All Points Bulletin Recenze All Points Bulletin

All Points Bulletin

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

2. 8. 2010 22:24 9
Reklama

Okamžitě po spuštění hry APB vás obklopí spousta příjemných pocitů. Menu je moc hezké, úvodní animovaná sekvence vám rozpumpuje v žilách adrenalin a donutí vás fantazírovat nad úžasnými přestřelkami, ladným přeskakováním přes kapoty nablýskaných žihadel a sehranou partu, která vás vždycky podrží. Stvoříte si postavu, zvolíte si stranu a přes animované přechody ve stylu ujetého graffiti v nahrávacích obrazovkách, které všemu dodávají ten správný šmrnc, hurá do hry. Prvotní okouzlení se ale rozplyne rychleji, než pára nad hrncem. Ano, skutečně máte k dispozici zcela otevřené město, ve kterém můžete naprosto svobodně pohybovat. Jenže už prakticky od první vteřiny je vám jasné, že peníze za pravidelné měsíční poplatky můžete utratit mnohem lépe.

Střelba bez cíle

Základní premisa, tedy hra na policajty a zloděje, teoreticky slibovala doslova filmové situace, kdy proti sobě stojí dvacet lidí se samopaly v rukou a vyprazdňuje do sebe jeden zásobník za druhým. Do toho občas někdo vystřihne efektní salto s policejním autem a to vše čistě spontánně – bez nutnosti aktivovat jakoukoliv misi. Za celou dobu testování APB jsme se však s ničím podobným nesetkali ani jednou. Možná je to tím, že komunita hráčů online her zkrátka není schopna se ve velkém vžít do nějaké role a pouze neshromažďovat zkušenostní body, možná je to designem samotné akce, která působí jako takový jednodušší Crackdown (ten je, mimochodem, od stejných tvůrců) a ve výsledku má do slibovaného vzoru v podobě Grand Theft Auta hodně daleko, kdo ví. Těžko se ale dá o APB v jakémkoliv slova smyslu říci, že by byla hrou, ke které byste se měli vracet kvůli čemukoliv jinému, než kvůli plnění stále stejných úkolů a vydělávání zkušeností. Ani když seženete dostatečně velkou partu, se kterou nasednete do dvou sedanů a začnete křižovat ulicemi města San Paro, tak se zkrátka nebavíte, neboť tu prostě není co dělat. Žádné povyražení, pro které byste nemuseli vyvíjet nějakou aktivitu, tu zkrátka neexistuje.

Na vině je kupodivu částečně to, co mělo být naopak největší devízou – tedy možnost hrát buď za policajty, nebo zloděje. Obě dvě strany se od sebe totiž příliš neliší, a byť mají pochopitelně opačná zadání misí, je prakticky jedno, kterou z nich si vyberete. Příběh není zastoupen, kromě úvodní animované sekvence, naprosto vůbec. U obou dvou jde hlavně o to uškodit co nejvíc té druhé straně, ať už právě skrze mise, které působí jako náhodně generovaná série úkolů bez jakéhokoliv vyššího cíle, či pouhým zabíjením ostatních hráčů. PvP systém si, chtě nechtě, budete muset osvojit, protože ačkoliv je San Paro rozděleno na trojici distriktů, mezi nimiž je i jeden zcela nebojový, tak právě onen oddechový distrikt působí spíše jako takové větší nic, ve kterém si můžete libovolně upravovat například vzhled postavičky, či vybavení bez toho, aby vás někdo ustavičně zabíjel. Jestliže vás ale neláká stát hodiny a hodiny u kašny a rochnit se v nepřeberném množství možností editace postav (kterou stejně nikdo další nevyužívá), tak vám nezbude nic jiného, než se přepnout právě do PvP distriktu.

Bez krytu ani ránu

Za zmínku však určitě stojí to, že než si zvyknete na systém střelby v APB, tak se buď budete ohromným způsobem vztekat, či hru rovnou vypnete a už se k ní nikdy nevrátíte. U střílečky by se v dnešní době dalo čekat minimálně to, že bude podporovat nějaký systém krytí a míření nebude působit jako něco, co náhodou vypadlo z roku 2002. APB ale absolutně ignoruje všechny dnešní standardy. Představte si, že máte v zadání mise „zabít tři nepřátele, označené červenou tečkou.“ Ve hře, jako jsou třeba Gears of War, byste pravděpodobně přeskakovali z jednoho krytu za druhý, sem tam vyprázdnili dávku směrem k nepříteli a nakonec, po dlouhém a efektivně vypadajícím souboji, by jeden z vás padnul do tratoliště krve.

Zde někam dojedete, vylezete z auta a začnete (spolu s občasnou střelbou bez jakéhokoliv míření, protože to zde v nějaké smysluplnější formě prakticky není možné) skákat, protože to je zdaleka nejúčinnější volba krytí. Váš nepřítel měl ale dost času se na vás připravit, takže pravděpodobně dávno sedí na střeše a protože má o pár levelů víc (neboť herní algoritmus vás jaksi zatím nedovede bezchybně párovat s lidmi, kteří jsou jakž takž na vaší úrovni), tak vás třemi dávkami pošle pod kytky. Vy pochopitelně nemáte nejmenší tušení, odkud střílel a jak mohly kulky projít tou betonovou zdí, za kterou jste se tak skvěle schovávali. Mise je samozřejmě neúspěšná a vy se můžete pouze vztekat a dál plnit „nebojové“ úkoly typu zneškodnění tří bomb a vykopnutí tří dveří. Zábava? Ne.

Najdi sedm rozdílů!

Byť se nedá říci, že by grafika byla kdovíjak úžasná, rozhodně má své momenty a nevypadá na první pohled vůbec špatně. Převážně v začátcích vás ale nemile překvapí to, že autoři se vůbec nestarali o nějaké výraznější odlišení jednotlivých hráčů. Ano, jak už bylo řečeno, možnosti editoru jsou takřka nekonečné. To by jich ale lidé museli v nějaké větší míře využívat. Postupem času se situace sice znatelně vylepšuje, ale najít kohokoliv s alespoň trochu originální visáží se i tak rovná hledání zlatého valounu na poušti. Tento stav je navíc ve velmi ostrém kontrastu s modely těch postav, ke kterým si chodíte pro zadávání úkolů. Absolutně všechny totiž vypadají skvěle, ale právě svou bezchybností působí v nudném a generickém světě APB jako pěst na oko.

Recenzovat online hry bez možnosti kupříkladu půlročního testování je pochopitelně velmi ošemetné. Jejich svět se každým dnem vyvíjí a drobné změny přichází prakticky každým okamžikem. Přesto je nad slunce jasné, že APB v současné podobě nemá naprosto žádnou šanci na výraznější komerční úspěch. Pokud by se objevila v roce 2006, jak bylo původně plánováno, tak by možná dokázala zaujmout ty, kterým se už v té době zajídal přebytek fantasy MMO titulů, ale dnes máme na trh daleko pestřejší, což znamená, že i nároky, které jsou na hry kladené, musí být větší. Samozřejmě nikde není psáno, že lidé z Realtime Worlds zítra nevydají masivní update, který všechny naprosto zásadní nedostatky mávnutím kouzelného proutku odstraní, ale moc bychom na to tedy nevsázeli.

All Points Bulletin
Windows PC
Xbox Xbox 360

Verdikt

Jestliže se chcete vyřádit ve fungujícím městě s partou kamarádů, zvolte raději multiplayer posledního Grand Theft Auta. Nebudete muset platit žádné měsíční poplatky a užijete si daleko více zábavy, než v suchopárném APB.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama