Brothers in Arms DS Recenze Brothers in Arms DS

Brothers in Arms DS

Martin Strnad

Martin Strnad

25. 7. 2007 22:00 2
Reklama
Reklama

Ano, je to už přes šedesát let, co utichly zbraně největšího a nejpolitováníhodnějšího světového ozbrojeného konfliktu dosavadních lidských dějin. Z hrozivé vzpomínky se staly politické dějiny, z nich pak obecná historie a z historie koníček nadšenců a militaristů, odkud už to je jenom kousíček k herní tématice. A že se zrovna tahle herní větev, ovlivněná právě druhou světovou válkou rozvinula do nevídané šíře, už si musel všimnout i ten poslední hráč s dioptriemi nad patnáct čísel. Válka je sázka na jistotu, je to útulek pro vývojáře, kterým se nechce párat s příběhem ani uměleckým designem jejich hry, a zároveň si takový produkt, za předpokladu jeho dostatečné technické úrovně, vždycky koupí dostatek lidí, aby se mohlo kutit pokračování. Medal of Honor, Call of Duty a Brothers in Arms budiž zářným příkladem triumvirátu vládnoucího v tomto odvětví. Jenomže co se stane, sebereme-li takové válečné hře jeden z jejích základů – osvědčenou platformu?

Copak je to za vojáka?

Brothers in Arms DS
V případě Brother in Arms DS se stal téměř zázrak. Vývojářům se totiž podařilo přenést tu nejzákladnější složku válečných akčních her z mnohem výkonnějších herních mašinek do malinkaté a občas dýchavičné krabičky NDS. Hra vás hned ze začátku překvapí svým prostředím, které vás ihned vtáhne. Jak toho dokázali bratři ve zbrani dosáhnout? Jednoduše vyždímali Nintendo DS až na kost a využili veškerou výpočetní kapacitu, aby mohli ve hře využít plně trojrozměrné zobrazení. Jednotlivé mise a lokace, kde se odehrávají, jsou na poměry platformy opravdu velmi rozsáhlé a hlavně plné, na rozdíl od pěkného, ovšem prázdnotou zejícího světa Metroid Prime Hunters. Jak se budete ubírat hrou, budete mít plno možností krýt se za překážkami, překvapit německé vojáky granátem či protitankovou střelou nebo sniperkou, zlikvidovat tank či artilerii, případně jiná vozidla, a dokonce se těmito vozidly projet a využít jejich arzenálu. A do toho všeho vám budou nad hlavou lítat letadla, vaši američtí spolubojovníci budou stejně jako jejich německé protějšky neustále něco pokřikovat (podle toho v jaké jsou momentálně situaci) a každý militarista bude vrnět blahem. Jenom si to představte, tohle všechno na Nintendu DS. Nemůžete si to představit? No jasně, screenshoty neukazují zrovna krasavici první třídy, všechno působí oním krabicoidním dojmem a textury jsou složeny z obrovských pixelů. Jenomže kouzlo této hry je v tom, že vás zaměstná natolik, že si toho ani nestihnete všimnout.

Levá, pravá, levá práva. Čelem vzad!

Jak již bylo řečeno a jak se od válečné hry dá očekávat, neobsahuje Brothers in Arms DS žádný nosný příběh. Prostě jste řadovým vojínem bojujícím na té správné straně fronty a postupně procházíte samostatné mise rozdělené do tří kampaní. Jde o parašutistický výsadek v Normandii, boj s pouštní liškou v Tunisu a sbírku dovršuje promrzlá kampaň ve sněhobílých Ardenách. Struktura každé mise je jednoduchá, běháte od zeleně vyznačeného místa k jinému, posloucháte rozkazy nadřízeného a ničíte červeně označené cíle. A to je zde dosti široký pojem. Například takového obyčejného německého soldáta můžete odkráglovat kulkou do kebule, nebo mu ještě můžete jednu vrazit pažbou, mrsknout k němu granát, případně ho na dálku odpravit pomocí sniper rifle (máte-li ji zrovna k dispozici). Ovšem to ještě nepočítáme využití různých výbušných materiálů uskladněných kolem. V případě vojenské techniky je výčet ještě širší a dosti záleží na tom co zrovna máte na skladě. Ke zničení nepřátelské techniky můžete využít načasované výbušniny, panzerfaust, vámi řízený tank nebo prostě trochu toho horolezeckého umu a jediný granát. Hra tak i přes silnou linearitu a relativně nízkou obtížnost získává překvapivou dynamiku díky těmto různým postupům.

Neuposlechnutí rozkazu se trestá zastřelením

Brothers in Arms DS
Ne, nebojte se, nikdo z vašich vám do zad pálit nebude. Nicméně často se stává, že se vy nebudete moci trefit. Jakkoliv je Brother in Arms DS příjemným překvapením a ukázkou toho, co NDS dokáže, trpí jedním velikým nedostatkem – neodladěným ovládáním. Nebo alespoň jedné jeho části. Pokud jde o kombinaci směrového kříže pro pohyb a strafování a dotekové obrazovky pro rozhlížení, míření a další činnosti, je všechno v pořádku. Kombinace je to osvědčená a fungující, nicméně právě ono rozhlížení a skrze dotekový displej je zde neúnosně pomalé. Pokud ovládáte vojína, dá se to ještě unést, ovšem jakmile přizoomujete odstřelovačkou nebo nasednete jako šofér do džípu, cítíte se jako uprostřed divokého rodea, případně jako by někdo aktivoval bulettime. Vaše zmatení naštěstí nebývá příliš často fatální, neboť je každý level prošpikován ukládacími checkpointy, takže i když umřete desetkrát, nemusíte desetkrát hrát vše od začátku. Ovládání tanku paradoxně funguje skvěle, ovšem zde se dotek používá pouze pro míření kanónem.

Veteran soldier show

Brothers in Arms je nečekaně silný a intenzivní zážitek. Jde o hru, kterou si i přes malé chyby v ovládání užijete dosyta a v paměti vám nezůstane, stejně jako si nepamatujete jiný, než první díl kterékoliv válečné herní série. Spolu s ovládáním je právě nízká obtížnost a krátká herní doba její největší slabinou a příliš tomu nepomůže ani odemknutí vyšší obtížnosti pro veterány po dohrání každé mise, určitě ne u takto lineární hry.

Brothers in Arms DS
Nintendo icon DS

Verdikt

První seriózní podařený pokus o adrenalinovou trojrozměrnou střílečku na Nintendu DS ukazuje jaký potenciál má doopravdy tato kapesní konzole. Bohužel si ale také nese stigmata zakladatele série a je silně lineární a konec přijde velmi brzo. Zato ale tento krátký čas hra naplňuje mnoha možnostmi a způsoby boje v překvapivě dobrém grafickém kabátě.

Co se nám líbí a nelíbí?

Grafika, atmosféra, variabilita misí, různé zbraně, způsoby boje, systém krytí, vozidla, živé (posléze mrtvé) prostředí
Linearita, občas ovládání, krátká herní doba
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz