The Binding of Isaac Recenze The Binding of Isaac

The Binding of Isaac

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

19
Reklama

Ano, bude to znít trochu šíleně, ale pokud bych měl The Binding of Isaac přirovnat k jinému titulu, ze všeho nejdříve vyhrknu: Diablo. V zásadě jde také o akční RPG, s lehkými roguelike prvky, především ale neskutečnou návykovostí, náhodně generovaným obsahem a touhou objevovat stále nové předměty. Už tam Diablo poznáváte? Pravda, obě hry pracují na trochu odlišných základech a při prohlížení okolních obrázků se toto srovnání může zdát zvláštní, však také The Binding of Isaac je oproti Diablu o dost šílenější, svéráznější a obtížnější – koneckonců jako každý správný nezávislý titul.

Zkoumání obrázků může navodit ještě jeden dojem: kruci, to už jsem někde viděl! Pokud ano, máte pravdu – vždyť podobný grafický styl měl už i nezávislý hit Gish nebo dnes už freeware arkáda Cereus Peashy. Všechno jsou, stejně jako dnes recenzovaný titul, díla Edmunda McMillena, který stál i za velkými trháky indie scény, Braid nebo Super Meat Boyem. Jeho jméno je kromě záruky jasně zřetelného stylu také takřka jasnou sázkou na jistotu: špatné hry tenhle chlapík (skoro) nedělá.

Ta (zatím) poslední mu ale vyšla perfektně.

Čištění Augiášova sklepa

The Binding of Isaac má jednoduchý příběh: chlapec jménem Isaac utekl do sklepa poté, co ho jeho matka chtěla obětovat Bohu jako důkaz své víry. V zoufalém pokusu o záchranu však klučina svoji smrt spíše oddálil – ve sklepě se to totiž hemží ohyzdnými monstry, od poletujících mušek, přes přerostlých housenek až po ohavné zmutované kreatury. Vyčistit celý sklep je Isaacova jediná šance na záchranu; jde však o těžší úkol než čistit Augiášův chlév. A Isaac není zrovna Herakles: má nicotné tři životy a k tomu umí střílet po nepřátelích koule, jejichž účinnost však ze začátku hry není nijak vysoká. A pokládat bomby, těch je ale zase často velký nedostatek.

Isaac musí vyčistit pět pater podzemí, přičemž každé se skládá z několika místností. Jejich obsah je při každém hraní jiný, nemůžete tedy tušit, do čeho jdete. Někdy narazíte na truhlu s cenným životem, penězi nebo bombami, jindy vás ale překvapí místnost plná nestvůr. Z nestvůr naštěstí tu a tam vypadne zajímavý předmět, případně alespoň klíč, který vám odemkne dveře k truhle se zajímavým předmětem. A o jakých věcech mluvím? Je to různé, ve hře jich je několik desítek. Může jít o předměty, které lze použít jednou za čas – díky nim je možné si doplnit život, zpomalit čas nebo na chvíli zmrazit všechny nepřátele. Jiné předměty aktivují trvalý bonus: přidají život navíc, zvýší rychlost nebo sílu vašich střel. Najít lze rovněž i pilulky, jejichž požití představuje risk – mohou vám doplnit život, také ale nemusí způsobit nic nebo mohou život ubrat. To samé platí pro hrací karty, rovněž rozeseté po podzemí.

Vysoká obtížnost = vysoká trvanlivost

The Binding of Isaac není lehká hra. V nižších patrech sklepa ubývají životy velmi rychle – nacházejí se v nich totiž větší, silnější a rychlejší nepřátelé, jimž zvládne uhýbat jen notně „nabušený“ hrdina. Ne vždy ale máte na vylepšování kliku – zatímco při jednom průchodu hrou jsem měl sedm životů, hrdinu, co dokázal létat a střílel silné a navíc naváděné střely, jindy jsem i v pozdějších fázích musel vystačit se základním útokem, který je ale proti silnějším bossům obrovskou nevýhodou. A když už jsme u těch bossů: ty „slabší“ lze potkat v kterékoliv místnosti, jejich zabití představuje mírnou výzvu, zato z nich však často vypadne cenný předmět. Silnější pak číhají na konci každého patra a porazit je vyžaduje perfektně zvládnutou strategii. Napoprvé vás možná zaskočí, ale při několikátém hraní už si zvyknete, kam uhýbat před nepřátelskými střelami a odkud nejlépe bosse bombardovat. Každý z nich má totiž jinou, zato však stále se opakující strategii. Před přerostlými červy je třeba hlavně utíkat a střílet na ně z bezpečí, u dalších bossů, kteří neustále chrlí menší pomocníky na svoji obranu, se zase hodí co nejrychleji tyto poskoky likvidovat, aby vás v úrovni neobklíčili.

Jakkoliv nemám rád přehnaně obtížné hry a u frustrujících titulů nadávám, The Binding of Isaac mě i díky vysoké obtížnosti náramně bavil. Ano, dohrát hru a dostat se k jednomu z možných zakončení je hodně obtížné. Vyžaduje to precizní pohyb s hrdinou, zvládnutou taktiku a taky trochu štěstí na objevené předměty. Jenže když se opravdu snažíte, hra vás za to odmění. The Binding of Isaac je krutá, ale férová hra – lze ji dohrát, pokud víte jak na ni a pokud se stoprocentně koncentrujete, abyste neztratili život v lehkých soubojích. Zábava spočívá i v objevování nových předmětů a nutnosti takticky uvažovat: stojí mi za to prozkoumat každou neznámou místnost, nebo raději půjdu se utkat s bossem a pokusím se rychle dostat do dalšího patra? Vstup do nové místnosti totiž může přinést nečekanou odměnu, také vás ale může připravit o život (i více) v těžkém souboji, který navíc nemusí vést k žádnému lootu, tedy novým předmětům.

Nová hra Edmunda McMillena (a programátora Floriana Himsla) je perfektní. Obrovsky návyková, stylově audiovizuálně zpracovaná a vysoce trvanlivá: právě vysoká obtížnost, možnost nacházet nové předměty, odemykat tři další hratelné postavy a objevovat další zakončení, to vše je skvělá motivace pro opakované hraní. Sám jsem měl velký problém The Binding of Isaac vypnout, syndrom „ještě jednou to zkusím a teď už to dotáhnu do konce!“ v tomto případě postihne každého. Ale je to nemoc, z níž se nebudete chtít vyléčit.


The Binding of Isaac
Windows PC

Verdikt

Návykové akční RPG, které lze hrát pořád znovu a znovu. A znovu.

Hodnocení

Jak hodnotíme?
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama