Assassin's Creed Recenze Assassin's Creed: Altair's Chronicles

Assassin's Creed: Altair's Chronicles

Jan Vitík

Jan Vitík

21. 3. 2008 23:00 1
Reklama

Již samotné oznámení plánu, že next-gen triumvirát PS3, XBox 360 a PC rozšíří výkonově slabá a pro jiný typ her určená platforma, vyvolalo spoustu otázek. Jak bude hra, zakládající si na dechberoucích vizuálních orgiích ždímajících nejmodernější grafické čipy, vypadat? Půjde o 2D plošinovkouvou hopsačku, jakých tu byly stovky, jen s momentálně cool hrdinou, nebo si pánové a dámy z Gameloft dají prácí s pokusem vyždímat maximum i z DSka a přidají nějaké neotřelé nápady pro dva displeje?

Před prequelem, za sequelem nikdo nesmí stát

V předchozím odstavci mi jaksi vypadla ještě jedna podstatná otázka: kam vlastně Altair's Chronicles zapadne v rámci příběhu „velkých“ verzí. Výsledkem je prequel. Marketingově vychytralé řešení přináší možnost dozvědět se něco navíc o životě oblíbeného hrdiny, ovšem není stavěné do pozice nutnosti. Celý příběh se točí kolem hledání předmětu jménem „chalice“.

Celkovým pojetím se AC nejvíce blíží kapesnímu Tomb Raider: Legend. Tedy akrobatické hopsání ve 3D prostředí, sledované kamerou zavěšenou ze strany. Rovnou si nalijme čistého vína a konstatujme, že veškerá volnost pohybu, známá z původní hry, je pryč. Žádné kochání se městem či průzkum místa před akci. Úkoly probíhají vždy podle stejné šablony, kde po zadání následuje cesta za zelenou šipkou z místa A do místa B. Samozřejmě, že málokdy jdete jen tak po ulici, ale devadesát procent cestovního času strávíte na střechách domů skákáním, šplháním a padáním. Různé prvky akrobatické složky Altairova umu se odmykají postupně. Na počátku musí stačit obyčejný skok, dokud k němu nepřibudou sofistikovanější prostocviky typu vyšplhání se po dvou blízkých stěnách či trojskok, díky němuž doletíte podstatně dále a je zakončen efektní vývrtkou. Svatokrádeží by bylo nezmínit kotvičku, stylového to pomocníka středověkých zlodějů a vrahů. Místa určená k použití tohoto nástroje jsou označená zelenými světélky a nelze je přehlédnout.

Píchni ho, řízni ho!

Nejenom proklatě široké mezery mezi domy se vás budou snažit zastavit, ale i početná armáda křižáckých bojovníků. Když už tedy nebude skákat, budete bojovat, a to převážně mečem. Třemi základními kameny bojového systému jsou rychlý útok, tvrdý výpad a kryt. Výpadem sice udělíte větší zranění, k čemuž je však potřeba větší a delší nápřah, tudíž protivník má šanci zaútočit na nekryté tělo. Z této trojice pak vznikají různá, postupně se odemykající, komba. Někdy omráčíte rytíře a získáte prostor k finálnímu úderu na zemi, nebo si jen odkryjete hruď a způsobíte větší zranění. Kromě klasického ostří meče disponuje nevypočitatelný assassin vysouvacím ostřím v zápěstí, vrhacími dýkami, kuší, bombami a kouřovými bombami. Ostří poslouží při tichém odstraňování nepozorných stráží, kteří stojí zády a netuší, jaké nebezpečí se k nim pomalu blíží. Efektně a efektivně lze použít i kotvičku a strhnout vzdálenějšího protivníka k nohám a jednou ranou ukončit jeho pouť životem. Přepínání zbraní je také jednou z mála věcí, na níž můžete využít stylus. Rozhodně praktičtější je použít prst, neboť držet dotykové pero a ještě bojovat je opravdu nekomfortní.
Samostatnou kategorií pak jsou souboje s něčím, čemu by se dalo říkat boss. Ten je evidentně silnější než vy a klasická technika by na něj nestačila, proto vývojáři použili systém včasného zmačknutí tlačítka, které se objeví na displeji. Na první pohled šikovné, ovšem záhy zjistíte, že jde o tu samou sekvenci a zapamatovat si tři klávesy za sebou není opravdu žádná výzva.

Příliš málo dotyků

A nyní k té přidané hodnotě na DS, kvůli níž kolikrát stojí za to oželet nějaké ty polygony. Určitou snahu tvůrcům nelze upřít, ovšem má to jeden zásadní háček. Kromě mapy s pohybem nepřátel využijete spodní displej pouze ke dvěma speciálním dovednostem. První z nich je vykrádání kapes. Nejdříve je třeba zviditelnit si začerněný obsah kapsy, z níž chcete vytáhnout klíč. Ten povětšinou bývá nejdále od otvoru a cestou se povaluje spousta jiných předmětů. Úkolem je vytáhnout klíč tažením stylusu tak, aby se nedotkl jiného předmětu nebo stěny kapsy. Za každý takový kontakt podstatně rychleji ubude z ukazatele času, který na loupež máte.

Druhou specialitkou je něco, co lze nazvat výslechovou metodou pomocí dobře mířených úderů. Na obrázku horní poloviny těla, rozděleného na spoustu zón, ťukáte podle zobrazujících se koleček. Chce to přesné načasování a trochu cviku, ale nejde o nic těžkého. Pokud jste úspěšní, oběť vždy odpoví na kladenou otázku. Jenže, oba tyto celkem zajímavé prvky použijete opravdu, ale opravdu zřídka. 

Skok do neznáma za zvuků orientu

Pokud se blíže podíváme na grafické zpracování a design úrovní, můžeme jen pochvalně konstatovat dobře odvedenou práci. S výpočetními možnostmi, jaké handheld nabízí, se podařilo vytvořit solidní 3D kulisy středověkých měst, kanálů a hradů. Ulice vypadají v rámci možností živě a narazíme i na prvky zničitelnosti prostředí, například v podobě bortících se říms a sloupů. Za chybu ale považuji nemožnost zabít obyčejného obyvatele, což kazí atmosféru. Netoužím po vybíjení měst, ale v situaci, kdy vás zasype sprška kamenů, je výstražná smrt celkem na místě. Jestli mě něco opravdu potěšilo, tak to byl perfektní hudební doprovod, hlavně v soubojových sekvencích kdy svižná melodie dodává situaci říz. A ani přes fakt, že jde o stále tu samou, mě nezačala v průběhu celé hry nudit.

Naopak nepříjemná byla čas od času práce kamery, kdy ze snímaného úhlu nebylo přesně jasné, jak vypadá místo dopadu. Naštěstí takových míst je jen pár a před složitými systémy plošin a sloupů bývá krátký nájezd kamery. Trochu nešťastně je vyřešen systém ukládání. Napříč úrovněmi je řada checkpointů, ke kterým se po smrti vracíme, ovšem tyto záchytné body si hra nepamatuje po vypnutí handheldu.

Celkově jde o solidní akci, která je důstojným doplňkem „velkých“ kolegyň. Ke standardně dobře odvedené práci to však chtělo přidat ještě nějaký ten zajímavý nápad, nebo lépe využít to, co se ve hře objevilo jen velmi okrajově. Třináct úrovní uteče jako voda.

Assassin's Creed
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360
Nintendo DS

Verdikt

Nadprůměrná akce s kvalitním audiovizuálním zpracováním, kde si hodně zaskáčete a zabojujete. Nic víc, nic míň. Záchvěji zajímavých nápadů skončili trochu na půli cesty, což je škoda. Delší herní doba by neuškodila.

Co se nám líbí a nelíbí?

Grafika, hudba, svižná a pohodlná hratelnost, vykrádání kapes.
Málo vykrádání kapes, občas potíže s kamerou, systém ukládání.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama