Trauma Center: Second Opinion Článek Trauma Center: Second Opinion

Trauma Center: Second Opinion

Martin Strnad

Martin Strnad

4. 12. 2006 23:46 2

Nová strategie společnosti Nintendo, která je už několik let úspěšně presentována prostřednictvím handheldu DS a nově i přes konzoli Wii, dala vzniknout celé řadě her, jež by se daly rozdělit do několika málo kategorií. Do té první patří hry, které vznikly pouze pro presentaci nového způsobu ovládání (platí pro DS i Wii). Do té druhy patří plnohodnotné hry, které sice staví na novém způsobu ovládání, ale nejde o technology dema a díky svým dalším kvalitám by obstály i na jiných platformách. No a do té třetí kategorie patří hry, které by na jiných platformách než DS a Wii fungovat nemohly, ale nového způsobu ovládání nevyužívají prvoplánově a v jistém slova smyslu zakládají vlastní žánry.

Právě do posledně jmenované kategorie se řadí DS titul Trauma Center: Under the Knife od společnosti Atlus, který vyšel v USA už v roce 2005 a v Evropě letos na jaře. Šlo o jakousi zjednodušenou simulaci lékařské praxe, která spoléhala na stylové anime zpracování, jednoduchý a zábavný koncept (pravda, obtížnost byla mírně přepálená) a příběh ne nepodobný soap operám z nemocničního prostředí typu Nemocnice Chicago Hope a Pohotovost. Trauma Center: Second Opinion je v podstatě vylepšený remake/port výše zmíněného DS titulu pro konzoli Wii, který už se v současnosti prodává v severní Americe a do Evropy dorazí až příští rok na jaře. Za všechno mohou jako obvykle problémy s lokalizací do několika evropských jazyků. Než se tedy pánové a dámy s Atlusu s lokalizací poperou, tak se můžeme podívat na to, co vlastně Trauma Center: Second Opinion nabídne.

Život medika

Stejně jako v původní hře pro DS se i zde chopíte role mladého, právě začínajícího, lékaře, který přirozeně začíná léčbou povrchových zranění. S tím jak se zlepšují jeho lékařské schopnosti a nabývá nových zkušeností, tak se propracovává k řešení stále obtížnějších případů, jako jsou například vnitřních zranění a operace uvnitř hrudního koše, či v oblasti páteře i jiných choulostivých míst. Na pozadí toho všeho se odehrává životní příběh hlavního hrdiny, který se z role obyčejného doktora vypracuje až do role ultimátního zachránce lidstva před biologickým terorem, který má podobu zdánlivě nevyléčitelného viru, na nějž je třeba nalézt lék. Kromě všech těchto věcí, jež se shodují s původní hrou pro DS (jak už jsme si řekli), má verze pro Wii obsahovat novou porci dějových odboček a hlavně celou novou kapitolu, jež navazuje na poslední kapitolu DS verze.

Skalpel prosím!

Trauma Center: Second Opinion
Do práce vám budou kecat kolegové a mladá sestřička s jejím stolkem operačních pomůcek, které hrají při operacích klíčovou roli. Kromě starých známých, jako je skalpel, pinzeta, odsávačka, injekce, desinfekce, nebo jehla, nabídne Second Opinion několik nástrojů nových, které by do systému ovládání DS verze nešlo nijak napasovat. Mezi ty nejzajímavější bude rozhodně patřit defibrilátor. Poprvé v životě si tak budete moci vyzkoušet jaké to je, když někoho doktor probouzí zpět k životu, a to nejen vizuálně, ale přímo fyzicky. Ne, že by hra dokázala Wii remote a Nunchuk obohatit elektrickým výbojem, ale vestavěný vibrátor udělá své. Kromě nových nástrojů je přislíben i nový způsob zacházení s nástroji původními. Těšte se tak na držení Wii remote přesně tak, jako byste měli v rukou pinzetu, když s ní budete ve hře zrovna pracovat, čili palcem zespod a ukazovákem seshora a opatrně zmáčknout z obou stran.

Upravené zacházení se samozřejmě netýká jenom pinzety. Všechny operace ve hře jsou sice zpracovány dvourozměrně, respektive lehce trojrozměrně, ale díky tomu, že oba dva Wii ovladače dokáží rozeznat pohyb v 3D prostoru, tak bude mít hráč možnost provádět daleko preciznější pohyby i náklony nástrojů a zacházení s nástroji tak bude celkově daleko intuitivnější. Jenom si představte například zašívání odoperovaného pacienta s Wii remote. Nový způsob zacházení s nástroji sebou však nese i jednu mírně negativní skutečnost - zvýšenou obtížnost většiny operací. V DS verzi měl hráč možnost opřít si stylus o dotykový display. Nic podobného samozřejmě Wii verze nenabídne. Veškeré pohyby se budou odehrávat v prostoru, kde nic k podepření ruky nebude.

Operační sál

Při přechodu z DS na Wii se poměrně velkých úprav dočká i celý operační interface. Díky obouručnímu ovládání se zkrátí čas nutný pro výběr potřebného nástroje, kdy Wii remote poslouží jako nástroj samotný a Nunchuk bude sloužit k výběru potřebných pomůcek. Nabídka nástrojů už nebude umístěna na okraji obrazovky, jako tomu bylo u Under the Knife, ale bude uspořádána do kruhového kontextového menu, což zní určitě zajímavěji, než nutnost odbíhat stylusem od operace. Od hráče to však bude vyžadovat mnohem lepší koordinaci pohybů obou rukou. Společně s novou podobou nabídky nástrojů bychom se měli dočkat i rychlejšího tempa samotné operace, které by ani v těch nejsložitějších případech neměly být delší, jak pět minut. Jediné co hra nenabídne a vzhledem k větší náročnosti by možná měla, je přibalena sestřička s kapesníčkem, která by hráčům při operacích otírala pot z čela. Snad příště.

Řezničina na vlastní oči i uši

Hlavní náplň hry, operace pacientů, mají být, stejně jako v původní hře, rozděleny na příběhové a na ty, co s dějem nikterak nesouvisí. Kromě operací z původní hry čekají na hráče v obou výše zmíněných kategoriích i operace nové. Patří k nim kupříkladu náprava zlomenin, kdy bude naplno využit prostorový charakter upraveného ovládání, které nebylo na plochém dotekovém displeji Nintenda DS k dispozici. Kdo ví, třeba bude ve hře k dispozici i případ spočívající v provedení Heimlichova zákroku na zakuckané sestřičce při obědové pauze.

Trauma Center: Second Opinion
Málokdy může obyčejný člověk sledovat chirurgickou operaci na vlastní oči a málokterý z nás by to taky vydržel. Právě proto, a také kvůli zachování stylizované anime presentace z ne-operačních částí hry, sáhli tvůrci už v původní hře po zobrazení, které se pohybuje někde mezi naprostou schematičností a hrubým náčrtem lidského těla. Nečekejte tedy žádné realistické cákání krve, jak to znáte z titulů, v nichž hráč pacienty neléčí, ale sám je naopak vytváří. Díky stylovému audiovizuálnímu zpracování bylo i ty nejvážnější a nejvypjatější momenty v Under the Knife možné brát s nadsázkou, což hru logicky zpřístupnilo většímu spektru hráčů, kteří by realistické zpracování nevydýchali.

Second Opinion bude v nastoleném trendu pokračovat a nabídne tak opět anime zpracování, které bude na Wii o fous detailnější a propracovanější, než tomu bylo v případě Under the Knife (platí hlavně o kvalitách animace). Zvuky budou opět plnit roli náladotvorného prvku, což platí hlavně o operacích. Škoda, že se nedočkáme dabovaných dialogů. DS verze také nebyla nadabovaná, ale v jejím případě to šlo, vzhledem k malé kapacitě kartridže, pochopit. Na médiích pro Wii by se snad místo pro dabing našlo. Jeho absence je tedy dána spíše tím, jak moc by jeho tvorba prodražila lokalizaci. Když už se do několika evropských jazyků překládají texty, tak by bylo třeba nadabovat i dialogy.

Z výše uvedeného je snad zřejmé, že není Trauma Center: Second Opinion obyčejný port, či remake, ale spíše obsahově bohatý datadisk. Obsahuje všechno z Under the Knife, navíc v nejednom případě ve vylepšené podobě. No a nechybí ani nové prvky a obsah, který bude podle všeho daleko obtížnější, než ty nejtěžší pasáže v původní hře. Evropané mohou jen litovat toho, že má spol. Atlus problémy s lokalizací a hra tak na starém kontinentně vyjde až v příštím roce, zatímco hráči v severní Americe už si na doktory nějaký ten pátek hrají. Jako obvykle tak nezbývá, než se přepnout do několikaměsíčního čekacího módu, který naštěstí nebude tak drastický, jako v jiných případech. Už tento pátek 8. prosince se začne Wii oficiálně prodávat i v ČR a spolu s konzolí bude k dispozici i řada titulů, jež by měly čekání na Trauma Center: Second Opinion podstatným způsobem zpříjemnit.