Age of Empires: The Age of Kings Recenze Age of Empires: The Age of Kings (DS)

Age of Empires: The Age of Kings (DS)

František Fuka

František Fuka

29. 11. 2006 23:33 2
Reklama
Reklama

Vývojáři z Backbone Entertainment se rozhodli (dle mého velmi rozumně) převést slavnou realtime strategii do tahové podoby při zachování grafické podoby, kterou známe z PC verzí. Hra tedy na Nintendu DS zůstala ve své klasické izometrické podobě, kterou známe z prvního a druhého dílu. Rozdíl je jen v tom, že se hraje na tahy a všechny jednotky se mohou pohybovat pouze po čtvercích. Je zřejmé, že se tvůrci inspirovali úspěšnými strategickými sériemi Fire Emblem a především Advance Wars od společnosti Nintendo. Základní mechanismus pohybu a boje je tedy velmi podobný a nutno říci, že na tom nic špatného. Proč vymýšlet něco nového, když byl tento systém dotažen někým jiným v průběhu let k dokonalosti?

Herní mapa se skládá ze čtverečků s různými druhy terénu. Na každém čtverečku může stát jedna jednotka a jedna budova. Hráč, který je na tahu, může se všemi svými jednotkami pohnout v libovolném pořadí. Na konci svého pohybu může každá jednotka zaútočit na nepřátelskou jednotku, nebo stavbu. Při útoku se objeví krátká (neinteraktivní) bojová animace a pokud napadená jednotka útok přežije, automaticky hned útok vrátí.

Age of Empires: The Age of Kings (DS)
Zpracování jednotek v Advance Wars bylo silně stylizované. V AoE:TAoK vypadají (nebo by alespoň měly) realističtěji, což s sebou (vzhledem k použití izometrické perspektivy) nese nepříjemný vedlejší efekt - jednotky jsou hůře rozpoznatelné. Ve hře jsou jich desítky druhů a pokud stojí v částečném zákrytu mezi stavbami a dalšími jednotkami, tak je téměř nemožné je od sebe pouhým okem odlišit. Naštěstí je ke každé jednotce k dispozici detailní popis, k němuž se hráč dostane tak, že na ni najede kurzorem. Podobně snadno se dají zobrazit i detailní informace o terénu a stavbách.

V porovnání s Advance Wars má AoE:TAoK navrch v systému měst i staveb a vývoje civilizací. Můžete stavět města a v nich budovy, sloužící k produkci různých druhů jednotek. Ty si pak můžete v průběhu boje "kupovat" za peníze a obilí, které získáváte pomocí dolů a mlýnů postavených na správném místě. Za peníze a obilí si však kupujete i výzkum nových technologií, staveb a jednotek, přičemž po splnění určitých podmínek můžete "vynalézt" další civilizační věk. Tím si automaticky zpřístupníte nové stavby, zvýšíte kvótu svých jednotek, jejich kvalitu, atd...

Celé to hodně připomíná klasickou sérii Civilization od Sida Meiera, což kromě jiného znamená, že bitvy v AoE:TAoK trvají mnohem déle, než například v Advance Wars. Díky tomu nevadí, že hlavní herní mód (Campaign) nabízí jen okolo 30 bitev (včetně tutorialů), z nichž přibližně čtvrtina je tak snadná, že nestojí za zmínku. V průběhu hry můžete navíc odemknout další mapy a v nich hrát "volné" bitvy, včetně multiplayeru na více i jednom DS, kdy si dva hráči předávají handheld z ruky do ruky (tzv. Hot Seat). Editor map bohužel v AoE:TaoK chybí. Navíc jsme se nemohl ubránit dojmu, že je všechno to vynalézání trochu zbytečně překombinované.

Age of Empires: The Age of Kings (DS)
Hra nabízí encyklopedii, která obsahuje informace o různých obdobích dějin, civilizacích, historických osobnostech a další věcech, které se probírají v hodinách dějepisu. Připadá mi však poněkud zbytečné mít takové informace ve hře, ve níž má Johanka z Arku k dispozici slony a velbloudy. Spíš bych ocenil detailní vysvětlení herních mechanismů (například co přesně znamená, když má jednotka speciální atribut "Skirmish" nebo "Volley"). Tyto informace jsou však k dispozici pouze v tištěném manuálu. Pokládal bych za značně logičtější, kdyby tomu bylo naopak.

Docela nepříjemný je počet drobných bugů a chybiček, které se přes Q&A oddělení prodraly až do finální verze hry. Od handheldového titulu bych v tomto směru očekával něco jiného. Občas se zasekne bojová animace, nebo sampl, který zní ještě dlouho poté, co měl přestat. Jedna mise taky odmítala skončit i když jsem splnil všechny úkoly a na mapě nebyla jediná nepřátelská jednotka, nebo stavba. V internetových fórech si navíc hráči stěžují i na to, že hra (americká verze) občas kompletně zatuhne, což se mi naštěstí při hraní evropské verze ani jednou nestalo. Audio je docela kvalitní (hudba i zvukové efekty), ale obojí se opakuje a při delším hraní pravděpodobně brzy ztlumíte hlasitost. Hra se dá ovládat stylusem, ale není k tomu důvod. Ovládání směrovým křížem a tlačítky je stejně rychlé a mnohem preciznější.

Jak už jste asi z výše uvedeného pochopili, tak je AoE:TAoK slušným klonem Advance Wars, který však není tak dokonale vypiplaný a propracovaný, jako originál. Fanoušci Age of Empires titulů z PC však budou s touto handheldovou konverzí určitě spokojeni (realisticky se nic lepšího očekávat nedalo). Na své si logicky přijdou i ti, co už několikrát dohráli Advance Wars, protože žádnou lepší tahovou strategii pro DS v současnosti nenajdou.

Age of Empires: The Age of Kings
Nintendo icon DS

Verdikt

Pokud máte rádi tahové strategie a už jste dohráli všechny díly Advance Wars i Fire Emblem, tak pro vás na DS nic lepšího, než tato hra, neexistuje.

Co se nám líbí a nelíbí?

Hra je věrná duchu své PC předlohy a přitom dobře hratelná na malé obrazovce DS (i bez stylusu).
Ojedinělé chyby programu. Téměř v ničem se nevyrovná hrám v Advance Wars sérii..
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz