickým vrháním aut a dalších masivních předmětů.

Čímž se dostáváme k jedné z opravdu dobrých stránek Bullet Witch, totiž různorodosti vašich útoků. Nejenže můžete Gun Rod zlepšit investováním bodů, které získáváte po každé úrovni, a získat tak vedle základní (a jasně nejlepší) rychlopalné pušky přístup i k brokovnici, ostřelovačce a kulometu, máte v zásobě především­… KOUZLA!

Poručíme větru, dešti, meteoritům…

Alicia má z počátku dost omezené možnosti kouzlení, které se rozšíří částečně automaticky s postupem času, záleží však především na vkladu bodů získávaných po každé mapě. Může přivolat dočasnou bariéru proti palbě, zlepšit vlastnosti nábojů, zmást nepřátelé mračnem havranů, telekinezí vrhat auta, kameny a cokoliv dalšího (naprosto úžasné a na magické body nenáročné kouzlo), nebo přivolat tornádo, blesky či dokonce roj meteoritů. Magické body se stejně jako zdraví doplňují automaticky, ale abyste dosáhli na maximum zásob, musíte kouzla prokládat střelbou. Je to logická prevence zneužívání poslední zmíněné trojice, která je naprosto devastující a vizuálně opravdu libová. Ani jinak výborná kouzla se však nevyhnula svojí chybě – jejich sesílání se ovládá dost nešikovně a nejednou vás při pokusu o seslání například blesku na tank dříve zasáhne raketa, než se vůbec proklikáte k menu nejsilnějších kouzel.

O velmi špatném dabignu už řeč byla, zbytek zvuků a zvláště hudba jsou naštěstí výtečné. Grafika je také podařená a nesetkal jsem s mnohokrát propíranými bugy, jako například prolínání textur nebo haprující fyzika. Naopak se můžete, stejně jako u jiných her na X360, těšit na opravdu výborně zpracované exploze, které dokazují, že dobrá grafika někdy může mít zcela přímý vliv na požitek z hraní.

Máte chuť rozbít prasátko?

Na závěr slibované kardinální dilema, které posouvá číselné hodnocení z nadprůměru pouze do průměru – na konec se prostřílíte klidně za šest i méně hodin. Za Bullet Witch jsem nemusel utratit ani korunu a krátkost mi tudíž vůbec nevadila, bavil jsem se sice nevyrovnaně, ale v určitých momentech opravdu skvěle. Jenže kompletní absenci multiplayeru lze u akční hry v současné době ospravedlnit jen stěží, zvláště když v Bullet Witch se kooperativní hraní přímo nabízí. Hlavním faktorem ve vašem rozhodování by tedy mělo být, zda vám za tolik peněz stojí relativně malá porce občas výborné zábavy.

Bullet Witch
Xbox icon Xbox 360

Verdikt

Bullet Witch je ambiciózní a dostatečně šílená hra na to, aby si své oddané fanoušky našla, ostatně se o to jistě dovede postarat i sama hlavní hrdinka. Bohužel hratelnost má trhliny srovnatelné s těmi na Aliciině sukni a hlavně je herní doba ukrutně krátká. Doporučujeme příznivcům japonských úchylností, kteří nemají hluboko do kapsy.

Co se nám líbí a nelíbí?

Krásná integrace kouzel, fyziky a zničitelného prostředí do výtečného celku, který si vyloženě říká o přízeň hráčů, u kterých dominuje potřeba ničit nad potřebou tvořit. Postava Alicie jistě najde své příznivce, boje s bossy jsou zábavné.
Podivný design map, špatná umělá inteligence, směšné namluvení, nešikovné ovládání kouzel, absence multiplayeru a krátká kampaň.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz