Speciální chatařský hPod #806 vyjde během víkendu. Omlouváme se za komplikace.
Hrej.cz Battlefield 3 Recenze

Battlefield 3

Jiří Bigas

Jiří Bigas

26. 10. 2011 22:00 28
Reklama
Reklama

Call of Duty. Nemůžeme než začít tuto recenzi trochu kacířsky vypíchnutím úhlavní konkurence, jíž se Battlefield 3 snaží ze všech sil sesadit z trůnu pro nejoblíbenější válečnou first person akci. Kdokoli se vám snaží namluvit opak, je buď blázen, nebo lhář. Tohle nejsou Bad Company, tady si EA, potažmo DICE nesnaží vyšlapat svou vlastní cestičku k cíli. Tady jde o nelítostné měření sil dvou extrémně očekávaných titulů, které si jdou po krku už několik měsíců. Jenže zmínka o Call of Duty v recenzi Battlefieldu 3 musí padnout nejen pro formu, ne kvůli tomu, abychom učinili tradici a povinnosti zadost. Jméno úhlavního rivala ze stáje Activisionu vám totiž během hraní netrpělivě očekávané novinky vytane na mysl častěji, než byste možná čekali.

Kde jsem to jenom...

Jak už dost možná tušíte, narážíme tím na očividnou snahu DICE ušít kampaň pro jednoho hráče podle stejného střihu, jakého se už roky drží série Call of Duty – ať už je za její pokračování zodpovědný kterýkoli z týmů. Můžete se oprávněně divit tomu, proč vůbec věnovat úvod recenze singlu, který řada hráčů možná okusí až poté, co svede desítky bitev v multiplayeru. Jenže ani samotní vývojáři se netajili tím, že pro ně příběhová kampaň tentokrát znamená mnohem víc než kdy dříve, a to už v případě obou dílů Bad Company rozhodně nešlo tvrdit, že by zábavu pro jednoho hráče autoři z DICE nějak zvlášť šidili. Styčných bodů s Call of Duty najdete v kampani, která vás protáhne především po bojištích Blízkého východu, ale i podíváte se v ní třeba i do Paříže, hned několik. Nechybí střídání hratelných charakterů, kdy zamotaný příběh postupně rozplétáte díky skokům v čase, ale také odlišné perspektivě několika zúčastněných postav. Call of Duty novinka od DICE připomíná, i pokud jde o dynamiku kampaně, v níž se neustále něco děje a hra vás tlačí permanentně kupředu a snaží se vás šokovat teatrálními akčními výjevy.

Potud vše v pořádku, pokud si na tento druh akce potrpíte, a není sporu o tom, že se těší všeobecné popularitě. Jenže po alespoň mírně svobodném světě Bad Company působí prostředí svázané úzkými koridory v Battlefield 3 až neuvěřitelně zpátečnicky. Jeden z hlavních benefitů značky jako by autoři bez okolků hodili za hlavu ve snaze vyrovnat se konkurenci, pokud jde o výbušnost a přímočarost kampaně. Záleží je na vás, zda to považujete za nezbytný ústupek, který bez větších potíží překousnete, nebo pookřejete až teprve krátce před koncem hry, kdy vám vývojáři konečně dají okusit něco z hratelnosti, která byla pro tuto značku tak charakteristická v posledních letech. Ten, kdo trochu té svobody oželí ve prospěch hollywoodské prezentace, může se těšit na pořádnou jízdu. Navštívíte hned několik atraktivních lokací, které mají neuvěřitelně realistickou atmosféru. Ohromí vás zpracování bojů a každá přestřelka se pro vás stane potěšením a současně malou výzvou, při níž se alespoň na moment vžijete do kůže těch, kteří jsou ochotní položit své životy kdesi v pustinách Iráku či Afghánistánu.

Jako domeček z karet

Musíte ale hrát podle pravidel, a to doslova. Každý váš úkrok mimo vytyčenou stezku a její pravidla totiž hra nemilosrdně potrestá. Ať už tím, že vás nechá opakovaně umírat na naprosto nepochopitelných místech, nebo tak, že vás nechtěně nechá nahlédnout do svého zákulisí, kdy podobně jako v případě konkurence není problém naprosto zbourat jakoukoli atmosféru či přesvědčivý dojem z dění okolo vás. Zachováte se nestandardně a Battlefield 3 v tu ránu odhalí své slabiny – postavy procházející skrze zdi, nekonečné vlny nepřátel, kteří vás ale klidně minou a běží po své vytyčené trase, mizernou inteligenci vašich spolubojovníků, kteří se vám budou opakovaně plést do cesty, a nechtěně tak kazit vaše počínání. Ačkoli se kampaň svázala koridory, alespoň výjimečně vás usadí do vozidel, která jsou dalším poznávacím znamením série. Akce v tanku se povedla na jedničku a skvěle doplňuje pěší mise. Naneštěstí letecký souboj je mnohem atraktivnější na pohled než na vlastní kůži. Stíhací letoun totiž neovládáte, ale staráte se jen o střelbu po nepříteli. A po vzoru konkurence nemůže chybět ani ostřelování pozemních cílů z ptačí perspektivy.

Pochvalu naopak autoři zasluhují za realistické ztvárnění války okolo vás. A tím nemyslíme jen audiovizuální preciznost, o níž ještě bude řeč, ale zejména fakt, že kampaň představuje i přes velmi průměrnou délku asi šesti hodin pořádnou výzvu. Vaše postavy jsou extrémně zranitelné, ale stejně tak i nepřátelé. Kdo se v Call of Duty rozčiluje nad tím, že musí do jediného nepřítele vysypat mnohdy skoro celý zásobník, přijde si v Battlefieldu 3 na své. U konkurence se ale naneštěstí v DICE inspirovali, co se počtu nepřátel týče. Kdy už konečně vývojáři pochopí, že méně je mnohdy více? Důvěryhodnou a mistrně budovanou atmosféru tak zbytečně nabourává fakt, že opět sprovodíte ze světa naprosto absurdní zástupy nepřátel. Poslední dvě výtky stran kampaně směřují k soubojům na blízko a postavám. Prvně jmenovaný prvek je bohužel opět atraktivnější pro nezúčastněného diváka než hráče. Naskriptované souboje řešené formou quick-time eventů jsou na rozdíl od zbytku hry banálně snadné a k celkové atmosféře se vůbec nehodí. Pokud jde o postavy, kampaň lehce zklamala po stránce vykreslení jejích aktérů. Ve srovnání s barvitými charaktery z Bad Company působí zdejší protagonisté zbytečně anonymně a jejich povahové rysy jsou dány v podstatě jen rolí, kterou pro ně autoři připravili.

Chuť si spravíte snadno

Sečteno a podtrženo, kampaň pro jednoho hráče v nás nezanechala výhradně pozitivní dojmy. Kdyby jen autoři tu přidali na délce a jinde zůstali věrní svému osobitému rukopisu... Přesto si Battlefield 3 užijí i ti, které multiplayer nechává chladnými. Rozhodně ale není pravda, že by single v DICE uvařili výrazně lépe či zcela jinak, než jsme tomu zvyklí v případě Call of Duty. Nicméně jak už bylo řečeno, to neznamená, že je to špatně. Jen si nemá smysl nalhávat opak, opájet se tvrzeními, že Battlefield 3 představuje ve hře pro jednoho nějakou revoluci. Jenže je tu ještě jeho nesmírně bohatý on-line svět, který pro řadu fanoušků představuje ten pravý důvod, proč do hry investovat. A tady se vývojáři překonávají. Všechny jeho vlastnosti a kvality prověří teprve čas, ale už teď je jasné, že máme tu čest s budoucí jasnou stálicí na poli multiplayerových her. Nepříliš vítaná novinka v podobě funkce Battlelog se osvědčila a doplňuje už tak masivní multiplayer o novou platformu, díky níž lze mnohem efektivněji porovnat své výsledky s přáteli, aniž by člověk potřeboval nějakou dodatečnou službu.

Jádro hry pak zůstalo věrné osvědčeným principům, jež autoři „jen“ dotáhli téměř k dokonalosti za pomoci prvků, které už jistě dobře znáte z beta testu. Několik tříd vojáků s odlišnými schopnostmi, systém povyšování a bodování za maximální kooperaci v rámci týmu, skvěle vybalancované módy Rush a Conquest – to vše jsou známé důvody, pro něž se Battlefiled už dávno usídlil na postu jedné z nejpopulárnějších her pro více hráčů. Když k tomu připočteme opravdu masivní bitvy, obří mapy plné atraktivní bojové techniky či novinky v podobě odlesků a oslepení, je celkem jasné, že v DICE přesně vědí, co dělají. Pochvalu si navíc autoři zaslouží i za to, že se absenci kooperativní kampaně pokusili hráčům vynahradit za pomoci separátních misí, které můžete plnit s přáteli. Naneštěstí jejich počet i kvalita zůstává lehce za očekáváními, které by od nich člověk mohl mít.

A pak je tu ta grafika

Závěrem se samozřejmě nemůžeme nezmínit o vychvalovaném technickém zpracování. Popravdě řečeno, Battlefield 3 určitě je – alespoň v případě PC verze – tou vizuálně nejatraktivnější dosud vydanou válečnou akcí. Videa ani vývojáři v tomto směru nijak zvlášť nepřeháněli. Alespoň párkrát si vychutnáte výjevy, nad nimiž by ještě před pár lety zůstával rozum stát. Dost možná ale mnohem větší pokrok představuje nesmírně realistické ozvučení hry. Vedle PC verze jsme Battlefield 3 vyzkoušeli i na Xboxu 360 a dlužno podotknout, že ani konzolím nedělá hra ostudu. Rozdíl mezi těmito platformami je sice na první pohled zjevný a grafiku dělí zatím nejhlubší propast, jakou souboj PC vs. aktuální generace konzolí pamatuje, to nicméně neznamená, že by se Battlefield 3 hrál na konzolích hůře, nebo snad byl proto horší hrou. S gamepadem v rukou usazeni na pohodlném gauči hledíc do obří televize má hra rovněž své kouzlo.

Battlefield 3 je velmi povedená hra, o tom není nejmenšího sporu. Ani technické pozlátko však nedokáže přehlušit některá zklamání, a tak musíme být přísnější. Pokud by se Battlefield soustředil výhradně na on-line hráče, devítku by si určitě zasloužil. Jenže vývojáři jej stejně hrdě nabízí i milovníkům singlu a kampaň rozhodně není bezchybná a ani tu není v pozici nějakého bonusu navrch. Má být legitimní a plnohodnotnou součástí hry. A jako taková v některých ohledech za vysokými očekáváními dost pokulhává.

Battlefield 3
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 3
Xbox icon Xbox 360

Verdikt

Pokud nad kampaní ze zásady ohrnujete nos a na Battlefield 3 jste čekali jen kvůli multiplayeru, bez rozpaků si přimyslete jeden bod k dobru. Tenhle titul vás oslní a zabaví na dlouhé měsíce. Pokud ale očekáváte perfektní produkt ve všech směrech, vězte, že Battlefield 3 má své rezervy.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz