Football Manager 2009 Recenze Football Manager 2009

Football Manager 2009

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

21. 11. 2008 23:55 12

Všechno je při starém. Tomáš Rosický je zraněný, Petr Rada nesoudný, Baníček nejlepší u nás a Sparta... inu, dobrá parta. A nový Football Manager? Na první pohled ohromuje dlouho nevídanými změnami v čele s 3D ztvárněním zápasu, už na ten druhý ale zahřeje u srdíčka všechny, kdo někdy měli tu čest. Sports Interactive s ročníkem 2009 zvolili takřka ideální poměr mezi inovacemi, které ospravedlní, že se hra prodává za plnou cenu v nových krabicích, a starým dobrým obsahem, na nějž jsou hráči zvyklí. Football Manager se pro mnohé stal doslova závislostí, a po stovkách odehraných sezón se zvyk stává železnou košilí. I maličkosti v interface se náhle mohou stát zdrojem nelibosti – a je spíš kladem než záporem Football Manageru 2009, že ovládací rozhraní prakticky úplně zachovává.

Všechno je tu jako dřív

Všechno bude jako dřív, jen ty a já už nebudeme žít, mohou si v duetu zazpívat fandové slavné série a týmu Sports Interactive (ty, co nemají rádi Kabáty, k tomu nutit nebudeme). Některé prvky z Football Manageru zkrátka nikdy nevymizí, dokud fotbal zůstane fotbalem. Stejně jako loni, předloni i předpředloni se tak hraní FM skládá z následujících činností: sestavování hráčského kádru, scouting nových hráčů a domlouvání přestupů a smluv, určování tréninkových plánů a najímání realizačního týmu, vymýšlení a upravování taktiky pro jednotlivé zápasy, koučování a poměrně nově také starání se o psychickou stránku hráčů, týmovou kohezi a také vnější prezentaci klubu, vztahy s médii. I když tak nebývá zařazován, je Football Manager vlastně RPG, v novém díle ještě patrněji. Způsobem komunikace s médii hráč vytváří vlastní virtuální obraz. Bude impulzivní jako Mourinho, nevyzpytatelný jako Brückner, nebo servilní jako Csaplár? Zároveň je to komplexní strategie s mnoha proměnnými, kombinatorická hra, v níž je neustále třeba zvažovat, kde jsou silné a slabé stránky mužstva, a jak ty první co nejlépe využít. A k tomu je Football Manager cenný svou maximální provázaností s realitou: hráči v něm narážejí na známá jména s velmi přesnými statistikami, a mohou si tak splnit i dokonale neskutečné sny (střížkovští Bohemians Praha kupují Lionela Messiho a válcují Arsenal v Lize mistrů? Proč ne!).

Ne všechno je jako dřív

3D ztvárnění zápasů je nejviditelnější novinkou a zároveň důvodem, proč letos FM vychází o něco později, než bývalo zvykem. Přestože jde de facto jen o 3D vizualizaci 2D enginu, dá se říci, že konkurenci utíká o několik koňských délek, a to i přesto, že připomíná spíše Sensible Soccer než FIFU. I relativně detailů prostí fotbalisté mají totiž řadu roztomilých a hlavně realistických animací a celá hra je velmi bohatá. Dokáže reagovat na změny taktiky a hráč tak pozná rozdíl mezi hrou středem a po křídlech, ba dokonce rozpozná i individuální schopnosti výjimečných hráčů. S jedinou, ale o to nepříjemnější výjimkou: brankáři. Jejich zákroky obvykle vypadají směšně a ani takový Petr Čech nevypadá, že by měl nějakým způsobem navrch oproti ostatním kuželkám mezi třemi tyčemi. Z druhé strany, příjemné je i započtení atmosférických vlivů, postupného ničení trávníku a také to, že hra načítá rozměry hřiště a na Nou Campu tak umožní hodně širokou kombinaci. Nedá se říci, že by 3D zobrazení bylo samospasitelné, a většina hráčů ho po půlsezóně vypne. Přesto má ve FM své místo a není lepší cesty, jak si vychutnat důležitý nebo prestižní zápas, než pustit si ho ve 3D, televizním režimu, a za cenu pomalejšího postupu vpřed kariéru se nechat ohromit tím, jak dokonale složený tým "ve skutečnosti" hraje a plní pokyny manažera.

Z dlouhodobého pohledu jsou ještě významnější novinky v herních mechanismech. Užitečností vede mnohem výraznější zpětná vazba: posílila role asistenta, který nyní i v průběhu zápasu poskytuje informace o tom, jak funguje zvolená taktika, kdo z hráčů má problémy, zda by nebylo vhodné střídat a tak podobně. Není třeba dodávat, že jsou to leckdy informace k nezaplacení. FM09 pokračuje ve stopách loňského ročníku a ještě zesiluje emoční, psychologickou a mediální část, něco, co s fotbalem zdánlivě tolik nesouvisí, ale v současnosti nabývá na velké důležitosti. Komunikace s médii nyní probíhá formou tiskových konferencí, v nichž si hráč buduje vztah s novináři. Ti si pamatují jeho odpovědi, a vyžadují si neustále vysvětlení přestupových spekulací či upřesnění priorit manažera. Ve výsledku tak hráč prostřednictvím médií "prodává" svoji práci fanouškům, vedení klubu a v neposlední řadě také ovlivňujě týmový duch a psychický stav hráčů: není právě nejšťastnější mluvit o tom, že šanci dostanou mladí, když pět hráčů základní sestavy má 34 let. Právě zde je FM nejvíc RPG a tahle pozice mu velmi svědčí.

I další novinky příjemně obohacují známý systém. Hráči mají nyní možnost naučit se "speciální pohyb", ronaldovskou koloběžku, beckhamovský centr nebo panenkovskou penaltu. Díky tomu roste význam mentorování mladších hráčů staršími, a výsledek zápasu je zase o něco méně předvídatelný. Mírně přepracován byl přestupový trh, nejviditelnější je fakt, že novináři vytahují na světlo různé více či méně opodstatněné spekulace, i samo vyjednávání o přesunu hráče a nové smlouvě bylo ale rozšířeno. Dílčími změnami pak prošlo i nastavování taktiky. Šipky nyní neznamenají rozdílnou pozici hráče při bránění a útočení, ale pouze směr předpokládaných náběhů, a bohužel mohou mířit jen dopředu nebo dozadu (mizí tedy taktické nastavení "stahuj se s míčem do středu" nebo "vytahuj se na křídlo").

Proč je tohle jako dřív?

Zcela při starém zůstal (bezproblémový) systém tréninků, víceméně tentýž je scouting, dílčí starání se o finance, spravování národních týmů – a co je nejdůležitější, na svém místě je opět neskutečně detailní databáze hráčů s obvykle neobvykle přesným ohodnocením jednotlivých herních činností. Ovšem zůstává pár částí, které by si menší změny zasloužily. Zejména jde o velmi otravné "team talky", promluvy v kabině před zápasem a v jeho průběhu. Svěřit je asistentovi je to nejlepší, co může udělat manažer, který se nechce unudit k smrti špatně čitelnými a příliš omezenými pokyny.

První patch, který vyšel hned krátce po vydání, opravil největší bugy, zejména příliš velké množství dlouhodobých zranění. I tak má FM stále prostor pro zlepšení, na druhou stranu ale letos opravdu není sporu: svou přímou konkurenci překonává a jeho nákup se jednoznačně vyplatí.

Football Manager 2009

Jako každý rok ten nejlepší fotbalový manažer, letos je to jednoznačné vítězství i díky novým prvkům. Virtuální fotbal, to je FM od Sports Interactive!

Funkční 3D engine, více RPG prvků, důraz na mediální prezentaci, psychologii, týmového ducha, tradičně dokonale detailní soupisky a neskutečný realismus.