Hrej.cz Bravely Default: Where The Fairy Flies Recenze

Bravely Default

vojta-drevikovsky
Vojta Dřevíkovský
7. 3. 2014 23:30 10 Sdílej:
Reklama
Reklama

Jestli se japonským RPG něco vyčítá, je to určitá zastydlost v herních principech, které vznikly kvůli limitům konzolí jako SNES a PS1, na nichž JRPG zažila svoji zlatou éru. Nová doba podpořená mobilním hraním, konstantním připojením k internetu a rychlejším stylem hraní mezitím odsoudila pomalé a konvencemi svázané JRPG mimo střední proud; jejich strnulost v již přežitých mechanismech pak s obtížemi přivítá nové hráče. Naštěstí se objevil Bravely Default, jenž tuto prekoncepci drtí a vnáší do žánru velice čerstvý vítr nového tisíciletí.

Na Bravely Default je obdivuhodné, že ačkoliv formou i obsahem prakticky dodržuje zažitá pravidla, jejich uvolnění a vstřícnost ke hráči přináší o poznání lepší zážitek než kdejaké jiné východní RPG z poslední doby. Co víc, i přes odlišný název, je díky mnoha odkazům na slavnou sérii možné Bravely Default od Silicon Studio označit za snad nejlepší (byť přímo nepřiznané) Final Fantasy poslední doby.

KLASIKA V NOVÉM HÁVU

Znáte-li FF, určitě vám přijde spousta prvků hry příjemně známá. Neznáte-li, nevadí, Bravely Default pevně stojí na vlastních nohách. Příběh sleduje cestu čtyř hrdinů za záchranou světa, která je provede přes několik kontinentů herního světa, kde budou po jednom osvobozovat čtyři obří krystaly od legendárního zla. Poměrně klasické příběhové schéma není zpočátku nijak převratné či originální, ale zdařile kombinuje vážná a často i docela temná témata, s odlehčenými momenty, u kterých se neubráníte uchechtnutí. Bez zbytečného vyzrazování však můžeme ujistit, že hra obsahuje dostatek dějových zvratů, které vás u handheldu bezpečně přikovají.

Bravely Default je však hra, názvem počínaje, celá postavena na opravdu zábavném soubojovém systému, který je zřejmě i největším lákadlem titulu. Známý princip tahových soubojů ozvláštňuje přidání Brave Pointů, tedy bodů, za které můžete v kole provádět různé akce: zaútočit, užít zvlášní schopnosti, použit předmět nebo jednu akci. Avšak obrana, zde nazvaná “default”, vám umožní uchovat BP do dalších kol, kdy nasbírané BP můžete pomocí akce “brave” spotřebovat až za čtyři akce najednou. Bravem se můžete dostat do záporných čísel, ale poté musí postava nečinně stát určitý počet kol, dokud se hodnota BP nevrátí opět na nulu. Bránění se v Bravely Default stává taktickou výhodou a investicí do příštích kol, a na rozdíl od jiných soubojových systémů, zde jej rozhodně budete využívat. Ač se to na první pohled nezdá, tento jednoduchý princip v sobě skrývá hluboké strategické možnosti a bez jeho vhodného využití si v těžších soubojích neporadíte a správné načasování znásobeného útoku pak může stát mezi vítězstvím a porážkou.

Vedle skvěle zpracovaných soubojů si fanoušci žánru přijdou na své v klasickém job systému. Z poražených bossů získáváte asterisky, různá povolání, jejichž levelováním svým postavám odemykáte nové schopnosti. Kromě schopností aktivního povolání můžete při bojích využívat setu ještě jednoho jobu, a nic vám nebrání v sestavení rychlého zloděje, který svou partu léčí bílou magií, silného rytíře, jenž na svou pomoc dokáže přivolat obří příšery nebo černého mága se sklony k vampirismu. Kromě užívání dvou skill setů si také můžete u každé postavy zvolit několik pasivních vlastností z vylevelovaných povolání, které dále vaše hrdiny specializují. Nic se nevyrovná pocitu dobře odvedené práce, když si po hodinách roboty nakonec sestavíte bojového mnicha, jenž své útoky posiluje magií, má o 10 procent více HP a při zásahu na svého útočníka automaticky sešle zpomalovací kouzlo. Ostatně, nacházení a vymýšlení ideálních kombinaci rozmanitých schopností z celkem 24 různých povolání je natolik návykové, že vám ani nepřijde, jak moc hra vyžaduje pravidelné grindováni.

PRO HRÁČE VŠECHNO

Mor japonských RPG, nucené levelování na slabých potvorách v přípravě na tuhý boss fight, Bravely Default elegantně obchází možnostmi zrychlení soubojových animací a automatického boje, který opakuje poslední skladbu útoků vaší party. Snadno tak odpadá únava z náhodných setkání s příšerami v dungeonech nebo při cestování po světě, neboť stačí nastavit první drtivý útok, který se o vítězství postará, a občas mezi souboji skupinu vyléčit. Přesto lidé ze Silicon Studio do hry přidali možnosti úpravy obtížnosti, kterou lze kdykoliv během hry změnit, a zvýšení či snížení frekvence náhodných soubojů, což oceníte v případech, když se budete chtít zaměřit na sledování příběhu nebo při dlouhém přecházení světa za dalším úkolem. Bohužel se Bravely Default obzvláště ke konci nevyhne únavě z navrstvených potyček, které jakoby jen prodlužovaly již tak docela dlouhou hru.

Hře nelze upřít, jak překrásně vypadá. Všechny lokace a především města připomínaji detailní malby, čehož si je hra vědoma a po chvíli nečinnosti se kamera vzdálí, aby vám ukázala celou scenérii.

Krokem vstříc modernizaci žánru lze chápat auto-save při vstupu do každé nové lokace vedle tradiční možnosti uložení pozice na save pointech. Bravely Default však neopomíjí možnosti své platformy a využívá StreetPass ke specifickému paralelnímu multiplayeru. Vaši přátelé, kolemjdoucí nebo i náhodní lidé z internetu vám mohou poskytnout v soubojích pomocnou ruku se speciálně vybraným útokem. Na oplátku zase vy můžete vybrat nějaký silný útok a poslat ho jim. Také ony obávané mikrotransakce jsou do hry přidané bezbolestně a není problém hru hrát bez nich. Za skutečné peníze si můžete zakoupit SP body, pomocí kterých můžete v bojích pozastavit čas a dát jedné své postavě kolo navíc. SP body se vám však také dobijí za každých 8 hodin, které necháte 3DS ve spánkovém režimu, a proto není třeba dodatečně utrácet.

ODVÁŽNÉ PRODUKČNÍ HODNOTY

Hudební i vizuální složkou se Bravely Default vyrovnává špičkám svého žánru. Nádherná orchestrální hudba dá místy vzpomenout na tvorbu mistra Uematsu, ale nebojí se do určitých kompozic zařadit méně tradiční nástroje jako dudy, jazzový saxofon, řecké buzuki či francouzský akordeon a vytváří tak působivý hudební podkres, který se neoposlouchá. Stejně nelze upřít hře, jak překrásně vypadá. Všechny lokace a především města připomínaji detailní malby, čehož si je hra vědoma a po chvíli nečinnosti se kamera vzdálí, aby vám ukázala celou scenérii. I jednotlivé kostýmy všech čtyřiadvaceti povolání jsou pečlivě vytvořené pro všechny čtyři hlavní postavy a nezřídka se stane, že budete chvíli levelovat svého hrdinu v jistém jobu jen kvůli tomu, že mu to ve velkém klobouku prostě sluší.

A pokud smíme pokračovat ve chvalozpěvu dále, určitě stojí za zmínku jedna z postav vaší skupinky, rytířka Edea, jejíž sympatickou osobnost a skvělě napsanou charakterizaci, jež se vymyká stereotypickým šablonám japonské produkce, uvítáte v zástupech archetypálních postaviček, které jste v podstatě už viděli v jiných hrách. V Bravely Default se také povedl anglický dabing, díky kterému překousnete i klišovitější příběhové momenty, ale to platí spíše ohledně hlavních postav než těch vedlějších. Puristé mezi hráči dostali možnost si hru kdykoliv přepnout do původního japonského znění, což je opět další uživatelsky přívětivý prvek, který hraní zpříjemňuje aniž by vlastně ve hře musel být.

Celkově působí Bravely Default jako začátek něčeho velkého. Čerstvý přístup ke zpracování klasického žánru potěší jak hardcorové pařany, tak JRPG nováčky a je docela možné, že stojíme na počátku další velké série. Ostatně, pokračování je již ohlášeno a pokud nechcete, aby vám ujel vlak, doporučujeme naskočit už nyní.

Bravely Default: Where The Fairy Flies
Nintendo 3DS icon 3DS

Verdikt

V současnosti na 3DS a dost možná i na jiných platformách lepší JRPG nenajdete. Pokud jste si oblíbili starší díly Final Fantasy, Bravely Default by pro vás mělo být jasnou volbou.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz