Skvělý strategický počin? To jako fakt?~~ Vždyť to nevidělo strategii ani z rychlíku. Kde je nějaké budování základny a ekonomiky? Využívání prostředí? Zkoušení, jak překonat obranu nepřítele? Je to plytká operativka, kde se jen klikají nové jednotky a honí se soupeřem po mapě. Připomíná mi to Command and Conquer 4. Příběh je parádní, jen škoda toho, že je useknutý, vizuál taky, ale hratelnost je ubohá. I ty šarvátky jsou o ničem. Dokážu vyhrát nad nepřítelem na těžké obtížnosti za 4 minuty, aniž bych jedinkrát vystřelil. Nebo ty výzvy! Útoky přicházejí co dvě minuty~~! Za tu nelze přichystat obranu, něco promyslet a naplánovat a tak jen rychle vyrábíte a šoupete jednotky z jedné strany na druhou.
1. Ty hrdinské mise jsou na jedno brdo a děsně zdlouhavé. Než to s tím chlápkem všechno vystřílíte, tak to trvá děsně dlouho a není to ani žádná pořádná výzva. Jen ho někam postavíte někam na kraj místnosti nebo za trubku a necháte se zombíky jednoho po druhém ploužit a on je odstřeluje. To je tak si zajít udělat čaj a vrátit se za 5 minut a stejně to ještě nebude mít vystřílené. To pak opakujete u každé místnosti. Když už máte oblast vyčištěnou, tak nastává úmorný pixelhunting. Kdyby aspoň šlo ty věci stisknutím nějaké klávesy zvýraznit.
2. Nudné mi přišly i ty Towerdefense mise. Tam na začátku umístíte zátarasy, rozmístíte vojáky a pak je minuty sledujete, jak se plouží zombie. Nějaké přesuny vojáků jsem dělal jen u první. Pak už stačilo na začátku rozmístit a jen bez nutnosti zásahu sledovat vývoj. Tam by to chtělo nějaké zvýšení rychlosti.
3. U hlavních, tedy budovatelských misí mě taky děsně štvalo, že nemám přístup ke všem technologiím. Možná by mi to nepřišlo, kdybych hrál jako první kampaň, ale jak jsem byl zvyklý z dřívějška, tak mě to dost iritovalo. Navíc, i když odehrajete všechny mise, tak to nedá dostatek výzkumných bodů k odemčení všech technologií. Čekal bych, že do poslední mise půjdu s full tech. Pak mi tam děsně vadil ten vlak. Když se stalo, že se domečky dostavěly těsně po jeho odjezdu, tak se muselo čekat celý den, než zase přijede a doveze kolonisty a následně pak začít s produkcí vojáků. Děsně zdlouhavé. Obzvlášť ve hře, kde člověk musí jet a každé zdržení je znát. Taky se mi stávalo, že jsem potřeboval rychle přesunout vojáky, ale zrovna projížděl vlak a oni se o něj zasekli. Díky tomu nedošli včas a osada padla. Jen zbytečná komplikace. No a v neposlední řadě mě vadila nemožnost ukládání. To bych nechal jen při nastavení nejvyšší obtížnosti. Když už si vymyslí takovou blbost, tak bych aspoň čekal dokonalou UI jednotek. Vojáci jsou blbější, než zombie. Ty se dokážou vyhnout jedna sobě, ale živí vojáci nikoliv. Občas se stane, že s rangerem chcete prokličkovat skupinou zombíků a on se o jednoho zasekne a není schopen udělat krok vedle, aby se mu vyhnul. Nebo když máte větší skupinu vojáků a pošlete je střílet, tak ti v prvních liniích se zastaví, jakmile jsou na dostřel, začnou střílet, ale všichni ostatní stepují na místě a snaží se dostat na místa těch v prvních liniích a nestřílejí. Až po pár vteřinách jim dojde, že jim ti před nima neuhnou, zastaví se a začnou střílet. Nebo když se část vojáků zasekne při přesunu o nějakou překážku, třeba výběžek lesa. Tohle jsou prostě chyby hry, které mohou hráči v nevhodný okamžik zlomit vaz a vývojáři ani nedají možnost ukládaní? WTF?! No a poslední opruz bylo, když byla podmínka vítězství vymlátit všechny zombíky n mapě. Často se stávalo, že po posledním útoku nějaký zůstal zaseklý za stromy nebo skálou a hledejte ho pak.
Třeba: „V tak šedivém a mrtvém světě je samozřejmě o palivo nouze, a z pečlivého dávkování paliva se stává jeden z hlavních prvků hratelnosti, kdy hráč musí udržet vozidlo v pohybu a zároveň využít palivo co nejefektivněji.“ Když jsem to hrál poprvé, tak jsem si říkal, že o palivo bude nouze a tak jsem poctivě sbíral každou bedýnku i kousek bordelu na cestě a skončil jsem s lodí plnou beden, které mi byly k ničemu a někdy se nešlo ani hnout. Když jsem to hrál podruhé na čas (kvůli úspěchu) tak jsem na sbírání kašlal a zastavoval jen u velkých zásob. Půlku toho nechal ležet a přesto jsem s palivem neměl žádný problém.
„Na této cestě postapokalyptickým světem hrdinku nic dobrého nečeká, a sebemenší problém dokáže loď zničit nebo alespoň výrazně zpomalit.“ Ano, udeří do lodi blesk (Jednou!!) a to těsně před tím, než si do lodi nainstalujete opravárenskou svářečku. Pak už poškození, ke kterému dochází minimálně, můžete kdykoliv a bez problémů opravit.
„Občas proto nezbyde nic jiného, než vylézt z lodi, vzít dlouhý provaz a táhnout loď.“ Tak to se mi nestalo ani jednou.
„Hráč je nepřímo motivován ke sběru různých mement z dob před koncem, které si následně může vyvěsit po své lodi.“ A jak je k tomu motivován? Že to není bedna nebo sud? Je to absolutně k ničemu a unikátní věci jsou tam 3, zvon, medvídek a model lodi (no a pak taky ta schránka na dopisy, ale tu má hráč od začátku) kdyby to aspoň na konci bylo k něčemu, třeba by hráč dorazil k domečku, kde se usadí a tam si to vyvěsí, jako trofeje, ale hra končí zničením vašeho vehiklu a v něm ty stejně musíte nechat.
„Minimalismus ve Far: Lone Sails proto neslouží jako způsob jak se vyhnout vyprávění tradičního děje, nýbrž jako výzva hráče k zamyšlení se nad tímto světem.“ K jakému zamyšlení, vždyť nic nevíme. Nevíme, k čemu tam došlo, zda za to mohli lidé nebo ne. Nějaký příběh by hře jen prospěl. Nemusí to být nic složitého, jen občas objevit nějaký dokument, který nám řekne, co se vlastně stalo, kdo byl ten mrtvý, kterého oplakávala, jaký k němu měla vztah a kam a proč vlastně jede.
Na tuhle hru jsem se opravdu těšil a musím říci, že mě nezklamala. Skvělá atmosféra, vizuál, ekonomika, hudba atd… Pozitiv je celá řada a tak spíše řeknu, co bych ve hře změnil:
1. Vadí mi, že nelze měnit zákony. Jakmile vydáte nějaké rozhodnutí, je nezvratné po celou hru, i když se podmínky změní. Na začátku je málo lidí, tak holt budou muset přiložit ruku k dílu i děti, jakmile přijdou noví dělníci, tak mohou děti přestat pracovat a jít do školy. Přišli uprchlíci a je málo jídla? Holt budeme chvíli o polívce, než se nováčci zapojí do výrobního procesu a produkce potravin se stabilizuje. Samozřejmě na každou změnu nějak zareaguje naděje a naštvanost.
2. Velikost budov. Jednotlivé budovy jsou různé co šířky i délky, takže je někdy těžké je poskládat tak, aby nevznikaly díry, což mě, jako perfekcionalistu dost irituje. Když si zvolíte cestu víry, tak mezi domečky je třeba umístit kapli, aby měla co největší účinek. Nicméně kaple je dlouhá jako 1,5 baráčku a už tam vzniká disproporce a kousek volného prostoru. Mít dvě kaple za sebou není příliš efektivní.
3. Úkoly. Jakmile není nějaká potřeba naplněna, tak vás lidé požádají o její naplnění, když to slíbíte a podaří se vám ji naplnit, stoupne naděje a klesne nespokojenost. To je sice fajn, nicméně když jejich potřeby předvídáte a plníte je ještě předtím, než si o to řeknou, tak nedostanete bonus do naděje a snížení nespokojenosti. Prostě někdy se vyplatí nehrát tak dobře a vytvářet problémy, abyste je mohl vyřešit a získat tak politické bodíky. V tomto ohledu je to krásný simulátor reálné politiky. :D
4. Já bych celkem ocenil endless mód. Nebo aspoň kdyby hra dovolila pokračovat i po splnění cíle scénáře. Rád bych si zastavěl celou oblast a vše si vytunil na maximum. (zase ten můj perfekcionalismus.) U endless módu by bylo záhodno mít i možnost stavět jiné kolonie a získávat tak speciální zdroje. Třeba u oceánu vybudovat kolonii, která se provrtá ledem až k tekoucí vodě, kde bude lovit ryby.
Pak ještě taková poznámka: Bugy jsem zachytil dva. Jednou nemocného člověka, který nešel do nemocnice, až se stal smrtelně nemocným a umřel. (měl jsem spoustu volných lůžek. 5 nemocnic a byl jediný nemocný ve městě.). Druhý bug byl podobný a to s hladovým člověkem, který se prostě odmítal najíst až zemřel hlady, i když jsem měl jídla +2000.
Mám odehráno nějakých 25 her a ještě se mi nepodařilo vyhrát a to hraji na lehkou úroveň. Zatím se mi podařilo jen 2x se dostat až k závěrečnému útoku, který je fakt brutální a stačí jedno slabé místo a máte po osadě. V ostatních případech osada padne už na začátku, kvůli jednomu zatoulanému zombíkovi. Jakmile se dostane k baráčkům, je konec. Z jednoho jsou čtyři, ze čtyř šestnáct atd… To se nedá ustát s pěti vojáky. Vím, že neohranější výmluvy jsou špatná mapa a tým na hvno, leč v TAB platí, že mapa rozhoduje o všem. V 90 % člověk dostane mapu, kde má buď hned u hlavní budovy obrovský otevřený prostor, který nejde uhájit a nějak smysluplně bránit, nebo naopak spoustu těsných soutěsek, kde nejde nic postavit. Výsměchem je pak mapa, kde jsou jen kousek od základny ty zamořené stavby produkující houfy zombíků. Abych je zlikvidoval, potřebuji vojáky, ale k tomu musím rozšířit osadu, ale to nemohu, protože jsou tam ty zamořené domy. Nebo široko daleko jen jeden malý lesík. Další věc, co nedává moc smysl je těžba surovin. Třeba důl na kámen má ve své oblasti působnosti 11 políček kamenů, ale důl těží jen 6. Dřevorubec má 19 polí lesa, ale těží jen 9. Vím, že hra je pořád ve vývoji a tak bych se s vámi rád podělil o mé návrhy na zlepšení: 1. Lepší počáteční pozice. Jak jsem psal výše, tak náhodně generovaná mapa rozhodne o vašem osudu hned od začátku. Většina map se ze své podstaty nedá vyhrát. Buď se nedá bránit, nebo není prostor pro stavbu, nebo nemá dostatek surovin pro počáteční růst. Tedy bych se zasazoval za to, aby každá mapa měla nějaké stabilní centrum, kde by byly všechny základní zdroje, dost prostoru pro základní kolonii a dala by se dobře bránit. Toto by bylo stálé pro každou mapu a zbytek byl náhodně generován. 2. Doly by se měly dát stavět přímo na nalezištích, nikoliv vedle nich. Každý důl by pak těžil všechny suroviny v okruhu 33 pole. Když se budou dva doly překrývat, tak se budou počítat jen jednou. Stavět doly vedle nalezišť jen zbytečně zabírá místo. Výjimku by mohla mít pila, která by se jako teď stavěla vedle lesa. 3. Možnost stavět na ložiscích surovin. Nic mě nevytočí tak, jako když narazím na soutěsku ideální pro postavení opevnění, ale to nemohu postavit, protože je tam naleziště kamene nebo železa. Mělo by být na mě, jako na hráči, zda se rozhodnu naleziště využít nebo zastavět. Klasické rozhodnutí, zda jsou důležitější zdroje nebo obrana. Nebo ta malá nelzišťátka u hlavní budovy. Je tam v řadě 5 polí se surovou ideálně dvě pole od hlavní budovy, takže tam nic nenarveš a uprostřed osady zbytečná díra, kam by člověk zoufale potřeboval narvat baráky. Ani těžit se to nevyplatí a tak to jen překáží. 4. Možnost restartovat mapu. Jak jsem psal výše, tak dobrá mapa je poklad, je pak škoda, když o ni přijdete kvůli drobné chybce. Chápu, že v survival modu nelze ukládat, ale dal bych možnost danou mapu zahrát od začátku. Po prohře by se mě hra mohla zeptat, zda chci začít mapu od začátku. 5. Líbila by se mi nová jednotka, chlápek s velkým štítem, jejímž účelem by bylo zadržovat zombíky. Tato jednotka by sice neměla žádný útok, ale měla by obrovskou výdrž, takže by vytvořila velký nápor a oddělí zombíky od střelců. 6. Dalekonosné dělo. Může to být velmi náročná stavba, kterou by se dalo postavit ve středu osady a tohle dělo by bylo schopno odstřelovat část mapy a s postupným upgradem až celou mapu. 7. Ignorovat volný přístup. Větší problém, než zombíci, je volný přístup. Někdy si přijdu, že hraju spíš Tetris, než TAB. Musím to poskládat tak, abych neblokoval volný přístup k budovám, aby mohli vojáci procházet a aby se nepřekrývaly pole působnosti budov. Proč nemohu postavit dvě elektrárny vedle sebe?! Přijde mi, že tohle zbytečně otravuje hru. Vojáci by normálně měli procházet mezi budovami, které jsou hned vedle sebe. I když umístím dva baráčky vedle sebe, tak je mezi nimi malá ulička. 8. Otočit mapu. Uvítal bych buď možnost otáčet mapu, nebo umožnit schématický pohled, jako to bylo třeba u Strongholdu po zmáčknutí mezerníku, kdy se všechny 3D objekty na mapě zplacatěly a byl vidět jen půdorys a člověk tak viděl, jestli nemá v opevnění mezeru.
Měl bych k tomu pár věcí: 1) Mluvilo se o možnosti najít na planetách artefakty. Tím se myslí ty monolity, co hráče naučí jedno slovíčko? 2) Už se někdo dostal do středu galaxie? Co pak, až se dosáhne „hlavního“ cíle. Bezcílně bloumat? Nějak mi tam chybí dlouhodobý úkol, k čemu směřovat. 3) Není možné, že jak se hráč bude blížit středu galaxie, tak budou světy pestřejší? 4) Pocit z objevování „neznámých“ planet mi kazí fakt, že všude už někdo je. Jsou tam ty stanice, sentinely atd…
Osobně bych uvítal, že po dosažení středu galaxie si budu moct zabrat nějakou pustou planetu nebo rovnou celou soustavu, vybudovat si tam stanici a postupně ji utvářet k obrazu svému. Létat k jiným systémům, kde najdu nějaké živočichy, které si přinesu domů atd… Časem třeba pořídit přístroj na genetickou manipulaci a vytvářet úplně vlastní druhy.
@red-icius: Když nechceš, tak nekupuj, je takový prázdný argument, který se dá použít úplně na vše, ale nic moc neříká. Dle mého názoru hra nenabízí tolik, aby to stálo za takovou cenu. A co se týče těch slibů, tak tady je k tomu pěkné video: https://www.facebook.com/472347782959742/videos/510938399100680/
@RuThaN: Není třeba přímo příběh, to by opravdu šlo udělat těžko. Stačil by nějaký smysluplný dlouhodobý cíl. Třeba v podobě budování vlastní stanice či základny na planetě, zaplňování planety životem, sbírání vzácných artefaktů atd… A už by i ten průzkum měl nějaká smysl.
@red-icius: Prozkoumávání a crafting je fajn, ale vše se děsně opakuje, takže to po čase začne nudit. Pokud by to byla hra za pár kaček, tak prosím, ale za tu cenu to fakt není.
Představoval bych si to třeba takhle: Dostaneš se do středu galaxie, tam ti řeknou, že jsi borec, že jsi to dokázal a za odměnu dostaneš neobydlený planetární systém s několika pustými planetami. Postaví se tam vesmírná stanice nebo základna na jedné z planet (nebo obojí). Hráč pak vyráží objevovat jiné planety, získává zdroje a peníze, za to vylepšuje loď, stanici/základnu. Souběžně vylepšuje ekosystém planety, kdy sbírá na jiných planetách živočišné druhy. Ekosystém musí budovat postupně od nejnižších živočichů až po obry. Zkompletovat určité typy, aby se mohlo postoupit na další úroveň. Zároveň by na planetách, ale i v asteroidech občas našel nějaký vzácný artefakt či věc, které by mohl sbírat a umisťovat na své stanici či planetě.
Začínal jsem s anno 1404, takže jsem v podstatě nováčkem série. Jednalo se o skvělou strategii, která baví i po letech. 2070 šla s kvalitou mnohem dolů a bojím se, že 2205 sestupný trend zopakuje. Měsíc se zdá být velkým lákadlem, ale to byly podmořské základny taky, leč hru to nezachránilo. Co bude příště? Budování základen na asteroidech? Kolonizace jiných planet? Osobně bych uvítal uvedení Anno: Fantasy World, kde by člověk mohl budovat města za různé rasy. Každá se svojí architekturou a speciálním monumentem. Vzít hratelnost ze 1404 a jen vyšperkovat grafiku + pár rasových specifikací a terraformaci ostrovů
Co se týče boje, tak ten byl vždy tristní. Do hry jistě patří a bez možnosti dobývání by to nebylo ono, ale nějaký hratelnější způsob by byl fajn. Zdlouhavé zabírání tržišť v 1404 bylo fakt k zbláznění.
@Rudla: Jj o tom vím, Xzone sponzorovalo i češtinu pro Starcraft 2 s tím, že jejich zákazníci ji měli hned a pro ostatní ji uvolnili později. (neřešme, že se stejně hned dostala mezi ostatní) Je pravda, že s časem mohou mít problémy. Na druhou stranu je to způsobeno tím, že nadšenci na ní mohou začít pracovat až po vydání hry. Kdyby jí připravovali ve spolupráci s distributorem, tak by zpoždění nebylo příliš velké. A i kdyby ano, tak holt součástí pojmu neprofesionální čeština bude, že nemusí být nutně připravena spolu s vydáním hry. Raději nějaký čas po, než vůbec.
Děkuji za druhý článek, co přibližuje zákulisí lokalizací. Já jsem ten tip hráče, kterému na lokalizaci velmi záleží. Anglicky sice umím tak, že se domluvím a když je nouze nejvyšší, tak si vše přeložím, ale když si chci zahrát hru, tak se chci ponořit do příběhu, či atmosféry hry a nechci přemýšlet nad překladem a vyskakovat ze hry pokaždé, když vypadne význam slovíčka, abych si ho hodil do google translaturu. Vždy tedy dám přednost hře, která je v češtině, i když stojí o něco víc, nebo bude vydána o něco později, než anglická verze. (I u seriálu hra o trůny čekám 14 dní, až HBO spustí českou verzi.) Českou lokalizaci jsem ochoten opravdu ocenit. Například obchod Xzone si mě získal tím, že podporoval amatérskou češtinu do hry starcraft II a myslím i do hry Sin sof a solar empire. Od té doby jsem všechny hry kupoval výhradně u nich, i ty, co neměly lokalizaci a i když byly o něco dražší, než konkurence. Jako zákazníka mě pak ztratili kvůli nefér jednání, ale to je jiná story. Tedy jako zákazník dám vždy přednost plně lokalizované hře, včetně dabingu. Když to není možné, tak bych uvítal i přípravu neprofesionální lokalizace, která třebas nebude tak kvalitní a nebude v den vydání hry, ale příslib, že jednou bude je pro mě lepší, než jasné ne. Už u minulého článku jsem psal, že by měl distributor zavést pojem neprofesionální lokalizace, kterou vytvoří spolu s nadšenci a tedy za menší náklady. Bude to znamenat, že čeština nemusí být perfektní a nemusí být v dostupná v den vydání, ale i to je lepší, než nic. Tato lokalizace může být k dispozici ke stáhnutí, takže kdo jí nechce, nebudeme mu vnucována. Další možnost je jít cestou Nakopávače, či podobných serverů, kdy lidé dopředu zaplatí, či přispějí na projekt a až projekt vyjde, obdrží nějakou odměnu. Tedy pokud distributor zvažuje češtinu pro nějakou hru, tak vytvoří stránku, kde kdo zaplatí 999 Kč, tak dostane hru s češtinou, kdo zaplatí 1 500, dostanu hru a poděkování v závěrečných titulcích. Kdo zaplatí 2500, dostane sběratelskou edici. V podstatě si lidé, kteří mají o lokalizaci zájem, hru dopředu koupí, čímž pomohou distributorovi s financováním a i odhadem, zda o češtinu bude zájem. Pokud se ukáže, že o češtinu není zájem, tak lidé dostanou možnost buď vrátit peníze, nebo dostanou hru v aj.
Díky za recenzi, vzbudila ve mně naději. Snad se nejedná jen o PR článek. Velice vítám návrat 8 surovin, i když se nejedná o ty klasické. Také záleží, jak budou dostupné a jak bude fungovat směna. Aby se nestalo, že jedné bude nedostatek a člověka to zaseká. Trochu ve mně budí neklid převzetí stavby budov ze čtyřky, to jsem na ní považoval to nejhorší. Takhle je teď šance, že i když člověk dobude hrad své frakce, tak jednotky nemusí sedět. Také mě mrzí ztráty konverze hradů. Nemyslím si, že to bylo až tak špatné. Šel bych spíše cestou větších nákladů na konverzi, aby to nebylo zase tak časté. Například konverze je možná až po týdnu vlastnění hradu, popřípadě může týden trvat a po tu dobu v něm nelze stavět, verbovat a ani z něj nejdou daně. Po konverzi by mohl být na první úrovni rozvoje atd.. Také by se mi líbilo, kdyby konverze hradu měnila i oblast. Například po konverzi ze strany nekromantů by v oblasti odumřela vegetace. Teleportace zase odbourala takové to přetahování, kdy se hráč vydal doprava a nepřítel přijel zleva, když se hráč vydal vlevo, nepřítel přijel zprava. Tedy doufám, že nějaká možnost tu bude, například formou specializace, jako byla v H3. Také bych nechal jistou formu kradení dolů nepříteli. Například pokud by hráč chtěl nějaký důl v nepřátelské oblasti, tak by na něj najel a zanechal tam minimálně 25 jednotek. Pak by mu důl zůstal i po odjetí s hrdinou. Tím by odpadlo zabírání dolů s hrdinou bez armády. Další možností je přidání vesnic a měst do oblastí. Oblast by kontroloval hráč, co vlastní hrad, který by fungoval, jako do teď. Ale za vesnice a města v oblasti by plynuly extra peníze. Mohly by se i vylepšovat a obsadit by je šlo s 50 jednotkami vesnici a se 100 jednotkami město. Ale to už jsem se trošku rozjel v úvahách. Důraz na příběh vítám, například trojka ho měla parádní. Od H5 se původní mytologii začali vzdalovat a teď mi přijde, že je v tom maglajz. Docela bych uvítal i restart mytologie. Obliba kampaně v H6 nebyla ani tak dána dobrou kampaní, jako spíše naprosto odfláknutými singl mapami.
@Widl_CZ: Chápu tě, před lety to byly fakt velké krabice. Osobně kupuji hry jednou za čas, kdy vyjde nějaká srdcovka. Čeho se já bojím u digitální distribuce je, že výrobce, nebo distributor může skončit a už si hru nestáhneš. Navíc já, když už si něco kupuji, tak většinou jdu po sběratelské edici, kterou si přes stream nestáhneš.
@Martin Kovář: To tě velmi šlechtí. Pokud se o ní dozvím, tak jsem češtinu ochoten podpořit. Chápu, že my, češi, jsme poměrně malý trh. Tady by bylo fajn, kdyby existovat nějaký jednotný distributor pro ČR SR Polsko a pobalstké státy, který by měl vyjednávací sílu a prosadil si překlady pro všechny jazyky.
Pak mě ještě napadá, že z pohledu hráče mohou být problémy s DLC. Já jsem třebas fanoušek hry Sin sof a Solar empire, kde češtinu pro původní hru sponzorovalo Xzone (myslím), pak přišlo rozšíření trility, na které čeština nebyla. Nakonec byla čeština pro rozšíření Rebelion, které obsahovalo i to předešlé. Teď přemýšlím, zda si mám přes stream koupit rozšíření Forbidden Worlds a Stellar Phenomena. Je to z roku 2013 a čeština stále není. Když jsem vznesl dotaz na prodejce, tak o plánovaném prodeji nevědí. Už vidím, jak si to teď koupím a za rok to vyjde česky a budu to kupovat po druhé. Distributoři by měli s hráči lépe komunikovat, co se týče plánů na lokalizace. Nedělá mi problém počkat, ale rád bych věděl, na čem jsem.
@Rudla: Ne, není. U předobjednávky nemusíš platit předem. Povětšinou si to lidé objednávají na dobírku, aby mohli pružněji reagovat na změnu situace. (vyjde jiná hra ve stejném termínu, jednotliví prodejci nabízí různé bonusy. atd..) Dále u předobjednávky nelze odlišit, kdo má zájem jen o hru a kdo i o češtinu, také se předobjednávky nedělají s takovým předstihem, aby distributor stihl reagovat. Také není možnost zaplatit více, jako pdoporu a bonus formou například formou poděkování.
@Rudla: Tady je ale řeč o češtině ze strany distributora. problém s neprofesionální češtinou může mít maximálně výrobce, ale nevidím důvod, proč by byl proti. Zvyšuje to prodej jeho her a výrobci může být jedno, zda ji koupíme od českého distributora, nebo ze zahraničí.
Pro mě, jako pro zákazníka, je pořád lepší čeština se spožděním, než čeština žádná. I příslib češtiny v budoucnosti zvýší můj zájem o hru, než oznámení, že čeština nebude.
Ano, náklady na vytvoření profesionální lokalizace je velice nákladná a riziková záležitost. Na druhou stranu vytvořit češtinu pro hru zvládnou i nadšenci na koleni ve svém volném čase. Tak mě napadá, co kdyby distributoři začali používat pojem neprofesionální, či amatérská lokalizace? Domluvili se s danými nadšenci, kteří to udělají hlavně proto, že jsou fanoušky, dostanou nějaké všimné a všeobecné uznání. Všichni budou spokojení.
@Mitsurugi: myslím si to. Netvrdím, že mám 100% pravdu. Tak jsem si to zapamatpval, jak vycházely jednotlivé díly. H1 až H3 se odehrávaly ve stejném světě, který byl na konci datadisků zničen. H4 se pak odehrával v jiném světě a když H4 propadly, tak se děj dalších dílů navrátil do světa H3, ale do minulosti. Proto jsou tam jednotlivá vévodství, jako Jelení, Býčí, Gryffí atd.. Tyto jednotlivá vévodství má jednou sjednotit právě to Gryffí a vytvořit tak Gryffí říši z H3. Navíc v H3 až H7 se objevují stejní hrdinové. Třebas sandro byl v H3 i H6. Nebo Charna a Moander, kteří byli minimálně v H3, H6 a H7
Ale nemám to podloženo, vychází to z mé paměti, jak jsem hrál v průběhu let nové díly.