splice
Splice Recenze Splice

Splice

Martin Klekner

Martin Klekner

7. 7. 2012 22:00

Máte rádi logické hry, u nichž sice ze začátku nemáte páru, co máte vlastně dělat a jak celá ta věc funguje, kde však každý naučený trik a každý osvojený postup přináší nepopsatelně příjemný pocit na duši? Pak jste na správné adrese, neboť tato nenápadná gameska vám poskytne výtečné zážitky, velmi příjemnou hratelnost a vše zabalí do uhlazeného grafického hávu plného vznášejících se molekul. Jediný, kdo nejspíše nebude spokojen, jsou ti bez trpělivosti...

Složitá jednoduchost

Základní premisa hry je velice jednoduchá. Dostanete uskupení molekul v chaotickém tvaru a vaším úkolem je přemístit je dle určitých pravidel tak, aby byla molekula oboustranně vyvážená. Napsané to zní složitě, v principu je to jednoduché, ale provádí se to zase o něco komplikovaněji. Nemůžete samozřejmě jen tak nazdařbůh hýbat jakoukoliv molekulou a očekávat, že všechno tak nějak zapadne na své místo. Vše funguje na bázi pravidel, která dávají perfektní smysl, ale než na ně přijdete, chvíli to potrvá. Splice tak naštěstí činí hravou formou a vše přichází víceméně přirozeně.

Abyste za dokončený level obdrželi kredit, musíte ho splnit v limitu určitého počtu tahů. Jak již bylo řečeno, objevování toho, jak to celé vlastně funguje, je jedna z nejzábavnějších částí této hry, rozhodně vám ji tedy neplánuji zkazit.

Obrňte se trpělivostí

Splice se samozřejmě neomezuje jen na prosté posouvání molekul – k dispozici je spousta bonusových postupů a power-upů (rozdělovací či výbušné elementy). Ty na jednu stranu dokáží hru značně usnadnit a přeskočit hned několik kroků, které byste bez nich museli provést manuálně, na druhou stranu však jejich využití dokáže postup levely značně zamotat a dokonce ho i znemožnit. Naštěstí je zde možnost přetočit si nazpět svůj postup a pořádně dešifrovat, co že jste to vlastně udělali, a pak pokračovat z libovolné již učiněné fáze.

Nebudu vám ale nic nalhávat, některé záseky jsou skutečně brutální a může se stát, že na nich strávíte i několik hodin. Žádný level navíc nejde skutečně přeskočit, v čemž já sám vidím asi jediný citelný zápor hry. V tu chvíli pak většinou přichází ten moment, kdy toho běžný hráč nechá a raději jde hrát Call of Duty. Mohu však s naprostou jistotou říct, že každému skutečnému nadšenci do logických hříček rozhodně stojí zato vytrvat až do konce. A navíc – stačí se jen trochu snažit. Záseky totiž nikdy nesklouznou do skutečně frustrujících vod...

Radost pohledět

Vizuální stránka je krystalicky jednoduchá, čistá a přitažlivá. Molekuly plovoucí ve výrazně saturované kapalině se pohybují s ladností, kterou popisovat by působilo směšně, ale jakmile Splice jednou spustíte, pochopíte. Vůbec celá hra je naplněna jakousi nesmírnou ladností a nenuceností, kterou musí nutně ocenit každý, komu unikátní vzhled není vyloženě proti srsti. To pak doplňuje ještě audio, které kromě všemožného bublání přináší i relaxační skladby hrané na piano, které však dynamicky reagují na to, co zrovna ve hře děláte. Přetáčíte-li hodně, připravte se na úplně jiné tempo.

Ve Splice s tím v jeden moment budete chtít seknout a další budete nadšením bez sebe, že se vám podařilo rozlousknout nový level. Je to kouzelně jednoduchá hříčka, zkomplikovaná důmyslnými a funkčními pravidly, jejichž učení je požitkem. Vše se zde dá připodobnit k interfacu hry – ten je v prvotní fázi stáhnut na minimum, aby neobsahoval jedinou věc navíc, a pak rozveden do maxima, aby fungoval bez chyby a skýtal nepřeberné množství možností. Tato hra vás zkrátka velmi příjemně překvapí. Stačí jí dát šanci.

Splice

Velice příjemná záležitost pro trpělivé hráče, kterým nevadí potrápit mozkové závity. Stále je to "jen" logická hříčka, ale zatraceně dobrá!