Speciální chatařský hPod #806 vyjde během víkendu. Omlouváme se za komplikace.
Hrej.cz Assassin's Creed: Brotherhood Recenze

Assassin’s Creed: Brotherhood

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

16. 3. 2011 23:00 32
Reklama
Reklama

Je trochu zvláštní, pouštět se do recenze hry, která už jednou hodnotícím sítem prošla, nicméně s opožděnými předělávkami původně konzolových titulů to asi ani jinak dělat nelze. Tak tedy Assassin’s Creed: Brotherhood, který se jakožto třetí v řadě pouští do dalšího vyprávění příběhu o asasínech, templářích, pozoruhodných artefaktech a partičce lidí ze současnosti. Že v tom máte trochu guláš? Nevadí. Pokud jste totiž hráli předchozí dvě hry, neztratíte se, no a pokud jste to štěstí neměli, lidé z Ubisoftu vás rychle uvedou do obrazu.

První, co na vás ve třetím Assassin’s Creed vybafne, je rekapitulace toho, co jsme si už mohli v kůže Desmonda Milese, resp. Ezia a Altaïra, prožít. Vývojáři si pak rozhodně neberou žádné servítky a napumpují do vás všechny důležité příběhové zvraty, kvůli kterým se neznalci možná už ani nebudou chtít pouštět do zpětného hraní. Není ale proč jim to mít za zlé, neboť příběh, byť odstartovaný dosti vlažně, nabírá obrátky ve druhé polovině hraní s razantním tempem a jakýkoliv prostor pro ohlížení se zpět jednoduše chybí. Ve zkratce se tedy s Eziem přesunete do Říma, kde budete nejprve přesvědčovat členy asasínského řádu, že máte na to být jejich vůdcem a později vyrazíte proti odvěkým rivalům z rodu Borgiů. Oplácet je rozhodně co a věřte, že vás v průběhu tohohle cca 12hodinového výletu (počítaje hlavní linku bez zbytečného ohlížení) čeká také několik zlomových okamžiků. To všechno ve filmovém duchu a s českými titulky, které jsou první výraznější změnou oproti dříve vydaným konzolovým verzím.

Tak trochu vybledlé pozlátko

Když už jsme u těch změn, druhou a neméně podstatnou záležitostí je grafické zpracování. Ať se vám to líbí, nebo ne, konzole už jsou za polovinou letu ke konci vlastní existence a menší hardwarový výkon je něco, s čím nechtějí mít zastánci hraní na PC nic společného. Vlastníte-li tedy solidněji vybavený počítač, oceníte snahu vývojářů o ještě lepší vzhled a zapojení pokročilejších technologií. Ostatně, celé čtyři měsíce, které dělí vydání obou verzí této hry, byly zaplněny převážně pracemi na grafice a je jasné, že se svoje úsilí snaží vývojáři prodat, jak se jen dá. Ještě před vydáním PC portu se tedy objevovaly všemožné rozhovory, v nichž jednotliví vývojáři vynášeli do nebes svoji práci, ve výsledku to ale nakonec žádná hitparáda není. Grafika hry je už s ohledem na aktuální tituly velmi zastaralá a nepomáhá jí ani vysoké rozlišení, ani přepracovaný systém stínů. Tím nejpalčivějším problémem je z našeho hlediska toporná animace postav, a jak určitě uznáte, ve hře tohoto ražení jde o vcelku závažný nedostatek. Naštěstí se kritika vztahuje z větší části na postavy vedlejší, případně na celé zpracování prostřihových scén, nežli na samotného hlavního hrdinu, i tak se ale nedaří plnohodnotně maskovat nedostatky stařičkého enginu. Za vše nakonec hovoří fakt, že se vývojáři nepouštěli do experimentů s DirectX 11 a celou tuhle sérii postavili na dnes již takřka překonaném DirectX 9. Ochuzeni tedy jsme o celou řadu detailů a pevně věříme, že příště už to bude lepší.

Ladný a smrtící

Mnozí by však mohli namítnout, že Assassin’s Creed je zejména o hratelnosti, a za nás musíme potvrdit, že tomu tak doopravdy je. Ano, vývojáři sice nepřidali do hry žádný převratný prvek, jednoduchý systém lození po všem možném však stále funguje. Co víc, po vylepšení schopností se k němu přidají smrtelná komba, ladnější pohyby a rychlost, což umocňuje celkový zážitek a problémy popsané v předchozím odstavci odsouvá až na druhou kolej. Co se týká boje, ani zde nemuseli vývojáři činit žádné ústupky a nechávají Ezia tančit vražedný čardáš s výsuvnými čepelemi, nebo jednoduše s mečem. Krev pak stříká na všechny strany, nechybí krátké dokončovací animace a samozřejmě i trocha toho hekání. Vedle akčních pasáží si ale užijete také dostatek tichých a přemýšleních momentů, ve kterých pro změnu uplatníte svoji trpělivost. Jen škoda umělé inteligence, která rozhodně nereaguje na vaše chování tak, jak nám bylo slibováno v propagačních videích. Ano, jisté náznaky tu jsou, například když dav lidí začne Ezia slovně napadat a upozorní na něj stráže, ve většině případů ale jde spíše o sadu stále se opakujících komických výstupů, podivného pathfindingu a přehnaných reakcí.

Ptáte-li se, v čem tkví ono Bratrstvo, naleznete ho obsažené v další podstatné složce hry. Kromě vlastního pobíhání po městě a plnění úkolů totiž můžete najímat od asasínského řádu další členy a těm pak rozdávat jednoduché rozkazy, nebo je vysílat na mise po celé Evropě. Systém funguje bez problému a v pasážích, které nejsou zrovna napěchovány akcí a příběhovými posuny, poslouží jako spolehlivá motivace. Kromě toho je ale možné, ne-li ve výsledku nezbytné, věnovat čas a úsilí přeměny Říma k obrazu svému, což vám zpřístupní místa pro nákup nového vybavení, případně budete moci opraveným cestám rychleji běhat. A když ne po svých, tak na koni, kterého si můžete nově osedlat i ve městě a drandit si to po ulicích hlava nehlava.

Paranoia na druhou

V neposlední řadě musíme zmínit také multiplayer. Nosnou myšlenkou hry více hráčů je fakt, že nikdy nevíte o svém nepříteli, dokud se sám neprozradí, čímž se dostáváte do stále se utahující paranoidní spirály, až to pravděpodobně nevydržíte a samým rozčílením na někoho skočíte. Když ne, bude vám odměnou stále více a více nepřátel, které dostanou za svůj cíl právě vás. Čím úspěšnější totiž v multiplayeru jste, tím těžší je přežít další a další minuty. Skutečně ojedinělý zážitek, který drží vlajku Assassin’s Creed: Brotherhood vysoko a nepochopíte to, dokud si sami multiplayer nevyzkoušíte. Jestli jste tedy čekali na PC verzi, můžete se konečně uvolnit, vzít za vděk také DLCčkem The Da Vinci Disappearance, který je v této verzi dostupný zdarma, a pustit se do hraní. Zážitek je to veskrze stejný, jako v případě předchozích dílů, a rozhodně ne špatný!

Assassin's Creed: Brotherhood
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 3
Xbox icon Xbox 360

Verdikt

Sice pozdě, ale přece. Ezio se vrátil také na monitory počítačů, a i když si do něj zub času kousnul, náš zabijácký hrdina odolává. Skvělý zážitek, okořeněný prací s bratrstvem a hrou více hráčů, který nesmí žádnému fandovi série uniknout.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz