Speciální chatařský hPod #806 vyjde během víkendu. Omlouváme se za komplikace.
Hrej.cz Assassin's Creed Odyssey Recenze

Assassin's Creed Odyssey

Pavel Makal

Pavel Makal

2. 10. 2018 13:30 50
Reklama
Reklama

Jakožto potomek rodičů, kteří úpěnlivě dbali na to, abych nespadl do tenat videoher (a jak to dopadlo, mami a tati!), jsem své dětství z velké části trávil v knihách. Když mi bylo sedm let, dostal jsem k Vánocům Staré řecké báje a pověsti od Eduarda Petišky. Na dlouhé měsíce (a možná roky) se pak tahle kniha stala mou milovanou zásobou dobrodružství. Svět silných i mazaných hrdinů, krásek, pro které stojí za to rozpoutat válečný konflikt, charakterově jasně vymezených bohů a lákavě děsivých monster mi dokonale učaroval a v dětských očích se Řecko a jeho přilehlé okolí stalo naprosto magickou zemí, kde za každým rohem číhá hydra a za každým druhým rohem přinejmenším Kerberos.

JE TO JEŠTĚ ASSASSIN'S CREED?

Při hraní Assassin’s Creed Odyssey jsem na své dětství často vzpomínal. A při těch vzpomínkách jsem konečně ocenil obrovskou rozlohu, jíž dali autoři hře do vínku. Konečně totiž pro mě ztratila pachuť samoúčelnosti, ale naopak hře přidala onen punc dobrodružství, o nichž jsem jako malý tak často snil. Vítejte u recenze na nejlepší Assassin’s Creed, jaký jsem kdy hrál.

Ačkoli, mnozí zarputilí fanoušci kořenů série by mohli hned zkraje namítnout, že název letité značky je na Odyssey nalepen tak trochu násilně. A částečně by měli pravdu, odvěký boj templářů a assassinů je tu potlačen snad ještě víc než v loňských Origins a nejsilnějším styčným bodem se zbytkem ságy je První civilizace a její tajemství. Stejně jako v Origins je příběh z velké části velmi osobní, ale samozřejmě funguje na pozadí důležitých historických událostí. Těmi je v případě nového dílu peloponéská válka, tedy rozsáhlý konflikt mezi Spartou a Aténami.

HRDINKA BEZ BÁZNĚ A HANY

Střih, na scénu vstupuje ústřední hrdina, nebo hrdinka, chcete-li. Odyssey vůbec poprvé přichází s možností vybrat si na počátku, zda budete hrát za Kassandru, nebo jejího bratra Alexia. Sám jsem zvolil ženskou variantu, protože Kassandra je zkrátka sympatické děvče, a taky žádná třasořitka. Inu, svůj spartský původ nezapře, byť domovinu v dětství za velmi nepříjemných okolností opustila a celý dosavadní život strávila na ostrově Kefalonie, coby kamenem dohodil od bájné Ithaky, odkud kdysi vyplul slavný Odysseus. Živí se jako námezdní žoldák a touží opustit ostrovní zapadákov a vyrazit do velkého světa, což se jí samozřejmě velmi rychle splní. Už na Kefalonii ale poznáte první zásadní změnu ve směřování série – volby v rozhovorech.

Volby mohou mít výrazný vliv na směřování příběhu, jindy naopak slouží čistě k profilování charakteru vaší postavy.

Skutečně, Assassin’s Creed se s novým dílem mnohem více přiblížil RPG, a navíc nejsou volby jen tak samoúčelné. Některé úkoly můžete vyřešit více způsoby, přičemž vaše konání přináší následky. Odmítnete se podvolit vůli místního kněze a zabít nakaženou rodinu? Vaše chráněnka bude mít radost, že její kamarádka přežila, ale ouha, po několika hodinách se dozvíte, že nákaza se prohnala ostrovem jako Černá ruka. Volby mohou mít výrazný vliv na směřování příběhu, jindy naopak slouží čistě k profilování charakteru vaší postavy, podobně, jako tomu bylo například v Horizon: Zero Dawn. Bude váš hrdina skutečným hrdinou, nebo si uchová mazaný a vypočítavý charakter žoldáka, který staví vlastní prospěch před vše ostatní? To je jen na vás.

MAPU DO RUKY

Dalším velmi zásadní změnou je možnost volby, zda se, podobně jako v minulých dílech, necháte po světě vodit za ručičku, nebo zda zvolíte průzkumnický režim a spolehnete se na pouhé náznaky z rozhovorů, které vám dají hrubé informace o tom, kde cíl svého putování naleznete. Ve finále vám sice vždy opět výrazně pomůže dron AKA orel s pronikavým zrakem, ale ona eliminace trapného honění se za ukazatelem je velmi svěží a příjemnou novinkou. Rozhodně doporučuji, abyste se do hraní pustili právě v tomto nastavení.

Do třetice všeho dobrého je pak třeba zmínit systém samotného konfliktu mezi znesvářenými městskými státy. Zběžným pohledem na mapu zjistíte sféry vlivu v jednotlivých oblastech. Patří zrovna tenhle ostrůvek pod správu Atén? A vy byste tam raději viděli vlát prapory Sparty? Není problém. Stačí jen napáchat dostatek škod a ideálně také odstranit místního vládce. Následně se můžete pustit do bitvy za libovolnou ze dvou stran a buď naoko přispěchat jako zachránce situace, nebo dokonat dílo zkázy a oblast předat do rukou novým pořádkům. Krása toho, že hrdina nemá jasně určenou spřízněnost ani s jednou frakcí spočívá v tom, že může mazaně balancovat mezi oběma a vždy se připojit tam, odkud mu plynou větší výhody. Ale nic vám samozřejmě nebrání zastupovat vždy a všude intelektuální Atény nebo karmínové chocholy Sparty.

LÍTÁ HOLOMAJZNA

Je možná trochu škoda, že bitvy probíhají vždy víceméně stejně a navíc jsou opravdu velmi chaotické. Soubojový systém jako by nebyl na takové okolnosti připraven, a i když si zamknete protivníka, na nějž chcete útočit, zámeček umí zběsile poskakovat z jednoho nepřítele na druhého, což umí být v chuchvalci obrněnců poněkud problematické. Souboje samotné mě baví a i v jejich případě došlo k zajímavé evoluci – jednak váš hrdina nemůže využívat štít a musí se spoléhat na dobře načasované parírování nepřátelských útoků, jednak ale přibylo slušné množství aktivních skillů, které si můžete namapovat na zvolená tlačítka. V soubojích za úspěšné útoky získáváte adrenalin, který můžete následně směnit za aktivaci nějaké té speciální schopnosti. Typický spartský kop, známý ze snímku 300: Bitva u Termopyl, asi není třeba představovat, neméně užitečná je ale třeba schopnost vyrazit protivníkovi štít, nebo třeba zasypat zvolenou oblast salvou šípů.

Assassin's Creed Odyssey

Mým nejoblíbenějším pomocníkem se ale staly vraždy ze zálohy za pomocí kopí, které vám umožňuje zaútočit na nepřítele na poměrně slušnou vzdálenost. Prakticky se k němu teleportujete (i když Kassandra nebo Alexios k němu jakoby doběhnou), navíc po vylepšení můžete tento skill řetězit a odpravit tak hned několik nepřátel naráz. Zejména v pevnostech s početnou posádkou, která si navíc ještě může přivolat posily, se jedná o velmi dobrou pomůcku. Skilly se opět řadí do tří stromů, tedy pro boj nablízko, na dálku a ze zálohy. Kromě toho máte i sadu pasivních skillů, které se vylepšují dosažením určité úrovně, a tak například na levelu 20 můžete začít ignorovat nebezpečí smrti z příliš vysokého pádu. A ačkoli opět můžete platně namítnout, že se jedná o nerealistickou pitomost, rád vám připomenu, že padat desítky metrů do kupky sena také není zrovna etalonem uvěřitelnosti a zrovna tahle konkrétní úlitba mi výrazně vylepšila kvalitu života ve světě Odyssey. Navíc vám samozřejmě nic nebrání tuto podanou pomocnou ruku ignorovat a dál sveřepě stékat skaliska pomalu a opatrně.

DEJ TU RUKU Z MÝHO ZBOŽÍ

Větší příklon k RPG signalizuje i fakt, že už si nemůžete jen tak beztrestně pobíhat po světě a vybírat každý koš, který najdete u stánku na tržišti. Vaše přestupky jsou bedlivě sledovány a může se vám stát, že na vás bude vypsána odměna a vyslán některý z přehršle dalších žoldáků, kteří křižují řeckou krajinou. Je jich opravdu slušné množství, každý má své silné a slabé stránky a jejich systém připomíná armády skřetů z dvojdílné série Middle-earth. Navíc Kassandra postupně stoupá v jejich hierarchii a při postupu na další úroveň vždy získá nějaký ten zajímavý bonus. Pokud vás vypsaná odměna irituje, můžete se z ní snadno vykoupit na obrazovce s mapou, případně vyhledat a zabít sponzora, který ji na vás uvalil. Kromě žoldáků má svou vlastní položku v menu i zlotřilý kult, který hraje v příběhu důležitou roli. Postupně budete odhalovat totožnosti jednotlivých kultistů, kteří jsou navíc rozděleni do skupin. Každá skupina má svou sadu legendárního vybavení, kterou můžete posbírat, a často se jedná o velmi pohledné kousky. Musím říct, že mnohdy až detektivní práce při pátrání po jednotlivých členech tajné organizace mě opravdu bavila a odměna v podobě setu zbroje je podobně sladká, jako je tomu u kostýmů v nedávném Spider-manovi.

Každý kus vybavení má nějaké ty bonusy, navíc je můžete doplnit speciálními rytinami a přidat jim další vlastnosti navíc.

Fashion je totiž velkým plusem Odyssey. Na rozdíl od minulého dílu už si nemusíte jen kupovat kompletní oblečky od obchodníků, ale nacházíte stále nové přilbice, brnění, boty, nátepníky a suknice. Pokud si nějaký kousek oblíbíte, ale úrovní jej přerostete, nic vám nebrání jej upgradovat na svůj aktuální level. Stejně jako zbraně mají několik úrovní kvality, od obyčejné přes raritní, epické až k legendární. Typické řecké přilbice s chocholy jsou tak impozantní, že jsem si na asasínskou kápi ani jednou nevzpomněl. Ale nebojte, i tu v přehršli vybavení naleznete. Každý kus vybavení má nějaké ty bonusy, navíc je můžete doplnit speciálními rytinami a přidat jim další vlastnosti navíc. Rytiny si odemykáte celou řadou způsobů, například naprosto samovolným plněním nenápadných výzev, jako je zabití x nepřátel mečem a podobně, dostáváte je ale třeba i za odhalování kultistů a tak podobně.

AHOJ!

Odyssey také do popředí navrací loď, která bude vaším hlavním dopravním prostředkem mezi rozesetými ostrůvky. Navrátily se tak námořní bitvy, vylepšování síly jednotlivých zbraní, zpevňování a tak dále. Do lodi můžete najmout až čtyři důstojníky, kteří vám budou opět dodávat nějaké ty bonusy. Zde se neubráním drobnému rýpnutí – v Ubi Clubu si můžete odemknout speciálního důstojníka – Evie z Assassin’s Creed Syndicate. A ačkoli jsme si už ustanovili, že Odyssey se, stejně jako jeho předchůdci, ani nesnaží hrát na jakkoli realistickou notu a ze svého koně můžete zfleku udělat třeba Pegasa, zrovna tohle mi přijde dost hloupé a nenápadité. Jinak je ale mořeplavba radostí, jednak proto, že moře je zkrátka překrásné, a pak taky proto, že si námořníci prozpěvují se stejnou vervou, jako to dokázala posádka v Black Flag. Plout v noci kolem pobřeží a sledovat světýlka v malých osadách na břehu je nesmírně romantické.

Co se grafiky týče, budete se kochat. Odyssey nabízí nádherné prostředí zalité sluncem, detailní města a pečlivě nastudovanou architekturu, dost možná nejhezčí a nejbohatší louky, co jsem ve hrách kdy viděl a opravdu krásně provedené vybavení. Hrál jsem na Xboxu One X a většinu času jsem si spokojeně pomlaskával. S jednou výjimkou, a tou jsou detaily při pohledu do dálky. Obří rozloha a akcentace výhledů z vysoce položených míst zapříčiňuje, že si velmi snadno povšimnete nedetailních a poněkud rozplizlých placek s podivnými stromy v dálce. Je to samozřejmě daň za krásně členitou a rozmanitou řeckou krajinu, loňský písečný Egypt tenhle neduh dokázal umně schovat ve sluncem pražených jednolitých dunách. Na druhou stranu by ale bylo opravdu licoměrné něco takého hře vyčítat. Naopak chválím stabilní framerate a krásnou barevnou paletu.

NPC PLS

Prostor pro zlepšení je ale určitě v segmentu umělé inteligence, animací postav a obecně chování NPC. I Odyssey vám sice umožňuje poměrně zevrubně sledovat každodenní činnosti různých skupin obyvatelstva, ale stačí projet se trochu rychleji na koni po tržišti a uvidíte pohybové kreace, za které by se nemusel stydět ani MC Hammer. Stejně tak nepřátelé by mohli jíst trochu více mrkve a díky tomu si všimnout, že se jim procházíte před nosem, a když jim utečete za roh, zmateně se rozhlížejí kolem. Je to škoda, protože v nádherných kulisách právě tohle nejvíce vytrhává z imerze.

Musím říct, že zde umístění slavných osobností nepůsobí tak křečovitě, jako tomu bylo například v Syndicate.

Ubisoft samozřejmě ždíme zvolenou historickou epochu, seč může, a tak se budete poměrně často setkávat s historickými osobnostmi. Nějaký čas vás bude provázet Hérodotos, na večírku potkáte Sofokla, mým největším oblíbencem se ale stal skvěle napsaný Sokrates, s nímž povedete hluboké filosofické rozhovory a který svou logikou dokáže snadno dostat do úzkých. Musím říct, že zde umístění slavných osobností nepůsobí tak křečovitě, jako tomu bylo například v Syndicate, dost možná právě proto, že se bavíme o antice, už tak dost zahalené legendami. I Odyssey vás z historie čas od času vytrhne ve prospěch příběhové linky ze současnosti, ale nedělá to příliš často a navíc vám během těchto chvil dává nahlédnout do detailů příběhového pozadí aktuálního boje mezi templáři a asasíny.

ZTRAŤTE SE

Nyní je čas vrátit se k tomu, co jsem nakousl na začátku. Ano, mapa je obrovská a ano, pro někoho, kdo si musí herní čas přísně odměřovat, může Odyssey působit dojmem naprosto nestravitelného hegemona. Na mě ale hra působila přesně tak, jak jsem si od titulu, zasazeném v antickém Řecku, přál. Bavilo mě putovat od ostrova k ostrovu, objevovat jeho tajemství , nacházet opuštěné chrámy, dobývat pevnosti, měřit síly s legendárními tvory a získávat nové a krásnější vybavení. Samozřejmě můžete jít přímo po hlavní dějové linii a neohlížet se nalevo ani napravo, ale ochudili byste se o spoustu krásných zákoutí, dobře napsaných vedlejších úkolů a objevů, které mapa skýtá. Ano, ani Odyssey se nevyhnula repetitivnost vedlejších aktivit, nabízí jich ale tolik a na takové škále, že se klidně můžete na mnoho hodin ztratit v jejích lesích, horách či vodách, tu vyřešit místní problémy, tam ulovit nemejského lva, tady vypátrat kultistu a tam vylovit poklad z hlubin. A to vše navíc můžete absolvovat v češtině.

Assassin's Creed Odyssey

Pokud se vám nelíbí styl, který nastavil loňský díl Origins, patrně váš názor ani Odyssey nezvrátí. Nebylo by ale většího omylu, než tvrdit, že se jedná o znovu totéž v jiných kulisách. Je naprosto zjevné, že série nabrala nový dech, má poměrně jasnou představu o tom, jakým směrem se chce ubírat. Moc bych si přál, aby stejný tah na branku měla třeba moje milovaná série Far Cry. Ano, je stále na čem pracovat, souboje by mohly vypadat lépe, některé úkoly šustí papírem, případně jsou zbytečné (Ahoj, dáš mi 50 drachem? Tak jo, dík.),  ale to vše nepřebíjí množství zábavy, kterou jsem dostal. Odyssey je hra, u které mi čas letěl jak splašený, vysedával jsem u ní do brzkých ranních hodin a stále jsem pociťoval ono vnitřní puzení, jít ještě za tamten kopec, prozkoumat, zda se něco skrývá v jícnu sopky a splnit ještě tenhle úkol. A to je setsakra dobrý důvod, proč se do tohohle světa vracet.

Assassin's Creed Odyssey
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

Po loňských Origins se opět jedná o výrazný krok kupředu. Perfektní příklad promyšlené evoluce, mraky obsahu a svět, v němž se chcete ztratit.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz