Mercury Recenze Archer McLean’s Mercury

Archer McLean’s Mercury

Farid

Farid

9. 1. 2006 23:23
Reklama
Reklama

Kombinaci logického rychlíku a zkoušky manuální zručnosti lze při prvním pohledu zařadit do kategorie titulů typu Lumines nebo Meteos (a pravděpodobně bude oslovovat především jejich příznivce), při bližším průzkumu však zjistíte, že jde o dosti inovační záležitost. Koncepce Mercury napovídá, že je produktem nezávislé designérské líhně, která, ať už kvůli nedostatku peněz či z touhy po kreativitě, většinou sází na malé, vynalézavé hry šířené internetem. Najdeme tu sice silný vliv zavedených jmen (zejména Super Monkey Ball – objekt pohybující se po bludišti nakláněním hrací plochy), ale i celou řadu nikde nevyzkoušených nápadů a prezentaci diktovanou vkusem programátora. Nejsilnějším nápadem Archera Mcleana, autora Mercury, je určitě fakt, že do zákrut labyrintů nevložil žádnou kuličku, ani panáčka nebo autíčko, nýbrž kapičku rtuti.

Velké trable s malou kapkou rtuti

Oproti Super Monkey Ball nejde zdaleka jen o kosmetickou změnu. Kapka rtuti je v rámci možností celkem realisticky simulována. Ocitne-li se na hraně plošiny, začne postupně přetékat. V záhybech a zatáčkách obtéká rohy a mění tvar podle objektů, kterých se dotýká. Při prudším nárazu nebo kontaktu s ostrou hranou se pak může rozdělit na dvě menší kapky (nebo čtyři ještě menší – fyzikální model počítá s kapkami velikosti až jedné šestnáctiny původní). Máte-li na ploše více kapek, pak se samozřejmě všechny pohybují najednou v závislosti na naklonění plochy a vašim úkolem je uhlídat každou z nich.
Všechny tyto prvky přitom hrají v designu jednotlivých úrovní výraznou úlohu. Přetékání rtuti přes okraj plošiny se stává ostře sledovaným elementem zejména v úrovních, kdy je třeba do cíle dopravit předepsané procento hmoty (sloupkovitý ukazatel na levé části displeje). Časté jsou kombinace riskantního profilu tratě s vysokým minimálním procentuálním požadavkem. Mnohé úrovně jsou propojeny bránami určitých barev, kterými může protéci jen rtuť zbarvená do odpovídajícího odstínu (k čemuž slouží jakési obravovací stanice). Někdy budete muset úmyslně velkou kapku rozdělit na dvě menší, každou z nich „natřít“ jinou barvou a pak je opět sloučit. Pokud máte před sebou fialovou bránu, musíte například zkombinovat červenou a modrou kapku, abyste dostali fialovou. Někdy se budete snažit z velké kapky úmyslně utrhnout drobný fragment a ponechat ho jako návnadu pronásledujícím rtuťožravým koulím, abyste unikli do bezpečí. Avšak rozpadávání kapky je převážně překážkou, která vám komplikuje hladký postup.

Trnitá cesta k bossovi

Do hry dále vstupují všelijaké teleporty, otočná zařízení, posuvné pásy a další prvky typické pro logická bludiště. Pokud jde o strukturu singleplayeru, je rozdělen do šesti tématických a, dle očekávání, stále obtížnějších úrovní (i když kdo ví, třeba se vám nakonec ještě nějaká otevře), v nichž naleznete vždy celou sadu na různé dovednosti zaměřených úkolů. Máme tu vždy tři „závody“, bludiště kategorie Race, ve kterých je většinou trasa postupu na první pohled zřejmá a překážku představuje hlavně časový limit. Další trojice označená jako kategorie Percentage, klade důraz na dopravení stanoveného procenta rtuti do cíle – tady jde o to, neztratit cestou více materiálu než je stanoveno kritickou mezí. Poslední základní trojici můžeme sdružit pod hlavičku Task. Zde se Mercury nejvíce přibližuje čisté logické akci. Nejdříve je třeba rozlousknout řešení rébusu a pak jej bezchybně provést. Po splnění devíti prvotních úkolů postupujete do semifinále v kategorii Combo – mísí se tu prvky přísného časového limitu, požadavku na procenta i náročné hádanky. Pokud překonáte i dvě semifinálová kola, čeká vás zkouška ohněm v Boss level, kde se většinou seznámíte se zcela novými prvky. Na konci prvního kola do hry vstupují nebezpečné rtuť požírající koule, na konci dvojky čelíte složitému systému teleportů atd.
Jednoznačnou pochvalu si Mercury zasluhuje za pestrost úrovní. Opravdu málokdy máte pocit, že by autoři opakovali stejný základní nápad dvakrát. Na rozdíl třeba od Lumines, kde je hnacím motorem „jen“ proměňující se hudba a nárůst skóre, zde máte skutečný pocit postupu a budete motivováni zvědavostí, co dalšího pro vás designéři vymysleli. Zdařilé je také ovládání. Na naklánění plochy pomocí analogového prvku PSP si brzy zvyknete a už v třetím čtvrtém úkolu budete nepoddajnou rtutí vybírat úzké zákruty jako mistr. Hýbat ovšem musíte i s kamerou, v základním pohledu se vám totiž často stane, že začnete kvůli překážkám ztrácet přehled. Můžete si plynule oddalovat a přibližovat záběr (čím dál jste, tím lepší přehled o bludišti získáte, avšak s tím měnší precizností skrze něj dokážete navigovat tekutý kov). Ťuknutím do kolečka respektive čtverce pak v mžiku můžete změnit úhel pohledu o devadesát stupňů (případně lze nastavit změny po 45 stupňových krocích anebo volné a plynulé otáčení). Je však škoda, že se nakonec nepodařilo prodávat Mercury spolu se slibovaným gyroskopickým zařízením, díky němuž byste hru ovládali mnohem přirozeněji nakláněním samotného PSP.
Jako nedostatek se (zejména zručnějším) hráčům může také jevit rozsah hry. Počet úrovní je relativně malý a motivace k jejich opakování či dosahování lepšího bodového hodnocení v jednou dokončených značně slabá. Mercury citelně schází nějaké doplňkové režimy, alternativní prvky, které by hráče přivábily k hlubšímu průzkumu jeho bezpochyby zdařilých mechanismů. Některá bludiště jako byste měli za sebou dřív, než jste si je stačili pořádně vychutnat. Přesto jej jako originální, řemeslně poctivou a zdařile provedenou hru musíme doporučit všem příznivcům žánru.

Mercury
PlayStation icon PSP

Verdikt

Vzácná kombinace originality a kvality na PSP. Vedle všech těch závodních portů a mechanických předělávek představuje Mercury skutečné obohacení a koncepci, která dokonale vyhovuje parametrům PSP.

Co se nám líbí a nelíbí?

Jedinečné pojetí, zábavná simulace rtuti, pestrá a proměnlivá nabídka úrovní, hezká, i když výtvarně nepříliš vynalézavá, grafika.
Sice funkční ovládání si lze představit v dokonalejší podobě, otazník visí nad trvanlivostí omezené nabídky úrovní.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz