Batman: Arkham Origins Recenze Batman: Arkham Origins

Batman: Arkham Origins

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

24. 10. 2013 22:24 9
Reklama
Reklama

První dva díly herní série „Arkham“ jsou jasným důkazem toho, že když se sejde talentovaný autorský tým, který má jasnou vizi, může se povést něco, co bychom ještě před pár lety považovali za zhola nemožné. Totiž dobrá hra na motivy libovolné licence. A je jedno, jestli hovoříme o filmu, knize či komiksu, Batman si poslední čtyři roky půjčoval, odkud to jen šlo. Nejnovější Arkham Origins však dostali na starosti tvůrci z montrealského studia firmy Warner Bros., zatímco původní autoři z Rocksteady kutí ve svých kancelářích tajný projekt a na „trojce“ se prý nepodíleli ani z pozice odborných konzultantů. Fanoušci původních dvou her z toho byli nesví už od začátku a relativně nově zformovanému studiu dávali pramalou šanci na úspěch. Ostatním to bylo fuk a čekali na recenze - jak to tedy s novým Batmanem dopadlo?

ALLES KLAR, HERR KOMMISSAR?

Je potřeba to propálit hned na začátku - velkých novinek je zde absolutní minimum. Jedinou výraznou změnou je rozšíření možností free-flow soubojů, kdy na vás neútočí jeden, ale klidně třeba tři nepřátelé najednou, přičemž se musíte pořádně ohánět blokovacím tlačítkem, abyste všechny údery vykryli a ještě stihli zasadit pár svých. Rovněž souboje s bossy doznaly několika změn, kdy se ne vždy spoléhají na quick-time sekvence, nýbrž vás nutí s nepřítelem skutečně bojovat (kamera přitom zaujme akčnější polohu blíže k Batmanovi, abyste se cítili skutečně ve víru akce) a porazit ho v souboji jeden na jednoho. Výčet skutečných novinek pak končí v Batmanově jeskyni, kterou lze volně procházet a dokonce z ní aktivovat bojové výzvy, pro něž jste museli v minulosti do hlavní nabídky. Bohužel, už tady si musíme postěžovat, že jeskyně je jen Potěmkinovou vesnicí, a ačkoliv se opravdu můžete procházet a dívat se, jak to tam má Bruce Wayne všechno hezky uspořádané, interakce je buď nulová, nebo v horším případě k naštvání.

Příklad – Batman má ve své sluji vitrínu se svými obleky, které lze vysunout do prostoru a v případě, že máte bonusová DLC, se do něj na místě i obléct. Pokud vás však bonusový obsah minul, nemůžete dělat vůbec nic. Nelze opravit poškozený plášť (ano, tento oblíbený gimmick slaví návrat), nelze si obleky nijak vylepšit, nejde prostě nic. Ve výsledku tak v jeskyni strávíte přesně tolik času, kolik je potřeba k vyřešení tamějších příběhových úkolů – abyste se sem vraceli sami od sebe, což díky systému rychlého cestování lze z kteréhokoliv bodu mapy, je vpravdě utopická představa.

"Zápletka s Batmanem, který se svému řemeslu teprve učí, a vinou své neurvalosti seká jednu chybu za druhou, může na papíře působit dobře."

Podobné to je bohužel i s „novinkou“ v podobě vylepšeného detektivního módu, kdy na místě činu musíte po vzoru Remember Me převíjet čas dopředu a dozadu a hledat přitom stopy, potřebné pro vyřešení případu. Smrsknul se na pouhé zkoušení všeho na všechno, což ještě nemusí být po vzoru adventur nutně špatně. Jednotlivé stopy na vás ale přímo řvou z obrazovky: „Tady jsem, klikni na mě,“ a pocit, že jste na něco přišli sami, zde prakticky neexistuje. Je ale fajn, že se vám po odhalení sta procent důkazů celá scéna přehraje po vzoru seriálu CSI s možnými i nemožnými řešeními, což je doprovázeno Batmanovým komentářem k tomu, jak vlastně došlo ke zločinu a kdo za ním pravděpodobně stojí.

TELEVIZNÍ DRAMA

Předchozí odstavec o minimu novinek musíme ještě doplnit informací, že byl do hry přidán ještě kompletní multiplayer, který v předchozích dílech absentoval. Jeho funkčnost ani zábavnost jsme nemohli vzhledem k nula hráčům na serverech a přísnému online embargu ani letmo ozkoušet, nicméně koncept, který se velmi podobá poslednímu Splinter Cellu, a sice dva týmy nepřátel po třech pod vedením Jokera a Banea proti sobě a zároveň proti Batmanovi s Robinem, určitě má své kouzlo.

Tím nejdůležitějším pro většinu z vás ale tak jako tak bude příběh, a ani tady nás lidé z Warner Bros. příliš nepotěšili. Zápletka s Batmanem, který se svému řemeslu teprve učí, a vinou své neurvalosti seká jednu chybu za druhou, může na papíře působit dobře. Sem tam se nakonec povede, že i ve hře probleskne dobrý úmysl, korunovaný zajímavou zápletkou, valnou většinu herní doby však sledujete standardní, tedy ne výjimečné ani nijak špatné drama o netopýřím detektivovi. Že pozbývá překvapení a nápady, které předchozí dva díly odlišovaly od zbytku herního světa, už je jen trpké konstatování. Pomineme-li nutnou časovou nekonzistentnost (příběh se odehrává pět let před Arkham Asylum a Batman zde používá vyspělé gadgety, které v dějově následující „jedničce“ chybí), pravděpodobně byste s ním na stránkách komiksu byli vcelku spokojeni. Vyhnuli byste se totiž tuně přebytečné vaty, kterou zde autoři nahrazují nekonečnými souboji, při nichž se sice v plné kráse ukazuje vylepšený systém boje, ale kdyby jich bylo o polovinu méně, vůbec nic by se nestalo.

Mapa, po níž se budete pohybovat zhruba polovinu herního času (druhou strávíte uvnitř jednotlivých lokací), je rozdělena na dvě velké části, oddělující od sebe obří most. Díky tomuto monumentu je poměrně snadné se v ní vyznat po paměti, a když už opravdu nebudete vědět, kudy kam, stačí se mrknout na oblohu a hledat netopýří znak. Zmiňovaný systém rychlého cestování je v každé z oblastí nejprve třeba odemknout tím, že dle vzoru série Assassin’s Creed překonáte zabezpečení radiové věže, pozice pro Batwing se nicméně zpřístupní okamžitě. Zároveň s tím dojde k odhalení různých bonusových lákadel pro ty, kteří rádi dohrávají hry na sto procent. Batman: Arkham Origins vás v tomto ohledu vítá s otevřenou náručí a místa se sběratelskými předměty jsou znázorněny na mapě, pokud ne, tak stačí místo „oskenovat“ Batvizí. Svou ikonku na mapě mají i náhodná setkání s vedlejšími klaďasy a záporáky, tudíž je není většinou třeba nahánět po celém městě.

ŽOLÍK V RUKÁVU

Co se skladby hrdinů a antagonistů týče, není si vůbec na co stěžovat. Noví úhlavní nepřátelé mají z valné většiny dostatečné charisma na to, aby dokázali utáhnout hru zcela sami, a zažijete i návrat několika starých známých, bez nichž by Gotham nebyl Gothamem. Má to však i svou stinnou stránku, neboť s velkým počtem hlavních postav se museli vývojáři uchýlit ke kompromisům a ve snaze dát každému stejně velký prostor „na plátně“ si jich dohromady neužijete tolik, kolik byste si představovali. Kupříkladu takový Deathstroke se na začátku v podstatě mihne v jednom vážnějším souboji a pak o něm není dobrou polovinu hry téměř slyšet. A přitom vy byste si přáli mít ho ve více misích, protože je vykreslen jako velmi zajímavá postava a určitě jeden z nejzajímavějších Batmanových záporáků. Ale ne, tady je to všechno honem, honem, už nemáme čas, dalších stopadesátsedm postav čeká, až si ukousnou svých pět minut slávy...

A to samé by se dalo, s trochou pozitivní nadsázky, prohlásit i o samotné hře. Ano, v podstatě jde o to samé, co už jste si prožili, někteří z vás dokonce dvakrát. Autoři se nesnažili přinést do batmanovské ságy nějaký svěží vítr, namísto toho vsadili na osvědčené triky, které předchůdcům vynesly opěvované vavříny. Co naplat, že grafika už dávno není špičkou a například obličeje jsou v mnoha případech vysloveně hnusné? Že při ladném plachtění nad střechami Gothamu narazíte na bariéru v podobě domu, která nejde přelětět ani obletět a slouží v podstatě jen jako hranice mezi mapou a ničím? A že Batmanův arzenál se rozrostl jen o pár nových gadgetů, z nichž snad pouze jeden (samonatahovací lano mezi dvěma pevnými body) můžete využít nejen tam, kde vám autoři nakáží? Ona je to zkrátka a dobře pořád zábava. Sice už ne tak dobrá, jako před pár lety, ale poctivých dvacet hodin plnění základní příběhové linie a několika důmyslnějších vedlejších úkolů vám dnes málokdo nabídne.

Batman: Arkham Origins
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 3
Wii U icon Wii U
Xbox icon Xbox 360

Verdikt

Velmi slušná akční adventura s Batmanem v hlavní roli, která udělá radost především oddaným fanouškům Arkham série, kteří by nejraději viděli ještě více toho, u čeho se před lety tolik bavili. Pokud se za jednoho z nich považujete, směle do toho. Zklamáni zcela určitě nebudete.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz